Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Æresdrap på norsk

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-09, 09:12   #1
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Æresdrap på norsk

Det er vel på høy tid at denne debatten blir reist. Selv om det sikkert er lite sannsynlig at det kommer noe positivt ut av det. Med holdninger som ble fremvist av nabomannen til de drepte kvinnene her om dagen, og han er neppe alene, så er det nok en god vei å gå før man ser dette for hva det er; regelrette henrettelser.

http://www.abcnyheter.no/node/88711

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 09:14   #2
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Æresdrap på norsk

Interessant tema, men det er vel neppe noen ny debatt. Drap er grusomt og utilgivelig, uansett hvem som gjør det! (Menn, kvinner, muslimer, kristne...)

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 09:16   #3
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Æresdrap på norsk

Nei, den er vel ikke ny, men det skjer jo aldri noe.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 09:21   #4
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Æresdrap på norsk

Men har dere lest kommentarene? Skremmende.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 09:23   #5
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Æresdrap på norsk

Jeg lurer litt på hva du egentlig vil debattere. Hva man kaller det?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 09:23   #6
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Æresdrap på norsk

Ja, det er faktisk ganske hårreisende hva folk tenker der ute.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 09:26   #7
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Æresdrap på norsk

Debatten er ikke ny, men sålenge politiet i Asker og Bærum står på TV og snakker om familietragedie etter at to kvinner har fått ende livet med en øvet jeger i hælene så er det tydelig at den ikke er ferdig enda.

Ord er viktig.

Familietragediebegrepet, utrykk som at kvinner presser menn og mer eller mindre må ta ansvar selv for hva de utsettes for osv er med på å gi et inntrykk av at det å drepe partneren sin er en tilgivelig synd. Det er ikke noe man er fullt ut ansvarlig for siden hun var kranglete/utro/ville ha ut rettighetene sine osv.

Stort sett ser man jo alltid etter et partnerdrap at det står igjen en eller annen som ikke er det minste overrasket. Det gjør at jeg tenker at det må gå an å unngå disse drapene ved å ta på alvor den trusselen de utgjør.

Ved å lære kvinner at de ikke er hysteriske om de blir redde for eksempel. Og at det er fornuftig å tenke litt på sikkerheten sin i en periode da det er konfliktfylt - man er ikke gal av den grunn. Og ved å kalle disse nedslaktingene for det de er og fordømme slike handlinger og aldri, aldri, aldri rettferdiggjøre dem - så kan vi kanskje unngå noen slike drap.

Dermed må debatten tas om og om igjen inntil ingen så mye som halvveis tenker at partnerdrap gjenoppretter ære eller kan forsvares ut fra at offeret ikke er moder Teresa.

  Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 09:31   #8
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Æresdrap på norsk

De kommentarene!
Fy fela. Jeg rapporterte dem inn jeg.

  Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 09:37   #9
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Æresdrap på norsk

I forhold til begrepsbruken så oppfatter jeg at æresdrap er noe mer enn disse "sviktet mann skyter eks-kone"-sakene. Æresdrapet fremstår for meg som noe mer planlagt, og hvor man gjerne er flere om å planlegge og / eller utføre drapet. Æresdrap kan like godt ramme en annen slektning enn akkurat eksen. Mens de "sviktet mann skyter eks-kone"-sakene fremstår mer som om mannen var ute av balanse, var desperat og psykisk forstyrret, tok med seg våpen selv om han egentlig bare ønsket at de skulle finne tilbake til hverandre. Så gikk ting galt, og han ble drapsmann.

Mulig jeg kobler feil, men ved æresdrap er det vel sjelden egentlig at drapsmannen tar sitt eget liv etterpå?

At man da kaller det "familietragedier", tja. Noen ganger er det jo nettopp det. En trageide for hele familien. Jeg kan ikke se at begrepet tragedie legger skyld på noen.

Også i den artikkelen som er linket i hovedinnlegget fremstår de norske menn som dreper sine koner som psykisk forstyrrede. De har kanskje en egen personlighets-type som gjør at de må ha kontroll, og er villige til å gå rimelig langt for å oppnå det. Mens i et typisk religiøst fundamentert æresdrap planlegges og begås drapet fordi drapsmannen mener at religionen krever det.

Sånn sett ser jeg stor forskjell. Men jeg mener at det mangler et godt begrep på "sviktet mann dreper eksen"-sakene.

Henrettelse - tja. Mange drapssaker vil vel i bunn og grunn bære preg av henrettelse. En bevæpnet person dreper en ubevæpnet. Men samtidig forbinder jeg henrettelse også med noe som er planlagt, litt sånn som æresdrap, bare at da er det loven man bruker som argument for å utføre drapet.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 09:38   #10
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Æresdrap på norsk

Mener du virkelig at de såkalte familietragediene ikke bærer preg av planleggelse?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 09:41   #11
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Æresdrap på norsk

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Mener du virkelig at de såkalte familietragediene ikke bærer preg av planleggelse?

