Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Natteravn overfalt

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-09, 19:09   #1
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Natteravn overfalt

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=567342

Jeg blir helt stum av forferdelse, og er helt sjokkert over hvor groteske folk er. Hva synes dere? Hva kan gjøres for å stoppe volden og gjøre samfunnet vårt trygt? Jeg kjenner at jeg blir så sint!

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-09, 19:10   #2
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Natteravn overfalt

Jeg syns samfunnet vårt stort sett er trygt. Når man oppsøker bråk, vel, da hjelper det ikke å ha natteravn trykt på brystet.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-09, 19:20   #3
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Natteravn overfalt

Det er trist, men hva har man å stille opp med - som natteravn har man ikke så mye respekt blant de som virkelig finner på å gjøre slike ting, dessverre!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-09, 19:47   #4
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Natteravn overfalt

Natteravn eller ikke, hva får folk til å gyve løs på uskyldige mennesker, hamre løs, sparke og slå mot hodet? Mener du, Sitron, at man selv er skyld i dette fordi man er natteravn og utendørs om natten? At da må man jaggu regne med å bli nær drept (for det kan man like godt bli når folk sparker deg i hodet.).

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-09, 19:51   #5
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Natteravn overfalt

Nå ja. Det står i artikkelen at de fulgte etter fordi det var bråk. Ergo er det større sannsynlighet enn ellers for at de ville bli konfrontert av disse personene. Det er selvsagt ikke slik at en jente skal bli voldtatt fordi hun går i miniskjørt og utringet topp, men om hun går alene om natten langs et vann der det har vært tredve voldtekter siste uken, så sier det seg selv at hun har et ansvar.

Hva som får folk til å gyve løs på uskyldige har jeg ikke noe svar på, bortsett fra at de aller fleste som ikke oppsøker bråk, ei heller får det.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-09, 19:57   #6
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Natteravn overfalt

- Vi sto på litt avstand og fulgte med på noe gjengbråk. Plutselig og helt umotivert kom to menn bort og føk på henne. De sparket henne så hun falt, og sparket henne deretter bortimot 10 ganger i kroppen og hodet mens hun lå nede, sier leder Anne Askersrud i Natteravnene Moss til VG Nett.

Natteravner observerer inntil politiet kommer, de blander seg ikke. Uansett, to menn som angriper en dame. Det kan ikke forsvares, Sitron! Hvis det er sånn som du sier, så får vi holde oss innendørs da. Bare gå ut midt på lyse dagen med eskorte - er det det du mener?

Jeg skulle gjerne hatt andre og mer konstruktive forslag til hva som kan stoppe volden. Noe må gjøres etter mitt syn, for grov vold ser ut til å ha blitt hverdagslig.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-09, 19:58   #7
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Natteravn overfalt

Ja, observerer. Og du tror ikke det kan provosere folk som allerede er ute etter bråk?

Og hvor forsvarer jeg at hun ble slått ned? Ingen steder.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-09, 20:01   #8
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Natteravn overfalt

Jeg gikk Natteravn en periode og vi var populære blant ungdommen. Det var stadig ungdommer som ba om hjelp og jeg husker spesielt en som sa at når han ble stor skulle han gå Natteravn.

Natteravner skal ikke gå inn i konflikt. Det er ungdommen som skal ta kontakt og Natteravnene ringer evnt. politiet når det er nødvendig. Barnevernet er også en nær samarbeidspartner ved behov.

Det er veldig trist for Natteravnene når slike ting skjer. Det vil fort gå utover rekrutteringen av nye Natteravner. Vanskelig nok som det er.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-09, 20:05   #9
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Natteravn overfalt

Vel, jeg tolket det slik siden du skrev at de oppsøkte bråk, og at man da måtte forvente slik. Joda, mulig kan en natteravn virke provoserende på folk, og det er det jeg ikke forstår. Enda mindre forstår jeg ikke at voksne mannfolk får seg til å sparke og kveste folk på den måten. Skjønner ikke folk konsekvensene av å sparke folk i hodet og ansikt? Lurer på hva som rører seg i topplokket til slik folk?

Så hva kan hjelpe? Strenge straffer kombinert med terapi?

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 13:46   #10
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Natteravn overfalt

Strengere straffer fungerer vel dårlig om vi skal skjele over dammen til USA. Det er nok terapi som må være løsningen, men jeg er redd vi er en del av et verdenssamfunn der vold er blitt en del av dagsordenen. Hvorfor det er slik er nok helt umulig å svare på, og i alle tilfeller er det et svært komplekst bilde.

Hva som er løsningen? Heh, ja den som hadde dét svaret. Holdningsskapende arbeid, terapi, forebygging av mobbing og fremmedgjøring, magi and a partridge in a peartree...

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 14:04   #11
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.359
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Natteravn overfalt

Selvfølgelig er dette en ille sak. Men er det verre å overfalle en Natteravn enn en hvilken som helst annen uskyldig person? Er det verre å overfalle en dame enn en uskyldig mann?

At grov vold har blitt hverdagslig er jeg uenig med deg i, og jeg er usikker på om det faktisk stemmer. Vår mediehverdag er helt annerledes enn for bare 10 år siden, og vi blir i mye større grad informert, både når det kommer til omfang og i detaljer.

Ingenting av dette må sees som en bagatellisering av vold, men jeg er uenig i at strengere straffer er veien å gå. Jeg tror man trenger mer holdningskapende arbeid blant barn og et mye sterkere barnevern enn det vi har i dag. Flere tilbud til ungdom, og mer synlig politi som er involvert i nærmiljøene. Gjengungdom og de som gjentatte ganger blir tatt for vold er ofte fra dysfunksjonelle familier og eneste måten å håndtere det på er å sørge for at de har det bedre fra starten.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 15:27   #12
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Natteravn overfalt

Jeg mener selvsagt ikke at det er verre å overfalle en natteravn fremfor andre mennesker. Det er like ille uansett, dette var bare ett eksempel som gjør meg rimelig forbannet.

Jeg vet heller ikke om strengere straff er veien å gå. Men jeg synes absolutt at samfunnet bør reagere slik at voldsutøvelsen får konsekvenser for den som utøver volden. Slike overfall er i mine øyne helt utilgivelig. Mulig er det ikke verre i dag enn for 15 år siden, men jeg har inntrykk av at volden blir stadig råere. Personene som overfalt natteravnen var dessuten voksne mennesker, ikke ungdom, og det forundrer meg at voksne mennesker finner det morsomt å utøve slik uprovosert vold. For ja, det er uprovosert å overfalle noen som ikke har gjort deg noe.

Jeg er også enig i at vi trenger et sterkere barnevern, og forebyggende arbeid generelt er vel viktig. Men ja, jeg blir også litt sånn "eh..." og utrolig oppgitt.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 20:18   #13
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Natteravn overfalt

Var ikke dette ei gammal dame på 60 år? Noe av det ynkeligste jeg har lest om på lenge. Som god nummer to kommer innlegg at typen; "Natteravnene er ute om natta, og da må de regne med å bli skambanket. Mange unge, enslige menn med eksentrisk bakgrunn er glad i å mishandle folk på nattestid i helgene i byer i Norge, fordi de helt sikkert møter mye avvisning og har hatt det tøft etc. Ergo, ingen grunn til halloi" Sosionom-Norges kaldeste gufs.

Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 21:59   #14
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.359
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Natteravn overfalt

Ja, du dro virkelig essensen ut av debatten, Brutus. Smart du.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no