Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Brennpunkt i kveld - drukningsulykkene i Kristiansund

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-10-11, 10:29   #21
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.174
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brennpunkt i kveld - drukningsulykkene i Kristiansund

Det er var et veldig tankevekkende program, og som Ine så fint oppsummerer; alle de små og store feilvurderingene og feilene som skjedde som gjør at de pårørende sitter tilbake og undrer på om jenta kunne vært reddet.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 10:50   #22
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brennpunkt i kveld - drukningsulykkene i Kristiansund

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Problemet var at noen i Kristiansund sa at de hadde utstyr til invasiv oppvarming, derfor fløy de dit (siden det også var kortest).

Ah, sånn og forstå!

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg skjønner forresten ikke at helikopterlegen i det hele tatt spurte legen på sykehuset om de hadde utstyr til intravenøs oppvarming. Det handler jo om uvitenhet når man ikke vet at dette er noe bare de aller største sykehusene har.

Legene på helikopter kan også være utenlandske evt. helt ferske, eller bare ikke kjent med rutinene, så jeg synes ikke det er så rart at de ikke vet dette. Uvitenhet vil jeg ikke kalle det. H*n var usikker og spurte.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 17:58   #23
Manitoba
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Brennpunkt i kveld - drukningsulykkene i Kristiansund

Enig i at det var et sterkt og tankevekkende program (har akkurat sett det på opptak). Mange viktige ting å ta tak i, blant annet med tanke på nasjonale retningslinjer for akuttbehandling og bedre kommunikasjon mellom redningsetatene.

Det hender dog jeg savner en litt annen fokus i slike redningsaksjon-kritiske programmer. Det er ingen tvil om at jentene lekte en livsfarlige lek på glatte svaberg i dårlig vær den kvelden (i programmet beskrevet som "å terge bølgene; en aktivitet barn langs kysten har drevet med i generasjoner") og at det bare var en tilfeldighet at turgåeren forsto hva som hendte og fikk meldt fra så raskt. Slik jeg forstår det ville det berodd på mange heldige omstendigheter om jentene hadde overlevd denne ulykken. Dessverre var det ikke slik det ble.

  Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 18:09   #24
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.865
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Brennpunkt i kveld - drukningsulykkene i Kristiansund

Opprinnelig lagt inn av Kaskis, her.


Det hender dog jeg savner en litt annen fokus i slike redningsaksjon-kritiske programmer. Det er ingen tvil om at jentene lekte en livsfarlige lek på glatte svaberg i dårlig vær den kvelden (i programmet beskrevet som "å terge bølgene; en aktivitet barn langs kysten har drevet med i generasjoner") og at det bare var en tilfeldighet at turgåeren forsto hva som hendte og fikk meldt fra så raskt. Slik jeg forstår det ville det berodd på mange heldige omstendigheter om jentene hadde overlevd denne ulykken. Dessverre var det ikke slik det ble.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal legges fokus i et slikt program?

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 18:15   #25
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.786
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brennpunkt i kveld - drukningsulykkene i Kristiansund

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal legges fokus i et slikt program?


Enig. En diskusjon over hvor langt niåringer skal få gå alene kan man diskutere i andre settinger, synes jeg. Når først ulykken er ute med ungen din må det være grusomt å være vitne til at misforståelser og språkforvirring gjør at feil beslutninger blir tatt. Selv moren visste at det barnet burde bli sendt til Trondheim fortest mulig for å få riktig medisinsk utstyr, og hun prøvde forgjeves å bli hørt.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 18:21   #26
Manitoba
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Brennpunkt i kveld - drukningsulykkene i Kristiansund

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal legges fokus i et slikt program?

Av hensyn til de som var med i redningsaksjonen, synes jeg det er riktig å gi hele bildet av situasjonen. De er mennesker de også, og det må være grusomt å få på seg at de direkte eller indirekte var skyld i at to niåringer ikke overlevde når det var så mange andre omstendigheter som også spilte inn.

  Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 18:21   #27
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.865
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Brennpunkt i kveld - drukningsulykkene i Kristiansund

Opprinnelig lagt inn av Minerva, her.

Enig. En diskusjon over hvor langt niåringer skal få gå alene kan man diskutere i andre settinger, synes jeg. Når først ulykken er ute med ungen din må det være grusomt å være vitne til at misforståelser og språkforvirring gjør at feil beslutninger blir tatt. Selv moren visste at det barnet burde bli sendt til Trondheim fortest mulig for å få riktig medisinsk utstyr, og hun prøvde forgjeves å bli hørt.

Mm, feil i redningsaksjoner blir da ikke mindre aktuelle og viktige å belyse selv om barn utsatte seg for livsfarlig lek.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 18:29   #28
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.786
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brennpunkt i kveld - drukningsulykkene i Kristiansund

Opprinnelig lagt inn av Kaskis, her.

Av hensyn til de som var med i redningsaksjonen, synes jeg det er riktig å gi hele bildet av situasjonen. De er mennesker de også, og det må være grusomt å få på seg at de direkte eller indirekte var skyld i at to niåringer ikke overlevde når det var så mange andre omstendigheter som også spilte inn.

Dette skjønte jeg ikke helt. Skal man ikke granske eventuelle alvorlige feil eller misforståelser fordi de som har brutt rutinene kan bli lei seg?

Selvfølgelig var det andre omstendigheter som spilte inn på at de døde. Det betyr ikke at man ikke skal jobbe for at vi har en akuttberedskap som fungerer i Norge, og som tar riktige avgjørelser i alle ledd når det oppstår en krisesituasjon?

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 18:32   #29
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brennpunkt i kveld - drukningsulykkene i Kristiansund

Det vil da være en helt naturlig oppfølger å diskutere hvorvidt svømmeundervisningen i landet er får dårlig (det ville jo ikke blitt første gang _det_ temaet kom opp), om bruken av redningsvest som så alt for mange ser lett på, hvor mange og hvilken tid på året folk drukner, hvorvidt mannen i gaten (eller på kaien) kan nok basal HLR ...


Og akkurat slike ting synes jeg Brennpunkt kan bli bedre på. De er veldig problemorientert.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 18:36   #30
Manitoba
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Brennpunkt i kveld - drukningsulykkene i Kristiansund

Opprinnelig lagt inn av Minerva, her.

Dette skjønte jeg ikke helt. Skal man ikke granske eventuelle alvorlige feil eller misforståelser fordi de som har brutt rutinene kan bli lei seg?

Selvfølgelig var det andre omstendigheter som spilte inn på at de døde. Det betyr ikke at man ikke skal jobbe for at vi har en akuttberedskap som fungerer i Norge, og som tar riktige avgjørelser i alle ledd når det oppstår en krisesituasjon?

Hvis du leser det første innlegget mitt ser du at jeg synes det er riktig og viktig å sette fokus på systemfeil og hvordan man kan innrette redningsarbeid bedre på et generelt plan. Og denne aksjonen er et godt eksempel på hva som kan gjøres bedre. Men jeg synes man som seer blir sittende igjen med et inntrykk av at det er de involvertes i redningsaksjonens skyld at jenten(e) ikke overlevde og det er der jeg mener de kunne gitt et bredere bilde.

  Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 18:39   #31
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.786
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brennpunkt i kveld - drukningsulykkene i Kristiansund

Opprinnelig lagt inn av Kaskis, her.

Hvis du leser det første innlegget mitt ser du at jeg synes det er riktig og viktig å sette fokus på systemfeil og hvordan man kan innrette redningsarbeid bedre på et generelt plan. Og denne aksjonen er et godt eksempel på hva som kan gjøres bedre. Men jeg synes man som seer blir sittende igjen med et inntrykk av at det er de involvertes i redningsaksjonens skyld at jenten(e) ikke overlevde og det er der jeg mener de kunne gitt et bredere bilde.

