Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Radikaliseringen av middelaldrende norske menn

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-09-16, 13:38   #1
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Radikaliseringen av middelaldrende norske menn

Dette innlegget av Aman Aden i Dagbladet setter ord på noe jeg har tenkt mye på det siste året.

Tankene kom i hjertesukk-form i et annet innlegg for et par uker siden, og da var det endel som ikke kjente seg igjen i min opplevelse av at nordmenn som gruppe har endret seg mht innvandring, innvandrere og verden forøvrig den siste tiden. Jeg synes derimot at klimaet i Norge av og til ikke er til å kjenne igjen. Aden skriver blant annet dette:

... i dag har jeg lyst til å sette fokus på en annen gruppe som også har blitt radikalisert og som også bekymrer meg. Denne gruppen er verken ungdom eller muslimer, men etnisk norske middelaldrene menn. Du møter dem gjerne i kommentarfeltene på nettet og på Facebook. Mange er trolig vanlige samfunnsborgere som har blitt mer og mer radikalisert, ikke av islamister, men av islamofobe. Dette er personer som frykter alt som er fremmed. Det er vondt å se hva enkelte skriver, spesielt når de ikke klarer å skille mellom religionen islam og muslimer, eller radikale muslimer og liberale muslimer. Slik jeg oppfatter og leser det de skriver, har de verken kunnskap om islam eller muslimer.

Ikke misforstå meg, jeg er for ytringsfrihet og vil absolutt ikke begrense ytringsfriheten. Jeg vil at vi skal tåle mye, og at både religionen og muslimene må tåle kritikk, men mye er ikke kritikk, det er hat og konspirasjonsteorier som ikke har rot i virkeligheten. Som foredragsholder besøker jeg ofte de samme skolene år etter år, og møter de samme lærerne. Rett etter skolestart i år var jeg på en skole jeg har vært mange ganger tidligere, og jeg møtte en lærer jeg har møtt mange ganger før. I løpet av det siste året hadde denne læreren endret holdning til innvandring merkbart. Tidligere så jeg denne læreren som oppegående og reflektert, men denne gangen var mye endret. Nå var han redd han en dag skulle våkne opp og at etnisk norske skulle være i mindretall i Norge. Han forteller at vi har grunn til bekymring, og viser til tall han har fått av «venner» i kommentarfelt og på Facebook.


I forbindelse med det forrige innlegget fikk jeg inntrykk av at mange ikke kjente noe særlig på dette, og at jeg fikk spørsmål om hvem jeg omgås, siden jeg hadde opplevd så mange fordomsfulle og negative og selvsentrerte nordmenn og også spørsmål om hvorfor jeg fokuserer på det negative på den måten. For min del handler det mer om å registrere enn å fokusere på - og jeg synes godt det kan ropes høyt om og settes fingeren på - som Aden gjør dette innlegget.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -

Sist redigert av Pebbles : 30-09-16 kl 18:15. Årsak: Skrivefeil
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no