Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Lavkarbojomfru

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-09, 21:58   #1
Bærekraftig
Gro
 
Bærekraftig sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 779
Bærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populær
Standard

Lavkarbojomfru

Det er meg. Har omsider debutert. Jeg har ikke satt meg så mye inn i alt, men utforsker forsiktig. Jeg følger ingen bestemt kur, og prøver litt her og der til jeg finner den rette. MEN det er vanskelig. Jeg har siden mandag levd uten brød, poteter, ris, pasta og sukker. Jeg har spist egg, salat, bacon,blomkål,kyllig ol, og jeg er skikkelig uggen magen! Jeg renner på do i eningen og er uvel. Jeg er ikke sulten. Er dette normalt? Jeg drikker rikelig.

Jeg har skrevet ned noen av Isets middagsoppskrifter som jeg skal prøve å lage, men trenger tips til frokost og lunsj. Er det greit å drikke pulver til frokost, eller er det mye karbo i det? Hva lager dere til lunsj? Vi har kun salatbar en dag i uka på jobb, og jeg sliter med hva jeg skal ha med meg resten av uka.

Jeg er veldig motivert for dette, så jeg skal klare det! Jeg har hentet fram mine gamle bukser (de passet i 2006) i str. 36 og 38. De er målet og henger godt synlig framme på soverommet. Det er vel kanskje 25-30 kg til.

Jeg har en respept på Reductil som jeg skal hente i morgen. Noen som har erfaring med det? Jeg har veid så mye som jeg gjør nå tidligere også, og tok av meg 20 kg på fire mnd, og holdt meg der i tre år (ble gravid).

Har også stjelt Mims tips om en treningsøkt = en stjerner. Når jeg har 100 stjerner skal jeg kjøpe meg noen Odd Molly plagg og en Bergans jakke . Ja, jeg må si jeg er litt påvirket av dere her inne.

Bærekraftig er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 23:26   #2
Tammen
Fjott
 
Tammen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.021
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lavkarbojomfru

Jeg har ikke noe tips å komme med, men vil bare ønske deg masse lykke til. Lavkarbolivet er Bra, synd jeg ikke kan gå på det nå.

Jeg var avhengig av lapper. Gerds lapper fra lavkarbo.no.
Tilsatte linfrø, kli (den med minst karb), natron, gresskarfrø, og noen ganger fiberhusk. Det ble som grovbrød.

__________________


Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 23:29   #3
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lavkarbojomfru

Du kan jo se om det er tips å snappe opp her.
www.spisdegslank.no

  Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 23:33   #4
Bærekraftig
Gro
 
Bærekraftig sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 779
Bærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populær
Standard

Sv: Lavkarbojomfru

Finnes det noen typer brød som er "lovlig"? Jeg savner noe å ha pålegget på.

Bærekraftig er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 07:38   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbojomfru

Opprinnelig lagt inn av Bærekraftig, her.

Finnes det noen typer brød som er "lovlig"? Jeg savner noe å ha pålegget på.

Ja, det er maaange på oppskriftssiden til www.lavkarbo.no. Jeg pleier å bake det som ligger i oppskriftstråden her inne. Kaller det bare for Isetbrød, hehe. Du kan søke på Isetbrød eller feks. "danish", så får du frem tråden, som heter "lavkarbo-oppskrifter" eller noe sånt.

Men et godt tips er å bestille tortillas fra www.lavkarbopikene.no. De er helt geniale, og man kjenner knapt forskjell på disse og fullkorntortillas! De inneholder 2-3 gram netto karber per lefse og kan brukes som vanlige tortillas. Jeg bruker dem til bla. wraps og pizzabunn. Brødet der inne er også godt. Og som hun over her sier, Gerd sine lapper er verdt et forsøk.

Jeg skal bake lavkarbo-ostekake nå i helgen. Nam!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 12:10   #6
Bærekraftig
Gro
 
Bærekraftig sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 779
Bærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populær
Standard

Sv: Lavkarbojomfru

Takk for tips,alle sammen!

