Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hjelp: Lære seg grunnleggende oppussingsferdigheter?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-06-22, 14:17   #1
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.446
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Spørsmål

Hjelp: Lære seg grunnleggende oppussingsferdigheter?

Er det noen måte å få lært og øvd seg på grunnleggende ferdigheter innen oppussing? Fortrinnsvis før man kjøper noe som MÅ pusses opp, enten man kan det eller ikke..

Det eneste jeg har erfaring med er å male vegger (liker) og skru sammen IKEA-møbler (liker ikke).

Det jeg tror jeg burde kunne: slipe gulv, legge nytt gulv, ta ned lettvegger, demontere kjøkken og muligens bad, reparere hull i vegger, sette på og male lister pent.

Er det noe sted å lære slikt? Noen som har kurs for noobs? Eller er det YouTube som er løsningen?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-22, 14:26   #2
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.003
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp: Lære seg grunnleggende oppussingsferdigheter?

Jeg bare begynte. Har gjort mye av det du nevner, kunne ikke noe på forhånd. Det viktigste er å ha skikkelig verktøy og å være nøye med grunnarbeidet.

Handler på lokal spesialbutikk (Fargerike), får kjempegode tips der hvis jeg trenger det.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-22, 14:38   #3
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp: Lære seg grunnleggende oppussingsferdigheter?

Datter og svigersønn har blitt skikkelig gode. De har brukt nett, særlig YouTube har mye gode how-to-videoer.

Jotun har skikkelig bra nettsider hvor du kan få tilpasset både farge- og malingstypehjelp.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-22, 14:39   #4
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.313
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp: Lære seg grunnleggende oppussingsferdigheter?

Youtube, spør en venn og be om tips i faghandelen er veien å gå.

Det meste du skriver om der er i teorien ganske enkelt (selv om både "legge gulv" og "reparere hull i veggen" finnes i forskjellige komplikasjonsnivåer...), å rive og demontere ting er jo påtagelig mye enklere enn å sette det opp igjen også.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-22, 15:38   #5
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.179
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp: Lære seg grunnleggende oppussingsferdigheter?

Biblioteket har sikkert bøker om oppussing. Jeg foretrekker ofte bok framfor YouTube.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-22, 15:45   #6
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp: Lære seg grunnleggende oppussingsferdigheter?

En start kan være å se litt på oppussingsprogram. Da får du en ide om arbeidsmengden, muligheter og hvordan en del proffe jobber. Du ser rekkefølgen, verktøy ol. De store tingene. Sinnasnekkeren eller de på tv2 som pusser opp (tid for hjem?) Det tar for lang tid å lære seg håndverket på denne måten. Da er det andre kanaler som gjelder.

Jeg bruker YouTube og nettsider. Får også hjelp i butikken, de kan svare på mye.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-22, 16:17   #7
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.712
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp: Lære seg grunnleggende oppussingsferdigheter?

Youtube. Kjenner noen som pusset opp en hel leilighet ved å lære seg alt fra Youtube.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-22, 17:19   #8
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp: Lære seg grunnleggende oppussingsferdigheter?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Det viktigste er å ha skikkelig verktøy og å være nøye med grunnarbeidet.

Dette. Ha for all del skikkelig verktøy! Du trenger ikke å kjøpe alt. Du kan leie verktøy (for eksempel hos Clas Ohlson) og du kan låne hos naboen (Nabohjelp-appen).

Deretter: Ta deg god tid. Å være nøye med grunnarbeidet betyr også å ikke stresse og å unngå å ta snarveier. Kanskje du kan alliere deg med en venninne som også vil lære seg oppussing?

Å sette sammen IKEA-møbler går forresten mye enklere om du har skikkelig verktøy, dvs drill med unbrako-bit og gjerne en fleksibel forlenger også.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-22, 17:19   #9
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp: Lære seg grunnleggende oppussingsferdigheter?

Jeg har forresten hørt at godt verktøy er halve jobben. Jeg har minst dobbelt opp av alt verktøy, men merkelig nok blir ikke oppussingsjobben gjort likevel.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-22, 18:14   #10
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.476
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp: Lære seg grunnleggende oppussingsferdigheter?

Pluss 1 på verktøy. God drill med et godt utvalg bits og bor, det bruker jeg hele tida.
Lånte elektrisk listekutter da jeg pussa opp sist, bruk for all del ikke de der slarkete der man må sage med handsag = unøyaktig.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-22, 18:42   #11
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.227
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp: Lære seg grunnleggende oppussingsferdigheter?

Jernia leier ut verktøy

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-22, 18:57   #12
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.003
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp: Lære seg grunnleggende oppussingsferdigheter?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Pluss 1 på verktøy. God drill med et godt utvalg bits og bor, det bruker jeg hele tida.
Lånte elektrisk listekutter da jeg pussa opp sist, bruk for all del ikke de der slarkete der man må sage med handsag = unøyaktig.


Jeg bruker kapp- og gjærsag; den funker både på lister og når jeg legger laminat. Bruker også stikksag. Spikerpistol (dykkertpistol) er dessuten gull når man skal sette opp listverk. Vater må man også ha.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-22, 20:07   #13
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp: Lære seg grunnleggende oppussingsferdigheter?

Gjer ting sakte. Eg er ikkje praktisk anlagt, men har gjort ein del der eg budde før. Learning by doing og det å vere tålmodig nok til å vere nøyaktig (skifte batteri i vateret, så ikkje hylla blir skeiv … ). Dei største blemmene eg har gjort, har eg gjort når eg har prøvd å skynde meg.

Ein del Deichman-filialer har og verktøyutlån, gratis.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-22, 20:38   #14
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.059
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp: Lære seg grunnleggende oppussingsferdigheter?

YouTube og evt. lese seg opp på nett hjelper en del, og som nokon sier hjelper det med tålmodighet. Der er jeg ikke så god. Jeg kan ikke alle de tingene selv dessverre, men mannen har lært mye via nett. Kan anbefale Sommerhytta for inspirasjon, de pusser jo opp hytte men har bratt læringskurve, jeg ble veldig inspirert i fjor til å snekre litt selv.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-22, 22:43   #15
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.313
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp: Lære seg grunnleggende oppussingsferdigheter?

Ja, enda en +1 på godt verktøy.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-22, 09:44   #16
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.996
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp: Lære seg grunnleggende oppussingsferdigheter?

YouTube har du allerede fått tips om, men jeg vil også tipse om å invitere venner som allerede har gjort ting på besøk for å hjelpe deg. Det er som regel sånn at folk vil stille opp.

(Jeg kan bære bokhyller! )

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-22, 09:46   #17
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp: Lære seg grunnleggende oppussingsferdigheter?

IKEA-møbler er ferdig sammenskrudde hvis man kjøper dem på finn.no. De av oss som ikke kan/vil skru, kan hjelpe til med å kjøre og hente.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-22, 09:57   #18
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.648
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp: Lære seg grunnleggende oppussingsferdigheter?

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

IKEA-møbler er ferdig sammenskrudde hvis man kjøper dem på finn.no.

Ja, det er faktisk helt genialt! Man slipper emballasjen også, når man kjøper brukt

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-22, 10:40   #19
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.476
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp: Lære seg grunnleggende oppussingsferdigheter?

Ikea er lett å skru sammen, har dere prøvd Jysk?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-22, 13:03   #20
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp: Lære seg grunnleggende oppussingsferdigheter?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Ikea er lett å skru sammen, har dere prøvd Jysk?

Don’t Get me started! Eg måtte ha hjelp av ei nabodame for å skjønne bruksanvisninga til hagesofaen.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no