Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Vask av genser strikket i alpakka

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-03-22, 12:46   #1
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Vask av genser strikket i alpakka

Jeg har strikket meg en genser i Dale Alpakka Classic Forte, dvs alpakka og nylon. Nå har jeg skylt den opp i lunket vann og vipps ble den stor og slamsete. Den ligger til tørk nå.

Ville du ha tatt sjansen på å prøve ullprogram i stedet?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-22, 12:52   #2
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.115
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vask av genser strikket i alpakka

Ja, du bør vaske den på ullprogram 30 grader, og tørke flatt. Husk å vrenge strikketøyet.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-22, 12:59   #3
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.996
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vask av genser strikket i alpakka

Enig med Magica. Med mindre du vil at genseren skal bli veldig lang, må du aldri tørke alpakka hengende, for det siger noe helt avsindig.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-22, 13:18   #4
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vask av genser strikket i alpakka

Nå er den i maskina, så får vi tro det blir bra.

Tørker alt av strikk flatt, unntatt raggsokker.

Har strikket i to andre gensere i alpakka før, og de har ikke est ut og blitt slamsete når jeg har skylt de opp eller håndvasket de.. Skjønner ikke hvorfor denne ble det?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-22, 00:05   #5
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vask av genser strikket i alpakka

Maskinvasken gikk fint.

Så i morgen skal jeg svinse rundt i den nye cortina-genseren min.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-22, 00:11   #6
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.996
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vask av genser strikket i alpakka

Gratulerer med ny genser!

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-22, 08:10   #7
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.115
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vask av genser strikket i alpakka

Så bra! Bilde?

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-22, 09:24   #8
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.964
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vask av genser strikket i alpakka

Jeg har funnet en vaskemetode som jeg bruker på nesten all strikk.
1. En stamp fylles med lunket vann
2. 1 eller 2 pump med Euclean såpe (denne skal ikke skylles ut)
3. Ta i plagget og rør litt rundt
4. La ligge i vannet i ca 15 min
5. Press ut litt vann og sentrifuger på max hastighet
6. Ta ut og la tørke flatt

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-22, 12:18   #9
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vask av genser strikket i alpakka

Jeg skjønner ikke lenger hvordan jeg legger ut bilder her.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-22, 12:56   #10
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.003
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vask av genser strikket i alpakka

Du bør alltid vaske etter vaskeanvisninga på garnet så lenge du har en moderne maskin med ullprogram. Mye av garnet der det står maskinvask vil bli slamsete hvis det vaskes for hånd, blant annet fordi sentrifugeringa slår ut mye vann som man ikke får ut ved håndvask.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no