Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Fikk noen med seg tv-programmet om økologisk mat i dag?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-12-08, 20:58   #1
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Fikk noen med seg tv-programmet om økologisk mat i dag?

Var det noen som fikk det med seg, og var det noen konklusjon?

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 21:03   #2
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fikk noen med seg tv-programmet om økologisk mat i dag?

Jeg hadde det på i bakgrunnen, men fikk ikke med meg innholdet på grunn av skrikende pjokk. Jeg fikk derimot med meg bittelitt mer av gårsdagens innslag om rettferdig handel, som visstnok ikke er så rettferdig allikevel og dårlig kvalitetssikret.

*abbonerer*

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 22:19   #3
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fikk noen med seg tv-programmet om økologisk mat i dag?

Jeg så det.
Konklusjonen var vel at det ga mer velvære fordi man visste hønene som la egget hadde det bra, og at det var veldig fint for følelsene at man visste at grønnsakene ikke var sprøytet.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 23:10   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.804
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fikk noen med seg tv-programmet om økologisk mat i dag?

Det er mulig det ikke har noe å si for kvaliteten på maten som sådan at kjøtt/egg etc er økologisk produsert, men det handlet om moral. Og i mine øyne er moralen vel så viktig som kvaliteten, spesielt om det er så at kvaliteten er lik. Hvorfor da ikke spandere noen ekstra kroner for å handle etisk om man kan?

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 23:12   #5
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fikk noen med seg tv-programmet om økologisk mat i dag?

Det spørs vel hvor denne økologiske maten er produsert. Det kan vel være dyrere for en fattig bonde på Sri Lanka å dyrke økologiske appelsiner til kresne nordmenn, som å spraye som pokker og få en større og bedre utseende avling.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 00:14   #6
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fikk noen med seg tv-programmet om økologisk mat i dag?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Det er mulig det ikke har noe å si for kvaliteten på maten som sådan at kjøtt/egg etc er økologisk produsert, men det handlet om moral. Og i mine øyne er moralen vel så viktig som kvaliteten, spesielt om det er så at kvaliteten er lik. Hvorfor da ikke spandere noen ekstra kroner for å handle etisk om man kan?

Er det egentlig moralsk å bruke mange ganger mer jordbruksareal for å dyrke økologisk til oss kresne rikinger, når verden sulter?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 01:26   #7
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fikk noen med seg tv-programmet om økologisk mat i dag?

Jeg synes ikke det, Polyanna. Samtidig er det en antakelig mer komplisert enn det. Er det mer moralsk å pøse ut miljøgifter som tar knekken på arter som utgjør livsgrunnlaget for de (muligens samme) fattige?

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 06:41   #8
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fikk noen med seg tv-programmet om økologisk mat i dag?

Det går fint ann å sørge for mat til en hel verden ved kun økologisk dyrking.

Matportalen har skrevet lett og informativt om økologisk produksjon.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 06:44   #9
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.804
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fikk noen med seg tv-programmet om økologisk mat i dag?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Er det egentlig moralsk å bruke mange ganger mer jordbruksareal for å dyrke økologisk til oss kresne rikinger, når verden sulter?

Nå så jeg ikke hele programmet, men jeg tror moralen de snakket om i dette tilfellet gikk mye på dyrehold - at det var f.eks mer moralsk/etisk riktig å spise kjøtt fra griser som tusler rundt på tunet og graver i jorda, enn å spise kjøtt fra griser som lever 100 stk sammen i en trang binge og ikke har plass til å legge seg ned en gang. (Eller som bonden sa, de har det jo så fint - de står på plastriller, og ikke på metallriller, altså.)

Ut over det, så er det et pokker så vanskelig balansespørsmål ja - hva er verst, liksom, å bruke store menger jordbruksareal på økologisk dyrking, dyre produksjonsmidler etc, eller bruke miljøgifter. Uansett går det utover folk med mindre ressurser enn oss.

Jeeez hvor vanskelig det er å være menneske innimellom...

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 08:42   #10
kalufs
kall om benen
 
kalufs sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 1.178
kalufs er populærkalufs er populærkalufs er populærkalufs er populær
Standard

Sv: Fikk noen med seg tv-programmet om økologisk mat i dag?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Er det egentlig moralsk å bruke mange ganger mer jordbruksareal for å dyrke økologisk til oss kresne rikinger, når verden sulter?

Verden sulter for di vi ikke deler resursene som jorden gir, på en helt annen måte.
Og en annen ting:
Er det da riktig å spise dyr når det koster så mye mer areal å produsere dyr enn grønnsaker?

__________________
med to gutter 05 og 07

kalufs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 08:45   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fikk noen med seg tv-programmet om økologisk mat i dag?

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Jeg synes ikke det, Polyanna. Samtidig er det en antakelig mer komplisert enn det. Er det mer moralsk å pøse ut miljøgifter som tar knekken på arter som utgjør livsgrunnlaget for de (muligens samme) fattige?

