Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Bursdag og dyr

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-10-07, 23:43   #21
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bursdag og dyr

Jeg er helt enig med deg i det Hattifnatt. Jeg synes jo det er litt rart med barehage og skolevenner hvor det er husdyr. Datteren min vet godt hvem som har hund, katt, matsvin osv.

Spesielt med allergi forbundet med dyrehår kan det jo være hensiktsmessig å ikke ha garderobeplass ved siden av hverandre osv.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-07, 07:21   #22
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bursdag og dyr

Vi kjenner folk som ikke kan komme på besøk til oss uten at de blir røde i øynene, klør, nyser etc, tross nyvasket hus og ingen dyr inne.

Men noen er allergiske og andre ikke etc, noen reagerer mye andre lite.

Men de som er allergiske tar jo et valg når det gjelder å reise dit hvor det er dyr evt, vi selv setter dyra på et annet rom så de ikke er til sjenanse for noen eller har de ute.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-07, 07:47   #23
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bursdag og dyr

Jeg er veldig enig med Beathe. :bombe:

Jeg ville aldri ha utsatt våre hunder for en haug med lekende barn. Never!

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-07, 08:30   #24
syllan
Viking F.K !!
 
syllan sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
Innlegg: 1.254
syllan er populærsyllan er populærsyllan er populærsyllan er populær
Standard

Sv: Bursdag og dyr

Nå begynner jentene mine å bli så store 5 & 6 år, så når di har selskap så lar jeg hunden få ligge der hun måtte ønske fordi jeg vet at barna ikke plager henne.
Hadde noen derimot kommet å fortalt meg at barnet dems eller dem selv var allergiske så hadde jeg tatt henne ned i kjellerstuen

Å dette ang allergi: jeg har et vennepar som har to barn som er allergiske mot katt, men det er KUN kontakt allergi.
å så er det noen som har vanlig allergi å da er det ikke nok å bare fjerne dyra nei...

(Men bare sånn at det er sagt: Hunde eiere er ikke sære fordi om di sier at hunden er et familiemedlem... for det blir den faktisk!!)

__________________
"I am in favour of animal rights as well as human rights. That is the way of the whole human being. --Abraham Lincoln"
syllan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-07, 08:43   #25
carolin
Har laget seg en tittel
 
carolin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bursdag og dyr

Storesøster er allergisk mot katt, og vi har full oversikt over hvem i klassen hennes som har katt. Når hun blir invitert i bursdagsselskap til noen som har katt så tar de hensyn og fjerner katten mens selskapet varer. Hun må også ta allergimedisin på forhånd, og det har alltid gått bra. Tror egentlig jeg hadde blitt ganske paff om noen hadde nektet å fjerne katten de timene selskapet varte dersom jeg hadde spurt om det. Men vi pleier alltid å avtale slikt på forhånd slik at vi vet at katten er vekke når vi kommer.
Jeg mener også at det er vårt ansvar å sjekke på forhånd om folk har katt. Kommer vi til et bursdagsbesøk og det viser seg at vedkommende har katt så kan vi jo spørre fint om det er mulig at katten er ute mens besøket er der, men vi kan absolutt ikke forvente det.

Lillesøster er allergisk mot melk, og jeg tror ikke det blir noe problem når hun begynner å gå i bursdagsbesøk. Jeg kommer egentlig ikke til å forvente at alt skal være melkefritt i besøkene, men jeg regner med at jeg sikkert kommer til å bake en melkefri kake og ta med og så be de voksne om å passe på at hun ikke spiser noe med melk i.

__________________
If you talk to your children, you can help them to keep their lives together. If you talk to them skillfully, you can help them to build future dreams.
carolin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-07, 09:07   #26
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.717
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bursdag og dyr

Jeg pleier å sjekke om det finnes pelsdyr i huset før jeg sender storesøster i bursdag. De stedene det finnes ringer jeg foreldrene og spør om de kan ha de ute etc. og informerer om at jeg sender med medisiner.

Hadde jeg selv hatt hund hadde jeg nok av praktiske årsaker satt den bort pga kaoset som oppstår.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-07, 09:10   #27
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bursdag og dyr

Mannen min kan ikke gå i bursdag (eller inn i det hele tatt) hos folk som har katt. Selv med medisiner får han pusteproblemer, pipende lunger og blir veldig dårlig, også når huset er vasket og katten ute. Jeg er nok litt farget av det når jeg tenker at det er greiest for allergikere å holde seg borte fra hus der det bor dyr.

Hvis jeg har vært en helg hos søsteren min, som har to katter, merker han det bare jeg kommer hjem - selv om jeg ikke har rørt kattene. Så jeg dusjer og vasker håret med en gang.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-07, 09:25   #28
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bursdag og dyr

Vi har to marsvin. De satte jeg på et rom hvor ungene ikke hadde tilgang sist vi hadde bursdag. Men det var ikke av hensyn til allergikere, det må jeg bare innrømme at det har aldri vært i mine tanker, jeg satte de bort av hensyn til marsvina selv. Må jo passe på gullungene mine så de ikke blir herset med.

Har man en allergisk unge så er det selvsagt foreldrenes ansvar å opplyse om det når det er nødvendig. Sånn er det bare med den saken.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-07, 09:36   #29
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bursdag og dyr

Jeg synes ikke hunder har noe i en barnebursdag å gjøre - både for hundens egen del, men også for barnas del. I hvert fall ikke hvis barna er i løpe-rundt-og-skrike-høyt-alder. En ting er allergier, men det er ikke alle barn som er vant til dyr, og jeg ser for meg at en glad hund i lek med 10-12 unger fort kan bli litt vel ivrig for en litt engstelig unge.

