Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Beste tipsene for å ikke være nødt til å bruke skyllemiddel

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-14, 15:04   #61
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beste tipsene for å ikke være nødt å bruke skyllemiddel

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Tørketrommel er greit for oss med bittesmå leiligheter, slik at vi slipper å fylle stua og alle soverom med tørkestativer. Sikkert enkelt nok uten hvis man han steder å henge alt det våte tøyet.

Det er sant. Har man ikke gode tørkemuligheter, kan tørketrommel være beste alternativ særlig på vinteren.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-14, 09:32   #62
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beste tipsene for å ikke være nødt å bruke skyllemiddel

Opprinnelig lagt inn av Pegasus, her.

Hørte om ei som måtte stryke alt av klær, på grunn av allergi mot skyllemiddel.

Det skjønte jeg ikke logikken i. Kan man stryke vekk skyllemiddel, liksom?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-14, 09:41   #63
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beste tipsene for å ikke være nødt å bruke skyllemiddel

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Det skjønte jeg ikke logikken i. Kan man stryke vekk skyllemiddel, liksom?

Jeg tok heller ikke den logikken. Skyllemiddelet er jo klebret fast i fibrene. Kanskje det klebres såpass fast ved stryking at det ikke i like stor grad irriterer huden? At det stivner på en måte?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-14, 09:56   #64
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beste tipsene for å ikke være nødt å bruke skyllemiddel

Ang. stive hånklær og sengetøy, er det ingen av dere som "dro sengetøy" som barn? Vi tørket alt av klær på tørkeloft eller ute, og sengetøyet og håndklærne ble ofte stive flak. Når vi brettet dem sto vi en i hver ende og ristet, snurpet det sammeni hver ende og dro frem og tilbake og på den måten mykgjorde fibrene igjen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-14, 09:56   #65
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beste tipsene for å ikke være nødt å bruke skyllemiddel

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Jeg har ikke tørketrommel, og bruker aldri skyllemiddel. Det går helt fint.

Samme her. Syntes klærene blir slappe og rare av skyllemiddel. Den stivheten som er forsvinner etter ca 5 min bruk av klær/dyner/håndklær, så kjenner over hodet ikke noe behov for skyllemiddel. Det har vært veldig lett å kutte helt ut.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-14, 10:03   #66
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beste tipsene for å ikke være nødt å bruke skyllemiddel

Jeg dro sengetøy sammen med mamma. Det var gøy. Nesten som tautrekking. Rist, dra så hardt du kan og brett.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-14, 10:12   #67
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beste tipsene for å ikke være nødt å bruke skyllemiddel

Moren min gjør dette fortsatt.

Min strategi med sengetøy: Ca en halvtime i trommelen, henger det opp når det bare er litt fuktig, så er det glatt nok og mykt nok. Tror moren min motiveres av de fine brettekantene - jeg driter i det.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-14, 16:03   #68
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.397
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beste tipsene for å ikke være nødt å bruke skyllemiddel

Opprinnelig lagt inn av Pegasus, her.

Hørte om ei som måtte stryke alt av klær, på grunn av allergi mot skyllemiddel.

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Det skjønte jeg ikke logikken i. Kan man stryke vekk skyllemiddel, liksom?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg tok heller ikke den logikken. Skyllemiddelet er jo klebret fast i fibrene. Kanskje det klebres såpass fast ved stryking at det ikke i like stor grad irriterer huden? At det stivner på en måte?

Jeg oppfatter det slik at de ikke brukte skyllemiddel uten strøk klærne og at strøkne klær blir mykere enn ustrøkne (for det er vel ikke noen som bruker stivelse lenger).

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-14, 16:58   #69
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Beste tipsene for å ikke være nødt å bruke skyllemiddel

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ang. stive hånklær og sengetøy, er det ingen av dere som "dro sengetøy" som barn? Vi tørket alt av klær på tørkeloft eller ute, og sengetøyet og håndklærne ble ofte stive flak. Når vi brettet dem sto vi en i hver ende og ristet, snurpet det sammeni hver ende og dro frem og tilbake og på den måten mykgjorde fibrene igjen.

