Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Gjedrem spår fall i boligprisene (Dagbladet.no)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-02-07, 10:10   #1
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gjedrem spår fall i boligprisene (Dagbladet.no)

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/02/15/492174.html

I sentralbanksjefens tale i går spådde han blant annet at boligprisene muligens ville synke som resultat av renteoppgang på ett til to prosentpoeng. Hva tror dere? Slik jeg har skjønt økonomien så er det arbeidsledigheten som i størst grad påvirker boligmarkedet, og det er jo foreløpig brennhett. Jeg har tittet litt rundt på diverse avisdebatter, hvor det spås boligkrakk à la 1988, noe jeg vel har min sterke tvil om. På det tidspunket så var jo renten til tider så høy som 12 % (muligens til og med 18 %). Noe som er lite sannsynlig vil skje igjen.

Da vi kjøpte bolig priset vi dessuten inn at økonomien fint skal tåle 7 % rente, og at vi også klarer å leve med 10 %, hvis det skulle skje. Hvordan er det med andre? Tåler dere en renteoppgang på tre prosentpoeng?

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 10:13   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gjerdrem spår fall i boligprisene (Dagbladet.no)

Boligprisene MÅ synke, noe annet går vel ikke. Jeg tror vi nærmer oss et krakk når det gjelder boligpriser. Hadde jeg vært synsk hadde jeg solgt før krakket og leid et sted til krakket kom og så kjøpt et digert hus.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 10:29   #3
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gjerdrem spår fall i boligprisene (Dagbladet.no)

Vi vil tåle en renteoppgang på 3 %, men selvsagt vil det også påvirke vår økonomi betraktelig.
BOligprisene bør aller helst gå litt ned, ikke så viktig for min del, men med tanke på alle de som skal ut på boligmarkedet nå så håper jeg det.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 10:54   #4
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gjerdrem spår fall i boligprisene (Dagbladet.no)

Jeg tror ikke renta vil ha noen enorm effekt, så lenge vi fortsatt har den veksten vi har.

Men det er jo ikke sikkert det fortsetter. Vi er helt avhengige av blant annet Kinas og USAs økonomi. USA vakler på kanten av stupet. Virkelig. Det vil påvirke for eksempel Kina. Kina holder energiprisene høye (sammen med USA). Kollapser disse to økonomiene så stuper oljeprisen. Da er det mye som kollapser i Norge også. Da går arbeidsledigheten opp, og så har man det gående. Vi er ikke usårlige i Norge heller. Aller minst usårlige er vi når vi TROR vi er usårlige...

Christian Ringnes spår forresten noe nedgang i boligprisene mot slutten av dette året. Det er en mann med usedvanlig god teft, så det kan godt hende han får rett.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-07, 23:36   #5
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gjerdrem spår fall i boligprisene (Dagbladet.no)

Forresten så er jeg redd min frykt for økonomisk kollaps ikke ble så mye mindre etter at Norges statsminister foretrakk spas og halloi på Rally-VM foran Gjedrems tale. Hvis ikke DET er et tegn i tiden så vet ikke jeg.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-07, 23:56   #6
Agurke
Fabelaktig
 
Agurke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.618
Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gjerdrem spår fall i boligprisene (Dagbladet.no)

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Boligprisene MÅ synke, noe annet går vel ikke. Jeg tror vi nærmer oss et krakk når det gjelder boligpriser. Hadde jeg vært synsk hadde jeg solgt før krakket og leid et sted til krakket kom og så kjøpt et digert hus.

Jeg tror ikke vi får et krakk, men at prisene flates ut, det tror jeg.

Men meglerne selv spår fortsatt prissvekst da.

Agurke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-07, 00:05   #7
Pelikan
Tåler regn
 
Pelikan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Innlegg: 5.045
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gjerdrem spår fall i boligprisene (Dagbladet.no)

Tror at boligprisene vil flate ut når renten stiger. Tror de må stige MYE før vi ser noe krakk

Vi kjøpte hus for 7år siden, da var det 8% rente, og det klarer vi heldigvis fint å betjene hvis renten skulle bli så høy. (Vi kalkulerte med 10% den gangen )

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-07, 06:24   #8
Jinx
Tre små T
 
Jinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.499
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gjerdrem spår fall i boligprisene (Dagbladet.no)

Vi tåler nok opp til 10%, altså vi har lite lån...

Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-07, 07:39   #9
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gjerdrem spår fall i boligprisene (Dagbladet.no)

Så lenge bankene tilbyr avdragsfrie lån, og lang nedbetalingstid så tror jeg at det er med på å holde boligprisene oppe.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-07, 07:47   #10
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gjerdrem spår fall i boligprisene (Dagbladet.no)

Boligprisene må nok flate ut snart.

Vi tåler renteoppgang på 3 prosent.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-07, 08:55   #11
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gjerdrem spår fall i boligprisene (Dagbladet.no)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Forresten så er jeg redd min frykt for økonomisk kollaps ikke ble så mye mindre etter at Norges statsminister foretrakk spas og halloi på Rally-VM foran Gjedrems tale. Hvis ikke DET er et tegn i tiden så vet ikke jeg.