Når det gjelder allergier, så kommer det jo an på hvor allergisk man er, og er barnet veldig allergisk, antar jeg at foreldre sjekker om det er dyr der først. Men hvis det er en mildere form for allergi som jeg antar jenta di har, Superior, så synes jeg det er ufint av foreldrene å ikke med en gang ta bort hunden da du sa fra. Det kan jo virke som om de syntes det var viktigere at hunden var i selskapet enn datteren din, og det er virkelig på trynet. Det er slitsomt og ofte flaut for et barn å være allergiker og alltid være nødt til å få ekstra oppmerksomhet i utallige situasjoner (snakker av erfaring), og jeg synes det er dårlig gjort av en voksen å gjøre det enda vanskeligere.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-07, 09:50   #30
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bursdag og dyr

Klart det er fint for dyr og unger å være sammen, men det gjelder da ikke en barnebursdag hvor det, i tillegg til å være mange fremmede barn, er umulig å ha oversikten over hva hunden og barna gjør til enhver tid. Jeg har såpass respekt for hunder og såpass kunnskap om barns impulsivitiet og innfallsvurdering at jeg ikke ville gått for den kombinasjonen.

Jeg har sett såpass mange skremmende allergiske reaksjoner på katt at jeg ville sagt i fra til gjestene om vi hadde dyr. Om noen var allergiske ville jeg tilbudt meg å holde dyret unna og vasket veldig godt. Allergi skal man ta på alvor uansett. Jeg kan forstå at damen kanskje glemte å si i fra at de hadde hund, men hun burde jo absolutt lagt til rette for at gjestene ikke skulle bli syke når hun ble opplyst om allergien. At hun i tillegg begynner å argumentere med hvor sunt det er for barn å være sammen med dyr, vitner jo om særdeles dårlig innsikt i både det ene og det andre.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-07, 10:27   #31
goldnugget
fornøyd
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
Innlegg: 1.894
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bursdag og dyr

Jeg ville vært tilbakeholden med å la hunden bli oppgiret og stresset som den nok vil bli i et barneselskap! Barn kan være brå og selvom hunden er til å stole på, kan den bli skremt!

Vi har en gutt som er veldig allergisk og vi kan ikke ha han med oss til noen med pelsdyr. Det er trist at han må ha barnevakt når vi skal i bursdagen til tanta og fetteren, men sånn er det. De fikk katt selvom de visste dette så vi gjør det beste ut av det. Det er lettere om sommeren når alle kan være ute!

__________________
2004 2006 2008
goldnugget er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-07, 10:41   #32
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bursdag og dyr

Jeg har satt unna katten vår når Johanne har hatt barneselskap, men det har primært vært av hensyn til katten, og ikke til barna.
Jeg har tatt det for gitt at foreldrene til eventuelle allergikere ville snakket med oss vedrørende allergi. Og vi hadde sjølsagt tatt hensyn til det (men fritt for kattehår vil vi på ingen måte få det).

Folk bestemmer naturligvis i egen heim, men jeg legger ikke skjul på at jeg synes det er skikkelig sært og egoistisk dersom folk ikke er villige til å legge ned en innsats for at allergiske barn skal få komme i et selskap.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-07, 11:04   #33
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.707
Mikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bursdag og dyr

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg mener ikke at man kan forlange at noen gjør noe i sitt eget hjem, men jeg ville nok blitt paff om noen nektet å ta hunden ut av et rom hvis de ble spurt om det.
Det gjelder både hvis noen var redde og om det gjaldt allergi.
Jeg tror generelt det ville tatt seg dårlig ut i et selskap om noen måtte forlate selskapet med en gang de kom fordi eieren insisterte på at hunden skulle vandre mellom gjestene.

Men men.. har det skjedd en gang vet man jo til neste gang at man ikke skal gå på besøk til vedkommende og folkene som har hunden kan la være å invitere.

Det er jo noe annet. Blir man bedt om det når gjestene har kommet, så er jo det en ting. Det tror jeg de aller fleste hundeeiere vil gjøre.
Men at det er en forventning om at hunden er fjernet før gjestene kommer (uten at man er blitt bedt om det), så er jo det noe annet.

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-07, 12:45   #34
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bursdag og dyr

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

Det er jo noe annet. Blir man bedt om det når gjestene har kommet, så er jo det en ting. Det tror jeg de aller fleste hundeeiere vil gjøre.
Men at det er en forventning om at hunden er fjernet før gjestene kommer (uten at man er blitt bedt om det), så er jo det noe annet.


I dette tilfellet virket jo hundeeier ganske uvillig til å sette bort hunden da de fikk greie på allergien.

Dessuten er jeg enig med hovedinnlegger om at en hund ikke har så mye å gjøre i lek i et barneselskap når man ikke kjenner ungene som kommer.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-07, 13:12   #35
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bursdag og dyr

Da vi hadde hund, visste alle som kom til oss det. Noen ganger fikk vi plassert henne bort når det var bursdag, andre ganger ikke. Men vi holdt henne unna selskapet. For alles del.
Jeg er meget godt klar over at noen er redde, og i en barnebursdag ville det vært håpløst med kakebiter, pølsebiter, nonstop og what-nots ---og en hund som hadde vært våt i blikket og siklende etter alle godbitene.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 11:49   #36
Tinalita
Nybegynner
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 18
Tinalita har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Bursdag og dyr

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

Vi lar hunden være i et annet rom når det er veldig mange barn på besøk, men det er mest av hensyn til hunden.

.

Samme her, bortsett fra at vi skjemmer bort hunden enda et hakk med å la naboen holde den med selskap

Tinalita er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no