Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Peoner, fortell meg alt om peoner

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-07-13, 13:11   #1
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Peoner, fortell meg alt om peoner

Jeg har nå fått en diger terrasse på den ene delen av hagen utenfor stuen. På den andre delen står det et huskestativ litt ut på plenen, og langs huset er det steiner, rot, ugress og noen krokuser om våren.

Langs denne veggen vil jeg gjerne ha peoner.

Det er sol her fra tidlig om morgenen til sen ettermiddag. Når det ikke regner, så klart. :bergen:

Det er sone 3, litt sur jord, og varierende vintre.

Hva slags peoner kan jeg ha? Hva slags vil jeg ha? Hvor mange må jeg ha for å ha langs en vegg på 4 meter? Hva kan eller bør jeg kombinere med? Klatreroser? Stauder? Ingenting? Tåler de regn?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-13, 13:15   #2
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Peoner, fortell meg alt om peoner

Eneste jeg kan om peoner, er at mauren er veldig glad i dem.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-13, 13:18   #3
M&M
Superduper
 
M&M sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.241
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Peoner, fortell meg alt om peoner

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Eneste jeg kan om peoner, er at mauren er veldig glad i dem.

Gjett om!
-Også legger de seg ofte flatt pga. tyngden på blomsten, samt drysser voldsomt med blader...

Men pene!

__________________
M(-04)&M(-07)
M&M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-13, 13:20   #4
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Peoner, fortell meg alt om peoner

Men jeg har da blomsterstativer som kan holde dem oppe, null problem!

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-13, 13:34   #5
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.137
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Peoner, fortell meg alt om peoner

De tåler en del regn, men blir brune og triste til slutt om det blir for mye. Og de må støttes veldig godt opp. De har en kort, men hektisk blomstring. Mine er veldig herdige, jeg har både gamle og nye og alle har overlevd denne skrekkvinteren. De er furtne om de blir flyttet på, og kan droppe blomstring i årevis etterpå (i hvert fall gamle sorter, mulig nye har et litt bedre lynne) - greit å bestemme seg en gang for alle hvor de skal stå hen.

De er ikke veldig kravstore til god og dyp jord, i motsetning til roser som jo er hur kravstore som helst på akkurat det. Jeg syns en klatrerose bak og peoner foran/ved siden av blir fint. Flammentanz er en nydelig, gammeldags klatrerose som er herdig og solid.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-13, 13:41   #6
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Peoner, fortell meg alt om peoner

Vi har flotte, dyprøde peoner på hytta. De vokser omtrent på steingrunn og er frodige og fine. Kan godt være de ble plantet tidlig på 70-tallet. De har "gjerde". Vi gjør ingenting med dem ut over å nyte utseende på dem altså.

__________________
Min signatur

Sist redigert av Che : 02-07-13 kl 14:21.
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-13, 13:48   #7
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Peoner, fortell meg alt om peoner

Det er trepeoner som ikke visner ned, men som spirer fra tørre brune grener på vårparten. Det står noen i botanisk hage bak museet om du trenger å se dem. De andre typene visner ned om høsten og spirer fra bakken igjen om våren. Jeg er ikke helt sikker på forskjellene bland disse; men når man kjøper dem pleier det så stå enten slikepeon eller bondepeon/klosterpeon. Begge kommer i utgaver med mer eller mindre fylte blomster. Noen av dem lukter utrolig godt; Immaculee, Festiva Maxima, med fler. Blandt de mest solgte, og manges favoritter er Shirley Temple, Sarah Bernhardt, Bowl of Beauty, Highlight. Det er sorter man ganske enkelt kan finne i hagesentrene nå.

Peoner har rik men forholdsvis kort blomstringstid, så det er helt ideelt med samplaning, roser er ingen hindring. Husk ikke å plante dem for dypt, slik at de kommer akkurat i samme høyde som de står i potten. De liker å få kompost og litt gjødsel i jorden, er ikke spesielt nøye på ph. De kommer i ulike høyder, fra 50 cm til over en meter. De er lett å støtte opp med bøyler og stativ, og det er stort sett kun i blomstringen de trenger støtte.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-13, 14:02   #8
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.137
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Peoner, fortell meg alt om peoner

Jeg er forresten veldig usikker på det med å klippe dem ned. Jeg tok inn noen fra en som blostret tidlig, og så viste det seg at jeg hadde klippet av alle grenene på den. Det var kanskje ikke så snilt?

