Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-03-07, 13:34   #121
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

men skilpadda, jeg mener at det er utrolig ensidig og trist med 3 brodmaaltider om dagen. Samme hva du har paa disse brodmaaltidenen saa er det jo brod? Det mener jeg er ensidig samme hvordan du vrir og vender paa det. Da faar vi bare vaere enige om aa vaere uenige og det er helt greit for min del.

Og siden jeg tror det er mye mer vanlig med mye brød og lite pålegg enn omvendt her i landet, så må jeg si meg enig.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 13:36   #122
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg synes begge alternativer er dritt hvis du snakker om deep fried engelsk skolemat men som sagt, vi fikk ikke deep fried mat paa skolen men varm lunsj som risotto, omeltter, pastasalat osv. Det synes jeg selvfolgelig er aa foretrekke. naar jeg tenker meg om saa fikk vi mest bakte poteter, det faar de mye i bhagen ogsaa. Bakte poteter med diverse fyll, mye tuna and sweetcorn osv.

Selvfolgelig gaar det an aa variere medbrakt lunsj men igjen, jeg snakket om de stakkars barna ( i mine oyne) som maa sitte aa tygge brodskiver 3 ganger om dagen, jeg snakket ikke om de som har med varierte matpakker.

Du setter altså likhetstegn med "den norske matpakka" og frityrstekt mat. Veldig interessant.

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Vel da er vi uenige. For meg vil 3 maaltider med brod om dagen alltid vaere og forbli et ensidig og trist kosthold om unger liker det heller ikke. Jeg tror paa et variert kosthold, saerlig for barn og brod er brod uansett hva du har paa det.

Nei, brød er ikke brød - langt derifra! Det er uendelig mange variasjoner i selve brødet, og pålegget er jo et helt eget kapittel. Det går an å ha variert kosthold selv om man har brødmat i barnehagen. Selv om ikke alle foreldre har fått med seg at det går an å variere.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 13:45   #123
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Vi har litt ulik smak, tror jeg. Jeg liker Jamies filosofi, men synes kokebøkene hans blir vel enkle (stating the obvious, liksom)

Jeg tenker om Nigella, det du tenker om Jamie... og mange ganger har jeg tenkt om Nigella at hun kanskje ikke er kokk (jada, jeg VET at hun er det) fordi hun er så utrolig klønete på kjøkkenet, og at hun kanskje bare har manus osv. Så utrolig malplassert mange ganger...men for all del, maten hennes er det sikkert ikke noe galt med.

Forøvrig er Gordon Ramsey den jeg bare digge-digger, av samme grunn som deg, og jeg lo godt under den tv-serien hans som du nevner, i Nederland het den "Herrie in de keuken" (Bråk på kjøkkenet). Veldig bra! Jeg skulle så gjerne ville reise til Dubai og spist på restauranten hans der....

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 13:47   #124
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg tenker om Nigella, det du tenker om Jamie... og mange ganger har jeg tenkt om Nigella at hun kanskje ikke er kokk (jada, jeg VET at hun er det) fordi hun er så utrolig klønete på kjøkkenet. Så utrolig malplassert mange ganger...men for all del, maten hennes er det sikkert ikke noe galt med.

Jeg tror ikke Nigella er kokk, faktisk?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 13:51   #125
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg tror ikke Nigella er kokk, faktisk?

Nei,det er mulig, det vet jeg ikke noe om, men hun lager nå egne kokebøker og fremstår som kokk i media

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 14:06   #126
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Ille var det med disse dinnerladyene som han ikke engang klarte aa laere aa lage pasta fordi "these people are too stupid for their own good" som han sa.

Hva er en dinnerlady? En dame som spiser middag?

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 14:09   #127
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Hva er en dinnerlady? En dame som spiser middag?

Det er de damene som lager mat i skolekantinenene, dvs. før Jamie så besto jobben mest i å varme opp ferdige nuggets og sånt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 14:14   #128
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Det er helt utrolig hvor lite infromert enkelte av de sosiale lagene i Storbritannia er. Det er generelt en inngrodd skepsis til alt som er nytt i det landet, disse tingene kommer det til å ta lang tid å innrbeide.

Mødrene som langer usunn mat burde meldes til barnevernet....litt drastisk kanskje, men jeg blir så provosert av uvitenheten deres.

