Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Kjempegod kake/bakst som er glutenfri?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-14, 21:44   #1
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.156
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Kjempegod kake/bakst som er glutenfri?

Forslag mottas med takk!

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 21:49   #2
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.808
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjempegod kake/bakst som er glutenfri?

Enkle ting som vi liker her i hvert fall:

- Ostekake. Bare bytt ut havrekjeksen med enten hjemmelagde havrekjeks av glutenfri havre eller bruk ferdige glutenfrie havrekjeks.

- Pavlova

- kaker med nøttebunn

- Snickerskake med salte glutenfrie "ritzkjeks"

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 21:52   #3
*TB*
Superaktiv
 
*TB* sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 494
*TB* er litt kul*TB* er litt kul*TB* er litt kul
Standard

Sv: Kjempegod kake/bakst som er glutenfri?

Denne!
http://detsoteliv.blogg.no/1361030683_16022013.html

__________________
Mamma til
Storebror -02, Mellomsøster -05 og Lillesøster mai-09
*TB* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 21:52   #4
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.087
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjempegod kake/bakst som er glutenfri?

R.o.o.m. gulrotkaken gjøres lett om til glutenfri. Bare bytt ut hvetemelet med f.eks. Toro glutenfrie finbakst. Glutenfrie pepperkaker er kjempegodt som bunn i ostekake.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 21:54   #5
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.834
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjempegod kake/bakst som er glutenfri?

Disse to synes jeg er gode.


Kroningskake:
100 g smør
150 g kokte poteter
300 g sukker
3 egg
200 g malte mandler
½ ts vaniljesukker
½ ts bakepulver


Mos de kokte potetene.Rør smør, poteter og sukker godt sammen. Tilsett så sammenpiskede egg, malte mandler, vaniljesukker og bakepulver.Ha deigen i en 24 cm rund kakeform. Stek kaken ved 170 grader i ca. 1 time på nederste rille i ovnen. Server kaken med pisket krem.



Jamie Olivers two nut chocolate torte:
150 g skåldede mandler
150 g valnøtter
300 g sjokolade
1 ss kakao
250 g smør
100 g sukker
6 egg, delt i plommer og hviter

Finhakk nøttene i food processor. Tilsett sjokolade og kakao og finhakk. Rør smør og sukker hvitt og porøst. Rør inn eggeplommene, en om gangen. Rør inn sjokolade/nøtteblandingen. Stivpisk eggehvitene og vend dem inn. Hell i en smurt 20 cm springform og stek ved 190 grader i ca 1 time. Server med pisket krem.*

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 22:02   #6
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.808
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjempegod kake/bakst som er glutenfri?

Opprinnelig lagt inn av *TB*, her.

Denne!
http://detsoteliv.blogg.no/1361030683_16022013.html


Åh! Den så fantastisk god ut! Takk for tips.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 22:04   #7
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.926
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjempegod kake/bakst som er glutenfri?

Her må jeg henge

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 09:51   #8
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.635
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjempegod kake/bakst som er glutenfri?

Jeg lagde eplepai med vaniljekrem, byttet bare ut hvetemel med Toro finbakst glutenfri, eller hva det nå heter.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 10:12   #9
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.712
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjempegod kake/bakst som er glutenfri?

Jeg er ikke noen racer på bakst i utgangspunktet (universet har det sikkert moro med å gi meg cøliaki, ja? ), men har en lett og god kake som tips. Jeg bruker Toro lyse muffins mix (2 pakker), skjærer epler som dekker en langform, heller muffinsblandingen over og blander i litt sukker og kanel. Pynt med epler på toppen og sleng den i ovnen en ca 25-30 minutter, så har du eplekake som smaker godt og som er glutenfri.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 10:53   #10
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.846
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjempegod kake/bakst som er glutenfri?

Jeg var i selskap i helgen og smakte på en sånn en. http://elisabethborgund.blogspot.no/...apestkake.html Budapestkake.
Jeg fikk forklart fremgangsmåten så den jeg spiste hadde ikke vanlijekrem i seg da men krem og skogsbærblanding inni. Nam.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 11:02   #11
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.156
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjempegod kake/bakst som er glutenfri?

Mange gode tips her, takk skal dere ha! Det blir vanskelig å velge ...

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 11:03   #12
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kjempegod kake/bakst som er glutenfri?

Denne ser jo sykt god ut: http://mat.tv3.no/oppskrifter/hele-n...koladeostekake

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 23:24   #13
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.156
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjempegod kake/bakst som er glutenfri?

Opprinnelig lagt inn av Hot Lips, her.

Denne ser jo sykt god ut: http://mat.tv3.no/oppskrifter/hele-n...koladeostekake


Men vet ikke hvor lett det er å lage den melkefri da ...

