Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-04-11, 21:16   #41
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Hekken er flyttet og jeg har begynt å planere området til trampolinen. Det gikk mye raskere enn jeg hadde trodd. Hagearbeid er jo faktisk morsomt. Også er det gratis trim som ikke er kjedelig, det kan jeg like.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 21:23   #42
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Her er det mye utestyr i år, siden vi skal selge i slutten av mai.

Til nå har vi fyllt på med masse på hele gårdsplassen slik at denne er hevet med 30cm.
Subbusen er lagt på toppen, og singel kommer vel kanskje til uka, håper jeg. Hvit singel, rent og pent for hussalg. Fikk den til samme pris som vanlig grå, og da er det jo greit.

Jord er i dag planert ut over der det skal være plen, så nå må vi få rullet denne kompakt og jevn, så blir det ferdigplenlevering enten nå helt i starten av mai, eller 20/21 mai, og ganske tett oppunder visning. :svett:

En platting er nylaget under tak. Der blir det laget en koselig uteplass i tillegg til den på altanen. Nye hagemøbler er kjøpt inn.

Nå står det for tur å lage ferdig to blomsterkasser som mures opp med herregårdssten foran trappen, i stedet for gelender foran der. (flott forklaring) Og et trappetrinn mellom disse. Oppe i disse skal det plantes hortensia i blomstring før visning.

Et par steder skal det også legges toppbark. To skråninger. Og et par planter innimellom.

Prøver å gjøre dette så rimelig og raskt som mulig. Men ser at det nok blir svidd av ca 100 000 før salget er igang.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 21:53   #43
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Oi, Mjau! Det der bør virkelig lønne seg ved salg, for dere har jo gjort mykje arbeid. Eg har malt inne i dag, så ingen ting er gjort ute. Bortsett frå å sjå på at naboen slo plenen mens eg slikka sol.
Handy Manny fekk akutt arbeidslyst kl 21 i kveld, så han kryper rundt på terrassen og beiser. Den har blitt skrubba heilt lys, og blir no beisa med Trebitt Eksotisk tre. Med andre ord blir den temmelig mørk, men eg trur det blir stiligt mot grått hus.

I morgen trur eg at eg endeleg skal få tørkesnor ute, i alle fall mumla han noko om det. Eg fortsetter vel maling/ vasking/ ferdiggjering inne siden storesøster skal ha filmkveld.

Snegler trur eg ikkje det er så mykje av akkurat her, men eg veit det er i området. Eg har i alle fall ikkje sett nokon endå. Men hoggorm vart observert i nærheten då. Grøss og gru.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 22:05   #44
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Fint med beiset utegulv, SiriP!

Håper det lønner seg ja, men dette er et nybygg, eller det er snart tre år gammelt da, og uteområdet har ikke blitt gjort ferdig før nå. Med et hus man håper å få godt over 4 mill for, så bør det se ganske striglet ut fra utsiden.

De 100 000 er inkludert alt som må gjøres ferdig både inne og ute altså, så helt galt er det ikke. I tillegg til dette er det jo en del som utbedres av forskjellige håndtverkere som har vært innom her gjennom byggeprosessen. Men det er jo ikke hagen. :roter seg bort:

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 22:31   #45
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Vi fikk 10 kubikk med matjord dumpet på gårdsplassen her i dag. Naboen skal ha litt, og resten skal vi fordele utover tomta her der det trengs. Noe i karmene vi skal ha kjøkkenhagen i, noe i eksisterende blomsterbed, og resten skal gå til å lage ett oppbygd blomsterbed på nærmere 12 kvm. Jeg håper det blir like bra som jeg forestiller meg at det skal bli.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 11:51   #46
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.553
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Mannen skal rake, beskjære, kutte, rydde og styre i et par timer nå, uten at Hagen påvirkes det grann. Dugnad. Den hadde jeg glemt, så mine planer for dagen må revideres.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 13:30   #47
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Jeg har flyttet humlen, slik at den ikke lengre vokser oppover husveggen og ødelegger den. Nå står den rundt en stubbe, og har fått noen bambusstaver å vokse på.

I tillegg har jeg sagt vekk en liten stubbe, og fjernet ca 10 steiner fra bedet. Detta blir bra!

