Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Nytt hus - give me all your tips and triks! :vilha:

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-06-22, 08:33   #21
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.496
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nytt hus - give me all your tips and triks! :vilha:

Skittentøysjakt fra bad oppe til vaskerom nede. Elsker den. Ikea kjøkkeninnredning på vaskerommet, med lang benk. Stikk i skuffen på badet til hårføner osv.

Og husk at regndusj krever større plass enn vanlig dusj, ellers blir det upraktisk. På lillebadet har vi 80x80 dusjkabinett, noe som fungerte strålende med vegghengt dusj, men med regndusj må man enten skru av vannet for å ta i sjampo/balsam eller stå klint opptil veggen. Sparer vann da. På det andre badet har vi 90x150, mye bedre.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-22, 09:05   #22
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.802
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nytt hus - give me all your tips and triks! :vilha:

Syns energiløsninger for framtida må med når man planlegger nybygg: balansert ventilasjon, vannbåren varme med varme fra jordvarme/bergvarme, solceller på tak.
I vår hus er jeg godt fornøyd med sentralstøvsuger med smulelist og elsker trappa og verandaen med glassrekkverk, de store vinduene og den brede skyvedøra ut til veranda/uteplass.

Jeg angrer på at vi ikke fikk til skittentøysjakt, det høres veldig praktisk ut.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-22, 09:49   #23
Nada
Svada
 
Nada sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.543
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Sv: Nytt hus - give me all your tips and triks! :vilha:

Vi bygde hus for fem år siden og jeg er fortsatt svært fornøyd med lekker klebersteinovn som magasinerer varmen. I tillegg er skittentøysjakt fra badet og ned til vaskerommet helt herlig, så slipper man rot på badet. Egen matbod ved siden av kjøkkenet er også noe jeg er glad for hver dag; der er dypfryseren, hyller med tørrvarer, pant/glass/metall.

__________________
Nada er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-22, 11:00   #24
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.684
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nytt hus - give me all your tips and triks! :vilha:

Mye jeg ønsker meg selv her. Bla skittentøysjakt og matlager. Dog er det ikke alltid mulig når man kjøper ferdighus.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-22, 11:12   #25
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.928
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nytt hus - give me all your tips and triks! :vilha:

Kjøkken med to romslige arbeidsplasser, elsker det. Før hadde vi en til glutenfri sone og en til glutenholdig men nå kan vi lage mat sammen/samtidig og ha to arbeidssoner.

Jeg er også veldig glad i google home og philips hue-systemet vårt. Vi har bevegelsessensorer i alle rom, inne og ute, og settinger på lysene ift tid på døgnet. (farge, styrke, varighet) så lyset bare fikser seg selv avhengig av tidspunkt og evt bevegelse. (F.eks går lyset på soverommet gradvis på fra 0645 og rullegardina går opp 0700. Ved bevegelse etter 2300 kommer det bare nattlys på rundt om i huset, og etter nårdetnåer er det dempet og i noen grad fargeendret belysning som kommer på, ute kommer det lys på ved bevegelse men dempet på natt osv). Enten ved philips hue pærer eller lamper, eller ved stikkontakter. Vi har også kjøkkenvifte, rullegardiner på soverommene, varmeovner og -pumpe, tv, lyd i alle rom, ringeklokke, det er noe mer og... på samme system. Kaffemaskin og stekeovn. Vi kan i praksis sitte på rompa i sofaen og skru på stekeovnen ved å snakke til den. Sånn som REMA-reklamen, vet du
Unntatt badene for der var lys og varme innstallert allerede.
Selv om "dama" helt åpenbart er dama til sambo og ikke tli meg (hun hører ikke alltid på meg ) er jeg veldig fornøyd.

Vi har hev/senk TV-benk i enden av senga - det er gull! (også på google-systemet, forøvrig, så vi behøver ikke fjernkontroll). Hvertfall når sambo skal se den evinnelige fotballen.

