Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Peoner, fortell meg alt om peoner

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-07-13, 20:56   #21
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Peoner, fortell meg alt om peoner

Eg har ein knopp på mine to år gamle peon-busker nå. Knoppane er veldig fine. :enkel:

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-13, 21:00   #22
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Peoner, fortell meg alt om peoner

Følger med på tråden!

Flytter i neste uke, og får stor endelig stor hage. Gleder meg til å plante!

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-13, 21:25   #23
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.851
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Peoner, fortell meg alt om peoner

Peoner er nydelige.
Her er det mye leire men min peon har vokst seg stor og fin på de 3 årene jeg har hatt den. Den står litt i skygge så den har massevis av store knopper nå. Står og blomstrer lenge fordi den ikke står midt i solsteken hele dagen. Solen kommer dit rundt kl.14.
Jeg gjødslet den i mai og klippet vekk fjorårets kvister. Var veldig usikker på om den ville komme opp i år fordi jeg synes den så så skranten ut tidligere her og fordi alle rosene mine, og de fleste tulipanene døde av vinteren.. men den har klart seg fint.
HAr sånn grønn bøyle som holder den oppe. Kan ta et bilde og legge ut i morgen.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-13, 22:18   #24
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.175
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Peoner, fortell meg alt om peoner

Opprinnelig lagt inn av arrow, her.

Så fint! Tror peoner trenger stratifisering, en tur gjennom fryseren om potten ikke står ute vinteren over.

Aha! Det har jeg aldri hørt om før. Godt vi har frø igjen så vi kan prøve igjen. Mannen gikk litt amok og kjøpte 8 forskjellige!

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-13, 22:52   #25
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Peoner, fortell meg alt om peoner

Jeg har en peon som er hentet fra bestemoren min sin hage. Gikk veldig fint å flytte den; den blomstret allerede første året, og nå, den tredje sommeren, er den blitt veldig flott. Trikset når man flytter peoner er visst (i følge min mor) å plante dem akkurat like dypt i jorden som de sto før de ble flyttet. Og så er visst peoner solitære, så de liker seg best med god avstand til andre planter.

Angående maur på peoner, så blir de visst veldig tiltrukket av en form for sukker som er på knoppene. Jeg mener å huske at det blir mer sukker på knoppene når det er tørt,, og dermed mer maur, så det kan lønne seg å vanne litt ekstra da. Men maurene gjør ingen skade.

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-13, 09:03   #26
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Peoner, fortell meg alt om peoner

Tørt i Bergen er jo eh... uvanlig. Men maurmessig byrde jeg kanskje ikke ha dem inntil huset? Blir det mer maur eller er det bare at man ser hvor maurene er?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-13, 11:33   #27
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Peoner, fortell meg alt om peoner

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Tørt i Bergen er jo eh... uvanlig. Men maurmessig byrde jeg kanskje ikke ha dem inntil huset? Blir det mer maur eller er det bare at man ser hvor maurene er?

Jeg aner ikke, dessverre.

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-13, 12:23   #28
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.133
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Peoner, fortell meg alt om peoner

Jeg har bare sett dem på peonene. Har de ganske tett på huset (ved karnappen min, vet du), og har ikke sett noen komme inn i huset, bortsett fra når jeg tar inn peonene i stuen, da. Da blir det med noen inn, og Lillebror bærer dem omhyggelig ut igjen i hagen. (Mens jeg knerter dem i smug).

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-13, 14:53   #29
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Peoner, fortell meg alt om peoner

Bare strø kanel rundt planter som er innvadert av maur, de hater det og flytter.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-13, 00:01   #30
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Peoner, fortell meg alt om peoner

Ikke flytt de etter at du har plantet de i hvertfall.
Jeg flyttet noen for ca. 6 år siden. De har kommet opp hvert år, men aldri hatt verken knopper eller blomster. I år er det en knopp.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-14, 09:06   #31
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Peoner, fortell meg alt om peoner

Bumper denne igjen - jeg har så lyst på peoner, men når er det best å plante dem? Jeg har nå forsøkt meg på å så denne:


sammen med alt det andre jeg har sådd, men det er ingen høydare så langt, altså. (Det er ikke en ekte peon, altså!)

