Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

VG – bruk av kilder

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-11-11, 11:18   #1
MegaMie
Multitaskingmaniac
 
MegaMie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Innlegg: 4.157
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

En venn på FB la ut denne saken fra VG idag som hun mente var så bra.

Jeg reagerer på at debattredaktøren i avisen lager en artikkel der hun henviser til kilder "som kjenner Storberget godt". De sier at han aldri hadde tenkt til å gå av før 22 juli. Er det vanlig å bruke så usikre kilder når man kommer med slike påstander? Er det god journalistikk? Dette er bare et eksempel på hvordan media (og spesielt VG) lager saker på synsing og vage kilder. Men det er kanskje slik media fungerer. At mye av grunnlaget for artikler er basert på antakelser?

http://www.vg.no/nyheter/meninger/ar...artid=10015976

__________________
Stor 07 Mellom 09 Mini 13

Sist redigert av torsk : 12-11-11 kl 14:45. Årsak: Slo sammen med linkinnlegg.
MegaMie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 11:28   #2
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: VG -bruk av kilder

Jeg leste den i går og syns det var en usedvanlig dårlig og spekulativ kommentar fra vg's debattredaktør.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 11:37   #3
Sure Eplet
tradisjonell figur
 
Sure Eplet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 879
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: VG -bruk av kilder

Sutring og klaging fra VG, som vanlig. Jeg har inntrykk av at det er helt ok å bruke de kildene man kan få tak i for å få fram det man vil si

__________________
Litt rouge på eplekinn utstråler ungdommelighet som ingenting annet.
Sure Eplet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 12:34   #4
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.104
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: VG – bruk av kilder

Jeg synes det var slemt skrevet jeg. Men mulig jeg er litt sart.
Via egen familie kjenner jeg litt til VGs arbeid, og de går over lik, mildt sagt. De har skrevet om et nært familiemedlem at dennes avgang skyldes en spesiell hendelse personen fikk ansvar for. Vi i familien hadde visst om avgangen i over et halvt år, så det stemte overhodet ikke det VG skrev.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 12:59   #5
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.160
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: VG – bruk av kilder

Når statsministeren ikke var orientert er det neppe veldig mange andre som var orientert. Og jeg tipper at den nære kilden ikke er kona eller barna, som jo er de Storberget sier at han har diskutert avgangen med.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 13:00   #6
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.160
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: VG – bruk av kilder

Og et poeng til: Jeg regner med at så nære personer som man diskuterer en såpass stor sak med heller ikke snakker med VG. I tilfelle regner jeg med at den nære personen ikke er fult så nær lenger etterpå.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 14:02   #7
Hulda
Bør lage seg en tittel selv
 
Hulda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.823
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: VG – bruk av kilder

VG er en tabloidavis, jeg ser omtrent på overskriftene deres som de i Se og hør.

De blåser opp teite overskrifter i krigstyper og ukritiske artikler for å få folk til å kjøpe aviser. Trodde det var kjent jeg?

__________________
Firebarnsmor.
Hulda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 14:20   #8
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: VG – bruk av kilder

VG

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 14:29   #9
Hulda
Bør lage seg en tittel selv
 
Hulda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.823
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: VG – bruk av kilder

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

VG

*liker*

__________________
Firebarnsmor.
Hulda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 15:13   #10
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.842
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: VG – bruk av kilder

Det hele virker litt rart, useriøst og veldig lite overraskende at noe slikt kommer fra VG. VG er en spekulativ og lettbent tabloid drittavis som jeg overhodet ikke tar seriøst. Det samme gjelder i stor grad Dagbladet, selv om Dagbladet også har bedre artikler og mer seriøst stoff i tillegg til de overfladiske og løssalgsorienterte sakene de ofte blåser opp og ut av alle proposjoner på forsiden.
Man bør være forsiktig med å lese sånt tull. Man kan BLI sånn.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 16:04   #11
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.804
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: VG – bruk av kilder

Hva jeg tenkte, da jeg hørte om denne saken i går: "VGs journalist kjenner Storbergets innerste tanker bedre enn ham selv."

Og jeg kommer aldri over krigstypene til VG for en god del år siden, da prinsesse Anne av England var i Norge. De hadde smurt opp på forsiden: "VG snakket med prinsessen!"

Tok man seg tid til å lese artikkelen, var alt prinsessen hadde uttalt oppsummert slik: "no comment!"

Vg er for meg et sladderblad på linje med Se og Hør, og ikke en kilde jeg går til for å få seriøse nyheter.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 16:39   #12
MegaMie
Multitaskingmaniac
 
MegaMie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Innlegg: 4.157
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: VG – bruk av kilder

Marie Simonsen i Dagbladet har også skrevet om Storberget idag, hun er i en helt annen liga.

__________________
Stor 07 Mellom 09 Mini 13
MegaMie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 17:17   #13
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!
 
Kitty Bastard sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 2.401
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: VG – bruk av kilder

Jeg syns alt VG skriver som kommer fra "kilder nære hvemsomhelst" høres ut som noe de har fått vite via hviskeleken.
Det startet som "hamburger" og endte opp som hva de nå enn putter i sladreblekka si.

__________________
Come down off the cross - We can use the wood - Come on up to the house
Kitty Bastard er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 21:47   #14
lilium3
Aktiv
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Asker
Innlegg: 137
lilium3 er litt kul
Standard

Sv: VG – bruk av kilder

Dagblad og VG - same shit spør du meg... Kjenner personlig ansatte i media og det er trist hvor overflatisk og spekulativt de behandler mange saker. Selv saker som kan få store konsekvenser. Det viktige er å få oppslag... En som står meg nær ble omtalt i en trist sak for noen år iden. Beskylt for både det ene og det andre uten å ha hatt anledning eller mulighet (taushetsplikt) å gi sin versjon. En total feilsitert og saken fremstilt full av feil. Ingen av oss kjente igjen hverken saken eller personen involvert. Huff, blir trist av måten tabloid media jobber på...

__________________
*********************************
Lilium3 og turbotrollene 01-04-04


"Never run faster than your guardian angel can fly..."
lilium3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 21:51   #15
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.104
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: VG – bruk av kilder

Jeg vet om tilfelle der en familie var samlet samme døgn som et familiemedlem var funnet drept på en måte som ble omtalt i hele landet. Tabloidene ringte så ofte på døra at de måtte ha en egen person utenfor kjernen til å åpne døra. Samme med et tilfelle jeg vet der en person mye omtalt i media ble sykemeldt som følge av dette. De ringte på døra kl 23 og 07, for å få kommenterer. Realiteten var at personen ikke en gang var i stand til å snakke om trivialiteter med egen familie pga tilstanden. Hva skjedde så? Jo da, TV2 kom med tv-kamera og filmet huset, for å illustrere på nært hold hvor den sykemeldte personen bodde. Som om det hadde nyhetsverdi for folket.

ILLE!

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 11:33   #16
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: VG – bruk av kilder

Smi mens liket er vamt.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no