Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

[spinoff] Hvorfor tror du på Gud?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-11-14, 15:26   #61
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?

Jeg synes det er vanskelig å svare på om jeg tror på Gud. Fordi jeg ikke vet premissene for spørsmålet. Den som spør har gjerne en oppfatning om hva Gud er og spør gjerne ut fra det, og da kan svaret mitt lett bli misvisende. Men ja, jeg tror på Gud, men er ikke religiøs.

__________________
Say you don't want it
This circus we're in
But you don't you don't really mean it
Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-14, 18:08   #62
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?

Hm. Jeg tror det riktigste svaret kanskje er at jeg ikke kan la være? Det ligger der som en forutsetning i meg på samme måte som aksiomer og grunnsteiner i naturvitenskap. Det er vel ikke rasjonelt utover det nivået at jeg synes liv er litt for utrolig til at det ikke er noen hjerne bak, men jeg er jo av de som har klokketro på vitenskapen og ikke ser noe som helst motsetning der.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-14, 18:26   #63
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?

Jeg vokste opp i et temmelig kristent hjem, og hadde en gudstro på grunn av det, en følelse av at noe eller noen holdt øye på et vis.

På et eller annet tidspunkt så slo det bare ned i meg med enorm følelse av klarhet: det er ingen gud! Da stemmer jo absolutt alt!

Jeg vet jeg ikke har noe sånn sett i tråden å gjøre, men flere skriver at de savner troen, og jeg ville kommentere at for meg var det en enorm lettelse. Jeg har hatt svært sykt barn og jeg har vært i skikkelig fare, og det er godt å kjenne at jeg står fjellstøtt i livssynet mitt.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-14, 18:37   #64
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?

Jeg vet faktisk ikke. Jeg bare tror og har alltid gjort det. Jeg er ikke oppvokst i en kristen familie. Jeg har fra jeg var lita vært et søkende barn (Mulig det var pga en litt ustabil barndom), og et par ganger jeg stakk av så fant de meg i kirka. Der satt jeg og gaulet med
Det er ikke så ofte jeg er i kirken nå enda vi nå bor 2 min unna.
Jeg er ikke så konservativ, og jeg mener at det ikke er bare en retning/religion som er den eneste rette.

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-14, 19:02   #65
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.


Jeg vet jeg ikke har noe sånn sett i tråden å gjøre, men flere skriver at de savner troen, og jeg ville kommentere at for meg var det en enorm lettelse. Jeg har hatt svært sykt barn og jeg har vært i skikkelig fare, og det er godt å kjenne at jeg står fjellstøtt i livssynet mitt.

Jeg skrev noe ala "jeg skulle gjerne trodd", tror jeg, og det er mest fordi det i flere situasjoner er en enkel løsning. "This is out of my hands". Og noen ganger hadde det vært behagelig å kunne lene seg på enkle løsninger. Insh Allah. Om gud vil. Eller "det var guds vilje at det ble sånn".

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-14, 19:15   #66
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg skrev noe ala "jeg skulle gjerne trodd", tror jeg, og det er mest fordi det i flere situasjoner er en enkel løsning. "This is out of my hands". Og noen ganger hadde det vært behagelig å kunne lene seg på enkle løsninger. Insh Allah. Om gud vil. Eller "det var guds vilje at det ble sånn".

Jeg er troende, men en slik tankegang er veldig fjern for meg. Å tro er ingen enkel løsning i min verden. Tvert imot egentlig.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-14, 19:15   #67
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?

Jeg er vel agnostiker. Jeg tror ikke, men jeg innser at jeg ikke nødvendigvis har rett i mine antagelser om at det ikke finnes noen gud. Jeg har ikke noe behov for å ha rett heller egentlig, eller å tro for den saks skyld. Jeg tenker mer på relgion som en praktisk greie. Kjekt for de som "trenger det". Men også dumt fordi det skaper så mye splid i verden. Jeg velger ikke mene så mye om det.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-14, 19:19   #68
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?