Iset: Jeg skal gjøre en bestilling på lavkarbopikene. Hva anbefaler du, foruten om tortillas?

Bærekraftig er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 12:15   #7
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lavkarbojomfru

Er knekkebrød fy?

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 13:24   #8
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lavkarbojomfru

Noen spørsmål..

tanta til mann sa i går at hun bakte noe hun kaldte proteinbørd med 4 egg solsikker og masse frø og en eller annen "melsort" men var ikke sojamel...
Noen som skjønner hva jeg snakker om?


Og sojamel hvor får man kjøpt det?
Jeg har lyst å gå på lavkarbo igjen men så som jeg er i praksis 3 dager i uka og spise mye salat eller så gidder ikke ha det med meg.
Å lage omelett før jeg drar om mårningen er ikke aktuelt for jeg gidder ikke så topp kl 5 for å lage lunsh og på jobb har jeg ingen muligheter til å lage noe,. uten om å ha ting i kjøleskep

Og i oppskrifter med rømme kan jeg ha i mat yogurt istede?`jeg har lektoseintoleranse så tåler ikke rømme men yogurt kan jeg spise litt av.

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...

Sist redigert av Honda : 10-01-09 kl 13:36.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 13:32   #9
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lavkarbojomfru

Opprinnelig lagt inn av Honeybunny, her.

Et Wasa Husmann knekkebrød inneholder 8 g karbohydrater. Det er greit på Fedon-lavkarbo, men fy på ketolysekur. (under 15-20 g karbohydrater om dagen)

Tusen takk for svar.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 14:32   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbojomfru

Opprinnelig lagt inn av Bærekraftig, her.

Jeg skal gjøre en bestilling på lavkarbopikene. Hva anbefaler du, foruten om tortillas?

Det meste av snopet er godt, men man kan få mageknip av det. Jeg elsker tortillasene, og brødet er godt. Pitabrødene har jeg ikke smakt, men de får mye skryt av andre (de er utsolgt nå). De har pasta også, vet ikke om den er god men jeg har nå hørt folk si at den er helt grei. Johannesbrødkjernemel og Sukrin er veldig greit å ha i hus. Jeg bruker Johannesbrødkjernemel til baking og sauser (det tykner sausen og gjør bakverk mer som "deig"). Vafler med JBKM er kjempegodt.

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Noen spørsmål..

tanta til mann sa i går at hun bakte noe hun kaldte proteinbørd med 4 egg solsikker og masse frø og en eller annen "melsort" men var ikke sojamel...
Noen som skjønner hva jeg snakker om?
Og sojamel hvor får man kjøpt det?
Jeg har lyst å gå på lavkarbo igjen men så som jeg er i praksis 3 dager i uka og spise mye salat eller så gidder ikke ha det med meg.
Å lage omelett før jeg drar om mårningen er ikke aktuelt for jeg gidder ikke så topp kl 5 for å lage lunsh og på jobb har jeg ingen muligheter til å lage noe,. uten om å ha ting i kjøleskep

Og i oppskrifter med rømme kan jeg ha i mat yogurt istede?`jeg har lektoseintoleranse så tåler ikke rømme men yogurt kan jeg spise litt av.

Hun mente kanskje bakemix (ketolyse eller Atkins) eller soyaprotein/myseprotein? Soyamel er ganske rikt på karber så jeg ville heller brukt soyaprotein. Dessuten smaker soyamel hoppetau, mens soyaprotein er tilnærmet smakløst. Selges i alle helsekostforretninger.
Du kan sikkert bruke yoghurt, men det er rikere på karbo enn rømme. Alt avhenger av hvilken filosofi du skal følge, eller om det bare er å kutte ned på karbene uten å telle noe særlig.
Til frokost og lunsj kan du ha middagsrester, kylling, rent pålegg på en tallerken, lavkarbo-brød, lavkarbo-tortillas (wraps, feks) osv.

Opprinnelig lagt inn av Honeybunny, her.