Nemlig. Viktig spørsmål.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 10:18   #12
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fikk noen med seg tv-programmet om økologisk mat i dag?

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Er det mer moralsk å pøse ut miljøgifter som tar knekken på arter som utgjør livsgrunnlaget for de (muligens samme) fattige?

Nei, så det er ikke enkel.

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Det går fint ann å sørge for mat til en hel verden ved kun økologisk dyrking.

Det går fint å produsere biodiesel på en måte som ikke går ut over matproduksjon også (man utnytter åkrene på en ny og annerledes måte, med produksjon av flere arter på samme åker), men det gjøres likevel ikke på den måten. Av økonomiske grunner, praktiske, vaner, hva vet jeg. Økologisk dyrking TAR mer plass, fordi avlingene vokser langsommere og er mer utsatt for skade. Det blir også mer svinn, pga kortere holdbarhet (det vet vel alle som har bestilt fra Kolonihagen).

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Nå så jeg ikke hele programmet, men jeg tror moralen de snakket om i dette tilfellet gikk mye på dyrehold - at det var f.eks mer moralsk/etisk riktig å spise kjøtt fra griser som tusler rundt på tunet og graver i jorda, enn å spise kjøtt fra griser som lever 100 stk sammen i en trang binge og ikke har plass til å legge seg ned en gang.

Det blir jo fortsatt er arealspørsmål, og areal blir den største mangelvaren fremover, tror jeg. Men jeg er enig - dyrevelferd er et viktig spørsmål. Storebror i vårt hus har nedlagt forbud mot å spise dyr som har blitt holdt i bur, så vi kjøper Stange-kylling når vi en sjelden gang har kylling. Den er ikke økologisk, tror jeg, men har blitt noenlunde ok behandlet. Jeg orker ikke Prior-kylling mer, når jeg vet hvor groteskt de blir behandlet.

Opprinnelig lagt inn av kalufs, her.

Verden sulter for di vi ikke deler resursene som jorden gir, på en helt annen måte.
Og en annen ting:
Er det da riktig å spise dyr når det koster så mye mer areal å produsere dyr enn grønnsaker?

Helt, helt sant. Jeg er litt stolt av at vi i vårt hus ikke spiser mer kjøtt nå enn da vi var to mennesker. Jeg lager samme mengde kjøtt som før, men mengden grønnsaker har øk gradvis etter hvert som vi blir flere. Men vi har mye å gå på, og jeg trenger å jobbe med meg selv for å innse at de må ikke være kjøtt eller fisk for å være middag (og jeg har vært vegetarianer i mange år! Og likevel! ).


I tillegg så kommer spørsmålet kortreist vs. langreist, energikrevende dyrking vs. mindre energikrevende, og i så fall, kort- eller langreist energi. (Eks: Det krever mer energi å dyrke tomater i Norge, enn å dyrke dem i Nederland og så frakte dem hit. Mye mer. Altså: Langreise tomater er bedre enn kortreiste. MEN: Mange norske drivhus bruker flis fra gården til oppvarming. Flis de ikke ellers kunne blitt så lett av med. Og DA er det kortreiste bra. Men hvilke tomatbønder er dette? )

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 11:44   #13
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fikk noen med seg tv-programmet om økologisk mat i dag?

Fine innspill, Polyanna.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

I tillegg så kommer spørsmålet kortreist vs. langreist, energikrevende dyrking vs. mindre energikrevende, og i så fall, kort- eller langreist energi. (Eks: Det krever mer energi å dyrke tomater i Norge, enn å dyrke dem i Nederland og så frakte dem hit. Mye mer. Altså: Langreise tomater er bedre enn kortreiste. MEN: Mange norske drivhus bruker flis fra gården til oppvarming. Flis de ikke ellers kunne blitt så lett av med. Og DA er det kortreiste bra. Men hvilke tomatbønder er dette? )

Men i forhold til både areal, reiselengde m.m., så lurer jeg på en ting? Hva slags effekt kunne det hatt dersom vi ble bare litt mer fokuserte på å spise sesongens varer? Norskproduserte epler i september har ikke krevd så mye energi eller reisetid, matauk av og til (sopp, bær) i stedet for at det råtner i skogen? Hvis man tar med alt fra energi i produksjon, emballasjekostnader (produksjon + destruksjon), frakt + + + for et eple fra Spania vs et eple fra egen hage i Norge tror jeg det kunne blitt ganske skremmende tall? I forhold til areal så undrer det meg at ikke vi skulle kunne få til noen løsninger i Norge med mer nytteplanter i private hager og mer økologisk nisjeproduksjon på små landbruksområder. Jeg kan ikke noe om det, men vi har jo ekstremt mye areal som ikke nyttiggjøres i dette landet. Er det bare ville tanker eller vet noen om det er flere som tenker mer realistiske forsøk her?

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no