De familiene Jamie gikk inn i og lærte opp så store endringer i barnas adferd og ble overbevist. De syntes det var stort tull og helt unødvendig til å begynne med.

Det er trist at en så, i utgangspunktet, opplyst nasjon(litt store ord her) handler slik.

Jeg forstår godt at Lisa følte for å nyansere litt i denne tråden. Ikke meningen å henge ut innlegget til Pamina egentlig, men jeg tenkte mye av det samme som Lisa skrev i begynnelsen. Den setningen som jeg har uthevet kan en jo like gjerne bruke om deler av befolkningen i Norge, eller hvilket som helst annet land for den saks skyld.

Jeg har svigerfamilie i England, og har tidligere også skrevet i innlegg her på forumet om hvor håpløst kosthold de har, så det er ikke det at jeg ikke er enig i at endel engelskmenn har et usunt kosthold.

Men det blir også litt fjernt å gjøre seg opp en mening om en hel nasjons kosthold på bakgrunn av noen dokumentarer på TVNorge og div ferietuturer til England.

Slik jeg leser diskusjonen så langt virker det jo egentlig som om dere egentlig er enige i hva som er bra og ikke bra.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 14:15   #129
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Vel etter min mening saa er det utrolig ensidig kosthold og spise brodskiver til frokost, lunsj og ettermiddag samme hvor grove brodskivene maatte vaere. herregud, ikke for aa snakke om hvor torre de blir etterhvert som de tas inn og ut av kjoleskapet.

Jeg synes du har et poeng med dette med matpakker, og ja, der er man nok kanskje preget av å ha bodd i utlandet eller har utenlandsk familie eller bakgrunn. Det er litt for mye brødmat i Norge, og man skal nok ikke se bort i fra at det også vil forandre seg etter hvert som folk oppdager at man kan putte annet godt oppi matboksen enn brød (omeletter, salater, kald fisk,kylling, kjøttboller m.m.)

Vi trenger ikke lengre enn til Sverige før alle spiser varm lunsj istedenfor matpakke. I barnehagen til veslejenta mi spiser de også varm lunsj UTEN brød, men med masse frisk frukt til "dessert", så fiber kan man fint få i seg uten å stappe seg deigfulle av brødmat.Forøvrig vet jeg om et land til som er om mulig enda mer glad i brødmat enn Norge, og det er Nederland.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 14:16   #130
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

i Nederland het den "Herrie in de keuken" (Bråk på kjøkkenet). Veldig bra!

På svensk TV het den "Elake kocken".

(Lisa, jeg er bare kjapt innom. Jeg skal se om jeg får forklart hva jeg mener senere i dag. Det har ingenting å gjøre med "eksempler" på ditt og datt, men stilen din. Kanskje jeg leser deg med feil tonefall.)

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 14:24   #131
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Vel da er vi uenige. For meg vil 3 maaltider med brod om dagen alltid vaere og forbli et ensidig og trist kosthold om unger liker det heller ikke. Jeg tror paa et variert kosthold, saerlig for barn og brod er brod uansett hva du har paa det.

Jeg tror i ærlighetens navn at det ikke er så utrolig mange som har 3 fulle brødmåltider pr. dag uten at det serveres annet ved siden av. Matpakke med 3 brødskiver en med gulost, en med brunost og en med fårepølse er dørgende kjedelig ja... Man kan være kreativ med matpakken, og man kan kutte ut brødet innimellom. Det tror jeg mange er/gjør.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 14:26   #132
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er jo bare karbohydrater det der, og det vil ikke JEG si er sunnere enn brød. Det ligger vel på samme linja, alt etter hvor grovt man velger av pastaen, risen og brødet. Jeg hører jo om barn som spiser 6-8 brødskiver til lunsj og da tror jeg faktisk noen heller bør tenke på å gi ungene MER proteiner og litt mindre brød, istedetfor å hele tiden øke på mengden skiver. Nordmenn spiser enorme mengder brød, og jeg mener personlig at det ikke er det sunneste man kan gjøre, uten å mene at det er sunnere med fritert søppelmat, selvsagt.

Jeg er helt enig med, Iset!

