Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Ettårsbefaring av nye hus (noen spørsmål og MYE frust)

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-05-07, 21:16   #1
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Ettårsbefaring av nye hus (noen spørsmål og MYE frust)

*poff*


Sist redigert av MokkMokk : 28-12-07 kl 22:31.
MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-07, 21:36   #2
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ettårsbefaring av nye hus (noen spørsmål og MYE frust)

Jeg vil bare klappe litt på deg! Jeg vet ikke hva man kan forlange på en befaring, men sikkert veldig lurt å ha alle punkter skriftlig og vurdert av takstmann på forhånd.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-07, 21:37   #3
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ettårsbefaring av nye hus (noen spørsmål og MYE frust)

Uffameg - jeg fikk litt flashback jeg nå, fra vi bygde hus.

Her er en link til et pdf dokument forbrukerrådet har utarbeidet:

http://forbrukerportalen.no/filearch...pittel%207.pdf

Der står det noe om 1-årsbefaring. Etter hva jeg forstår skal det foregå på samme måte som overtakelsesforretning, og dere kan dermed påpeke alle feil og mangler de er ansvarlige for og kreve dem rettet innen en frist.

Jeg synes det er veldig lurt å få en takstmann til å gå over huset, det kan lønne seg. Da får dere avdekt de mangler som er, og kan kreve dem rettet.

Jeg vil jo si at dere får prise dere lykkelig for at de retter manglene, vi måtte stå på heftig for å få byggefirmaet til å utbedre mangler på vårt hus. Endte med advokater og full pakke.

Når det gjelder mikroen ville jeg forholdt meg til den dere har kjøpt den av. Er det full-pakke hus slik at det er byggefirmaet som har handlet inn og montert kjøkkenet er det dem dere skal forholde dere til. Har dere selv handlet kjøkken hos en kjøkkenleverandør er det den dere skal forholde dere til.

Lykke til!

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-07, 21:39   #4
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ettårsbefaring av nye hus (noen spørsmål og MYE frust)

Jeg sender en trøste!

Kjenner godt den frustrasjonen når man kjøper noe man tror er "tipp og topp" og så er det masse feil og mangler ...

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-07, 21:39   #5
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ettårsbefaring av nye hus (noen spørsmål og MYE frust)

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Når det gjelder mikroen ville jeg forholdt meg til den dere har kjøpt den av. Er det full-pakke hus slik at det er byggefirmaet som har handlet inn og montert kjøkkenet er det dem dere skal forholde dere til. Har dere selv handlet kjøkken hos en kjøkkenleverandør er det den dere skal forholde dere til.

Hvitevarene på kjøkkenet fulgte med huset, så da er det vel husbygger vi skal snakke med. Igjen. Han er nok veldig glad i meg nå.

Takk for link!

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-07, 21:56   #6
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ettårsbefaring av nye hus (noen spørsmål og MYE frust)

Fant ei liste i denne linken din, 3barnsmor. Tok en aldri så liten gjennomgang:

1. Slutter dører tett, og er de lette å åpne og lukke og låse?
Flere av dørene er trange.

2. Slutter vinduer tett, og er de lette å åpne og lukke og låse?
Vinduene er greie, men luftelukene i øvre vinduskarm slutter ikke skikkelig inntil, noe som gjør at det trekker kaldt fra disse om vinteren. Dessuten - mange av de store stuevinduene dugget nesten helt igjen en gråkald morgen i høst - duggen var på utsiden, noe som visstnok kan tyde på at noe ikke er skikkelig tett.

3. Er alle vinduer hele og uten
skrapemerker?
Ja, tror det.

4. Er det noen steder knirk i gulv?
Trappa knirker altså som er uvær, og på et område i 2. etg. er det "svikt" i parketten, man kjenner liksom at den begever seg under føttene når man går på den.

5. Er tersklene faste å gå på?
Et par virker litt "slarkete".

6. Er det forskriftsmessig brannmur bak eventuell ovn eller annet ildsted?
Vi har frittstående vedovn, så jeg regner med det skulle være i orden.

7. Er overflater på gulv, vegger og tak jevne og uten skader?
Nei. I flere hjørner er det stygge sprekker etter dårlig sparklingsjobb, noen er virkelig omfattende.

8. Er flislagte gulv og vegger pene, og er fugene jevne og pene?
Ja, greit nok.

9. Er fliser lagt pent inntil sluk og andre detaljer som fordrer tilskjæring?
Ja, greit nok.

10. Er lister pent gjæret i hjørner?
Nei. Listingen er rett og slett elendig. Det er fliser, sprekker og dårlig gjæring. Dessuten er det lagt ferdigmalte lister som har dårlig malingsdekke, og det er ikke ettermalt etter at de er satt opp, slik at vi har titusen små spikerhull overalt. Dette nektet de å gjøre noe med ifm. innflytting, fordi "det var vanlig at hus ble levert med slik listefinsih".

11. Er det nøkler i alle dører som skal ha det?
Ja.

12. Utleveres riktig antall hovednøkler?
Ja.

13. Er eventuelt medfølgende hvitevarer riktig montert?
Fulgte ikke med.

14. Kan dører til hvitevarene åpnes uten problemer?
Fulgte ikke med.

15. Er medfølgende skap riktig og pent montert, og inneholder de riktige hyller og skuffer?
Fulgte ikke med noe skap i det hele tatt, unntatt skapene som medfølger kjøkken og baderomsinnredning.

16. Er alle kontakter der de skal være?
Joa.

17. Er uttak til telefon, radio og fjernsyn der de skal være?
Vi bestemte selv hvor dette skulle være, så ja.

18. Hvis tilgang til loft, påse at isolasjon og plastfolie er riktig lagt.
Har ikke loft.


MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no