Et Wasa Husmann knekkebrød inneholder 8 g karbohydrater. Det er greit på Fedon-lavkarbo, men fy på ketolysekur. (under 15-20 g karbohydrater om dagen)

RugSprø inneholder 5 karber så det går an for de som ikke teller så veldig, eller de som ligger litt høyere på karbene.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 15:48   #11
Cazandra
Erfaren
 
Cazandra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Egersund
Innlegg: 919
Blogginnlegg: 10
Cazandra er populærCazandra er populærCazandra er populærCazandra er populær
Standard

Sv: Lavkarbojomfru

Masse lykke til! Vi har gått på dette i ei uke og trives veldig bra med denne kuren!!
Tror magen går seg til etterhvert!

__________________
2001-2003-2006 + Bendik 2010
Cazandra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 20:05   #12
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lavkarbojomfru

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.



Hun mente kanskje bakemix (ketolyse eller Atkins) eller soyaprotein/myseprotein? Soyamel er ganske rikt på karber så jeg ville heller brukt soyaprotein. Dessuten smaker soyamel hoppetau, mens soyaprotein er tilnærmet smakløst. Selges i alle helsekostforretninger.
Du kan sikkert bruke yoghurt, men det er rikere på karbo enn rømme. Alt avhenger av hvilken filosofi du skal følge, eller om det bare er å kutte ned på karbene uten å telle noe særlig.
Til frokost og lunsj kan du ha middagsrester, kylling, rent pålegg på en tallerken, lavkarbo-brød, lavkarbo-tortillas (wraps, feks) osv.


Takk så jeg bør prøve med soya protein til brød?
Er din oppskrift spisende? hehe
Jeg vil prøve å kutte ut det meste. Har gjort det før men da var jeg hjemme når turbo var liten.
4 skjeer rømme går sikkert egentlig kanskje greit vist jeg husker på at det er rømme i det så jeg ikke pakker i meg noe annet i løpe av dagen med melk i.
Tåler visse mengder men det er ikke svære mengder .urk

Middags rester har vi aldri
Om det er noe igjen er det eks 1\2 potet

Nei skal se om jeg husker hva hun ramset opp
solsikke
linfrø
sesam
kli tror jeg
og noe annet "mel" bygg eller noe kanskje
og4 egg

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...

Sist redigert av Honda : 10-01-09 kl 21:13.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 23:04   #13
Babe
Palliasjonsnurse
 
Babe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.510
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lavkarbojomfru

Æsj, Tortillasen er utsolgt nå, "ikke på lager" står det. Pleier det å være slik ofte? Eller kan jeg forvente at de kommer kjapt inn igjen?


Noen gode oppskrifter på wraps da, Iset?

__________________
Babe - storesøs feb 1994 ♥, mellomsøs des 1996 ♥, lillesøs aug 2004 ♥ og lillebror des 2007 ♥
Babe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 02:22   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbojomfru

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Takk så jeg bør prøve med soya protein til brød?
Er din oppskrift spisende? hehe

Jeg har i hvertfall fått mye skryt for det brødet, det er en laang tråd på lavkarbo.no der folk skryter av det. :glorie: Mannen og broren min likte det også, og de er verdens mest kresne folk. Jeg synes det smaker som et litt annerledes, men veldig godt grovbrød. Hver sin smak, men det er jo absolutt verdt et forsøk.

Opprinnelig lagt inn av Babe, her.

Æsj, Tortillasen er utsolgt nå, "ikke på lager" står det. Pleier det å være slik ofte? Eller kan jeg forvente at de kommer kjapt inn igjen?
Noen gode oppskrifter på wraps da, Iset?

De har nok feilberegnet etterspørselen litt, hehe. De solgte vel hele beholdningen ut på noen timer. Men de får det nok inn igjen ganske kjapt.
Når det gjelder wraps så liker jeg alt mulig inni. Røkelaks og kremost, med urtesalt og gressløk på toppen. Eller eggerøre og røkelaks med gressløk. Eller sennep og en god skinke og litt paprikastrimler. Eller en god muggost og epleskiver, eller rød pesto og reker. Nam. Det er så mye godt du kan ha i.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no