Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Verdens vaffeldag: Din beste oppskrift på (grove) vafler?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-03-15, 18:27   #101
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Verdens vaffeldag: Din beste oppskrift på (grove) vafler?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Ja, så var vi der igjen

Og må lage vaffler uten egg. Masse egg er liksom basis for at vafler blir gode.

Ideelt sett skulle jeg og jentungen vært på butikken og kjøpt rømme. Det er visst en grei løsning for eggefrie vafler. Jeg er så trøtt og sliten, og hun insisterer på å bæres, at å gå bort dit ikke er aktuelt i måneskinn (gutta er på fotballtrening) og jeg er ikke sikker på om jeg bør kjøre heller, så vi går for en variant med eggeerstatningspulver og bakepulver i stedet.

gjerne vanilje, men slett ikke kardemomme. i noe.

Prøv med most banan som bindemiddel! Jeg har akkurat laget gluten- og eggefrie vafler av havregryn, vann, banan og salt. Det funket, og ungene har spis seg gode og mette.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-15, 19:04   #102
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Verdens vaffeldag: Din beste oppskrift på (grove) vafler?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Det kan jo egentlig ikke gå galt, da, med vafler. Jeg starter med fire–fem egg og litt sukker, fyller på med litt smeltet smør og en god haug havregryn og en ts bakepulver, og så justerer jeg opp til ønsket mengde og konsistens med melk og hvetemel. Det kan egentlig ikke gå feil. Jeg har vaniljesukker i også, forresten. (Dette er ikke ment som middag, da.)

Akkurat dom jeg gjør. Merker ikke havregrynene i det hele tatt. Har noen ganger hatt i grovt mel også, men her må en være forsiktig, blir fort til "papp".

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-15, 19:23   #103
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens vaffeldag: Din beste oppskrift på (grove) vafler?

Jeg lagde oppskriften fra sjømannsforeningen i dag og jeg synes de var for søte. Halv mengde sukker tenker jeg holder i massevis. Ellers er oppskriften skikkelig stor da. Det blir ca. 50 vaffelplater. Jeg frøs ned to porsjoner og stekte opp den tredje.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-15, 20:47   #104
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.553
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Verdens vaffeldag: Din beste oppskrift på (grove) vafler?

Slumpe sammen tre skjeer no-egg, noe bakepulver, melk, litt mer melk, mel og havregryn, flytende melange, komme på "sukker ja, man må jo ha litt sukker. Og så litt mer melk, la det svelle litt, og steke blir helt kurante vafler. Sitter ikke sånn heeeeelt sammen, noen deler seg litt når de skal ut av jernet, men det han også handel litt litt lite melange, men helt kurant , og to veldig glade unger for at de fikk vafler til kveldsmat

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-22, 15:46   #105
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens vaffeldag: Din beste oppskrift på (grove) vafler?

Vaffeldagen er rett rundt hjørnet, og jeg har ikke laget såååå mye vafler i det nye jernet heller, akkurat. Så Will it Waffle? Noen nye, innovative vaffeloppskriften siden sist?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-22, 15:56   #106
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.119
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Verdens vaffeldag: Din beste oppskrift på (grove) vafler?

Bare husk kardemomme og vaniljesukker så går det meste bra.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-22, 17:07   #107
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens vaffeldag: Din beste oppskrift på (grove) vafler?

oh, jess. Kanskje ikke i middagsvafler?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-22, 17:18   #108
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.183
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Verdens vaffeldag: Din beste oppskrift på (grove) vafler?

Ikke lage tunfiskvafler ihvertfall ... Aldri mer! Chaffles og bananvafler med havremel er det det går mest av her i huset.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-22, 17:19   #109
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Verdens vaffeldag: Din beste oppskrift på (grove) vafler?

Jeg tror vi planlegger vafler på jobben. De må stekes ute, så ikke brannalarmen går, håper derfor på oppholdsvær. Det tar tid å steke i kulde også. Litt i tvil om kollegene mine er klar for mine vafler med mye grovt mel og lite sukker og smør. Jeg tror vi må ha noen mer tradisjonelle.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-22, 18:08   #110
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.553
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Verdens vaffeldag: Din beste oppskrift på (grove) vafler?