Jeg mener at de i større grad bærer preg av psykisk sykdom enn av planlegging.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 09:41   #12
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Æresdrap på norsk

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Mens de "sviktet mann skyter eks-kone"-sakene fremstår mer som om mannen var ute av balanse, var desperat og psykisk forstyrret, tok med seg våpen selv om han egentlig bare ønsket at de skulle finne tilbake til hverandre. Så gikk ting galt, og han ble drapsmann.

Jeg trodde virkelig ikke at du var så naiv bina, nå ble jeg overrasket over deg.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 09:41   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Æresdrap på norsk

Jeg syns når du skriver "sviktet mann" så legger du skylden overpå offeret igjen. Det er hun som har sviktet mannen sin, og han kan dermed ikke lastes for å ha blitt syk og gal av dette, liksom.

At norske menn tar sitt eget liv etterpå betyr jo ikke at han ikke føler at æren har blitt tatt fra ham.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 09:42   #14
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Æresdrap på norsk

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

I forhold til begrepsbruken så oppfatter jeg at æresdrap er noe mer enn disse "sviktet mann skyter eks-kone"-sakene. Æresdrapet fremstår for meg som noe mer planlagt, og hvor man gjerne er flere om å planlegge og / eller utføre drapet. Æresdrap kan like godt ramme en annen slektning enn akkurat eksen. Mens de "sviktet mann skyter eks-kone"-sakene fremstår mer som om mannen var ute av balanse, var desperat og psykisk forstyrret, tok med seg våpen selv om han egentlig bare ønsket at de skulle finne tilbake til hverandre. Så gikk ting galt, og han ble drapsmann.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si, jeg...

"så gikk ting galt"? Og han tok med seg våpen for å få kona tilbake?

Det er vel ingen som mener at æresdrap og drap på ekser er nøyaktig det samme. Men nært beslektet, ja. Mannens ære er blitt krenket fordi kvinnen har avvist ham. Det skaper et raseri som bare kan avhjelpes gjennom hevn.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 09:42   #15
Nora H
Magisk
 
Nora H sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.600
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Æresdrap på norsk

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Men har dere lest kommentarene? Skremmende.

Ja, leste kommentarene. Det ser ut til at menn støtter disse drapsmennene og beskylder kvinner for å drive med psykisk press mot menn. Ikke rart de dreper disse kvinnene, de får som fortjent

Det er skremmende at menn mener slikt. Er de fleste menn sånn? Blir nesten redd, jeg.

__________________
2007 2012 2014
Nora H er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 09:43   #16
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Æresdrap på norsk

Bina, de fleste - aller fleste - partnerdrapene bærer kraftig preg av å være både planlagt og forberedt.

  Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 09:43   #17
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Æresdrap på norsk

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Mener du virkelig at de såkalte familietragediene ikke bærer preg av planleggelse?

Jeg skjønner hva Bina mener, æresdrap blant muslimer bærer mange ganger preg av planlegging, gjerne flere familiemedlemmer sammen, og mange vet om det på forhånd. Ikke dermed sagt at drap av psykopater eller menn i psykisk ubalanse også dreper blant disse. Men de norske drapene bærer ofte ikke preg av samme type planlegging, men f.eks saken i Bergen var jo det, men ingen andre innblandet.
Jeg synes heller ikke tragedie er et så feil ord i slike sammenhenger.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 09:45   #18
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Æresdrap på norsk

Å jøss. Så fordi de kulturelle rammene rundt drapene er ulike mellom æresdrap og vestlige familiehenrettelser, så er det en tragedie her til lands. At en mann gjør det alene er altså en formildende omstendighet.

Helt utrolig.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 09:45   #19
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Æresdrap på norsk

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg mener at de i større grad bærer preg av psykisk sykdom enn av planlegging.

Du mener ja. Men etterforskerne som er proffe på dette deler ikke din oppfatning. Jeg vil sette pris på om du da tar til etterretning at du nok tar feil.

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

Ja, leste kommentarene. Det ser ut til at menn støtter disse drapsmennene og beskylder kvinner for å drive med psykisk press mot menn. Ikke rart de dreper disse kvinnene, de får som fortjent

Det er skremmende at menn mener slikt. Er de fleste menn sånn? Blir nesten redd, jeg.

De aller fleste jeg snakker med - og jeg brenner jo bittelitt for disse greiene - mener at et offer som regel har en andel av skyld.

  Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 09:46   #20
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Æresdrap på norsk

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg synes heller ikke tragedie er et så feil ord i slike sammenhenger.

Det er selvsagt alltid en tragedie om noen blir drept. Sånn sett er æresdrap også tragedier. Og alle andre drap.

Men å ufarliggjøre menns henrettelser av kvinner ved primært å bruke begrepet "tragedie", det er jeg ikke med på.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no