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 14:33   #48
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Ødelegger humlen husveggene altså? Jeg er på jakt etter en hurtigvoksende klatreplante som ikke ødelegger husveggene. Trodde humlen var ganske safe siden den visner ned og vokser på nytt fra roten hvert år? Hvordan er det med arkitektens trøst da? Villvin er vel utelukket.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 15:19   #49
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Det er ihvertfall ganske store sår i malingen der den sto. Klematis er relativt trygt, tror jeg.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 17:18   #50
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Men klematis vokser ikke så kjapt og voldsomt som jeg vil. Dessuten har ikke de to jeg plantet i fjor overlevd. Og de var relativt dyre.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-11, 15:29   #51
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

I dag har mannen snekret en blomsterkasse som vi har plantet to store tujaer i. De skal dekke litt av innsynet fra naboen. Naboen vår leier ut sokkelen sin, og da har de fritt innsyn inn til terrassen vår. Tidligere var det naturlige trær som skjermet, men naboen har tatt bort alt av trær og busker på hele tomta. Vi får se om det funker, jeg tror det hjalp litt.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-11, 15:39   #52
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Flyttet kaninbur (de eter jo opp gresset noe vannvittig, og graver store hull ), flyttet trampolinen på andre siden av hagen (forbi to store epletrær, og et klatrestativ, fy som vi sleit). Tømt verandaen for hagemøbler, vasket den, og plastert rottingmøblene der. Handlet div blomster på plantasjen og plassert de i kasser på verandaen og ved inngangen.
Bært ned 7 verandastoler i tre og spisebord (2 m langt) som hørte til. Vi satt de i hagen, og holder på å fikse ny plass der til grilling etc.
Kastet mye kvister og div som lå i hagen, faktisk en henger full. Så den må vi få tømt i morgen.
Men nå begynner vi å bli vårklar!

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-11, 16:05   #53
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Eg trur eg har drept jordbærene mine. Dei har stått i ein isoporkasse i vinter, så eg trudde egentleg ikkje nokon overlevde. Men etter at eg planta dei i krukkene, har det kome nokre små, grøne blad. Problemet er at eg syntes det var litt lite guff i da, og slengte på litt gjødsel. (Noko det viser seg jordbær ikkje skal ha før til hausten.)
I alle fall er det ikkje teikn til liv lenger, og dei små, grøne blada har gått i sjokk.

Jaja, då blir det ny jordbæråker på meg i år, men ingen bær før til neste år.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-11, 16:54   #54
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.553
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

De skal ikke ha gjødsel i vannet før til høsten? Gjelder det mine nyplantede frø også? Greit å vite.

Dagens hageinnsats preges av "søndag" og "1. Mai", jeg har sjekket at ingen av frøene eller småplantene trengte mer vann, og kikket etter spirer på jordbærene siden de står mørkt frem til spiring. Optimistisk å håpe på noe etter 4 dager da, så jeg ble ikke overrasker over at der ikke var noe.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-05-11, 17:23   #55
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Eg leste at om ein gav jordbærplanter gjødsel på våren, vart det mykje blad og lite bær. No har jo ikkje eg blad heller då, så sånn sett er det jo ikkje noko problem.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-11, 17:42   #56
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.553
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Jeg har jo bare frø som enda ikke har vidt om de har tenkt å spire, så... Men tror de bare har fått vann egentlig.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-05-11, 18:02   #57
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Frø og nyplantede vekster skal ikke gjødsles. Da kan de dø ja.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-11, 18:22   #58
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Hvor lenge er planter nyplantede?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-11, 18:27   #59
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.553
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Lurer jeg også på, jeg tok litt blomstergjødsel i vannet til noen av dem så var blitt store, men for det meste har de bare fått rent vann da. Det ser ut som om de har tålt det... De lever i beste velgående.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-05-11, 18:46   #60
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Vi har brukt tida så langt i år på å snekre hønsegård til våre nyinnkjøpte kyllinger. De skal jo bli hagehøns, så det må vel gå under "hagearbeid". Jeg har fått rakt litt løv, men det er det eneste jeg har fått gjort av rent hagearbeid. Jeg har fri i morgen, så da er planen å få orden på blomsterbeddene og så litt grønnkål (til hønene), ringblomster og slikt. Og klippe noen busker.

Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no