Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Tips til middag med masse poteter

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-02-07, 13:40   #1
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tips til middag med masse poteter

Det har hopet seg opp med poteter fra Kolonihagen, så jeg trenger tips til middagsretter hvor jeg må bruke fantastisk mange poteter.

Ev. tips om hva som er godt til ovnsstekte poteter.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 13:48   #2
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til middag med masse poteter

komper??

__________________
Gutt 95 Jente 04
cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 13:51   #3
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til middag med masse poteter

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Det har hopet seg opp med poteter fra Kolonihagen, så jeg trenger tips til middagsretter hvor jeg må bruke fantastisk mange poteter.

Ev. tips om hva som er godt til ovnsstekte poteter.

Jeg har råstekt potetbåter med olivenolje, havsalt og sitronpepper og brukt til kokt torsk. Revet gulrot ved siden av. Det passer bra.

Potetmos er alltid godt, du kan bruke det og lage en form ovnen med karbonadedeig, tomatsaus og potetmas lagvis og med litt reven ost over.

Eller så kan du lage gulasj slik som jeg ser for meg på søndag eller lapskaus.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 13:52   #4
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til middag med masse poteter

Fløtegratinerte poteter
Potetmos
Moussaka
Råstekte/ovnsstekte poteter passer til det meste av kjøtt syns jeg. For eksempel store urtemarinerte båter til lammekjøtt. Små, sprøstekte båter til kylling og svin. Bakte poteter eller pommes frites til oksekjøtt.
Bakt potet med rømme og bacon.

Gu', jeg er så sulten.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 13:53   #5
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til middag med masse poteter

Potetmos de luxe, hvor mosen er stappet full av hvitløk, fløte, smør og parmesanost. Da blir mosen så god at man spiser vanvittige mengder. Så kan du jo servere et par kyllingfileter til, sånn for syns skyld.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 13:55   #6
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til middag med masse poteter

Det er jo så mye som er godt til ovnsstekte poteter - fisk, kjøtt..

Har du prøvd Hasselback-poteter? Nammenam!
Hasselback poteter




Tid ca 60 min

Til 4 porsjoner

4 store bakepoteter
4 ss smør
Salt og pepper
50 g nøtter
(etter ønske)
Evt. brødrasp


Skrell potetene og skjær dem i 2 – 3 mm tykke skiver, men ikke helt igjennom. Poteten skal være skivet, men henge sammen. Bruk en blyant på skjærefjelen for å stoppe kniven, eller skjær snittene med poteten i en dyp skje. Legg potetene i en ildfast form, ha på smør, salt og pepper. Stek ved 200 °C til de er møre (ca. 40 min.).

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 14:01   #7
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til middag med masse poteter

Oj, her var det mye godt, gitt. Jeg er potetelsker av rang, så det skal ikke bli noe problem å få spist dem opp bare jeg får lagd noe.

:tenker:
:vurderer:

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 14:04   #8
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips til middag med masse poteter

Grønnsakssuppe.
Lag en stooor posjon og frys ned restene til dager med litt dårligere tid.

Jeg er ikke glad i rent kjøtt (skrekkopplevelser i barndommen hos en tante) så her i huset har vi i kjøttpølser.

Man trenger ikke å ha all verden av grønnsaker i heller, har laget med bare potet, gulrot og kålrot jeg. (og pølsebiter da).

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 14:04   #9
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til middag med masse poteter

En annen luxus potetmos er å koke potetene i elejuice!

Man skreller poteter og kutter de opp i terninger som normalt.
Så kommer trikset:
Kok potetterningene i eplejuice!

Når terningene er ferdig kokt, heller du ut juicen, tilsetter litt smør og fløte/melk. Salte og pepre etter behov.

NAM, NAM!!

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 15:38   #10
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tips til middag med masse poteter

Spansk omelett:

Hovedrett til 2 eller forrett til 4
Ingredienser:

  • ca. 1kg poteter
  • ca. 4ss hakket løk
  • ca. 50ml olivenolje
  • 4-5 egg
  • ½ ts salt
Fremgangsmåte

Skrell potetene og kutt til terninger. Varm opp oljen godt i stekepannen og ha i poteter og løk. Rør til alt er godt dekket av olje. Ha på lokk, senk varmen og stek potetene møre uten å bli brune. Her lønner det seg å røre ofte. Hakk gjerne litt ekstra i potetene så de deler seg ennå litt mer. Når potetene er møre (ca. 15 min.) heller du overflødig olje av (spar den) og legger potetene og løken i en bolle.

