Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Uten grenser" - grensesprengende eller freak show?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-02-12, 18:57   #1
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Uten grenser" - grensesprengende eller freak show?

Det har kommet opp en debatt om dette tv-programmet nå, og jeg lurte på hva dere mener?

http://www.aftenposten.no/meninger/V...l#.TzapH6N5mSM

Da programmet ble lansert, så tenkte jeg også "freak show", faktisk, men i de episodene jeg har sett, så syns jeg slett ikke det er det det er. Jeg skal innrømme at jeg i begynnelsen syntest det var vanskelig å se forbi det "freakete". Ingen armer, ingen bein. Ristingen. Dvergen. Jeg har nok også generelt en tendens til å se tydelige fysiske kjennetegn veldig tydelig (hudfarge, størrelse, hår), kanskje fordi jeg ikke klarer å skille ansiktstrekk så godt.

Men når jeg fikk fordøyd den delen, så syns jeg programmet var fint, varmt og respektfullt laget. Og jeg syns alltid det er inspirerende å se at folk tar ut krefter helt fra kjelleren, og klare noe de og andre trodde var umulig. Jeg syns det er nettopp det programmet viser, ikke det "freakete"

Og jeg skjønner rett og slett ikke argumentene til damen i lenken, kjenner jeg.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-12, 19:05   #2
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.787
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: "uten grenser" - grensesprengende eller freak show?

Jeg synes heller ikke programmet er freakshow. Overhodet ikke.

Jeg har hørt av venninner at de ikke klarer å se programmet fordi de synes at deltagerene blir pushet for hardt. Mange av disse har enorme utfordringer de løser hver dag og de mestrer hverdagen så flott allerede, de trenger kanskje ikke å bevise noe mer.

Jeg synes det får bli opp til hver enkelt deltager. Men kanskje er det sant at programmet hadde passet bedre for mennesker som virkelig hadde trengt ett dytt bak? Han den kortvokste i årets program f.eks., som selv sa at han ofte gir opp mye av det han foretar seg. Ikke en som har tatt gull i handicap OL og som allerede er en fighter.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-12, 19:13   #3
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.112
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Uten grenser" - grensesprengende eller freak show?

For meg blir det som 71 grader nord. De har meldt seg på, de har sterk vilje.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-12, 19:16   #4
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Uten grenser" - grensesprengende eller freak show?

Jeg synes ikke det er et freakshow. Jeg synes det gir oss et bilde av hvor sterke og selvstendige folk kan være, til tross for funksjonshemminger. Og det tror jeg er viktig, for oss alle. Og så er det viktig å vite at alle er forskjellige, sånn at det ikke blir sånn at alle som er i rullestol nå liksom skal kunne dra på fjelltur

Men som han Monsen sa på tv i går, det kommer folk i rullestol bort til han og sier de merker en forskjell, nettopp fordi mange nå, etter programmet, snakker til de som sitter i rullestolen, ikke den som evt kjører den.

For min egen del er det et spark bak. Rett og slett.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-12, 19:20   #5
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Uten grenser" - grensesprengende eller freak show?

Dette var en fantastisk flott serie rett og slett. Både for min egen og for de eldste ungene mine sin del hadde vi godt av å se at enkelte klarer å se muligheter der vi ser begrensninger. Vi snakket masse rundt programmene og ungene har lært om ulike handikap og utfordringer. Jeg har enorm respekt for de menneskene som var med på programmet !

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-12, 19:26   #6
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Uten grenser" - grensesprengende eller freak show?

Jeg er litt sånn på gjerdet ift det faktisk.
Jeg ser jo det med å synliggjøre, normalisere, inkludere veldig godt. Sånn sett blir vel kanskje Ingen Grenser "de funksjonshemmedes 78 grader nord" å en måte.
Samtidig skulle jeg ønske det ikke måtte være så forbaska oppdelt i båser. Enten er man 78 grader nord, eller så er man Ingen Grenser - satt på spissen.

Jeg skulle så inderlig gjerne sett dem i ett og samme tv-program. Så annerledesheten ikke skulle være poenget med tv-programmet, men det å utfordre egne grenser - uansett forutsetninger. Så kunne heller de som var mer funksjonsfriske få utdelt "handikap" og utfordringer på andre måter.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-12, 19:28   #7
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.798
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Uten grenser" - grensesprengende eller freak show?

Jeg synes det er et flott program. Men jeg lurer av og til på om det kan slå ut litt begge veier mth til forventninger? "Hvorfor sitter alltid naboen som bruker rullestol så mye inne, han burde da klare masse selv?"

På jobben min har vi faktisk merket effekten av "Tangerudbakken" litt på den måten, at "slike mennesker" er stort sett enkle, blide, morsomme og kan tas med på alt som skjer.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-02-12, 19:28   #8
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Uten grenser" - grensesprengende eller freak show?

Jeg skjønner ikke hvordan man kan kalle et slikt program for freakshow.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-12, 20:07   #9
MegaMie
Multitaskingmaniac
 
MegaMie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Innlegg: 4.157
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Uten grenser" - grensesprengende eller freak show?

Jeg har sett begge sesongene og liker serien veldig godt. For meg er det en serie om turglede, pågangsmot og samarbeid, den inspirerer meg og gjør meg først og fremst glad. Men jeg blir også litt trist når noen deltakere forteller om ensomhet og utfordringer i hverdagen. I år synes jeg Kari hadde en veldig sårhet i seg selv om hun var beintøff og jeg har tenkt mye på henne i ettertid, hvor vanskelig det må være å ha ufrivillige spasmer og bevegelser.

__________________
Stor 07 Mellom 09 Mini 13
MegaMie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no