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 11:16   #14
energibombe
Aktiv
 
Medlem siden: Oct 2012
Innlegg: 173
energibombe har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Kjempegod kake/bakst som er glutenfri?

Jeg bruker å lage sjokoladerullekake med potetmel isteden for hvetemel. Gjør det fortsatt selv om vi ikke er glutenfrie nå, for den er så god. Kan kanskje gjøres om til bløtkakebunn også, jeg liker ikke krem så jeg har ikke testa.

Jeg bruker å ha smørkrem i rullekaka, melkefritt smør hvis det er behov.

energibombe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-14, 09:05   #15
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.156
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjempegod kake/bakst som er glutenfri?

Opprinnelig lagt inn av energibombe, her.

Jeg bruker å lage sjokoladerullekake med potetmel isteden for hvetemel. Gjør det fortsatt selv om vi ikke er glutenfrie nå, for den er så god. Kan kanskje gjøres om til bløtkakebunn også, jeg liker ikke krem så jeg har ikke testa.

Jeg bruker å ha smørkrem i rullekaka, melkefritt smør hvis det er behov.

Oppskrift?

Tror jeg skal lage James Martin's Chocolate Roulade. Den har jeg laget før, og den er helt uten mel.
Hvilket kremalternativ er best forresten?

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-14, 19:21   #16
energibombe
Aktiv
 
Medlem siden: Oct 2012
Innlegg: 173
energibombe har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Kjempegod kake/bakst som er glutenfri?

3 egg og 1 1/2 sukker piskes til luftig eggedosis. 2 ss kakao, 60gram potetmel og 1ts bakepulver røres forsiktig i (lurt å blande det litt først så slipper man å røre så mye). dekker litt over halve langpanna. stek på 250grader i 5 minutter. hvelv på sukret papir, dekk den med formen og avkjøl. Ha på smørkremen og rull kaka inn i bakepapir hvis den ikke skal serveres straks.


smørkrem: 75gram smør/margarin, 110gram melis, 2 ts vaniljesukker, evt litt kaffe eller 1 ss likør

Blå soft flora egner seg bra i smørkremen hvis man må ha den melkefri. Prøvde med alpro et eller annet, men den ble til gugge og blandet seg i bunnen.

energibombe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-14, 21:15   #17
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.813
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjempegod kake/bakst som er glutenfri?

Suksessterte er glutenfri. Den kan også gjøres melkefri ved å bruke blå Melange og fløteerstatning (Erlet?).

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-14, 21:19   #18
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.156
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjempegod kake/bakst som er glutenfri?

Opprinnelig lagt inn av energibombe, her.

3 egg og 1 1/2 sukker piskes til luftig eggedosis. 2 ss kakao, 60gram potetmel og 1ts bakepulver røres forsiktig i (lurt å blande det litt først så slipper man å røre så mye). dekker litt over halve langpanna. stek på 250grader i 5 minutter. hvelv på sukret papir, dekk den med formen og avkjøl. Ha på smørkremen og rull kaka inn i bakepapir hvis den ikke skal serveres straks.


smørkrem: 75gram smør/margarin, 110gram melis, 2 ts vaniljesukker, evt litt kaffe eller 1 ss likør

Blå soft flora egner seg bra i smørkremen hvis man må ha den melkefri. Prøvde med alpro et eller annet, men den ble til gugge og blandet seg i bunnen.

Takk skal du ha.

Chocolate roulade'en ble bra den. Brukte go green visp som krem og fikk skryt for at den var så luftig og god.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-14, 21:32   #19
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjempegod kake/bakst som er glutenfri?

Jeg har ikke oppskriften på hele kaken. Men konseptet er at det er to tynne nøttemarengsbunner, med denne to-die-for sjokoladekremen.


6 eggeplommer
0,75 dl melk
0,75 dl baileys
1,5 dl sukker

Kokes opp raskt
Ta i 225 gram smør
Snau plate kokesjololade smeltes inn (spar litt til å raspe over kaken)



Monter kremen mellom de to tynne nøttebunnene. På toppen har man pisket krem og river sjokolade over.



Dette er den beste kaka jeg vet om.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-14, 21:37   #20
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.156
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjempegod kake/bakst som er glutenfri?

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg har ikke oppskriften på hele kaken. Men konseptet er at det er to tynne nøttemarengsbunner, med denne to-die-for sjokoladekremen.


6 eggeplommer
0,75 dl melk
0,75 dl baileys
1,5 dl sukker

Kokes opp raskt
Ta i 225 gram smør
Snau plate kokesjololade smeltes inn (spar litt til å raspe over kaken)



Monter kremen mellom de to tynne nøttebunnene. På toppen har man pisket krem og river sjokolade over.



Dette er den beste kaka jeg vet om.

Det hørtes godt ut.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no