Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kosttilskudd er farlig (side2.no)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-03-07, 10:56   #41
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kosttilskudd er farlig

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Kosttilskudds- og helsekostindustrien, derimot, er overhodet ikke regulert.

Dette synes jeg er et veldig interessant poeng i akkurat den diskusjonen. Mange ser ut til å mene at leger og legemiddelindustrien er slemme og umoralske fordi de tjener penger på folk som er syke, mens alternative behandlere og helsekostindustrien er snille og moralske fordi de ... eh, hjelper folk uten tanke på å tjene penger selv?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 10:59   #42
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kosttilskudd er farlig

Du har nok mye rett i det du skriver, men jeg husker iallfall at Flytlie snakket om dette og startet privat praksis fordi han ville "hoppe av den karusellen" der legene ble sponset med diverse bonuser fra legemiddelfirmaer. Om jeg ikke tar helt feil så diskuterte mamma dette med sin fastlege også, men jeg må spørre henne, vi har jo ikke diskutert dette på årevis.

Ang. Sunkost så aner jeg ikke, men da jeg jobbet i Life fikk vi besøk av leverandører og produsenter hele tiden, og vi ble kurset omtrent annenhver uke og noen av oss ble sendt på Helsekost Fagskolen i Oslo der vi fikk eksamen i faget. Presset om kunnskap er særdeles høyt i Life, men jeg vet at det desverre ikke er slik overalt og det er veldig synd (og farlig).

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 11:01   #43
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kosttilskudd er farlig

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ang. Sunkost så aner jeg ikke, men da jeg jobbet i Life fikk vi besøk av leverandører og produsenter hele tiden,

Akkurat som legemiddelkonsulenter besøker sykehus og leger, altså?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 11:03   #44
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kosttilskudd er farlig

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Dette synes jeg er et veldig interessant poeng i akkurat den diskusjonen. Mange ser ut til å mene at leger og legemiddelindustrien er slemme og umoralske fordi de tjener penger på folk som er syke, mens alternative behandlere og helsekostindustrien er snille og moralske fordi de ... eh, hjelper folk uten tanke på å tjene penger selv?

Neida, begge bransjene kan være kyniske, men jeg stusser over at det oftest går andre veien. Det er ingen som reagerer om man kritiserer helsekostbransjen, men åpner man kjeften om legemiddelindustrien så er det rabalder med en gang. Jeg vet at legemiddelindustrien redder millioner av liv, og takk Gud for at den finnes. Men samtidig dør tusenvis av mennesker av bivirkninger hvert år. Det er vel et "nødvendig onde". Det er synd at legemiddelindustrien og helsekostbransjen motarbeider hverandre hele tiden, de kunne vel heller samarbeidet, for begge partene har mye positivt å bidra med.

Men er ikke helsekostbransjen regulert? Norge har jo verdens strengeste regler på kosttilskudd.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 11:08   #45
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kosttilskudd er farlig (side2.no)

Jeg leste litt her nå, og jeg vet at mange er kritiske til denne kilden, men er det 100 % tull det som står der? Jeg vet jo ikke, håper noen kan lese artikkelen og forklare litt for meg.

http://www.matoghelse.no/index.php?id=309587

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 11:13   #46
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kosttilskudd er farlig

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er ingen som reagerer om man kritiserer helsekostbransjen, men åpner man kjeften om legemiddelindustrien så er det rabalder med en gang.

Jeg tror du må lese helt andre diskusjoner enn jeg. Jeg ser veldig ofte at folk kritiserer "skolemedisinen" og "legestanden" og "legemiddelindustrien" (og for all del, det må man absolutt gjøre når det er noe som er kritikkverdig, og det er det helt klart ting som er), med en uttalt eller uuttalt støtte til "de alternative" liggende bak. Det er veldig sjelden jeg ser noen komme med tilsvarende brede anslag mot helsekostbransjen, eller påstår at alternative behandlere er kyniske og pengegriske, eller antyder at de som jobber med helsekost gir kundene sine feil råd med vilje for å holde dem syke så de skal kjøpe mer kostilskudd.

Det er helt sikkert masse tvilsomt i legemiddelbransjen, det tror jeg det er i de fleste bransjer og i veldig mange store firmaer. Men jeg har problemer med generelle negative utsagn om "store mektige firmaer som tjener seg søkkrike på medisiner folk er livsavhengige av". Er det verre å tjene seg søkkrik på å lage medisiner som redder livet på folk, enn å tjene seg søkkrik på f.eks. urtete (eller noe helt annet)?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 11:17   #47
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kosttilskudd er farlig

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er helt sikkert masse tvilsomt i legemiddelbransjen, det tror jeg det er i de fleste bransjer og i veldig mange store firmaer. Men jeg har problemer med generelle negative utsagn om "store mektige firmaer som tjener seg søkkrike på medisiner folk er livsavhengige av". Er det verre å tjene seg søkkrik på å lage medisiner som redder livet på folk, enn å tjene seg søkkrik på f.eks. urtete (eller noe helt annet)?

