Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Hvordan selger man en dyr ting?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-08-08, 23:00   #1
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan selger man en dyr ting?

Vi skal prøve å selge en dings til omtrentlig 200 000,-. Nærmere bestemt en campingvogn. Har aldri solgt noe dyrere enn en sofa før, og lurer på hvordan man selger rent praktisk. Juridiske ting man må tenke på? Finnes det noe standard salgsskjema? Har googlet men ikke funnet noe passende. Hvordan gjør man det med betaling? Pengene på konto først, deretter overlevering?

Tviler på at det er marked for å få solgt akkurat i det vintersesongen starter, men det er greit å forberede seg litt sånn i tilfelle.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 23:04   #2
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvordan selger man en dyr ting?

Broren min kjøpte ganske ny bil privat for en stund siden, og han var i banken og fikk ordnet en krysset sjekk på det beløpet han skulle betale for bilen.

  Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 23:07   #3
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvordan selger man en dyr ting?

Det er vanlig å betale med en bankremisse.

  Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 23:12   #4
Maylen
På lukket avdeling
 
Maylen sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Innlegg: 1.430
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Sv: Hvordan selger man en dyr ting?

Du venter til jeg vinner i lotto, så fikser vi det da.

Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 23:17   #5
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvordan selger man en dyr ting?

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

Det er vanlig å betale med en bankremisse.

heh
Det var kanskje det det var Det var no bank-greier som var trygt å bruke i så måte

  Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 23:18   #6
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvordan selger man en dyr ting?

Opprinnelig lagt inn av Maylen, her.

Du venter til jeg vinner i lotto, så fikser vi det da.

Det er jeg som skal ha den vogna der, så du trenger ikke å stresse med tallene.

  Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 23:33   #7
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan selger man en dyr ting?

Takk dere! Jeg tar gjerne i mot flere tips.

Det er bare å by selvsagt. Spørsmålet er om jeg selger den dersom det kommer et bud. Er rimelig ambivalent.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 23:36   #8
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.475
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan selger man en dyr ting?

Personlig ville jeg ha prøvd å selge via en forhandler. Det er på grunn av garantier etc, men når det gjelder bil får man jo som regel mer på å selge privat, det samme gjelder sikkert campingvogner.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 23:36   #9
Maylen
På lukket avdeling
 
Maylen sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Innlegg: 1.430
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Sv: Hvordan selger man en dyr ting?

Må vente på lottoen.

Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 23:40   #10
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan selger man en dyr ting?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Personlig ville jeg ha prøvd å selge via en forhandler. Det er på grunn av garantier etc, men når det gjelder bil får man jo som regel mer på å selge privat, det samme gjelder sikkert campingvogner.

Jeg forhørte meg der vi kjøpte den, og der sa de at de kun selger for kunder dersom man kjøper ny vogn der. Sånn til nød virket det som. Vi får se an. Mulig vi prøver oss til våren igjen hvis vi ikke får solgt nå, eventuelt kontakter flere forhandlere og hører.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 23:51   #11
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.462
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan selger man en dyr ting?

En dyr ting, hehe.... Hvordan kjøpte dere den da? Dere kan vel lage en kontrakt med tilsvarende innhold? Eller kikke litt på bruktbilkontrakter og kanskje omarbeide litt?

Men betaling, hm. Jeg ville selvsagt forlangt pengene først, men spørs om kjøper er enig i det.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 23:55   #12
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan selger man en dyr ting?

Vi kjøpte den av en forhandler. Skal se om jeg klarer å spa fram kjøpekontrakten, men det sto fint lite der så vidt jeg husker. Det blir sikkert litt annerledes å kjøpe brukt sammenlignet med det å kjøpe ny.

Jeg kjenner at jeg blir smånervøs av bankremisser og betaling og sånt ja, og kunne tenke meg cash først. Spørsmålet er om jeg selv hadde vært villig til å betale så mye penger før jeg fikk varen.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 23:57   #13
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan selger man en dyr ting?

Har ikkje finn.no eigne kjøpskontrakter ?

Husker då pappa skulle kjøpe bil hjå ein privatperson. Dei reiste for å hente bilen. Etter at papa hadde sjekka og godkjent bilen, satte dei seg ned og pappa overførte penger til nettbanken til selgjaren der og då. Mens selgjar såg det.

Og så kjørte pappa avgårde med bilen

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 23:59   #14
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvordan selger man en dyr ting?

Sånn: "Nå har jeg satt 200 000,- inn på kontoen din. Kan jeg få vogna mi nå? "

  Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 00:23   #15
Pelikan
Tåler regn
 
Pelikan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Innlegg: 5.045
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan selger man en dyr ting?

Når jeg/vi har solgt bil, så har vi solgt den på finn.no De som har kjøpt har da betalt med bankremisse. Vi lagde også til en enkel kjøpekontrakt.
Lykke til med salget

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 00:33   #16
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan selger man en dyr ting?

Bruk en standard kjøpekontrakt. Går det ikke ann å bruke en for bil og tilpasse den campingvogn? Er jo bare og stryke over det som er uaktuelt, og mye av det er jo aktuelt på ei vogn også. http://www.naf.no/eway/default.aspx?...0:4894:5:::0:0 Husk å fylle ut eierskifteskjema, og sørg for at det er dere som påtar dere og levere det til Biltilsynet. Ny bileier får bare regning på omreg.kostnaden og nytt vognkort i posten.

Har dere avertert på Finn? Der virker det som et veldig stort marked på campingvogner i alle fall. Når vi kjøpte vogn så var det kun på Finn vi fant vogner som var aktuelle. Du kan evnt. prøve en liten annonse i lokalavisa og samtidig referere til Finn-koden?

Betaling med bankremisse er greit. Pass på at de skriver navnet deres helt riktig stavet på den og at den er utstedt til dere og ikke kjøperen sånn at den må videreattesteres, også er et lurt at den er krysset.


Sist redigert av Elisabet : 22-08-08 kl 00:40.
Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no