Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva hadde dere til middag da dere var barn?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-02-08, 20:43   #41
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.490
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva hadde dere til middag da dere var barn?

Nå fikk jeg faktisk mye inspirasjon til mange gode og sunne norske middager her! *planlegge ukesmenyer*

Sånn ellers spiste jeg også mye av det samme som er nevnt her, og alt skulle selvsagt ha overkokte grønnsaker og poteter til.

Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 20:51   #42
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva hadde dere til middag da dere var barn?

Opprinnelig lagt inn av Maimor, her.

Steikels og ruskomsnusk? Spennende, vil du utdype?

Nja, så spennande er det nok ikkje

Steikels: steikte fleskebitar i tjukk kvit sos. Lurer på om det er det som Elling kallar Flesk og Duppe?
Ruskomsnusk: spagetti med kjøttdeig i tomatsaus som låg på grensa til å kvalifisere som brun sos.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 20:54   #43
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva hadde dere til middag da dere var barn?

Torskerogn på boks finnes, vi har det til middag innimellom, og det er en populær middag hos barna. Vi har poteter, hvit saus og kokte gulrøtter til.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 21:05   #44
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva hadde dere til middag da dere var barn?

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Nja, så spennande er det nok ikkje

Steikels: steikte fleskebitar i tjukk kvit sos. Lurer på om det er det som Elling kallar Flesk og Duppe?
Ruskomsnusk: spagetti med kjøttdeig i tomatsaus som låg på grensa til å kvalifisere som brun sos.

Er det barnevennlige navn for å få barn til å spise?

Jeg husker mutters kalte alt for UFO-mat, da gikk det ned på høykant!!
Fatters lagde Amerikanske-brødskiver, (de ble delt på skrå, istedet for rett over) og da spiste vi av hjertens lyst!!

Og flesk og duppe, det er godt det!!

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 22:12   #45
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.780
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva hadde dere til middag da dere var barn?

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Karamell: Er du somalier?




Bergenser.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 22:15   #46
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.780
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva hadde dere til middag da dere var barn?

Trodde flesk og duppe var mer sånn med brunostduppe jeg. Hva bruker man det til da? Raspeballer?

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 22:18   #47
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.780
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva hadde dere til middag da dere var barn?

Nå har jeg googlet og det viser seg at Bergensis har rett.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 22:22   #48
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva hadde dere til middag da dere var barn?

De eneste andre jeg kjenner som spiser banan med spaghetti, er somaliere

Vell, og så jeg da. Men da må det være ganske sterk, lys tomatsaus/suppe med til spaghettien, og kjøttbiter, ikke kjøttdeig.

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 22:26   #49
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.780
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva hadde dere til middag da dere var barn?

Søtt i spaghettien er jo ikke helt uvanlig. Selv kunne jeg funnet på å putte ananas oppi. Men banan var ikke helt min greie...

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 22:31   #50
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva hadde dere til middag da dere var barn?

Aha, vi har det ikke i sausen da, vi har det ved siden av, når vi har det hjemme.

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 22:34   #51
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva hadde dere til middag da dere var barn?

Koteletter
Fiskepudding i hvit saus
Fiskegrateng
Torsk i alle varianter
Stekt makrell (om sommeren)
Fiskekaker
Komler
Pølser (kokte kjøttpølser) og potetmos
Plukkfisk
Bacalao
Spagettig og kjøttsaus
Pizza
Finker (lungemos)
Stekt rogn
Kjøttkaker
Tomatsuppe
Lapskaus
Fårikål
Lammefrikase


Julemat:
Pinnekjøtt
Ryper
Sursteik

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 22:35   #52
Manga
Bør lage seg en tittel selv
 
Manga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
Innlegg: 2.129
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Sv: Hva hadde dere til middag da dere var barn?

Som mange andre her så er jeg oppvokst med at det er ikke middag uten kokte poteter. Jeg hadde knapt smakt pasta eller ris før jeg var 18.

Noen middager vi ofte hadde:
Kjøttkaker
Karbonader (sånne ferdigkjøpte vonde, jeg blir kvalm bare av tanken)
Koteletter
Middagspølser
Fiskeboller
Stekt fiskepudding
Fiskepinner
Kokt torsk eller sei

Alt dette ble alltid servert med kokte poteter, kokte grønnsaker og brun eller hvit saus.

