Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Laktoseredusert mme?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-11-08, 22:46   #1
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Laktoseredusert mme?

Lillesøster er i ferd med å komme seg etter omgangssyke, men tåler ikke mme så godt. I kveld drakk hun veldig mye melk før hun la seg (nærmere 300 ml), og våknet etter en halvtime og fylte tre bleier med helt rennende bæsj, i tillegg til å fylle vippestolen med oppkast.

Litt googling (f. eks dette treffet) har fått meg til å konkludere at hun har nedatt laktaseaktivitet etter omgangssyken, altså en slags midlertidig laktoseintoleranse. Dermed ville det være logisk ikke å gi henne så mye melk, men det er fryktelig vanskelig å få i henne annen drikke, hun vil helst ha melk hvis hun drikker noe i det hele tatt.

Så til spørsmålet: Vil det hjelpe å gå over til en eller annen spesial-mme? Eller er det bare melkeproteinet som er tilpasset i disse?

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 09:42   #2
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Laktoseredusert mme?

Ingen som vet?

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 10:05   #3
goldnugget
fornøyd
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
Innlegg: 1.894
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Laktoseredusert mme?

Du kan nok gi henne Nutramigen, men hun vil trenge tid på å venne seg til smaken.
Magen hennes er sikker bra igjen etter et par uker.

God bedring

__________________
2004 2006 2008
goldnugget er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 11:38   #4
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.777
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Laktoseredusert mme?

Nutramigen finnes jo. Men hva med kokt vann?

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 11:44   #5
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Laktoseredusert mme?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Nutramigen finnes jo. Men hva med kokt vann?

Det liker hun ikke noe særlig. Da vil hun heller ha eplejuice eller blåbærsaft.

Nå har jeg lest meg opp på Nutramigen og lært at den ikke inneholder melk i det hele tatt og dermed selvfølgelig ikke laktose.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 11:47   #6
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.777
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Laktoseredusert mme?

Det er ganske dyrt om man ikke har det på blå resept. Og smaker grusomt. Om hun er fin igjen i morgen hadde ikke jeg tatt meg bryet, tror jeg.

Begge mine babyer drakk Nutramigen fast.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 11:47   #7
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.777
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Laktoseredusert mme?

Og god bedring, selvsagt.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 15:18   #8
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Laktoseredusert mme?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Det er ganske dyrt om man ikke har det på blå resept. Og smaker grusomt. Om hun er fin igjen i morgen hadde ikke jeg tatt meg bryet, tror jeg.

Hadde bestemt meg for det samme, men snakket med helsesøster ang noe annet tidligere i dag. Hun mente det kunne ta uker før lillesøster tåler melk igjen og at jeg derfor burde prøve å venne henne til Nutramigen.

Så nå har jeg kjøpt Nutramigen og melkefri grøt. Spent på hva vesla mener om det.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 16:08   #9
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Laktoseredusert mme?

Opprinnelig lagt inn av Karima, her.

Så nå har jeg kjøpt Nutramigen og melkefri grøt. Spent på hva vesla mener om det.

Dommen var: Uspiselig, begge deler. Hjalp ikke at jeg bokstavelig talt sukret pillen (tror det ble en t-skje sukker i melka). Smakte såvidt på Nutramigenen og den smakte virkelig skikkelig vondt.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 16:13   #10
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Laktoseredusert mme?

Det finnes jo laktoseredusert nan på apoteket. Og så har man lavlaktose velling i alle dagligvarebutikker.

Nutrimigen er jo uspiselig om man har en unge som er vant til at ting smaker godt.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 16:41   #11
livit
Duracell
 
livit sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rivieraen-Vestfold
Innlegg: 3.776
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Laktoseredusert mme?

Prosobee er jo soya-basert...

__________________
Kos fra livit med to skjønninger -
Gutt 2000
Jente 2003
livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 16:43   #12
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Laktoseredusert mme?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Det finnes jo laktoseredusert nan på apoteket. Og så har man lavlaktose velling i alle dagligvarebutikker.