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 14:28   #133
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hehe, svigermor ble helt sjokkert da vesla mi fikk maule pålegg uten brød, hun mente jeg var blitt sinnssyk.

he,he, akkurat som farmoren min... om vi maulet skinke og gulost....hun ble grå i ansiktet og mente vi og foreldrene våre hadde gått helt fra forstanden og brødskivene var 2-3 cm tjukke....

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 14:30   #134
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Nigella er journalist, hvis jeg ikke husker feil. Gordon Ramsey som den elake kocken, herlig. Må skaffe meg en kokebok av han snart.

Tror forresten Pamina sitt utsagn passer til et hvert land. Det vil alltid finnes noen som generelt er skeptisk til nye ting og forandringer i alle sosiale lag og klasser i alle land, samtidig som det alltid vil finnes noen som higer etter forandringer og nye ting.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 14:54   #135
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Tror forresten Pamina sitt utsagn passer til et hvert land. Det vil alltid finnes noen som generelt er skeptisk til nye ting og forandringer i alle sosiale lag og klasser i alle land, samtidig som det alltid vil finnes noen som higer etter forandringer og nye ting.

Ja, helt enig i dette! Jeg har sett det fra land til land jeg har bodd i også. Nordmenn er fryktelig glad i brødet sitt og matpakken er "hellig" og for all del ikke si noe galt om matpakken!

Nederlenderne er også fryktelig glad i brødet sitt, men kom ikke og rør potetene til hollendere, for da flyr de i flint! I Nederland nevner man ikke kjøttet dersom man skal spise f.eks. koteletter til middag. Man sier: Vi skal ha poteter og blomkål for eksempel. Jeg som nordman spør da: "uten noe til?" og da kommer det gjerne, "joda, et stykke kjøtt til". De er nesten helt likegyldig til om det er kylling, svin eller okse, bare det er poteter..... Og fisk spises nesten ikke (bortsett fra i fritert form eller som fersk rå sill) og derfor har Nederlendere høyere forekomst av f.eks. struma enn de fleste andre europeere.

Her i Karibien er det rice & beans til ALT man serverer av middag og lunsj og de er kjempeskeptiske til brunt brød (som de kaller grovbrød) "nobody like the brown bread" sier de... mens de stapper i seg hvit fluffy loff som er like "fersk" selv om den er 3 uker gammel ,gjerne med gele og peanøttsmør, eller en tjukk skive Cheddar chees med laaaaaaaaaaang holdbarhetsdato på,og en diger pakke med Capri Sun til (ufattelig ekkel drikke som gjerne er lyserosa eller turkis av farge og smaker farge og sukker). Trenger jeg å si at 90% av alle antillianere er overvektige, og at 75% har eller får diabetes?

Av de land jeg har bodd i, så tror jeg nok allikevel at Norge kommer ut som vinner i variert, sunt og godt kosthold, med unntak av at nordmenn spiser/drikker altfor mye sukker. Mange mener at middelhavskosthold ( á la f.eks. Hellas ) er sunt, og jeg er enig at man bør spise mer oliven, nøtter, frukt og grønt, men hva med resten liksom? Jeg opplevde f.eks. aldri at grekere spiste frokost mens jeg bodde der. Vel, de kaller en kopp kruttsterk kaffe med en søt kake frokost....men, er det egentlig så bra da?

Jeg tror som mange andre her, at vi egentlig er ganske enige alle sammen, men at det er flere nyanser av samme meninger.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 16:56   #136
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

men skilpadda, jeg mener at det er utrolig ensidig og trist med 3 brodmaaltider om dagen. Samme hva du har paa disse brodmaaltidenen saa er det jo brod? Det mener jeg er ensidig samme hvordan du vrir og vender paa det. Da faar vi bare vaere enige om aa vaere uenige og det er helt greit for min del.

Akkurat her er vi uenige. To skikkelig grove skiver med et godt skinkepålegg, to med ost og masse agurk og to med et fiskepålegg er vel ikke SÅ ensidig, er det? Har man leverpostei på alle skiver så blir det ensidig.

Når jeg lager pastasalat så spiser ungene pastaen og lar resten være. :uff: Det samme med ris. Karbojunkiene. Så da foretrekker jeg komboen skikkelig grovbrød med variert, proteinrikt pålegg. Og frukt og grønt utenom.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 19:12   #137
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Paa gode skoler i UK faar du god mat, det er en av grunnene til at det koster 10 000 pund i aaret og gaa der.

