Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Mattilsynet - spektakulært idiotisk

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-10-11, 16:52   #1
Ami
kamelkonsument
 
Ami sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Innlegg: 2.775
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Mattilsynet - spektakulært idiotisk

http://www.firda.no/nyhende/article5783795.ece

Dette får det til å koke i meg. Hvor firkantet er det mulig å opptre?

__________________
Amidatter '06, Amisønn '08
"Life is what passes you by while you're busy making other plans." John Lennon

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 16:56   #2
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mattilsynet - spektakulært idiotisk

Er det mulig?

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 17:13   #3
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mattilsynet - spektakulært idiotisk

Jeg synes det virker greit jeg. De har et regelverk å forvalte, og tydeligvis skal ikke sjetteklassinger slakte?

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 17:15   #4
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mattilsynet - spektakulært idiotisk

Herlighet, det får da være grenser for hvor stivbeinte man skal være. Jeg skjønner godt gutten som mente at det ikke var noen vits å slakte lammet da.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 17:17   #5
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mattilsynet - spektakulært idiotisk

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Jeg synes det virker greit jeg. De har et regelverk å forvalte, og tydeligvis skal ikke sjetteklassinger slakte?

Poenget var vel ikke at sjetteklassinger ikke skal slakte, men at bønder ikke har lov å gi bort eller omsette kjøtt som ikke har vært kontrollert av mattilsynet.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 17:53   #6
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mattilsynet - spektakulært idiotisk

Opprinnelig lagt inn av Hannah, her.

Poenget var vel ikke at sjetteklassinger ikke skal slakte, men at bønder ikke har lov å gi bort eller omsette kjøtt som ikke har vært kontrollert av mattilsynet.

Ja, ok, det er sant. Uansett - jeg har respekt for at Mattilsynet har et regelverk å forvalte.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 17:54   #7
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mattilsynet - spektakulært idiotisk

Jeg synes det er helt greit. Et regelverk er der av en grunn, og bør derfor håndheves.
Det fikk i alle fall disse skoleungene lære seg.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 18:04   #8
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Mattilsynet - spektakulært idiotisk

Hm. De kunne vel rett og slett ha kontrollert det, i stedet for å destruere det? :enkel:

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 18:06   #9
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mattilsynet - spektakulært idiotisk

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Hm. De kunne vel rett og slett ha kontrollert det, i stedet for å destruere det? :enkel:

Kjenner jeg er bra enig med Eia her.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 18:09   #10
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mattilsynet - spektakulært idiotisk

Regelrytteri

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 23:37   #11
Ami
kamelkonsument
 
Ami sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Innlegg: 2.775
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mattilsynet - spektakulært idiotisk

Her hadde bonden slaktet lammet selv og gitt det til skolen.

__________________
Amidatter '06, Amisønn '08
"Life is what passes you by while you're busy making other plans." John Lennon

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 23:41   #12
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mattilsynet - spektakulært idiotisk

Jeg er litt imponert over at de kom på befaring akkurat da og lurer litt på hvem som tipset dem. Men jeg synes deres håndtering var helt grei sånn sett, kjøttet var ikke kontrollert og da serverer man det ikke til en skoleklasse. Selv om det kan virke stivbeint. Neste gang får de heller sørge for at akkurat det kjøttet de skal lage suppe av er kontrollert.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 23:45   #13
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.859
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mattilsynet - spektakulært idiotisk

Det hadde vært mer tragisk om elevene endte opp med e-colismitte som følge av uhygienisk håndtering av skrotten og manglende kontroll av Mattilsynet. Skjønner skuffelsen, men her burde læreren sjekket bedre før prosjektet ble satt i gang.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 23:47   #14
Ami
kamelkonsument
 
Ami sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Innlegg: 2.775
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mattilsynet - spektakulært idiotisk

Katta, det med tilfeldig "rutinekontroll" stusset jeg også litt over.

