Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Varme pølser på termos. Hvordan gjør man?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-08, 22:06   #1
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.953
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Spørsmål

Varme pølser på termos. Hvordan gjør man?

Er det bare å ha pølsene oppi og tilsette varmt vann, eller bør pølsene trekke litt først? Ca 2-3 timer fra termosing til de skal spises.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-08, 22:10   #2
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.548
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varme pølser på termos. Hvordan gjør man?

Jeg stemmer for å bare ha dem oppi termosen med kokende vann.

Om du trekker dem litt først for så å la de ligge i timer i varmvann ser jeg for meg at de blir litt oppløste.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-08, 22:10   #3
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varme pølser på termos. Hvordan gjør man?

Jeg trekker pølsene, varmer opp termosen med kokende vann, heller ut vannet og har i pølsene - tørre. Det er sikkert feil måte å gjøre det på, men jeg kløner så fælt med å bli kvitt det varme vannet i termosen på vettugt vis ellers

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-08, 22:11   #4
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varme pølser på termos. Hvordan gjør man?

Det er veldig godt med litt tykk suppe på termos også

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-08, 22:13   #5
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varme pølser på termos. Hvordan gjør man?

Kokende vann på termosen, pølsene oppi når du skal spise de.
Da kan de trekke, og være akkurat passe når du skal spise.
Husk en gaffel eller pinsett dersom du har en vanlig termos. Det blir varmt på fingrene

Jernia har tilbud på mattermos til kr 99.-. En termos med stor åpning, mye lettere å ha mat i.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-08, 22:16   #6
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varme pølser på termos. Hvordan gjør man?

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Kokende vann på termosen, pølsene oppi når du skal spise de.
Da kan de trekke, og være akkurat passe når du skal spise.
Husk en gaffel eller pinsett dersom du har en vanlig termos. Det blir varmt på fingrene

Jernia har tilbud på mattermos til kr 99.-. En termos med stor åpning, mye lettere å ha mat i.

Åh... er det sånn det skal gjøres
Da prøver jeg den metoden neste gang!!

(kan dere ikke bare grille da, HP? )

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-08, 22:17   #7
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varme pølser på termos. Hvordan gjør man?

Vi bruker ofte å ha med oss pølser og termos når vi skal en kjapp tur ut med båten etter jobb.
Salat, perfekt trekte pølser, god kaffe og litt duving på dreggen i solnedgangen ...

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-08, 22:18   #8
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.548
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varme pølser på termos. Hvordan gjør man?

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Salat, perfekt trekte pølser, god kaffe og litt duving på dreggen i solnedgangen ...



Vi duver også ofte på dreggen.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-08, 22:24   #9
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv
 
pippimamma sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.500
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Varme pølser på termos. Hvordan gjør man?

Pølsene trekkes hjemme og legges i oppvarmet (tørr)Thermos. Om pølsene ligger i vann i lang tid så må da pølsene nærmest gå i oppløsning?

Jeg har Thermos beregnet på mat til å legge pølsene i.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-08, 22:26   #10
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.953
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Varme pølser på termos. Hvordan gjør man?

Opprinnelig lagt inn av m^3, her.

Åh... er det sånn det skal gjøres
Da prøver jeg den metoden neste gang!!

(kan dere ikke bare grille da, HP? )

Det er poden som skal på skidag og de skal grille. Men med den somlekoppen av en arving jeg har så blir det neppe varm pølse på han om han skal grille, så da tenkte jeg termos måtte være midt i blinken, bare å sette seg ned og spise.

Men om jeg varmer termosen først, har i pølser og kokende vann. Også ber jeg han helle av vannet før han prøver å ta utav pølsene så blir det kanskje bra? Klistrer en lapp på termosen om at vannet må helles av først.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-08, 22:26   #11
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Varme pølser på termos. Hvordan gjør man?

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Pølsene trekkes hjemme og legges i oppvarmet (tørr)Thermos. Om pølsene ligger i vann i lang tid så må da pølsene nærmest gå i oppløsning?

Jeg har Thermos beregnet på mat til å legge pølsene i.

