Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

God vin til reker?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-09-08, 10:27   #1
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

God vin til reker?

Ja, har noen tips? Vi skal ha 10 personer på reker, pastasalat, loff, dressing, salat til lørdag, og tenkte kjøpe en kartong eller to med hvitvin, for enkelthetens skyld.
Så det er anbefaling av god papphvitvin, jeg er ute etter.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 10:30   #2
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God vin til reker?

Generelt er det de enkleste vinene som tømmes på pappkartonger, men hvis du finner en pappvin med årgang så kan du anta at kvaliteten også er høy sammenlignet med andre pappviner. Jean-Marc Brocard er en veldig god og anerkjent chablisprodusent. De har en petit chablis m/årgang på papp. Hvis du ønsker å drikke en god pappvin så ville jeg satset på denne: http://www.vinmonopolet.no/is-bin/IN...mpTo=OfferList

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 10:37   #3
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God vin til reker?

Jeg skjønner at det er praktisk med en kartong når man skal ha litt vin i ny og ne, men personlig syns jeg det er stusselig med papp når det er selskap. Praktisk kanskje, men det er også papptallerkener og plastglass. Stearinlys? Vi har da innlagt strøm! :raljere:

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 10:38   #4
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.132
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God vin til reker?

Det går an å servere vinen i karaffel hvis man synes papp og plastkraner er småkjipt.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 10:40   #5
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God vin til reker?

Man får jo kjøpt dekorative pyntekasser til pappvinen, torsk.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 10:41   #6
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.087
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: God vin til reker?

Ja, for de pyntekassene er jo så fiiine

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 11:04   #7
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: God vin til reker?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Generelt er det de enkleste vinene som tømmes på pappkartonger, men hvis du finner en pappvin med årgang så kan du anta at kvaliteten også er høy sammenlignet med andre pappviner. Jean-Marc Brocard er en veldig god og anerkjent chablisprodusent. De har en petit chablis m/årgang på papp. Hvis du ønsker å drikke en god pappvin så ville jeg satset på denne: http://www.vinmonopolet.no/is-bin/IN...mpTo=OfferList

Tusen takk! Da prøver jeg den, regner med at det passer til reker da? Ja, papp har vel ikke de absolutt beste vinene, men jeg tenkte nå praktisk, altså to papp istedenfor 6-7 flasker.
Men jeg er litt enig, men jeg har jo også pene karafler å tappe det over på.
Ellers tar jeg også tips til god hvitvin på flaske, jeg er glad i chablis og chardonnay, men som med rødvin, glemmer navn fortere enn fortest.

Forøvrig skjønner jeg ikke motforestillinger mot papptallerkner, det finnes da så mange fine, og til grilling ute til mange er det veldig greit. Smaker maten dårligere for enkelte, når det serveres på papp? :antisnobb: Det skal sies at jeg sjelden bruker det, men rynker ikke på nesa hvis noen ser verer på sånt.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005

Sist redigert av Lykken : 02-09-08 kl 11:26.
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 14:09   #8
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God vin til reker?

Passer strålende til reker. Vinmonopolet har tom. slengt på et krabbeikon - dvs. at den passer til skalldyr.

Hvitvin på flaske: Beste kjøp til ca. 100 er Hugel Gentil til 118,-. Dette er ikke en chardonnay - det er en blandingsdruevin fra Alsace - men prøv den! Når det gjelder chablis (som er ren chardonnay) så er det veldig mange bra produsenter - alt avhenger av prisklasse du ønsker å legge deg på - Chablis Grand Cru er de dyreste (og "beste") - så Chablis Premier Cru, så de som bare heter Chablis og så Petit Chablis. Rangeringen gjenspeiler kvaliteten (og prisnivået).

Nebbia lover å komme tilbake med en utfyllende anbefaling i kveld.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 15:17   #9
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: God vin til reker?

Kjempebra Veronal, man lærer så lenge man drikker.
Jeg visste ikke om denne rangeringen, en grei "huskeregel".
Tusen takk igjen.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-08, 00:03   #10
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: God vin til reker?

Reker er ganske delikate, og det er derfor viktig å finne en vin som ikke smaker for mye. Chardonnay, som Chablis lages av, er en relativt smaksnøytral drue hvor smaken i særlig stor grad preges av jordsmonn og hvordan vinen lages. Chablis lå en gang i tiden i under havet og jordsmonnet er fullt av fossile østers, som er med på å gi et smaksbilde som minner om sjø. Dette gjør Chablis meget godt egnet til reker. Annen chardonnay er ofte eiket, og dette forstyrrer en del av smaksbildet. Andre hvite burgundere som Mersault og de ulike Montrachet-appellasjonene er eiket og disse er langt fetere enn Chablis. De passer derfor bedre til kraftigere skaldyr som f.eks. kreps, krabbe og kongekrabbe. Australsk og amerikansk chardonnay følger ofte i sentralburgundernes fotspor, og jeg synes ikke disse passer like bra til reker. Riesling er også en drue som passer utmerket til reker.

Jeg synes det er morsomt å gå litt i mot konvensjonene og prøve andre og mer smaksrike hvitviner til reker. Når det gjelder Veronals "Chablis-tips", er det egentlig ikke noe du behøver å huske på. Det holder å se på prislappen.

Og papp - hvor skal jeg starte? Som Veronal sa er det ofte ikke verdens beste viner som får en slik skjebne. En annen ting man skal huske på er at pappviner slipper inn mer luft enn flaskevin. For å motvirke dette bruker man mer svovel, og jeg synes dette preger vinen negativt. Brocards Petit Chablis smaker bedre på flaske enn på papp.

  Svar med sitat
Gammel 03-09-08, 10:07   #11
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: God vin til reker?

Kjempebra info, Nebbia, det er gøy å lære om vin.
Det høres jo ut som jeg burde holde meg til flasker og til Chablis som passer godt til reker.
Jeg har også en "fast" yndling jeg pleier å plage på polet som sikkert hjelper meg litt fram hvis jeg får trøbbel.
Jeg har et par vinkjennere blant gjestene, så jeg kan oppdatere dere på hvordan det falt i smak!

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no