Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

[Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Se resultatene: Er skoleuniform et alternativ å vurdere?
Nei, barn skal ikke uniformeres, men må få kle seg individuelt 42 36,52%
Nei, skoleuniform vil bli for dyrt 1 0,87%
Kanskje, jeg er usikker 23 20,00%
Ja, dette bør vurderes 27 23,48%
Ja, dette bør innføres 18 15,65%
Hoppetau 4 3,48%
Deltakere: 115. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-02-15, 09:33   #41
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men hvordan skal du løse det da? Skal det være et veske og parkas-politi som innfører skoleuniform når en viss prosent av en klasse har for mye dyre saker? Vil ikke det økonomisk bli minst like ille for familien til Lise og Gunnar, som ikke har råd til designerveske og dyr parkas, og da bli tvunget til en dyr utstyrspakke, bare fordi andre foreldre har blåst mange tusen på ungene? Hva med B-klassen, der det ikke er noe merkepress - skal de få slippe uniform? Hva med naboskolen der en sterk foreldregruppe mener at det går utover barnas integritet å innføre uniform, og de mener alle har råd til det nivået på utstyr de har lagt seg på?

Hvordan jeg skal løse det?

Jeg har slettes ikke tenkt å løse det. Jeg håper foreldre som lar unger uniformeres med spinndyre klær skjerper seg og at det kan skje en endring.

Jeg blir kanskje ekstra kvalm i dag med tanke på denne problematikken med tanke på den behandlingen man gir tiggere.

Jeg bør kanskje resignere.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 09:34   #42
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Å uniformere seg bort fra å måtte sette ned foten og å si "nei" til noe barna ønsker seg, har jeg ingen tro på. Å uniformere skoleelever for å unngå merkepress, er å ta ansvaret vekk fra foreldrene. Det er tross alt vi voksne som lære barna å løfte blikket ut av egen navle og å lære ungene å SE rundt seg. Lære dem pengevett og hvilke konsekvenser egen pengebruk kan få for miljøet og omgivelsene rundt. Av og til så må vi nekte dem noe, de overlever det også.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 09:34   #43
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.104
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Jeg er for uniform, og har mann som selv har gått på skole med uniform. både han og hans foreldre (norske) er positive til uniform.

Barn vil alltid være individer uansett klesplagg, på lik linje med at leger og sykepleiere også klarer å gi uttrykk for sin identitet tross til dels lik klesdrakt.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 09:35   #44
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Om en hel klasse er "uniformert" og et par unger faller så til de grader utenfor så er gratisprinsippet en vits.

Problemet ligger hos foreldre med penger som ikke setter grenser og som ikke vil "ofre" sitt eget barn i en syk forbruksspiral.

Gratisprinsippet er regulert av opplæringsloven. Opplæringsloven sier ikke noe om at barna skal ha skolevekser til 6-7.000. Det er foreldrenes ansvar/skyld. Hvis skolen begynner å definere hva som er godkjente klær for å komme inn døra, brytes gratisprinsippet.

Problemet ligger hos foreldrene. Da får de ta ansvaret for å løse det og ikke skyve det over på skolen.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 09:38   #45
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Jeg syns ikke uniform løser noe som helst. Dessuten måtte den vel blitt sponset av staten siden vi har gratisprinsipp i Norge? Er det noe man bør prioritere å bruke penger på?

I tillegg vil det alltid være noe de kan bruke som statussymbol. Sko, smykker, klokker, etc. Er det bedre å bruke de 10000 på en klokke en på en veske?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 09:41   #46
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Hvordan jeg skal løse det?

Jeg har slettes ikke tenkt å løse det. Jeg håper foreldre som lar unger uniformeres med spinndyre klær skjerper seg og at det kan skje en endring.

Ja, det gjør jo jeg også, men nå er det du som har argumentert for uniform da, så jeg regnet med at du hadde noen argumenter som kunne imøtegå mine i mot uniform.

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg blir kanskje ekstra kvalm i dag med tanke på denne problematikken med tanke på den behandlingen man gir tiggere.