Lungemos hadde vi ca en gang i uka. Jeg likte det da jeg var liten, men så fort jeg skjønte hva det var så nektet jeg å spise. Jeg brekker meg fortsatt når jeg kjenner lukta av lungemos.

Supper, gryteretter, pizza (ala Grandiosa) hendte det også vi hadde.
Men, det var svært lite spennende mat må jeg egentlig si.

__________________
Storesøster 05 - Lillebror 07 - Bittelillebror 15
Manga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 22:39   #53
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.780
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva hadde dere til middag da dere var barn?

En venninne sin far måtte ha poteter til spaghettien og til pizzaen!

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 00:05   #54
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva hadde dere til middag da dere var barn?

Stort sett fiskeretter når pappa var hjemme. Offshore arbeider.
Er det rart jeg HATER fisk den dag i dag. MÅTTE spise opp og jeg brakk meg...

Mamma tvang igjennom stekt pølse med potet og grønnsaker, kjøttkaker, fårikål, koteletter etc.
Men det var mye fisk.
De to ukene han var på jobb så hadde vi spaghetti, pannekaker, risgrøt, mammas gryterett, kjøttkaker, høne etc.

__________________
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 14:34   #55
SIS
Aktiv
 
SIS sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 241
SIS er litt kul
Standard

Sv: Hva hadde dere til middag da dere var barn?

[quote=Bergensis;811007]
Steikels: steikte fleskebitar i tjukk kvit sos. Lurer på om det er det som Elling kallar Flesk og Duppe?
quote]

Dette er ein av dei rettane me ofte åt når eg var liten som eg aldri lager sjølve. Og så lagde mamma ei gryte med kål og bacon som var nydelig.

På kvardagane var det ofte fisk, og etter kvart som eg og broren min fekk ansvar for å ha middagen klar når pappa kom heim var det mykje svidd fisk

Ellers var det to ting eg hata når eg var liten, blodpudding og spekesild !

__________________
Mamma til 3
SIS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 20:07   #56
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.899
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva hadde dere til middag da dere var barn?

Min mor har alltid vært av typen som lager mat fra grunnen av, så det var lite Toro og Grandis i min oppvekst. Vi spiste egentlig mye forskjellig og typiske hverdagsmiddager kunne være:

  • Kjøttkaker med brun saus
  • Lapskaus
  • Blomkålsuppe
  • Biff Stroganoff
  • Spaghetti med kjøttsaus
  • Plukkfisk
  • Fiskegrateng
  • Stekt makrell
  • Kokt/stekt sei
  • Ovnsstekt laks/ørret
  • Kokt torsk
  • Fiskekaker med kålstuing
  • Finnbiff med potetmos
  • Pølse med potetmos
  • Suppe og pannekaker
  • Moussaka
  • Lasagne
  • Diverse gryteretter
  • Koteletter
  • Fiskesuppe
  • Kjøttboller i lys saus med spaghetti.
  • Diverse ovnsretter med pasta, saus, ost, kjøtt, grønnsaker
Min mor liker ikke kylling særlig godt, så vi spiste ofte diverse kylling retter når hun var borte.

På lørdager hadde vi ofte risgrøt på dagen og et eller annet godt om kvelden, så som pizza, biff, taco, fondue osv.

Om søndagene hadde vi som regel mat som sursteik, lammesteik osv.

Vi hadde alltid grønnsaker/salat til middagen, og ganske ofte dessert også. I en periode hadde vi dessert hver dag. Ikke fatter jeg at mor orket, begge foreldrene mine jobbet fullt.


Sist redigert av løve70 : 03-02-08 kl 22:36. Årsak: La til noe
løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 20:52   #57
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva hadde dere til middag da dere var barn?

Vi spiste mye indisk vegetarmat (mamma og pappa er veggiser) og mye filipinsk mat (hadde filipinsk au pair i mange år). Ellers hadde vi som oftest suppe og pannekaker én dag, pasta én dag og grøt med grøtpinn på lørdagene.

Vi spiste mer ris enn poteter, og jeg er kanskje derfor ikke spesielt glad i poteter.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no