Jeg kan ikke si annet enn at jeg skjønner ham, gitt. Men han burde jo ha regnet med at det ville bli litt bråk ut av det.

Jeg tror vel ikke at boligprisene vil synke så lenge arbeidsledigheten er lav, for i mine øyne så er det den som er avgjørende for boligmarkedet. Har fplk jobb, så klarer de alltids å finne en måte å betale lånene sine.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-07, 09:05   #12
amor
Den som gir seg...
 
amor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.710
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gjerdrem spår fall i boligprisene (Dagbladet.no)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Forresten så er jeg redd min frykt for økonomisk kollaps ikke ble så mye mindre etter at Norges statsminister foretrakk spas og halloi på Rally-VM foran Gjedrems tale. Hvis ikke DET er et tegn i tiden så vet ikke jeg.


Det var min første tanke også når jeg hørte dette, men i etterkant har jeg også hørt at han selvfølgelig allerede hadde fått vite hva som kom til å bli sagt i den talen....Da får han min unnskyldning. Ihvertfall nesten

__________________
Mamma til fem
Wish It ☆ Dream It ☆ Do It
amor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-07, 13:25   #13
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gjerdrem spår fall i boligprisene (Dagbladet.no)

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg kan ikke si annet enn at jeg skjønner ham, gitt. Men han burde jo ha regnet med at det ville bli litt bråk ut av det.

Jeg tror vel ikke at boligprisene vil synke så lenge arbeidsledigheten er lav, for i mine øyne så er det den som er avgjørende for boligmarkedet. Har fplk jobb, så klarer de alltids å finne en måte å betale lånene sine.

Jeg syns likevel det sier en del når statsministeren for andre gang på 80 år ikke er til stede... Det handler ganske mye om signaler, syns jeg.

Ellers er jeg helt enig i det med at det er arbeidsledigheten som teller. Så lenge veksten er som den er så tåler vi en temmelig kraftig renteøkning. Men dersom verden for øvrig treffer veggen så gjør vi det også, og da kommer det til å smelle noe borti natta.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-07, 14:18   #14
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gjedrem spår fall i boligprisene (Dagbladet.no)

Boligprisene vil nok stagnere snart, og kanskje ikke følge inflasjonen en stund og derfor synke forsiktig. Men noen boligkrakk ala 80tallet vil nok ikke skje nei. Den norske økonomien er alt for stabil for det. Dere har rett i at sysselsettningen er den største faktoren, men renta har en god del å si det også. Men målet er jo nå en rente på 6-7% iløpet av et par år, og det er ikke nok til å få boligprisene til å synke.

Jeg personlig mener at alle avdragsfrie, og 100% finansierte lånene som er gitt de siste årene vil bidra til å dempe boligfesten til slutt. Men dette er heller ikke noe som alene vil kunne gi et boligkrakk.
Skal prisene synke mye må nok sysselsettingen bli lav.

Vi skal selge nå, og leie et år eller to. Det er av helt andre grunner, men jeg har ikke hetta for å tape veldig mye.

Forresten er det naturlig at Gjerdrem går ut og advarer på denne måten, selvom han kanskje ikke er redd for det i realiteten. Det gjør jo at boligkjøpere blir mer forsiktig og ikke låner over evne.


Sist redigert av Pia : 19-02-07 kl 14:23. Årsak: Måtte legge til noe.
Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 22:59   #15
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gjedrem spår fall i boligprisene (Dagbladet.no)

I USA går nå stadig flere låneinstitusjoner konkurs pga. misligholdte lån. Banker har meldt fra om at de dramatisk øker avsetningene for tap på lån (altså, de forventer stor økning i mislighold). Renten ser ikke ut til å gå ned som forventet.

USA balanserer altså mot/på kanten av et krakk. Faller de utfor smeller det i Kina. Smeller det i Kina faller energiprisene- og etterspørselen (og altså oljeprisen). Da faller også for eksempel tankratene, investeringeviljen i offshorevirksomhet, osv.

Jeg syns det er så snedig at folk virker så inderlig trygge på at sysselsettingen skal holde seg høy,,,

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 00:04   #16
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gjedrem spår fall i boligprisene (Dagbladet.no)

Jeg syns det er rart at såpass mange har glemt (fortrengt?) 80- og 90-tallet.
Jeg tror ikke vi går på like stor smell nå som vi gjorde da, men jeg skulle allikevel ønske at folk var mer forsiktige.

Vi leier bolig og håper for harde livet at boligprisene ikke fortsetter å stige i det tempoet de har gjort de siste årene.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 17:40   #17
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gjedrem spår fall i boligprisene (Dagbladet.no)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns det er så snedig at folk virker så inderlig trygge på at sysselsettingen skal holde seg høy,,,

Der sier du noe.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no