Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Veganer

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-06-14, 15:53   #1
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Veganer

Hvordan får man i seg riktig sammensetning av vitaminer/mineraler om man også holder seg unna mel av alle slag/bønner/soya og med lite frukt

Dvs:
Grønnsaker
nøtter
bær
havregryn
frø av alle slag
chiafrø
olivenolje
kokosolje
kokosmelk

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-14, 16:50   #2
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.877
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Veganer

Jeg tenker at da bør man snakke med noe som kan dette, ernæringsfysiolog?, for å sikre at man får i seg det kroppen trenger.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-14, 17:18   #3
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Veganer

Vurderer du å bli veganer også?
For å være ærlig høres det ikke ut som noen god idé, men jeg er ikke fagperson på området. Om du kutter så mange matvarer fra kosten bør det nok følges tett av noen med virkelig peiling (og da mener jeg noen med formell kompetanse på området). Mitt inntrykk etter å ha besøkt veganere og vegetarianere er at det er utfordrende å få i seg nok protein og om du kutter så viktige varer som dette høres det håpløst ut.

Jeg synes det du skriver om stadige nye kostholdsideer høres litt bekymringsfullt ut.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-14, 19:35   #4
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Veganer

Neida, egentlig ikke veganer... men virker som magen min ikke liker at jeg spiser så mye kjøtt/fisk - tror kylling går bra, så spiser det, spiser litt kjøtt også men virker som magen fort stopper seg da.

Skal prøve igjen med ting etterhvert altså, men har følt meg så mye bedre nå som jeg bare spiser det jeg gjør, men fortsatt noe som trøbler til litt, også kan det jo hende det går bra å innføre noe jeg har holdt meg helt unna nå da. vil gjerne spise egg, fisk, kjøtt... men om formen blir dårlig av det må jeg jo finne på noe annet... eventuelt da bønner.

Klart redd for å ikke få i meg det jeg trenger, men det er ufattelig deilig å etter evigheter ikke ha slim i avføring, helt stopp og kunne gå på toalettet vanlig hver morgning ikke 10 hver dag med problemer, samt at svimmelheten som jeg har slitt ufattelig med er lettet skikkelig mye også disse dagene. Prøver og feiler litt og mulig det er tilfeldig men det er sykt lenge siden jeg kunne være på lekeland og i tillegg leke litt en ettermiddag og det går fortsatt ikke trill rundt for meg...

Har akkurat tatt blodprøver, via Sofie Hexeberg - da legen min ikke har noe å bidra med og kan svært lite om kosthold og ser bare rart på meg når jeg snakker om det egentlig, som om det ikke er noe å gjøre når man sliter så sinnsykt mye med magen og formen uten at de finner noen årsak... Må prøve noe selv da

Skal få tatt blodprøver jevnlig tenker jeg, eventuelt ta noe tilskudd - men vet ikke hva jeg burde ta

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-14, 19:38   #5
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Veganer

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Vurderer du å bli veganer også?
For å være ærlig høres det ikke ut som noen god idé, men jeg er ikke fagperson på området. Om du kutter så mange matvarer fra kosten bør det nok følges tett av noen med virkelig peiling (og da mener jeg noen med formell kompetanse på området). Mitt inntrykk etter å ha besøkt veganere og vegetarianere er at det er utfordrende å få i seg nok protein og om du kutter så viktige varer som dette høres det håpløst ut.

Jeg synes det du skriver om stadige nye kostholdsideer høres litt bekymringsfullt ut.

Jeg tror du hadde prøvd mye forskjellig - om du hadde vært i mine sko for å si det sånn... når man er så syk som jeg er til vanlig (i 11 år nå)

Jeg får oppfølging og ønsker egentlig ikke være veganer, men som sagt må prøve meg litt med bare kyllingkjøtt, grønnsaker, bær, havre, kokos, olivenolje, nøtter, frø litt - så prøve å innføre litt annet.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-14, 21:28   #6
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Veganer

Det høres ikke bra ut å være så syk som det er. Men kan det ikke like godt være fordi det er mat du ikke spiser at du blir dårlig?

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-14, 06:23   #7
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Veganer

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Det høres ikke bra ut å være så syk som det er. Men kan det ikke like godt være fordi det er mat du ikke spiser at du blir dårlig?

Jeg har i 10 år spist ALL slags mat, virkelig altetende... Så det tviler jeg på, og aldri hatt noen mangler heller Jeg tror jeg har spist mer variert enn de aller fleste faktisk selvom jeg har vært opptatt av å holde meg unna spesielt sukker siste årene og minsket hvetemel/potet/ris inntaket - jeg har jo også vært 100 prosent sengeliggende for 7-8 årene så jeg har følt jeg ble bedre etter jeg ble "særere" i kosten, men selvom jeg har vært sær i kosten har jeg ikke utelatt noe skikkelig - så jeg tror det er på tide og jeg har vært bedre de siste dagene enn på evigheter. Derfor er det ufattelig fristende å fortsette å prøve. Jeg tror jo ikke jeg reagerer på alt jeg har kuttet ut, så vil prøve og innføre igjen med tiden, og jeg skal prøve å gå opp litt (det har jeg nok også godt av), men nå har jeg ikke gått noe opp eller ned selvom formen er bedre. Og jeg får jo i meg sunnere mat enn de fleste når jeg faktisk spiser vil jeg si.

Jeg er jo glad i å være på kjøkkenet også så får variert mye grønnsaker i både rå og kokt form, samt spiser forskjellige bærene og mye forskjellige frø og nøtter. Valnøtter er eneste jeg har kuttet ut for tåler det nok ikke (da får jeg reakskjon med en gang.

Sønnen min har jo hatt melk/egg allergi + bjørkepollenallergi. Broren min har hatt noen allergier opp gjennom samt astma så vi har jo plager i familien også.

Blir ikke formen bra av det så kan jeg jo selvfølgelig bare gå tilbake til å være altetende, men når man "våkner" opp litt fra ett mareritt som har vart så lenge så frister det å spise på samme måte. Jeg skriver matvaredagbok som kan gjøre det lettere å innføre mat og se om det gir noen utslag. Har hatt 3 opplevelser av at fisk kan være en trigger selvom det virker latterlig rart, og begge gangene har ikke reaksjonen kommet før dagen etter - men da har jeg virkelig gått "rett ned" med kraftig svimmelhet og mageplager som har gitt seg etter noen timer, også ble det stekt reker som jeg sto i dampen i mye her en dag og da ble jeg akutt veldig svimmel. Det virker latterlig og jeg har ikke tenkt over det før, men det er noe jeg har sett nå som jeg er så nøye på hva jeg får i meg... Og jeg har jo variert enormt i formen i disse 10 årene, og det varierer jo veldig hvor ofte man spiser f.eks fisk eventuelt andre ting også. Tro meg om dere vil, jeg har fortsatt tro og håp

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no