Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Chai latte

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-09-08, 09:58   #1
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Spørsmål

Chai latte

Jeg må kutte ned på koffeininntaket, men er så glad i varm drikke. Liker å lage cappuchino hjemme, men har fått litt smaken på chai latte. Noen som kan anbefale en spesiell tesort eller som har en oppskrift på denne gode drikken?

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 10:04   #2
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Chai latte

Det går an å kjøpe ferdig sirup til Chai-latte. Den er uhørt god...

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 10:09   #3
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Chai latte

Varm kakao

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 10:12   #4
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Chai latte

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Det går an å kjøpe ferdig sirup til Chai-latte. Den er uhørt god...

Finnes den over alt den da?

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 10:18   #5
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.563
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Chai latte

Hvordan lager man det?
Er det bare å bruke (sterk?) te istedetfor espresso? Og så ha oppi melk som man ville gjort i en kaffe latte?
Høres så godt ut.

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 10:25   #6
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.016
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Chai latte

Du får kjøpt Chai-te på tebutikker, så trekker du den i steamet melk i stedet for vann, og søter med honning. Eventuelt sånn ferdig chai-sirup som Bauche anbefaler (som røres ut i steamet melk), men jeg synes den har en tendens til å bli litt for søt. Prøv en velutstyrt tebutikk, der har de det meste.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi

Sist redigert av Miromurr : 05-09-08 kl 10:38.
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 10:30   #7
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.563
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Chai latte

Takk for svar, det skal jeg jammen prøve én dag. Høres godt ut!

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 12:14   #8
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.318
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Chai latte

Jeg kjøper enten løsvekt Chai eller poser på Meny/ultra/Kiwi og steamer melk.

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 12:18   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.991
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Chai latte

De har en overraskende god chai-te på pose som fåes kjøpt på vanlige dagligvarebutikker. Twinings Indian Chai. Jeg lager den blander med sukett/sukker og melk. For meg er det et godt alternativ til kaffe latte.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 13:03   #10
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.016
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Chai latte

Jeg liker ikke twinnings chai, den har en rar ettersmak synes jeg.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 13:54   #11
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Chai latte

Ser at Chai Latte er blitt forklart her, men tenkte jeg skulle tipse om at du kan få laget dette både med og uten koffein.

Twiningsen er krydret svart te, så den er det koffein i. Om du vil ha koffeinfri kan du prøve chai av rooibos-te, eller kjøpe Yogi-te på helsekosten. Yogi Sweet Chai er kjempegod.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 22:36   #12
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Chai latte

Jeg fikk så lyst på chai, inspirert av denne tråden, så jeg var på kaffebar og tok meg en kopp. Det er jammen meg godt. Den jeg fikk i dag var med skikkelig tykk steamet melk. På kaffebaren selges det chaite, men det var svart te i den så mine illusjoner om at teen kunne gi meg varm drikke uten koffein slo sprekker. Jeg får prøve helsekosten da. Og så en sånn sirup. Det kunne de kjøpe inn til meg på kaffebaren faktisk.

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-08, 09:12   #13
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Chai latte

Jeg bruker av og til sirup i tillegg til te, da får du søtning og smaksforsterker på èn gang.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-08, 09:33   #14
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.097
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Chai latte

Sirupen er det mye sukker i. Kanskje du ikke akkurat oppnår helsegevinst om du begynner å drikke masse sukker i stedet for koffein. Jeg synes Chai latte kan være kjempegod uten sukker, men da med te i løsvekt. Ellers så kan du jo koke den selv ved hjelp av kanel, diverse andre krydder og melk. Da får du den ordentlig indiske varianten.

Den Chai teen som man får på helsekosten synes jeg ikke er noe god.

Du skriver at du må kutte ned på koffeininntaket, og det gjør du jo om du går over til te. Med like mange kopper halverer du.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-08, 10:51   #15
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.983
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Chai latte

Skal du lage fra bunn, koker du opp vann i en kaserolle. Oppi tar du en stk. PG-tip, et laurbærblad og en fem seks hele grønne kardemummefrø, et lite stykke kanelbark ,stjerneanis, fennikkel, nellik, muskatnøtt pepper/ingefær(hvis ønskelig med sterk te), vanilje(amerikansk chai) uraffinert sukker og h-melk. Kok opp, rør ut sukkeret, og ha i krydderet, best om du ikke maler det, men bare brekker det opp.

Selv synes jeg det holder med kardemumme,laurbærblad og anis.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no