Men hvor mange av de som har dårlig koshold hjemme har råd til å gå på en sån skole?

Jeg tror ikke at de som har penger i england har dårlig kosthold. mens de som ikke har så mye har mye dårligere. De får heller ikke et bedre kosthold inn på skolen. og har ikke råd til å gå å spise på de fine resturantene dere har snakket om tidligere i tråden.

Det er jo ikke de "rike" man bør være redd for, men de som har lite penger og ikke har råd til å bruke hele lønningen på mat i månden.

Men sån er det jo her i norge og.. vi som ikke har mye penger sitter igjen med et mye dårligere kosthold og må jobbe mye mer for å få tak i sunn mat til en pris vi har råd til.

Det er derfor de med lite penger også ofte er mye større og har flere kostholdsrelaterte sykdommer enn de som har penger.


Det er bare 5 år siden jeg var på språkreise i england. regner ikke med at det har skjedd en fantastisk omveltning på kostholdet siden den tid. Jeg bodde i 2 familier der borte og i begge familiene best lunsjen av 1 dobbel tost loff med mye smør og skinke i mellom, en chips pose og en sjokolade.

Middagene besto av bønner, pomfri, fritert fisk, små pizzaer eller et tynnt kjøttstykke og erter. Tror ikke jeg fikk noe annet enn erter som grønnsak der borte. og potet med skal 2 dager eller noe sånt.

de fleste andre jeg snakket med hadde ganske like matpakker om ikke enda verre.. smakte ikke noe særlig godt. Har faktisk aldri hatt så kjedelig skolelunsj som de 3 ukene i england.

Jeg er i praktsis i en barnehage som har matpakkelunsj for tiden. Jeg har faktisk ikke vert i en matpakkelunsj barnehage før. De fleste barna har med seg 2-3 skiver av forskjellig grovhetsgrad, yughurt og frukt. En del barna har også gulerøtter og middagsrester. Har forsatt til gjenngjeld å se et barn med bare skiver i matboksen. Selv om jeg gremmes av enkelte matbokser med hvit brød og sjokoladepudding.

barna har også ofte med seg frokostblaninger. I barnehagen har enkelte frokostblandinger og knekkebrød i skapet tilfelle matboksen blir tom før foreldrene kommer og de blir sultne.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 19:43   #138
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Men hvor mange av de som har dårlig koshold hjemme har råd til å gå på en sån skole?

Jeg tror ikke at de som har penger i england har dårlig kosthold. mens de som ikke har så mye har mye dårligere. De får heller ikke et bedre kosthold inn på skolen. og har ikke råd til å gå å spise på de fine resturantene dere har snakket om tidligere i tråden.

Det er jo ikke de "rike" man bør være redd for, men de som har lite penger og ikke har råd til å bruke hele lønningen på mat i månden.

Men sån er det jo her i norge og.. vi som ikke har mye penger sitter igjen med et mye dårligere kosthold og må jobbe mye mer for å få tak i sunn mat til en pris vi har råd til.

Det er derfor de med lite penger også ofte er mye større og har flere kostholdsrelaterte sykdommer enn de som har penger.

Men det er jo nettop et av poengene som er nevnt tidligere i tråden (husker ikke av hvem), men det er faktisk ikke nødvendig å bruke hele lønningen på å spise sunt i England. Engelske matbutikker har et mye bedre utvalg enn du finner i norske matvarebutikker, og handler du frukt og grønt på markedet får du det til en enda billigere penge. Jeg vil våge å påstå at jeg som student i England levde bedre enn gjennomsnittsstudenten i Norge på samme tid. (Men da baserer jeg det kun på egen erfaring da.)

Sitat:

Det er bare 5 år siden jeg var på språkreise i england. regner ikke med at det har skjedd en fantastisk omveltning på kostholdet siden den tid. Jeg bodde i 2 familier der borte og i begge familiene best lunsjen av 1 dobbel tost loff med mye smør og skinke i mellom, en chips pose og en sjokolade.

Middagene besto av bønner, pomfri, fritert fisk, små pizzaer eller et tynnt kjøttstykke og erter. Tror ikke jeg fikk noe annet enn erter som grønnsak der borte. og potet med skal 2 dager eller noe sånt.

Alle kjenner slike familier, jeg har vært borti sånne både her i Norge og i Storbritania.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no