Regelverk er fint og viktig, men da er det nok mange hjortemiddager og annet snask som blir ulovlig fortært over det ganske land.

Uansett hvordan jeg vrir og vender på det klarer jeg ikke å synes det er greit at tilsynet tok med seg og destruerte kjøttet i en slik situasjon.

__________________
Amidatter '06, Amisønn '08
"Life is what passes you by while you're busy making other plans." John Lennon

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 23:50   #15
Ami
kamelkonsument
 
Ami sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Innlegg: 2.775
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mattilsynet - spektakulært idiotisk

Opprinnelig lagt inn av Beata, her.

Det hadde vært mer tragisk om elevene endte opp med e-colismitte som følge av uhygienisk håndtering av skrotten og manglende kontroll av Mattilsynet. Skjønner skuffelsen, men her burde læreren sjekket bedre før prosjektet ble satt i gang.

Får man ikke e-coli av rått eller dårlig stekt/kokt kjøtt?
Her skulle det kokes suppe, og da ville vel slike uhumskheter forsvinne, eller tar jeg veldig feil?

Uansett, så hadde jeg vært mer nervøs for kjøttdisken hos ICA enn nyslaktet kjøtt fra en lokal bonde.

__________________
Amidatter '06, Amisønn '08
"Life is what passes you by while you're busy making other plans." John Lennon

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 23:51   #16
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mattilsynet - spektakulært idiotisk

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Hm. De kunne vel rett og slett ha kontrollert det, i stedet for å destruere det? :enkel:

Ikke gitt at det er de samme som kontrollerer kjøtt og som går på kontroll.

Helt kurrant sak, synes jeg. Er det ikke rom for skjønn, så er det ikke rom for skjønn. Er ikke stivbeint å da følge reglene til punkt og prikke. Det er det eneste korrekte å gjøre.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-11, 08:42   #17
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mattilsynet - spektakulært idiotisk

Jeg syns vel heller det er "spektakulært idiotisk" av bonden og læreren å ikke tenke på dette, og deretter lære elevene at de burde få unntak fra regelen, framfor å følge den i utgangspunktet.
Det er jo ikke slik at Mattilsynet fratar dem muligheten til å bruke kortreist mat, de må bare sørge for å få det godkjent.

Jeg vil tro at grunnen til at Mattilsynet må være så strikse på dette er for å ikke skape presedens. Begynner man å bevege seg inn på skjønn blir grensene veldig uklare.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-11, 08:48   #18
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mattilsynet - spektakulært idiotisk

Det er en grunn til at reglene er utformet som de er gjort, og jeg tenker at det ligger litt viktig læring i at maten ble beslaglagt. Hvis det ikke er rom for skjønn, så er det fsaktisk ikke rom for skjønn. Jeg syns Mattilsynet uttalte seg veldig ryddig i denne saken og syns det er temmelig pussig å omtale dem som spektakulært idiotiske når det de gjør er å skjøtte jobben sin.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-11, 09:02   #19
Manitoba
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Mattilsynet - spektakulært idiotisk

Jeg tenker at det finnes andre måter dette kunne blitt taklet på. Det er, som påpekt tidligere i tråden, snodig at det skulle være rutinekontroll på skolen akkurat den dagen sjetteklasse skulle lage suppe. Hvis det ligger et tips til grunn for kontrollen kunne Mattilsynet heller ha snakket med skolen i forkant eller etterkant av slaktingen og sørget for at dette ikke skjedde (igjen). Men når de først kom på kontroll slik de gjorde, hadde de vel ikke noe annet valg enn å inndra kjøttet.

  Svar med sitat
Gammel 27-10-11, 09:02   #20
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske
 
Liljekonvall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 3.255
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mattilsynet - spektakulært idiotisk

Men om skolen i forkant hadde hatt en dialog med mattilsynet ang dette å få partere og tilberede dette lammet som en del av et pedagogisk opplegg på skolen, hadde det da vært noen som helst mulighet at de hadde fått det godkjent ?

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no