Men hvor kan jeg finne fine peoner?

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-14, 09:14   #32
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Peoner, fortell meg alt om peoner

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

Bumper denne igjen - jeg har så lyst på peoner, men når er det best å plante dem? Jeg har nå forsøkt meg på å så denne:


sammen med alt det andre jeg har sådd, men det er ingen høydare så langt, altså. (Det er ikke en ekte peon, altså!)

Men hvor kan jeg finne fine peoner?

Jeg kjøpte en gul og oransje japansk trepeon fra Krukkegården på årets hagemesse. De har butikk, og pleier også ha stand på vårens hagemarked på Ramme gård. Ellers har alle Plantasjen peoner, også altså. Som regel ulike rosa og røde typer.

Jeg har mine stående i vinduskarmen enn så lenge, og kommer nok til å vente til uti mai før jeg planter dem ut. Den jeg allerede har skyter nye skudd fra rota allerede.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-14, 09:15   #33
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.133
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Peoner, fortell meg alt om peoner

Jeg har plantet på våren, omtrent samtidig med roser. De tar et par år før de helt finner seg til rette.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-14, 10:15   #34
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.851
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Peoner, fortell meg alt om peoner

Ser jeg glemte å legge ut bilde av min peon i fjor.
Her er et bilde fra juli i fjor.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.

Sist redigert av GinaK : 02-05-14 kl 10:50.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-14, 10:41   #35
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Peoner, fortell meg alt om peoner

Plantet ut en i fjor høst. Ser bare scilla der nå.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-14, 10:59   #36
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Peoner, fortell meg alt om peoner

Det er litt forskjell på typene. Den røde min er kommet 15 cm opp i alle fall, den lyserosa nærmer seg 5. Jeg har alt kjøpt en til som skal i jorda før påske, da har jeg totalt fem store og en litt mindre rundt om i hagen. Såpass må det være.

Hos andre som har andre soner er pionene forresten kommet mye lengre, der pleier de å blomstre tre uker før mine.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-14, 18:35   #37
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Peoner, fortell meg alt om peoner

Bør jeg kanskje ikke plante peoner i samme bed som rosene, da? Hvis peonene skal ha småsur jord? Jeg hadde tenkt å plassere dem langs en vegg, ved siden av en klatrerose.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-14, 18:40   #38
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.645
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Peoner, fortell meg alt om peoner

Inni mine peoner kravler det ut ekle, lange insekter med en liten "saks" foran.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-14, 18:45   #39
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Peoner, fortell meg alt om peoner

Peoner er stille og fredelige husdyr. De blir som regel helt renslige.

Peoner har svært forskjellige personligheter og kan bli veldig tamme ved riktig behandling. De trenger heller ikke å luftes ute hvis de har nok plass å røre seg på inne.

Peonerer er følsomme for forandringer i de daglige rutinene, og slike forandringer vil hos noen kunne føre til stress og stressrelaterte sykdommer.

Peoner kan synliggjøre sin aggresjon ved hjelp av kroppsholdning. I anspent holdning med oppreist hode, strukket hals og ansiktet mot artsfellen signaliseres det: "Pass deg for meg!"

Peoner er vanedyr. De føler seg trygge med faste gjøremål som blir gjort på samme måte hver gang. Slike vaner er likevel ikke alltid livsvarige, men byttes av og til ut med nye. Slike vaneendringer er imidlertid ofte en prosess som skjer over lang tid.

__________________
Do you know why they call it 'PMS'? Because 'Mad Cow Disease' was already taken.
torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-14, 18:55   #40
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Peoner, fortell meg alt om peoner

Å nei! Nå fikk jeg den "Jeg vil ha en liten peon"-sangen på hjernen! Dårlig gjort, torsk!

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no