De er litt triste etter at de er blomstret av.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-13, 14:03   #9
DollyDuck
Superduperaktiv
 
DollyDuck sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: På bygda
Innlegg: 686
DollyDuck er litt kulDollyDuck er litt kul
Standard

Sv: Peoner, fortell meg alt om peoner

Det eneste jeg vet om pioner er at de er veldig fine! *hjelpsom*

__________________
Storesøster 1994 Storebror 2002 Mellombror 2005 Lillebror 2007
DollyDuck er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-13, 14:22   #10
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.055
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Peoner, fortell meg alt om peoner

Min erfaring er at de bruker et par år på å bli virkelig flotte. Mauren er veldig glad i den ja. Jeg klipper min ned hver vår. Etter avblomstring er jo bladene grønne så det gjør ikke så mye. Mine er på vei til å springe ut i disse dager (men alt i hagen har vært forsinket i år).

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-13, 14:40   #11
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Peoner, fortell meg alt om peoner

Det er lurt å ha bestemt seg for hvor de skal stå før man planter, har jeg hørt. Jeg mener det var svigermor som fortalte om noen peoner rett og slett nektet å bli flyttet. De kom opp gjennom plenen år etter år, lenge etter at de egentlig var fjernet.

Ja, og så er jeg lei av å støtte opp peoner. Jeg syns ikke det blir bra i det hele tatt, og det skal bare et skikkelig regnvær til før de likevel har lagt seg ned på plenen.

Men pene er de!

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-13, 14:57   #12
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.348
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Peoner, fortell meg alt om peoner

Jeg vet at jeg er dypt misunnelig på nabolagets peoneiere for tiden, men bare på dem som har trepeoner. Jeg leter etter egnet peonplass i egen hage, og abonnerer på tråden.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-13, 15:34   #13
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Peoner, fortell meg alt om peoner

De er vakre! Jeg har på to plasser, en ved varm sørvegg og de er ferdigblomstret i år, og den andre plassen er i litt mer skygge og de kommer hvert øyeblikk. De må støttes!

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-13, 15:40   #14
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Peoner, fortell meg alt om peoner

Peoner er vakre. Var det det du ville vite?

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-13, 16:59   #15
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.055
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Peoner, fortell meg alt om peoner

Slik ser mine ut nå. Litt tynget av regnet. De er støttet opp ned en sånn metallstøttegreie jeg fant på Plantasjen. Dette er to planter opprinnelig.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg image.jpg (389,2 KB, 141 visninger)
Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-13, 17:54   #16
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.553
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Peoner, fortell meg alt om peoner

Opprinnelig lagt inn av DollyDuck, her.

Det eneste jeg vet om pioner er at de er veldig fine! *hjelpsom*

Jeg vet ikke engang det, og lurer rett og slett op om peoner og pioner er det samme?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-13, 17:55   #17
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Peoner, fortell meg alt om peoner

De fleste foretrekker lett basisk jord, så det er lurt å blande inn litt kalk og beinmel før du planter. Jorda bør være godt drenert, legg litt grus/sand/leca i bunnen. De vil stå grunt, det skal maks være 5-7 cm jord over rotklumpen.

Trepeoner er de nydeligste av alle.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-13, 18:54   #18
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Peoner, fortell meg alt om peoner

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

De fleste foretrekker lett basisk jord, så det er lurt å blande inn litt kalk og beinmel før du planter. Jorda bør være godt drenert, legg litt grus/sand/leca i bunnen. De vil stå grunt, det skal maks være 5-7 cm jord over rotklumpen...

Peoner trives helt fint i lett sur jord, rundt ph 6.5 regnes som ideelt. Peoner er ikke spesielt pirkete på ph, men når jorden blir basisk (7 og oppover) blir samplantinger vanskeligere. Da bindes en del næringsstoffer i jorden. Det er mye annet som foretrekker ph under 7. Lett sur jord skal i følge noen bøker også hemme soppsykdommer. De liker full sol, minst 6 timer for dagen, rikelig med kompost/humus, kugjødsel er fint i plantehullet. Bruker man skjellsand eller dolomittmel virker det sakte, og man får skjelden ph over 7, men vær mer forsiktig med rasktvirkende kalk. hos meg vokser og blomstrer de bra i alt fra 5,5 til 6,5.


Sist redigert av arrow : 02-07-13 kl 19:00.
arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-13, 20:22   #19
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.183
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Peoner, fortell meg alt om peoner

Jeg vet ikke om de er vanskelige å så selv, men ingen av de vi sådde spirte ... Nå kjøpte vi frø på ebay da fra Hong Kong, og det kan jo være litt ymse ...

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-13, 20:49   #20
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Peoner, fortell meg alt om peoner

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Jeg vet ikke om de er vanskelige å så selv, men ingen av de vi sådde spirte ... Nå kjøpte vi frø på ebay da fra Hong Kong, og det kan jo være litt ymse ...

Så fint! Tror peoner trenger stratifisering, en tur gjennom fryseren om potten ikke står ute vinteren over.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no