Også har vi fabelaktige dører på overskapene på kjøkkenet, de vipper opp med et trykk og ned med trykk på en knapp på innsiden. ingen håndtak eller noe på utsiden. Vi har bestilt hos en kjøkkenleverandør på Lier og innstallert selv, men vet flere kjøkkenleverandører har også


På bildet her ser du en annen ting også som jeg og det er oppvaskmaskinen vår med skuffer Den ble egentlig kjøpt for at den skulle være enkel for lillegutt så han skulle slippe å bale med en vanlig oppvaskmaskin og kurvhyller. Og jeg ELSKER den. Det er i praksis to små oppvaskmaskiner som kan kjøres uavhengig av hverandre, og selv om den er mindre i volum enn en stor vanlig maskin passer den jo vårt forbruk som liten familie helt perfekt. Vi kjører stort sett den øverste - med mindre den er i gang, da er det bare å fylle den nederste mens den øverste går. Eller om vi har gjester - da bruker vi begge. Slipper å bøye seg ned også vettu - det er plass til alt av glass, tallerkner og bestikk og sånt i hver skuff!

Også har vi vinskap. Og to tappekraner innstallert i langveggen med skap, med utstyr inne i skapet. Der har vi hjemmelagd øl og cider. DET er luksus.

Jeg er også veldig glad i hjørnekarusellene på kjøkknet som er sånne der innmaten kommer helt ut. (lysboksen i taket derimot, den kan du få gratis av meg men det var så styrete å ta den ut at vi lot den være)

Også har vi støvsuger- og vaskerobot (elsker! den går automatisk men kan også startes via google forøvrig) og sånn under-benken-støvsuger på kjøkkenet som man starter med foten og koster grums inn i som er ELSK, men husk at den må ha egen strømtilkobling så lurt å tenke på tidlig. Sånn støvsugerrobot finnes det nå "garasjer" til som man kan ha på kjøkkenet, det fantes ikke da vi lagde kjøkkenet - eller det fantes men ikke å få tak i og jeg klarte ikke å lage selv. Men det skulle jeg gjerne hatt!


Sist redigert av m^2 : 13-06-22 kl 11:24.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-22, 11:23   #26
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.684
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nytt hus - give me all your tips and triks! :vilha:

Wow! For et gjennomtenkt system!

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-22, 11:45   #27
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.946
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nytt hus - give me all your tips and triks! :vilha:

Vi har vår robotstøvsuger under spisestuesofaen. Helt usynlig, men veldig tilgjengelig og billig.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-22, 12:08   #28
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nytt hus - give me all your tips and triks! :vilha:

Spisesofa. Og husk å velge bord som oasser, ingen borden i hjørnene av bordet, da kommer du ikke inn i sofaen.
Jeg kan ikke huske sist noen badet i badekaret bå barnebaddt, men ingen av barna vil dusje der, så dermed dusjer de på mitt bad.

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-22, 13:32   #29
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.391
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nytt hus - give me all your tips and triks! :vilha:

Jeg ville tenkt på framtidsrettede oppvarmingsløsninger. Om jeg kunne velge, så ville jeg hatt vannbåren varme i alle gulv i nederste etasje, og så radiatorer i alle rom i øvrige etasjer. Jeg ville hatt solfangere på taket for å varme opp vann, i tillegg ville jeg hatt bergvarmepumpe. Som reserve skulle jeg hatt en vedovn med glassdører i et oppholdsrom i nederste etasje. Solceller på taket kunne jeg også gjerne hatt, smart å ha mange energikilder.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-22, 18:08   #30
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.500
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nytt hus - give me all your tips and triks! :vilha:

Jeg ville hatt kontakter i skap/skuff der jeg oppbevarer småelektrisk.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-22, 18:48   #31
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.975
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nytt hus - give me all your tips and triks! :vilha:

Quooker - ferdig kokt vann i springen - genialt!

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-22, 06:47   #32
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.329
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nytt hus - give me all your tips and triks! :vilha:

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

På hvilken måte?

Vel, det blir vel helst til vasking/skylling av det vi driver med ute; sykler, biler, annet sportsutstyr, terrasser, møbler, grillgreier, ting i forbindelse med matlaging, hageutstyr, osv. Vi "bor" ute i sommerhalvåret, da, om det har noe å si.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no