Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Din yndlingskake

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-07, 23:28   #1
Hempa
Aktiv
 
Hempa sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 125
Hempa er litt kul
Standard

Din yndlingskake

Her vil jeg gjerne ha oppskriften på din yndlingskake, gjerne med en liten beskrivelse på hva det er som gjør den så bra. Er det fordi den er kjapp og enkel å lage, imponerer den alle, eller er den bare rett og slett en sanselig nytelse?

Hempa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-07, 15:55   #2
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.317
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eplekake

Fant denne eplekakeoppskriften på nettet. Den er god, lett å lage og passer til alle anledninger!:

150g smør
150g sukker
150g hvetemel
3 egg
2ts bakepulver
2ts vaniljesuker
2dl melk
3-4 epler
sukker og kanel


Rør smør og sukker hvitt og porøst. Ta i eggene, ett av gangen. Rør godt mellom hver gang. Sikt i hvetemel, bakepulver og vaniljesukker vekselvis med melken. Ha røren i en godt smurt rundform. Del eplene i båter og rull dem i sukker- og kanelblanding og ha dem i røren.
Steketemp. 175 grader
Steketid 35-40 min

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-07, 16:30   #3
maribo
Alltid like optimist
 
maribo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 2.603
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Din yndlingskake

Har ei nydelig, saftig og "soppen" gulrotkake. Sitteligger med brista ribbein nå, men skal prøve å finne den etterpå....

__________________
Maribo og 3 tuller(00, 02, 06)
maribo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-07, 17:46   #4
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Din yndlingskake

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

BARNAS BESTE KAKE (med Nesquick)

150 gr smeltet smør, litt avkjølt
8 dl kefir
6 dl sukker
1 ss natron
6-8 ss nesquik-pulver
10 dl hvetemel

Alt blandes godt i mikser og stekes i langpanne på 180 grader i 25-30 min midt i ovnen.

GLASUR

300 gr melis
100 gr mykt smør
3-4 ss nesquik-pulver
litt kaffe
3 ts vaniljesukker

Denne er utrolig enkel å lage, saftig og svært god, og passer for både store og små.

Jeg bruker foresten o`boy, og blander deigen for hånd ikke i mikser.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-07, 17:48   #5
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Din yndlingskake

Verdens beste brownies

Denne får jeg umåtelig mye skryt for, flere har kommentert at den er jo i standarden til Pascal....


Dette trenger du:

1 langpanne ca 25x35 eller 30 x 40 cm

250 g kokesjokolade
250 g meierismør
5 dl sukker
5 egg
3 dl hvetemel
2 ts bakepulver
3 dl pecan-nøtter, valnøtter eller peanøtter(usalte)

SJOKOLADEGLASUR:
250 g kokesjokolade
2,5 dl fløte

KARAMELLTOPPING:
0,5 dl sukker
0,25 dl fløte
1 ss meierismør

Fremgangsmåte:
Kle en langpanne med bakepapir og sett ovnen på 165 grader.
Finhakk sjokoladen og smelt smøret. Rør sjokoladen sammen med det smeltede smøret.Visp sammen egg og sukker, tilsett sjokoladeblandingen og rør godt.
Rør inn hvetemel blandet med bakepulver. Bland tilslutt inn nøttene (lett hakket), og hell røren over i langpannen. Stek i 30 min. med stor panne eller 40 min med liten panne.

GLASUR:
Finhakk sjokoladen til glasuren, og ha det i en bolle. Kok opp fløten, og hell den over sjokoladen, mens du hele tiden rører fra midten. Hell glasuren over kaken. (kan gjerne avkjøle glasuren litt så den er litt mindre rennende). Sett kaken kaldt.
Smelt sukkeret til karamell i en liten kasserolle. Kok ut karamellen med varm fløte. Rør inn smøret. Lag tilfeldig mønster over browniesen med karamellsausen.

Avkjøl kaken, del den i små firkanter og server!

Tips:Smak gjerne karamellsausen til med cognac. Bruk sjokolade med den % kakao du liker best. Mørkere sjokolade gir kraftigere brownies.

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 19:19   #6
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din yndlingskake

Her er min favoritt akkurat nå. Den er favoritt fordi den tar ca. 15 min å lage, og den kan lages hur lenge som helst i forveien fordi den skal fryses.

Osteiskake:

3 eggeplommer
2 dl sukker
1 boks philadelphia naturell
1 boks kremfløte
1 ts vaniljesukker
3 knuste havrekjeks

Pisk sammen sukker, eggeplommer og philadelphia. Jeg pisker sukker og egg litt før jeg har i osten.