Man tar jo ikke pølsene oppi termosen før de skal spises.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-08, 22:30   #12
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.953
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Varme pølser på termos. Hvordan gjør man?

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Pølsene trekkes hjemme og legges i oppvarmet (tørr)Thermos.

Holder de seg varme 2-3 timer uten vann?

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-08, 22:33   #13
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv
 
pippimamma sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.500
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Varme pølser på termos. Hvordan gjør man?

Opprinnelig lagt inn av Rypejenta, her.

Man tar jo ikke pølsene oppi termosen før de skal spises.

Nei, da går det jo bra. Tror jeg stemmer for din metode når mange skal på tur, men min for sønnen til HP. Da er det ingen fare for at han vil brenne seg på kokende vann og pølsene er akkurat passe varme.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-08, 22:33   #14
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv
 
pippimamma sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.500
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Varme pølser på termos. Hvordan gjør man?

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Holder de seg varme 2-3 timer uten vann?

Ja.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-08, 22:34   #15
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Varme pølser på termos. Hvordan gjør man?

Her kommer det noen gode svar på et spørsmål jeg også har stilt til en ukyndig og upraktisk person (altså meg selv). Det vil si, jeg får lese denne igjen i mogen, nå forsto jeg overhodet ikke hvilken fremgangsmåte som var rett? Holder pølsene seg varme lenge uten vann i termosen? Skal man ha med pølsene og termos med kokende vann i hver for seg og legge pølsene oppi rett flør man skal spise? Hvor mye før i så fall hvis vannet ikke er så kokende lenger etter 4-5 timer i termos?
:klør meg i hodet og er enda mer forvirret enn før:

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-08, 22:38   #16
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.953
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Varme pølser på termos. Hvordan gjør man?

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Ja.

Da går jeg for den. Hvis de skulle bli for lunkne så kan han grille de.

Altså: Trekker pølser hjemme, har pølsene oppi tørr, varm termos.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-08, 22:42   #17
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.817
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Varme pølser på termos. Hvordan gjør man?

Jeg pleier å ha både pølser + vann i termosen før vi drar på tur. De holder seg varme og de blir heller ikke oppløste i vannet, det går så fint så. Det er ikke noe problem å få ut pølsene så lenge man heller ut en del av vannet først.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-08, 22:49   #18
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varme pølser på termos. Hvordan gjør man?

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Da går jeg for den. Hvis de skulle bli for lunkne så kan han grille de.

Altså: Trekker pølser hjemme, har pølsene oppi tørr, varm termos.

DA slipper du i det minste uhell når vannet skal helles ut (been there done that)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-08, 02:50   #19
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...
 
Høyt&Lavt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.326
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Varme pølser på termos. Hvordan gjør man?

Sånn gjør jeg det:
1: trekker pølsene i en kjele hjemme først,
2: varmer opp termosen med kokende vann, heller det ut,
3: putter pølsene oppi,
4: og heller LITT kokende vann ned i termosen igjen, skrur på korken og drar...

Jeg har ikke dårlig erfaring med oppløste pølser når jeg har fylt hele termosen med varmt vann, annet enn at pølsene kan sprekke og at vannet ikke er kult å bære..
Med litt kokende vann i termosen holder pølsene seg varme, og termosen blir ikke plagsomt tung (en liter vann er undvendig å slepe med seg, uansett om man er barn eller voksen..) Når man så skal spise, eller før man starter på hjemturen, heller man ut resten av vannet (avhenger jo litt om pølsene skal spises i flere etapper).
Jeg har prøvd meg frem med å ta med pølser og putte dem nedi rett før spising (dårlig resultat hos meg), putte pølsene uvarmet/utrukket nedi tremos med forvarmet termos og ikke forvarmet termos osv... Et minimum er å forvarme pølsene, syns jeg..
Sikkert flere alternativ som funker fint; alt etter hvilken termos man har..

__________________
jente 2001 - gutt 2005 - gutt 2011
Høyt&Lavt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-08, 08:38   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varme pølser på termos. Hvordan gjør man?

Pølser går da aldeles ikke i oppløsning av å ligge noen timer i vann? Har iallfall aldri opplevd det.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
pølser, termos, turmat


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no