I know.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 09:42   #47
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Min datter kjøpte datamaskin for penger hun selv hadde spart. Når vi inviterer alle jentene i klassen i bursdag får hun gjerne 1500 kroner. Plusser vi på pengegaver fra oldemor og besteforeldre blir det også noen hundrelapper. Så det er ikke sånn at alle barn som sparer selv egentlig får pengene av foreldrene.

Og sønnen vår sparte i fire år før han hadde penger til den datamaskinen han ønsket seg. 40 kr i ukepenger, noen få hundre fra venner til hver bursdag, veldig lite utenom det. Det er fullt mulig, hvis det er det man virkelig ønsker seg.

Men det var jo helt på siden av saken. Jeg er negativ til skoleuniform av en hel rekke grunner, aller viktigst kanskje fordi jeg mener det vil være å sette inn masse ressurser og regler for å ta tak i en undermengde av symptomene i stedet for problemet. Jeg er sikker på at man hverken får has på overforbruk eller mobbing på denne måten.

Så har man praktiske problemer - skal det være flere leverandører å velge mellom, eller skal hver kommune bestemme seg for én leverandør etter grundige, jevnlige anbudsrunder, eller skal det gjøres på nasjonalt nivå? Hvem skal avgjøre hvordan uniformen skal se ut og hva den skal omfatte? Hvor gode/praktiske/solide/varme klær skal det være, hva skal den koste, må familiene dekke hele kostnaden selv, og så videre. Hva slags tilbehør skal være lov? Skal vesker (som var litt av utgangspunktet for diskusjonen denne gangen) og sekker også dekkes av regelverket? Får de som fryser ekstra mye lov til å putte på et ekstra skjerf, eller vil dette være å åpne for at de rikeste flotter seg med dyre statusskjerf - og skal virkelig skolen bruke tid på å følge opp slike detaljregler rundt elevenes påkledning i stedet for å jobbe med holdninger og skolemiljø?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 09:44   #48
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Gratisprinsippet er regulert av opplæringsloven. Opplæringsloven sier ikke noe om at barna skal ha skolevekser til 6-7.000. Det er foreldrenes ansvar/skyld. Hvis skolen begynner å definere hva som er godkjente klær for å komme inn døra, brytes gratisprinsippet.

Problemet ligger hos foreldrene. Da får de ta ansvaret for å løse det og ikke skyve det over på skolen.

Ja nettopp, men om ikke foreldre skjerper seg og dette medfører store belastninger for andre må det kanskje ses på altenrativer.


Jeg tenker litt på en situasjon med å være eneste jente i klassen uten temmelig heldekkende plagg. Ville skoleuniform være en måte å gjøre det enklere for den ene jenta/alle jentene på eller ville det ikke hatt noe som helst effekt?

Jeg vet at dette er en problemstilling enkelte steder i verden med stor muslimsk majoritet. I Egypt har enkelte skoler klesreglement som utjevner en del forskjeller både på kjønn og religion. Det hjelper kanskje ikke? De kler kanskje på seg de tradisjonelle plaggene på fritiden? Samtidig tror jeg at det kan ha effekt på hvordan ting er på skolen og kan gi enkelte elever et pusterom.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 09:47   #49
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Ja nettopp, men om ikke foreldre skjerper seg og dette medfører store belastninger for andre må det kanskje ses på altenrativer.

Men da må man jo også se på realistiske alternativer. Jeg og andre har stilt de samme spørsmålene som Skilpadda oppsummerer her:

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Så har man praktiske problemer - skal det være flere leverandører å velge mellom, eller skal hver kommune bestemme seg for én leverandør etter grundige, jevnlige anbudsrunder, eller skal det gjøres på nasjonalt nivå? Hvem skal avgjøre hvordan uniformen skal se ut og hva den skal omfatte? Hvor gode/praktiske/solide/varme klær skal det være, hva skal den koste, må familiene dekke hele kostnaden selv, og så videre. Hva slags tilbehør skal være lov? Skal vesker (som var litt av utgangspunktet for diskusjonen denne gangen) og sekker også dekkes av regelverket? Får de som fryser ekstra mye lov til å putte på et ekstra skjerf, eller vil dette være å åpne for at de rikeste flotter seg med dyre statusskjerf - og skal virkelig skolen bruke tid på å følge opp slike detaljregler rundt elevenes påkledning i stedet for å jobbe med holdninger og skolemiljø?