Pisk sammen eggene og tilsett saltet. Hell eggemiksen over potetene og rør godt til eggene har "festet seg" til potetene. Hell oljen du har spart tilbake i pannen og varm den opp. Hell i potet- og eggemiksen og la den sette seg (svak varme her). Bruk gjerne stekespaden til å "runde" kantene på omeletten. Rist pannen ofte for å hindre at omeletten setter seg fast i bunnen. La steke i ca. 15 min.

Legg et fat oppå pannen som et lokk og "snu" omeletten over på det, hell litt mer olje i pannen og skli den deretter over i pannen igjen. Stek ca. 10 min. Skli den over på fat igjen, og den er klar for servering.

Tips:
Tortillaen er også veldig god kald. Spar evt. rester.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 16:04   #11
Tove
XXX
 
Tove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 3.578
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til middag med masse poteter

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Har du prøvd Hasselback-poteter? Nammenam!
Hasselback poteter




Tid ca 60 min

Til 4 porsjoner

4 store bakepoteter
4 ss smør
Salt og pepper
50 g nøtter
(etter ønske)
Evt. brødrasp


Skrell potetene og skjær dem i 2 – 3 mm tykke skiver, men ikke helt igjennom. Poteten skal være skivet, men henge sammen. Bruk en blyant på skjærefjelen for å stoppe kniven, eller skjær snittene med poteten i en dyp skje. Legg potetene i en ildfast form, ha på smør, salt og pepper. Stek ved 200 °C til de er møre (ca. 40 min.).

Åh, det er godt! Men jeg bruker hvitløkssmør til og litt revet ost på toppen (som legges på 20 minutter for potetene er ferdige)

Tove er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 21:34   #12
Hunter
Matentusiast
 
Hunter sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 91
Hunter har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Tips til middag med masse poteter

Torsk og poteter i form

Legg lag med torsk og potet i form. Skjær torsk og potet i cmtykke skiver. Legges lagvis i ildfast form som er smurt med litt smør og litt løk i bunn. Stekes i 90 minutter på 130 grader. Kanongodt!

__________________
ja jeg er en mann en mann som er imot alt av posemat!
Pappa til Oskar 3 år.
Hunter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 21:36   #13
Hunter
Matentusiast
 
Hunter sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 91
Hunter har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Tips til middag med masse poteter

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Det er jo så mye som er godt til ovnsstekte poteter - fisk, kjøtt..

Har du prøvd Hasselback-poteter? Nammenam!
Hasselback poteter




Tid ca 60 min

Til 4 porsjoner

4 store bakepoteter
4 ss smør
Salt og pepper
50 g nøtter
(etter ønske)
Evt. brødrasp


Skrell potetene og skjær dem i 2 – 3 mm tykke skiver, men ikke helt igjennom. Poteten skal være skivet, men henge sammen. Bruk en blyant på skjærefjelen for å stoppe kniven, eller skjær snittene med poteten i en dyp skje. Legg potetene i en ildfast form, ha på smør, salt og pepper. Stek ved 200 °C til de er møre (ca. 40 min.).


Jepp hasselback er godt, men dropp smøret. Bruk en god kaldpresset olivenolje istedet!

__________________
ja jeg er en mann en mann som er imot alt av posemat!
Pappa til Oskar 3 år.
Hunter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 22:52   #14
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips til middag med masse poteter

Mannen min moser dem og lager potetkaker. Dypper dem i et eller annet (egg?) og steker dem. Veldig godt. Det er noe de spiser i Mexico under fasten, for da skal de ikke spise kjøtt.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 18:02   #15
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tips til middag med masse poteter

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Har du prøvd Hasselback-poteter? Nammenam!

Ja, dette er godt!!

Jeg er glad i potetmos, og det hadde jeg laget mye av om jeg hadde masse ekstra poteter!!

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 14:41   #16
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til middag med masse poteter

Potet- og purresuppe? Raspekaker?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 15:59   #17
Pope
Fraværende...til tider.
 
Pope sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 1.350
Pope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tips til middag med masse poteter

Du kan levere noe her hvis du ikke rekker å spise det opp!

__________________
Filosofen 2002 - Bilmekanikeren 2005 - Ingeniøren 2006
Pope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 16:18   #18
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tips til middag med masse poteter

Du kan jo koke litt ekstra poteter en dag, mose et par poteter og ha i vaffelrøre

Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no