Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Har jeg lov til å scanne fra avis og gjøre tilgjengelig på nett?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-03-09, 22:15   #1
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har jeg lov til å scanne fra avis og gjøre tilgjengelig på nett?

Jeg er arrangør for et arrangement som ble omtalt i lokalavisen. Flere av deltagerne, blant annet de som ble avbildet, er fra andre deler av landet og har ikke enkel tilgang til avisen. Artikkelen ble aldri publisert på nettavisen.

Spørsmål: kan jeg scanne den aktuelle artikkelen og linke til scanningen fra arrangementets nettside, eller er det et brudd på åndsverkloven?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 22:16   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har jeg lov til å scanne fra avis og gjøre tilgjengelig på nett?

Det kan du gjøre, så lenge du opplyser kilde, mener jeg. Hvordan det er i forhold til den der kopiavgiftsgreia vet jeg ikke.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 13-03-09 kl 22:23.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 22:21   #3
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.857
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har jeg lov til å scanne fra avis og gjøre tilgjengelig på nett?

Aha, jeg syntes nok det var noe kjent!

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 22:22   #4
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.054
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har jeg lov til å scanne fra avis og gjøre tilgjengelig på nett?

Jeg har vært i samme situasjon og sende lokaleavisen en e-post, forklarte situasjonen og bad om å få artikkelen per e-post som pdf. Journalisten publiserte den istedenfor på nettsiden til avisen, og jeg kunne da lenke direkte til artikkelen.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 22:22   #5
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har jeg lov til å scanne fra avis og gjøre tilgjengelig på nett?

Jeg husker forresten ikke om en avisartikkel har verkshøyde. Hvis ikke, beskyttes det ikke av åndsverksloven.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 22:33   #6
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har jeg lov til å scanne fra avis og gjøre tilgjengelig på nett?

Opprinnelig lagt inn av Jålebeinet, her.

Jeg har vært i samme situasjon og sende lokaleavisen en e-post, forklarte situasjonen og bad om å få artikkelen per e-post som pdf. Journalisten publiserte den istedenfor på nettsiden til avisen, og jeg kunne da lenke direkte til artikkelen.

Selvsagt er det det jeg skal gjøre. Kanskje jeg har flaks og hun publiserer på nett, noe som klart ville vært å foretrekke.

Beata: Har du gjennomskuet meg?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 22:35   #7
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har jeg lov til å scanne fra avis og gjøre tilgjengelig på nett?

Takk for svar, alle sammen. Mail til journalisten er avsendt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 23:03   #8
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.857
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har jeg lov til å scanne fra avis og gjøre tilgjengelig på nett?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.


Beata: Har du gjennomskuet meg?

Ja så veldig vanskelig var det jo ikke, siden vi har møttes et par ganger. Men jeg husket ikke irl-navnet ditt så dermed måtte jeg konferere med loftsboeren din.

Bra gjennomført arrangement, ser det ut til.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 16:42   #9
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.476
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har jeg lov til å scanne fra avis og gjøre tilgjengelig på nett?

Hva ble det til? Fikk du tillatelse og pdf fra journalisten?
Er bare nysgjerrig på prinsippene her.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 17:31   #10
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har jeg lov til å scanne fra avis og gjøre tilgjengelig på nett?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Hva ble det til? Fikk du tillatelse og pdf fra journalisten?
Er bare nysgjerrig på prinsippene her.

Ja, jeg fikk tillatelse til å bruke min scannede jgp og tilbud om pdf fra avisen, hvis jeg ønsket det.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no