Det planlegges vafler på jobb hos oss også. Inne da.. Hjemme får vi se om det ikke også lages noe. Nå kan vi i motsetning til sist jeg skrev i tråden lage vafler med egg hjemme. Det går myyyyyyyyye egg i husholdningen, nesten så jeg glemmer årene vi hadde en som ikke tålte egg.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-22, 18:28   #111
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.560
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens vaffeldag: Din beste oppskrift på (grove) vafler?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

oh, jess. Kanskje ikke i middagsvafler?

Ser jeg spurte hva man har som tilbehør til middagsvafler i 2014, og det lurer jeg på ennå.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-22, 18:39   #112
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens vaffeldag: Din beste oppskrift på (grove) vafler?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Ser jeg spurte hva man har som tilbehør til middagsvafler i 2014, og det lurer jeg på ennå.

Bruke dem som erstatning for naan eller injeera?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-22, 19:54   #113
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Verdens vaffeldag: Din beste oppskrift på (grove) vafler?

6 vafler

1 boks philadelphia kremost (200 g)

2 ss sukker

noen klyper vanilje

et par klyper malt kardemomme (malte frø fra 1 kardeommebelg for de som maler kardemommen selv)

4 egg

1 1/2 ts bakepulver

1 1/2 ss fiberhusk
__________________________________________________ _____________________________

Visp sammen egg og kremost til en glatt røre. Jeg gjør dette i blenderen. Tilsett de andre ingredienesene og bland godt. La røra stå og svelle. Røra skal bli litt tykkere enn en vanlig vaffelrøre. Blir røra for tykk kan du godt tynne ut røra med litt fløte. Men vær litt forsiktig med å tynne ut. Bruker du for mye fløte riskiker du tynne vafler.

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-22, 21:11   #114
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.560
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens vaffeldag: Din beste oppskrift på (grove) vafler?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Bruke dem som erstatning for naan eller injeera?

Injeera vet jeg ikke hva er, men som naan ser jeg at kan funke.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-22, 21:22   #115
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens vaffeldag: Din beste oppskrift på (grove) vafler?

Det er en slags brødpannekake fra Etiopia som man bruker til å spise gryterett med.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-22, 10:17   #116
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Verdens vaffeldag: Din beste oppskrift på (grove) vafler?

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Bare husk kardemomme og vaniljesukker så går det meste bra.

Ja, og et bittelite dryss med kanel.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-22, 11:49   #117
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.560
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens vaffeldag: Din beste oppskrift på (grove) vafler?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er en slags brødpannekake fra Etiopia som man bruker til å spise gryterett med.

Er ikke de nye tynnere enn vafler? Tror jeg har smakt det.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-22, 11:53   #118
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.183
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Verdens vaffeldag: Din beste oppskrift på (grove) vafler?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Er ikke de nye tynnere enn vafler? Tror jeg har smakt det.

De er ganske tykke, og hullete på den ene siden. Ikke noe for de av oss med trypofobi med andre ord. Vi laget det faktisk i heimkunnskapen for hundre år siden.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-22, 16:09   #119
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Verdens vaffeldag: Din beste oppskrift på (grove) vafler?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg har alltid ganske mye havregryn i vaffelrøra, men de blir ikke grynete eller kornete, de blir tydeligvis såpass oppløst i røra og kokt under stekingen at de nesten forsvinner.

Samme gjør jeg, men det funker best med lettkokte havregryn, de sveller raskere. Jeg synes det gjør vaflene litt mer mataktige og litt mindre som kake. Og smaker like godt. Men jeg bruker vanlig hvetemel da, ikke grovt, da synes jeg det går i retning av papp.

Ingen oppskrift her heller. Egg, sukker, vaniljesukker, bakepulver, smeltet smør, havregryn, melk og evt fløte eller rømme hvis man har rester.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no