Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Husker du arbeidsuke fra skoletiden?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-01-15, 23:08   #101
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Husker du arbeidsuke fra skoletiden?

Åja, det husker jeg godt. Det var i 8. klasse. Jobbet på Diplomat Hotell i Bodø. Gikk to dager sammen med damene som vasket hotellrommene. Det var sånn passe morro husker jeg, men damene var veldig hyggelige så ikke helt ille heller. De neste to dagene var jeg sammen med vaktmesteren. Vi hang mye rundt å snakka med folk, og jeg fikk sett de utroligste stedene av hotellet. Den siste dagen var den gjeveste. Da var jeg på kjøkkenet. Jeg har alltid elsket å se folk lage mat, og har sett på Ingrid Espelid og andre matlagingsprogrammer på TV så lenge jeg kan huske. Fikk lov å stå å smøre rundstykker og smørbrød til lunsjkundene i restauranten. De hadde sånn smørbrødbord til lunsj, så lærte mange klassiske "pynte smørbrød"-triks. De triksene lærte jeg videre til to søskenbarn under konfirmasjonen min, og vi stod å smurte smørbrød til alle kaffegjestene dagen etter konfirmasjonen. Det aller gjeveste var dog at jeg fikk lage en kake, helt alene! De hadde nemlig et ekstra fint og stort lunsjbord i restauranten på lørdager, og det var mange som hadde som tradisjon å komme dit for å spise smørbrød og kaker, og drikke kaffe/te etter lørdagsshoppingen. Kakebordet var stort og lekkert, og der var MIN kake også (jeg stakk innom å sjekket dagen etter )! Kjempestas. Hvis jeg ikke husker helt feil var det en bløtkake med jordbær og bringebær. Fikk skryt for sukkerbrødet mitt og greier.

Fikk en krystallvase med hotellnavnet inngravert på i gave etter arbeidsuka. Den står på rommet mitt hjemme hos mamma fremdeles.



Endret for å skrive at hotellet het Diplomat, ikke Grand... Tydeligvis ikke alt jeg husker så nøyaktig.

__________________

Sist redigert av Njulaif : 17-01-15 kl 12:04.
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-15, 23:15   #102
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.185
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Husker du arbeidsuke fra skoletiden?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg var fast bestemt på å være dekoratør i arbeidsuka mi og denslags jobber fantes kun i byen et par timer unna. Så jeg bodde hos onkel og tante og tok bybuss og følte meg liten, men voksen og var på forløperen til Adelsten der hun som var dekoratør bare litt av tiden og ellers butikk"dame" var strålende fornøyd med en hel uke plakatskrift og dandering av utstillingsdukker.


Mener at min arbeidsuke var i 1977. :knirk knirkere knirkest:

Jeg var ikke engang påtenkt i 77. :ungfole: Mange gamlinger her gitt!

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-15, 23:36   #103
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Husker du arbeidsuke fra skoletiden?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Hos oss var de så ville og gale at vi både hadde arbeidsuke og en hel arbeidsdag - hver onsdag i hele 8. eller 9. klasse. Det høres jo egentlig helt underlig ut at de kunne kaste bort så mye skoletid, men det er slik jeg minnes det.

Vi hadde det likt, dvs jeg hadde det som valgfag i 9. og var da utplassert hver onsdag, hele dagen. Så det året gikk jeg kun fire dager på skole.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-15, 23:44   #104
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husker du arbeidsuke fra skoletiden?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Vi hadde det likt, dvs jeg hadde det som valgfag i 9. og var da utplassert hver onsdag, hele dagen. Så det året gikk jeg kun fire dager på skole.

Hadde man ikke all verdens valgfag i hin hårde dager? Jeg mener at vi hadde et 4 timers og et 2 timers, og at disse kunne slås sammen til en arbeidspraksisvalgfagdag i uka.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-15, 00:02   #105
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Husker du arbeidsuke fra skoletiden?

Men en hadde vel ikke språk i tillegg? Jeg hadde tysk og sløyd, tror ikke de som var ute og jobbet hadde tysk...

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-15, 00:03   #106
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husker du arbeidsuke fra skoletiden?

Jeg jobbet i en skobutikk i 8. klasse og husker enda lykken da jeg fikk velge meg to par sko etter endt uke. I 9. klasse kjørte jeg brødbil med en kompis, jobbing om dagen og ute på 18-års steder på kveldstid med mye alkohol. Galskap! Jeg har en datter på samme alder nå, og dør litt av tanken på at hun skulle gjort noe slikt.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-15, 00:09   #107
Tilde
Jordbærpiken
 
Tilde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.838
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Sv: Husker du arbeidsuke fra skoletiden?

Ja, den husker jeg.
Jeg var en uke på den Britiske skolen i Stavanger.
Første dagen fikk jeg beskjed om å ha på skjørt eller kjole, og ha håret i hale. Eller iallefall oppsatt på et vis.
Jeg sto opp grytidlig om morgenen for å rekke frem.
Jeg var med i forskjellige småtrinnsklasser, leste litt for barna, hjalp med lekser m.m. Jeg hadde en finfin uke.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-15, 00:41   #108
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husker du arbeidsuke fra skoletiden?

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Men en hadde vel ikke språk i tillegg? Jeg hadde tysk og sløyd, tror ikke de som var ute og jobbet hadde tysk...