Dere som er for må jo ha noen tanker om hvordan dette skal gjennomføres, uten at man ender opp med de samme problemene som før eller at opplegget blir dyrere (eller mindre miljøvennlig).

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 09:49   #50
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Selve uniformeringsaspektet er forresten det jeg har minst problemer med her. Det er de praktiske utfordringene, kombinert med at jeg ikke kan se at dette vil løse noen av de aktuelle utfordringene, som gjør at jeg er mot. Akkurat det at elevene skal være kledt likt, eller kledt annerledes på skolen enn på fritiden, ville jeg synes var ganske greit.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 09:49   #51
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Jeg grøsser av tanken på å prøve å stue et ekstra sett med klær inn i garderoben til barna mine i en fra før av trang leilighet. :bidrar konstruktivt:

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 09:51   #52
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, det gjør jo jeg også, men nå er det du som har argumentert for uniform da, så jeg regnet med at du hadde noen argumenter som kunne imøtegå mine i mot uniform.

I know.

Ja jeg kan komme med mange argumenter for at uniformer kan la seg praktisk gjennomføre om man vil. Jeg tror ikke det er så fullstendig umulig. Jeg så bare ikke poenget siden jeg egentlig ser på uniform som et onde som kan bli et alternativ dersom ting går for langt.

Om man skulle komme dit hen at uniformer skal innføres så er det noe som måtte ha utløst midler fra politisk hold i en overgangsfase og gode retningslinjer måtte vært uformelt og en del valg måtte vært tatt.

Jeg håper ikke vi kommer dit.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 09:57   #53
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Mener dere at man må ha dobbelt opp av alt om man har skoleuniformer?

Om uniformen består av sorte jeans eller joggebukser/valgfritt og ensfarget collegegenser, samt en ensfarget parkdress eller jakke/ytterbukse måtte man vel ikke hatt enda mer ekstratøy hjemme enn man har i dag?

De uniformene mine tremenningers barn bruker (klima som her i Norge) er av den typen og de brukes også på fritiden. De har ikke dobbelt opp av klesmengden mine barn har.

Hadde de derimot hatt uniform av den typen man ser en del av i Storbritania ser jeg at man lett kan ende opp med dobbelt opp.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 09:58   #54
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg er sterkt imot. Jeg tror barna/ungdommene raskt vil finne andre "markører" som erstatter dyre vesker. Det er lite realistisk med en ordning der alt de har på og med på skolen skal være underlagt strenge regler - inneklær, uteklær, sko osv..

Det Noen sa. På skoler i England er det også forskjeller - på de som har råd til å kjøpe alt nytt, og på de som må gå i bruktavdelingen i skoleshopen. Så har du alle andre markører - de som kan kjøpe knestrømpene fra merkevarer, mens andre går på Cubus. Noen tar seg råd til å skreddertilpasse uniformen, noen har en kroppsfasong som passer fint - og noen må bruke klær de strengt tatt ikke passer. Så har du smykker og tilbehør av alle slag - og framfor alt - fremdeles - hvilken familie du kommer fra og hvilke vesker og verdier du har hjemme og hva du gjør i helgen.

Ellers har jeg litt trøbbel med hvordan dette vil slå ut i forhold til gratisprinsippet. Det kan fort tolkes dithen at når skolen krever det, må det offentlige dekke det (alt. via en omvei hvor de ytes et skoleuniformsstipend). For all del - de må gjerne gå likt kledd. Men jeg tviler på at det vil fjerne markører for in- og eksklusjon.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 10:01   #55
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.104
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Mener dere at man må ha dobbelt opp av alt om man har skoleuniformer?

Om uniformen består av sorte jeans eller joggebukser/valgfritt og ensfarget collegegenser, samt en ensfarget parkdress eller jakke/ytterbukse måtte man vel ikke hatt enda mer ekstratøy hjemme enn man har i dag?


Min svigermor synes ihvertfall det var mye enklere med to barn i uniform enn med to barn tilbake på norsk skole i etterkant og forkant av uniformårene. En del av tøyet ble også brukt på fritiden.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 10:21   #56
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Jeg er veldig enig med noen i denne diskusjonen, jeg ser ikke hva godt som skal komme ut av skoleuniformer.