Hm. Det har jeg ikke sett. Mener du Nan Ha1? Er vellingen i pulver?

Hun drakk 50 ml Nutramigen nå i desperasjon. Så kanskje gir hun seg etterhvert.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 17:11   #13
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Laktoseredusert mme?

Ja, den Ha1 jeg tenkte på. tror vellingen er pulver ja. Det er rosa pakke.

Jeg har en melkeallergiker og som fikk utslaget etter en omgangsyke. Hos han er det ikke laktose han reagerer på så han har aldri prøvd hverken Ha1 eller den låglaktos velling.

Vi bruker/brukte prosobee. Den godtok han ganske raskt. Begynte med minimax soya og den godtok han fra første flaske, men den finnes ikke lenger. Den forsvant i sommer. Samme uke som vi fikk den på blå resept.

Prosobee er og mye billigere enn nutrimigen. 131 kr boksen på boots, mens 160 på apotek 1.

Men det er jo det med at Soya kan føre til soya allergi og. Noe det ser ut til å ha gjort her, om han ikke har reagert hele tiden. For han reagerer mye mindre på det enn på melk så veldig vanskelig å se reaksjonen. Vi merket det ikke før han var helt god i magen for melk.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 17:14   #14
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Laktoseredusert mme?

Har ei tulle her som drikker Nutramigen. Me har heldigvis aldri opplevd med å få den i ho. Men eg hadde malt i nokre flasker til å begynne med.

No er vist ikkje det så trygt heller då, men det er jo eit alternativ.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 18:34   #15
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Laktoseredusert mme?

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Har ei tulle her som drikker Nutramigen. Me har heldigvis aldri opplevd med å få den i ho. Men eg hadde malt i nokre flasker til å begynne med.

No er vist ikkje det så trygt heller då, men det er jo eit alternativ.

Har ikke lyst til å gi malt siden hun har hatt diare. Men uansett burde sukker gjort samme nytten, og det gjør det visst ikke.

@Isolde: Han tålte melk fram til han fikk omgangssyke, men har ikke begynt å tåle det igjen, forstår jeg deg riktig da? :angst:

Nan Ha1 er ikke laktoseredusert såvidt jeg forstår.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 19:03   #16
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Laktoseredusert mme?

Han tålte det aldri i hele tatt etter det. Men før var han alltid sutrete og har aldri sovet godt på natten. Så han har nok aldri tålt det men reagerte ikke før når han fikk omgangsyke og i samme periode enten før eller etter, husker ikke helt så fikk han yughurt og. Før dette har han bare drukket hipp MME1.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 20:50   #17
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Laktoseredusert mme?

Karima: hvordan gikk det egentlig? Hassel har hatt omgangssyke nå. Vi føler oss sikre på det, siden vi voksne også har blitt syke. Men han har kastet opp/fått diarè etter at han har fått MME/grøt, noe vi stusset over. I dag, f.eks., var han stort sett frisk, og vi tenkte det var trygt å prøve å gi melk. Men den gang ei. Det ble to sengeskift før natta, gitt. Bør vi holde ham unna melk/grøt med melk i flere uker, altså?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 21:00   #18
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Laktoseredusert mme?

Skal vi se. Lillesøster fikk ikke diare av melk før etter noen dager etter sykdomsutbruddet. Etter fire dager var hun fortsatt ikke bedre og da kuttet vi ut melk i to dager. Da ble hun bra, men diareen kom tilbake med en gang hun fikk melk igjen. Neste melkekuttrunde (da fikk hun altså Nutramigen) varte en ukes tid, vi gikk gradvid tilbake til vanlig melk og hun har vært helt fin siden.

Konklusjon: Prøv dere fram. Kanskje greier det seg med noen dager.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 21:02   #19
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Laktoseredusert mme?

Takk for svar! Tror han er glad til med all frukt-purèen han får i stedet nå om dagen. Men skal i gang med å lage havregrøt i morgen, tenker jeg.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no