Herlighet, det hadde jeg glemt. Men jo, jeg har dratt min andel sengeklær. Det må ha vært før mamma begynte med tøymykner.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-14, 17:09   #70
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Beste tipsene for å ikke være nødt å bruke skyllemiddel

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Det skjønte jeg ikke logikken i. Kan man stryke vekk skyllemiddel, liksom?

Nei, de brukte ikke skyllemiddel på grunn av allergi. Og for å myke opp klærne, strøk hun dem.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-14, 17:46   #71
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beste tipsene for å ikke være nødt å bruke skyllemiddel

Å dra sengetøy var gøy. Legge sammen duker også.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-14, 22:11   #72
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beste tipsene for å ikke være nødt å bruke skyllemiddel

Jeg byttet skyllemiddel med eddik, og har alltid eddik i skyllekammeret. Også for ullklær.

Vi har ikke tørketrommel, men det er utrolig hvor fort man venner seg til "harde" håndklær. Og så tørker slike "harde" håndklær kroppen mye bedre enn håndklær vasket med mykmiddel.

Hvis man syns håndklærne blir for harde, så går det an å gå over til mikrofiberhåndklær. De er myke!

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 08:43   #73
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Beste tipsene for å ikke være nødt å bruke skyllemiddel

Hva slags eddik bruker dere da som "skyllemiddel"? Og lukter det ikke eddik av klærne da?

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 09:50   #74
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Beste tipsene for å ikke være nødt å bruke skyllemiddel

Jeg bruker vanlig husholdningseddik, både konsentrert og 7 %. Den konsentrerte trengs det bare en liten dæsj av. Det lukter litt eddik i det klærne tas ut av vaskemaskinen, men lukten forsvinner kjapt.

Inspirert av denne tråden har jeg forøvrig kuttet all bruk av skyllemiddel. Men det står fortsatt en flaske skyllemiddel på vaskerommet, og sist mannen satte på klesvask glemte han seg og brukte skyllemiddel. Jeg synes klærne ble både sleipe og ekle av det, så man kan vel si at jeg er avvendt.

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 10:09   #75
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.893
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Beste tipsene for å ikke være nødt til å bruke skyllemiddel

Jeg også. . Brukte skyllemiddel kun på mørkvasken, har nå kuttet det også, uten å fortelle det til resten av husholdningen.

Vi har brukt ca 1 liter siste år, hvor gjør jeg av fire liter som er igjen på kanna? Heller det ikke ut i sluket.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 10:23   #76
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Beste tipsene for å ikke være nødt til å bruke skyllemiddel

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Heller det ikke ut i sluket.

Nei, da er man liksom like langt.

Gi det bort til noen som absolutt ikke vil slutte med skyllemiddel?

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 10:44   #77
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beste tipsene for å ikke være nødt til å bruke skyllemiddel

Jeg rister klærne godt ut før jeg henger dem opp, da blir de ikke krøllete. Skjorter og bluser og kjoler i stumme stoffer henges rett på henger og tørker hengende. Jeg rister håndklær før jeg bretter dem, da blir de myke og fine. Sengetøy skal være litt stivt, det utgjør "rent-sengetøy"-følelsen at det er litt stivt, synes jeg.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 14:09   #78
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Beste tipsene for å ikke være nødt til å bruke skyllemiddel

Jeg har foreløpig halvert dosen ved hver vask og planlegger å fase det helt ut og kutte ut når kanna vi har er tom.

Og hva gjør egentlig FP med hodet mitt? Nå begynner jeg å bli hjernevasket til å mene at tøymykner i håndklær og sengetøy er ekkelt.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 12:39   #79
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beste tipsene for å ikke være nødt til å bruke skyllemiddel

På avvenning. Haha!

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 12:42   #80
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv
 
Cauchy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 1.717
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Beste tipsene for å ikke være nødt å bruke skyllemiddel

Opprinnelig lagt inn av Ruslebiffen, her.

Jeg bruker vanlig husholdningseddik, både konsentrert og 7 %. Den konsentrerte trengs det bare en liten dæsj av. Det lukter litt eddik i det klærne tas ut av vaskemaskinen, men lukten forsvinner kjapt.

Jeg leste på et annet forum at eddik kan ødelegge vaskemaskina, men ingen kunne svare på hvordan. Er det noen som vet om det er hold i det?

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no