Og jeg ser i alle fall ikke poenget i argumentasjon av typen "kan ikke skolen/staten/samfunnet bestemme at barna våre skal ha skoleuniformer så vi slipper tenke at vi egentlig ikke burde ha gitt dem de 10000-kroners-veskene/jakkene/etcetcetc".

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 10:31   #57
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Mener dere at man må ha dobbelt opp av alt om man har skoleuniformer?

Om uniformen består av sorte jeans eller joggebukser/valgfritt og ensfarget collegegenser, samt en ensfarget parkdress eller jakke/ytterbukse måtte man vel ikke hatt enda mer ekstratøy hjemme enn man har i dag?

Det kommer jo an på hva slags funksjonalitet tøyet har. Vi kjøper f.eks. bare uforet ytterjakke/skalljakke som kan brukes året rundt, som regnjakke, turjakke på fjellet osv. osv. Hvis en solid jakke av denne typen inngikk i det som var godkjent skoletøy, ville det selvfølgelig være greit å bruke på fritiden også.

Men igjen, hvordan skal tøyet plukkes ut og av hvem? Ingen av mine liker f.eks. å gå i jeans eller joggebukser. Det liker best tights. Skal det være så mye å velge i at det kan passe ulike behov, vil man igjen ha problemet med at noen må gå i samme bukse, jakke og genser hver dag, mens andre kan bytte på hva som er skoleantrekk.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 10:34   #58
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Mye av uniformeringen i England har for øvrig ikke så mye med likhetstankegangen å gjøre. Der er det mer fokus på at man skal vise hvilken skole man tilhører. Både som status (se, vi har valgt å sende poden til *** School, for det mener vi er den beste skolen i området), for å holde hordene samlet når de er utenfor skolen og, i følge mannen min, ikke minst for å kunne identifisere uroelementer lettere. Har du på deg uniform og du bøller utenfor skoleområdet, vil det lettere slå tilbake på skolen.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 10:36   #59
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg grøsser av tanken på å prøve å stue et ekstra sett med klær inn i garderoben til barna mine i en fra før av trang leilighet. :bidrar konstruktivt:

Ikke sant?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Det kommer jo an på hva slags funksjonalitet tøyet har. Vi kjøper f.eks. bare uforet ytterjakke/skalljakke som kan brukes året rundt, som regnjakke, turjakke på fjellet osv. osv. Hvis en solid jakke av denne typen inngikk i det som var godkjent skoletøy, ville det selvfølgelig være greit å bruke på fritiden også.

Mens for min sønn, som virkelig hater layers ville en sånn jakke vært helt krise. Samme for noen av barna i klassen hans som har foreldre som ikke helt skjønner hva som er varme klær og hva som skulle puttes under en slik jakke. Andre barn igjen ville dødd av varme i en foret jakke.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 10:39   #60
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Min datter kjøpte datamaskin for penger hun selv hadde spart. Når vi inviterer alle jentene i klassen i bursdag får hun gjerne 1500 kroner. Plusser vi på pengegaver fra oldemor og besteforeldre blir det også noen hundrelapper. Så det er ikke sånn at alle barn som sparer selv egentlig får pengene av foreldrene.

Poenget er at de ikke har tjent dem sjøl. Det er forskjeller på ressurser i ulike familier. Vår datter fikk 350,- til sammen i sin bursdag i desember. Da ba vi alle jentene i klassen. Ungene har en oldemor og alle tre fikk en felles pott på 1500 kr. til jul og da bestemte vi hva de skulle bruke dem til.

Det er sikkert mange barn som har muligheter til å spare penger som drypper fra familien, men jeg synes det er en dårlig unnskyldning for å tillate ungene å gå med antrekk til 11000 og vesker til flere tusen kroner, i tillegg til iphone og data. Det er foreldre som skaper et slikt kjøpepress. Ikke ungene som ikke tjener sine egne penger enda. Skoleuniform vil ikke endre på noe. Holdningene er jo der fortsatt og så lenge vi skylder på ungdommen og ikke putter ansvaret der det hører hjemme så forsvinner de ikke heller.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no