Nei, jeg hadde ikke språk i tillegg, språk var vel 4-timersfaget, tror jeg.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-15, 02:16   #109
kharadra
Aktiv
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 286
kharadra er litt kul
Standard

Sv: Husker du arbeidsuke fra skoletiden?

...


Sist redigert av kharadra : 11-01-16 kl 14:39.
kharadra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-15, 08:28   #110
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Husker du arbeidsuke fra skoletiden?

På min "lille" ungdomsskole var det dårlig med valgfag, jeg husker at vi kalte det "tvangsfag". Vi var to jenter som ikke hadde språk, og det eneste valget vi fikk var gym. Og vi hatet gym dypt og inderlig. Så vi endte med å lage så mye styr at vi fikk være med på heimkunnskap/ADL trening sammen med noen av de med spesielle behov, som "hjelpelærere". Jeg tror det var i tillegg til den onsdagen jeg var utplassert i barnehagen. Eventuelt var "tvangsfaget" i åttende klasse, og arbeidstreningen i niende klasse.

Jeg tror vi drev administrasjonen og lærerene til vannvidd en periode, de hadde nok aldri forutsett at de to stilleste jentene på trinnet skulle lage SÅ mye styr pga noen gymtimer. *ler*

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-15, 08:33   #111
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Husker du arbeidsuke fra skoletiden?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Vi hadde det likt, dvs jeg hadde det som valgfag i 9. og var da utplassert hver onsdag, hele dagen. Så det året gikk jeg kun fire dager på skole.

Samme her. Jeg mener også at man kunne velge å ha en halv dag yrkespraksis i 8.klasse. Jeg hadde det bare i 9. og da en hel dag.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-15, 08:37   #112
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Husker du arbeidsuke fra skoletiden?

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Hadde man ikke all verdens valgfag i hin hårde dager? Jeg mener at vi hadde et 4 timers og et 2 timers, og at disse kunne slås sammen til en arbeidspraksisvalgfagdag i uka.

I 9. hadde jeg både tysk, og en dag med yrkespraksis. Jeg husker ikke helt om tysk var valgfag, men det må det jo nesten ha vært, for det var jo frivillig om man ville ha tysk eller ikke.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-15, 08:43   #113
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Husker du arbeidsuke fra skoletiden?

En uke på klesbutikk der jeg ble satt til å tørke støv og fikk strenge leksjoner om de fæle utlendingene som kom til Norge for å utnytte systemet.
Det var vel i 1989?
Året etter på Til Bords (eller hva den het på den tiden). Der ble jeg satt til å tørke støv og pakke inn gaver. Fikk kjeft fra alle kundene fordi jeg brukte for lang tid på innpakningen.
Grusomme ungdomsminner!

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-15, 08:59   #114
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Husker du arbeidsuke fra skoletiden?

Jeg hadde arbeidsuke i barnehagen til min lillebror. Koste meg masse. Men skulle Gjerne ha fått opplevd noe helt annet når jeg leser det dere skriver.

Jeg er utdannet førskolelærere og senere spesialpedagog. Men jobber forsatt i barnehagen, ringe vikar i studietiden. Då bortsett fra noen mnd på europris og uker på fiskebåt har jeg aldri jobbet med noe annet.

Tror kanskje noe annet hadde vert bedre yrke.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-15, 09:59   #115
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Husker du arbeidsuke fra skoletiden?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Fantes ikke Adelsten i 1977? Det er jo Adelsten-som er den gamle butikken, senere fortrengt av KappAhl! Adelsten var veldig gjevt sånn rundt 1984, i alle fall, da vi begynte å få lov til å reise til Oslo alene.

Adelsten, ja. Det var jo toppen av lykke å handle der.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-15, 10:22   #116
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Husker du arbeidsuke fra skoletiden?

Jeg var utplassert i barnehagen jeg selv gikk i dag jeg var liten, og det var mange av de samme som jobbet der. Det var kjempegøy! Alle de andre i klassen var i klesbutikker osv, og fikk gavekort og klær da de var ferdige. Jeg fikk en bunke med tegninger som jeg verdsatte svært høyt. De forsvant dessverre da jeg flyttet hjemmefra.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-15, 10:57   #117
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv
 
Veslemøya sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 1.521
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Sv: Husker du arbeidsuke fra skoletiden?

Jeg var på bakeri.

__________________
Meg og halen. <3
Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-15, 11:54   #118
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Husker du arbeidsuke fra skoletiden?

Jeg jobbet i en liten privat barnehage og stortrivdes. Det var nok med å forme meg til førskolelærer.

I utplassering (halv dag i uka) jobbet jeg i kjøttdisken på den lokale matbutikken. Det var faktisk veldig morsomt.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-15, 15:08   #119
Lenemor82
Aktiv
 
Lenemor82 sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 108
Lenemor82 er litt kul
Standard

Sv: Husker du arbeidsuke fra skoletiden?

Jeg var på Hurtigruten i min arbeidsuke, så fikk nesten to uker. Vi var 4 stk som reiste sammen. Var med å gjorde reint i lugarene, jobbet på kjøkkenet og resepsjonen. Men det var lite jobb og mye fritid.

__________________
08
Lenemor82 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-15, 15:29   #120
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husker du arbeidsuke fra skoletiden?

Jeg jobbet i klesbutikk (Jeans Match på Bystasjonen). Både arbeidsuke og valgfag. Stortrivdes, det var en liten butikk og jeg fikk være med på alt mulig.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no