Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Kan pofiber og fiberhusk brukes på samme måte?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-11, 22:12   #1
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Kan pofiber og fiberhusk brukes på samme måte?

Torsdag kommer min far for å passe Ullungen, og jeg skal lage klar en pai som de kan spise til middag. En spinat- og kyllingpai som er veldig god. Min far spiser imidlertid lavkarbo, så jeg har googlet etter en alternativ paideig. Fant denne paibunnen, med noe som heter pofiber. Det hadde de imidlertid hverken i helsekosten eller på Meny, men jeg rasket med meg en pakke fiberhusk, fordi det ringte en lavkarbo-bjelle da jeg så navnet.

Kan jeg erstatte pofiber med fiberhusk og bruke samme oppskrift, tro? Jeg har forsøkt å google meg frem til et svar, men finner motstridende meldinger.

Eller har noen en oppskrift på paibunn som ikke krever spesielle ingridiense? (Jeg har ikke tid til å tråle helesekostbutikker i morgen.) Har soyamel i hus, om det kan brukes.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 11:14   #2
Tuneland
grand multipara
 
Tuneland sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.740
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kan pofiber og fiberhusk brukes på samme måte?

I forrige nr av Allers, var det et med et hefte med lavkarbooppskrifter. Der var det bla en veldig lettvint paibunnoppskrift;

4 egg
1 dl kremfløte
2 ss smør

Sett ovnen op 225g. Smelt smøret i paiformen i stekeovnen.
Visp raskt sammen eggestanden og stek den til overflaten er tørr og har fått farge.
Ta ut og la formen hvile.

__________________
~Tuneland~
Mamma til fem flotte fyrer f 92, 02, 04, 05 og 08.
Tuneland er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 13:08   #3
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan pofiber og fiberhusk brukes på samme måte?

Tusen takk! Det eneste er at paideigen og eggestanden består av det samme. Men det får bare være, for nå har jeg ringt rundt til helsekostforretninger og velassorterte dagligvareforretninger, og pofiber er det ingen som har hørt om.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 13:14   #4
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.476
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan pofiber og fiberhusk brukes på samme måte?

Jeg har googlet litt, og det virker som om det er konsensus om at man kan prøve å bytte ut. Og jeg finner også at pofiber kanskje kan kjøpes på apotek, eventuelt kan du prøve den butikken som ligger i kjelleren på Oslo City, de har en ganske stor avdeling for allergivennlig mat, som jeg tror Pofiber (Semper) faller innunder.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 13:17   #5
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan pofiber og fiberhusk brukes på samme måte?

Jeg bruker egg, fløte og fiberhusk i pai og pizzadeig. Gjerne litt havrekli også, for rett konsistens.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 13:20   #6
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan pofiber og fiberhusk brukes på samme måte?

Tusen takk, Mei og Adrienne! (Takkeprikkene blir heller fåmælte, pga iPhonen.)

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 14:30   #7
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan pofiber og fiberhusk brukes på samme måte?

Fiberhusk er mye snillere enn pofiber på karbohydratene
Effekten er sånn ca den samme, men jeg liker måten fiberhusk oppfører seg på mye bedre enn pofiber. Pofiber er litt... uforutsgibart

Men de store ekspertene er Kanina og Dragen, siden fiberhusk og pofiber ofte brukes i glutenfri bakst for å tilføre nettopp fiber og litt spenst i bakverket.

I paibunner og pizzabunner bruker jeg ofte raspet og lettkokt blomkål blandet inn i en egg/ostemiks. Det gir en god tyggemotstand, uten den helt store smakstilsetningen, og uten noen stor effekt på karbohydratinnholdet. Eller også knuste linfrø, evt. litt sesamfrø, men begge de drar opp karboinnholdet igjen.
Med litt tyggemotstand slipper jeg den samme litt slappe omelettfølelsen jeg fort får når det bare er ost og egg, slik mange av lavkarbooppskriftene ofte er. Men så har jeg heller ikke prøvd med fiberhusk.


Sist redigert av m^2 : 08-06-11 kl 14:36.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 20:13   #8
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan pofiber og fiberhusk brukes på samme måte?

Jeg kan melde om at det lot til å gå helt strålende med fiberhusk i stedet for profiber! Jeg har riktignok ikke smakt på paien ennå; den skal spises i morgen.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 21:42   #9
Ema
Bør lage seg en tittel selv
 
Ema sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 1.663
Ema er populærEma er populærEma er populærEma er populærEma er populær
Standard

Sv: Kan pofiber og fiberhusk brukes på samme måte?

Pofiber får man kjøpt på f.eks Ica. (Rød og hvit pakke om jeg ikke husker helt feil) Men jeg ville heller ha brukt fiberhusk pga. karbomengden.

Ema er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 22:26   #10
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kan pofiber og fiberhusk brukes på samme måte?

Pofiber og fiberhusk fungere ikke på samme måte.

Pofiber gjør bakverk luftigere mens fiberhusk gjør at det henger bedre samme.

Særlig glutenfrie gjærdeiger faller ofte fra hverandre og da hjelper der med fiberhusk, xanthan gum eller guarkjernemel.
Pofiber gjør eks brød luftigere og litt mer fiber.

Har aldri laget pai men etter å ha baket 600 brød på under 9 mnd så har jeg funnet ut av hvordan pofiber og fiberhusk funker

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no