Fløte og vaniljesukker piskes til krem.

Alt piskes til slutt sammen og helles over i passende form. Jeg bruker en liten paiform. Dryss over knust kjeks og sett i fryseren. Veldig god å servere med varme bær, men det gidder jeg sjelden. :lat:

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 19:32   #7
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din yndlingskake

Dette er en skikkelig festkake hos oss:

Bunner:
300 g (5 dl) mandler
300 g (5 dl) melis
8 eggehviter

Eggekrem:
4 eggeplommer
90 g (1 dl) sukker
1/2 dl kremfløte
100 g smør

Sjokoladefromasj:
1 1/2 pl Freia Dronningsjokolade
1/4 dl sterk kaffe
2 eggeplommer
1 dl kremfløte
2 eggehviter
60 g (1 dl) melis
2 kiwi (gjerne mer syns jeg)

Pynt:
1/2 dronningsjokolade, høvlet
2 kiwi (gjerne mer..)
2 dl kremfløte
........................................

150 grader midt i ovnen ca 20 min.


Bunner:
Eggehvite og melis piskes til tykk marengs, tilsett malte mandler, bland lett sammen.
Del røren i 3, fordel den i 3 like store former (det har ihvertfall ikke jeg, så jeg tar 3 ark bakepapir og tegner opp rundinger på ca. 22 cm, fordeler røren på disse) og steker dem lys gylne.

Eggekrem:
Eggeplommer, sukker og fløte blandes og tyknes i en kjele i vannbad under stadig omrøring, avkjøles.
Tilsett mykt smør litt etter litt, sett kremen kaldt.

Sjokoladefromasj:
Sjokoladen brekkes i biter og smeltes i kaffe ved svak varme, avkjøles noe og piskes så til krem. Tilsett eggeplommene under pisking. Eggehviter og melis piskes til tykk marengs og tilsettes sammen med pisket fløte. Bland fromasjen forsiktig.

Montering av kaken:
Legg den ene bunnen på et fat og fordel eggekremen på. Legg på en bunn til og fyll med ca 2/3 av fromasjen + kiwi i skiver. Legg på bunn nr. 3 og pynt med resten av fromasjen, krem, høvlet sjokolade og kiwi (Pleier å ta først fromasj, så høvlet sjokolade i midten og en sirkel av kiwi rundt med kremdotter oppå der igjen - men det går jo an å gjøre på flere måter).


Tar sin tid å lage denne kaken, men det er verd det. Jeg syns det er godt med mer kiwi enn det står i oppskriften, for å få litt friskhet til alt det søte. Egentlig er det gelatin i sjokoladefromasjen, men jeg har kuttet det ut og syns det blir bedre uten. Fromasjen blir fin og stiv uansett. (Hvis noen ønsker gelatin så var det 3 plater).

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-07, 18:15   #8
Corona
Superaktiv
 
Corona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 417
Corona er litt kulCorona er litt kulCorona er litt kul
Standard

Sv: Din yndlingskake

Den berømte Oreokaka..

Ellers har jeg oppskrift på en lett sjokoladekake, bunnen minner mye om sukkerbrød med kakao i. Det som gjør kaken så sinnsykt god, er glasuren.. 200 g melkesjokolde og smør.... (finne oppskrift etterpå)

Corona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 22:32   #9
Buffe
Bare svada..
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 60
Buffe har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Din yndlingskake

Her er min yndlingskake for tiden. Sitter og mauler nå Baker den på kvelden etter at ungene har lagt seg og spiser den opp helt selv på et par dager

En slags konfektkake med sjokolademousse:

Bunn:
300 gram kransekakemasse
3 egg
1 appelsin

Mousse:
200 gram Dronning kokesjokolade
3 ss melis
1 1/2 ss sterk kaffe
3 eggeplommer
2 1/2 dl kremfløte

Riv marsipanmassen på grovt rivjern og bland den med eggene. Riv skallet av appelsinen på fint rivjern og bland.

Stekes på nederste rille i 30-40 min på 175 grader. 23-24 cm rund form.

Mens kaken stekes kan du lage fyllet:
Smelt sjokoladen i vannbad. Bland sammen melis, kaffe og eggeplommer. Bland dette sammen. Pisk krem av fløten og ha sjokoladeblandingen i. Rør forsiktig sammen.
Fyllet stivner når det står i kjøleskapet et par timer. Akkurat passe tid for kaka å steke og bli kald

Nam nam!!

__________________
Storebror -05 og Lillesøster -06
Buffe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no