På en måte ja, for skolemedisin er mange avhengige av for å i det hele tatt overleve, og når prisene er såpass høye for enkelte medisiner at folk heller dør eller har sterkt redusert livskvalitet enn å ta medisinene fordi de ikke har råd, så synes jeg det er helt forferdelig. Nå snakker jeg ikke om Norge generelt, selv om det faktisk forekommer her også.

Og ja, vi leser nok forskjellige diskusjoner, eller kanskje med forskjellige lesebriller.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 11:46   #48
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kosttilskudd er farlig (side2.no)

Ingen som vil kommentere artikkelen? Fant boka som det henvises til nå:

http://www.prwatch.org/books/experts.html

Leste litt på reviews og, veldig interessant.

Sitat:

In their new book, Trust Us, We're Experts: How Industry Manipulates Science and Gambles with Your Future, Sheldon Rampton and John Stauber offer a chilling exposé on the manufacturing of "independent experts." Public relations firms and corporations have seized upon a slick new way of getting you to buy what they have to sell: Let you hear it from a neutral "third party," like a professor or a pediatrician or a soccer mom or a watchdog group. The problem is, these third parties are usually anything but neutral. They have been handpicked, cultivated, and meticulously packaged to make you believe what they have to say--preferably in an "objective" format like a news show or a letter to the editor. And in some cases, they have been paid handsomely for their "opinions."

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 12:05   #49
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kosttilskudd er farlig

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

På en måte ja, for skolemedisin er mange avhengige av for å i det hele tatt overleve, og når prisene er såpass høye for enkelte medisiner at folk heller dør eller har sterkt redusert livskvalitet enn å ta medisinene fordi de ikke har råd, så synes jeg det er helt forferdelig. Nå snakker jeg ikke om Norge generelt, selv om det faktisk forekommer her også.

Og ja, vi leser nok forskjellige diskusjoner, eller kanskje med forskjellige lesebriller.

Hvis du snakker om resten av verden, så har verdenssamfunnet helt klart en jobb å gjøre, legemiddelindustrien også. Men de fleste medisinene de skriker etter er ikke dyre; de er av patent for lenge siden og selges oftest til kostpris gjennom veldedige prosjekter. Du kan lese om ett eksempel her. Et vanskelig unntak er AIDS-medisiner, som er så nye at de fremdeles har svært høye utviklingskostnader. De gis forøvrig med opptil 90 % rabatt til u-land.

Jeg har ikke tid til å gå inn på linken din nå, Iset, men det skal jeg nok.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 20:57   #50
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kosttilskudd er farlig (side2.no)

Nå har jeg lest artikkelen. :svett: Jeg har aldri hørt om den høringen forfatteren refererer så grundig til (noe jeg i seg selv synes er rart), og kan følgelig ikke kommentere det som angivelig kom frem. Siden det ikke står noen referanser (rart igjen), har jeg ingen mulighet til å etterprøve det. Men det er i hvert fall soleklart at en god del av utsagnene strekker fra upresise til direkte feil. Jeg kan heller diskutere dette med deg på PM, Iset.

Sitat:

I diskusjonen om legemidler og legemiddelindustriens framgangsmåte kan det være viktig å huske dette: Bruk av symptomdempende legemidler er sjelden en god strategi for å bli frisk, da den ikke påvirker de underliggende årsakene. Som våre lesere vet, skyldes de fleste sykdommer faktorer i vår livsstil (dårlig kosthold, for lite mosjon) og livsmiljøet (forurensninger), og det finnes en rekke naturlige måter for både å forebygge og behandle sykdom.

Dette sitatet avslører veldig tydelig det man gjerne kaller "bias", altså at forfatterens personlige meninger farger konklusjonene. Det er klart at hvis alle bare hadde klart å bli normalvektige og ikke røyke eller drikke for mye, hadde det vært mindre type 2-diabetes og hjerte-/karsykdom. Men det er ingen tvil om at f.eks. blodtrykksmidler og statiner ikke bare er symptomlindrende, de redder liv. Mange, mange, faktisk. F.eks. har hjerte-/kardødeligheten sunket betraktelig de siste tiår, til tross for at i blir stadig mer overvektige.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 23:08   #51
mammami
Så stor, den lille lykken
 
mammami sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Ytterst i Oslofjorden
Innlegg: 827
Blogginnlegg: 23
mammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kosttilskudd er farlig

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Men det er ikke tull altså, dette har jo vært oppe i media flere ganger, og lege Knut Flytlie snakket om dette på et seminar jeg var på. Du får spørre legemannen din om han kan spørre seg litt for.

Seriøst; det kan hende dette var mer utbredt før. Nå er det jo rimelig klare regler for hvor lista ligger - blant annet på grunn av Lægeforeningens eget initiativ.

Men derimot der hvor jeg jobber, i skjæringspunktet mellom arealforvaltningsnivåene i kommunene og private utbyggingsinteresser, der er det visst mer å hente, skal man dømme etter oppslagene fra bl.a Bærum og Undervisningsbygg i Oslo. Jeg tror JEG bør begynne å spørre meg litt for

__________________
m a m m a m i
Når du virkelig ønsker deg noe, vil hele universet arbeide for at ønsket ditt skal bli oppfylt. (Cuelho, Alkymisten)
mammami er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no