Ja, du kan ha rett i at det blir for snevert. Men programmet handler jo om systemfeil, ikke om jentenes liv, oppvekst og skjebne.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-11, 23:24   #32
Lommelun
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 573
Lommelun er litt kulLommelun er litt kul
Standard

Sv: Brennpunkt i kveld - drukningsulykkene i Kristiansund

Opprinnelig lagt inn av Ramses, her.

Legene på helikopter kan også være utenlandske evt. helt ferske, eller bare ikke kjent med rutinene, så jeg synes ikke det er så rart at de ikke vet dette. Uvitenhet vil jeg ikke kalle det. H*n var usikker og spurte.

Legene og redningsmannen på helikopteret burde vite dette og personellet på luftambulansene ivertfall på østlandet er erfarne leger og redningsmenn med en god innfasing og opplæring i jobben dem skal gjøre.

Årsaken til at SeaKingen landa på Kr.sund var jo beskrevet av helikopterlegen som at dem ikke hadde luftveiskontroll og derfor måtte ha kontroll på dette før evt. videre trsp...

Lommelun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 07:56   #33
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brennpunkt i kveld - drukningsulykkene i Kristiansund

Opprinnelig lagt inn av Lommelun, her.

Legene og redningsmannen på helikopteret burde vite dette og personellet på luftambulansene ivertfall på østlandet er erfarne leger og redningsmenn med en god innfasing og opplæring i jobben dem skal gjøre.

Altså, det er jo en nasjonal luftambulanse, så helikopteret i Arendal kan regne med å fly til Haukeland og helikopteret i Ålesund kan regne med å fly til Tønsberg, så jeg synes det er rart å forvente at helikopterkruet skal vite om alle rutiner på samtlige sykehus i Norge. Det er det man har radio og andre kommunikasjonsmidler til.

Det har ingenting med dyktighet å gjøre, det er bare urimelig å forvente, synes jeg.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 09:28   #34
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brennpunkt i kveld - drukningsulykkene i Kristiansund

Jeg sitter egentlig på hendene mine her, men jeg må si en ting:

Det interressante her synes jeg ikke er å danne seg et bilde av språkproblemer og diskutere dyktighet blant personalet som var involvert. Det har ingen av oss noen forutsetning til å vurdere, og for oss som vet på forhånd at det er hentet opp et livløst barn med temperatur på 20 grader og får tilleggsinformasjon som først er tilgjengelig senere i forløpet, ser saken helt annerledes ut enn for en tilfeldig vakthavende på et lite sykehus som får et spørsmål som ikke er entydig i medisinsk sammenheng.

Det interressante er hvorfor det det var så stor usikkerhet rundt hvor adressen for intensivsyke barn er. Det har med overordnede rutiner å gjøre.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 09:31   #35
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brennpunkt i kveld - drukningsulykkene i Kristiansund

Det som er avgjørende i slike saker er jo tiden. Å fly 5 minutter eller 20 minutter kan ha stor innvirkning på utfallet. Det jeg opplever, som AMK-operatør, er at vi mister verdifull tid til konferering. 100 leger skal konferere med hverandre, og da går tiden, altså. Noe jeg tror mange leger som ikke er vant til operativ tjeneste misser.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 09:38   #36
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brennpunkt i kveld - drukningsulykkene i Kristiansund

Det vi har jobbet endel med hos oss er at spørsmål må komme til riktig adresse med en gang når det gjelder så syke pasienter. Vi har et godt system for det hos oss etterhvert, men det er viktig at det er riktig person som får vite om ting og som kan si ja eller nei slik at man unngår misforståelser, ellers går tiden som du sier.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 18:05   #37
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.865
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Brennpunkt i kveld - drukningsulykkene i Kristiansund

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...s-6699340.html

Helsetilsynet har konkludert.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 18:38   #38
Lommelun
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 573
Lommelun er litt kulLommelun er litt kul
Standard

Sv: Brennpunkt i kveld - drukningsulykkene i Kristiansund

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...s-6699340.html

Helsetilsynet har konkludert.

Helikopterlegen på luftambulansen fikk faktisk en advarsel fra helsetilsynet....

Lommelun er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no