Jeg tror på gud og jesus, men jeg skal ærlig innrømme at det siste året har fått meg til å tvile innimellom. Det har vært tragiske dødsfall og sykdom nær meg. Og jeg lurer litt på hva gud tenker når en 15åring dør, og når en 9åring blir skikkelig syk. Men jeg ber likevel jeg, og jeg tror likevel. Troen er en del av meg på en måte som jeg ikke helt klarer å forklare.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-14, 19:22   #69
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg er troende, men en slik tankegang er veldig fjern for meg. Å tro er ingen enkel løsning i min verden. Tvert imot egentlig.

Nei, jeg kan jo ikke snakke for alle, kun hvordan jeg oppfatter hvordan mine omgivelser (ikke kun sekten) har fremstilt sitt livssyn gjennom min oppvekst og i nåtid.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-14, 19:24   #70
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.443
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?

Jeg tror at jeg tror fordi jeg vil det. Jeg har barnetroen og tror paa historiene om Jesus, ber naar jeg föler for det, tror at det er noe etter döden. Det föles godt. Jeg ser ikke hva som ville blitt bedre for meg om jeg satt i gang med aa stille spörsmaal ift. dette.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-14, 19:38   #71
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg er troende, men en slik tankegang er veldig fjern for meg. Å tro er ingen enkel løsning i min verden. Tvert imot egentlig.

Men hvorfor er det vanskelig da? Jeg mener, jeg som ikketroende står jo overfor akkurat de samme moralske dilemmaene som en som tror, og det gjør jo ingen forskjell om man tror eller ikke. Jeg spør ikke for å være frekk, altså, jeg bare lurer.

Jeg er nok som Esme, jeg savner rett og slett ingen tro. Jeg har null behov for det. Det eneste trosaktige jeg noen gang har følt meg tiltrukket av, er samholdet i endel av kirkene i USA og noen av ritualene i ulike naturreligioner. Også mye religiøs kunst da. Jeg har jo både digre Madonnastatuer, flere kitschy Jesusbilder, hindusistiske livshjul og katolsk/voodo-lys.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-14, 20:07   #72
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg skrev noe ala "jeg skulle gjerne trodd", tror jeg, og det er mest fordi det i flere situasjoner er en enkel løsning. "This is out of my hands". Og noen ganger hadde det vært behagelig å kunne lene seg på enkle løsninger. Insh Allah. Om gud vil. Eller "det var guds vilje at det ble sånn".

For meg er denne tankegangen helt fjern. Og det tror jeg gjelder for mange kristne. Komme drassende med at "det var vel slik Gud ville det da" til noen som står opp i noe veldig vanskelig, ville jeg aldri, aldri har sagt, tross min gudstro.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-14, 20:38   #73
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men hvorfor er det vanskelig da? Jeg mener, jeg som ikketroende står jo overfor akkurat de samme moralske dilemmaene som en som tror, og det gjør jo ingen forskjell om man tror eller ikke. Jeg spør ikke for å være frekk, altså, jeg bare lurer.

Det er nok flere grunner, men en ting som gjør det vanskelig er at den innbitte skeptikern i meg synes jeg er småsprø som tror.

Jeg ser ikke gode eller vonde ting som skjer som Guds vilje. Og som troende er det i hvert fall for meg vanskelig å forholde seg til at små barn dør, ungdom skytes og sprenges i luften, mennesker man er glad i bli alvorlig syke osv. Men samtidig finner jeg en trøst i det å tro når ting er vanskelig.

Veldig kort og banalt, men det er alt jeg rekker nå.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-14, 20:40   #74
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

For meg er denne tankegangen helt fjern. Og det tror jeg gjelder for mange kristne. Komme drassende med at "det var vel slik Gud ville det da" til noen som står opp i noe veldig vanskelig, ville jeg aldri, aldri har sagt, tross min gudstro.

Veldig fjernt for meg også.

Det sier vel noe om hvor ulik religiøsitet er hos folk.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-14, 20:43   #75
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg skrev noe ala "jeg skulle gjerne trodd", tror jeg, og det er mest fordi det i flere situasjoner er en enkel løsning. "This is out of my hands". Og noen ganger hadde det vært behagelig å kunne lene seg på enkle løsninger. Insh Allah. Om gud vil. Eller "det var guds vilje at det ble sånn".

Sånn kjenner jeg ingen som tenker tror jeg. Tvert imot i grunnen.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-14, 20:45   #76
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg ser ikke gode eller vonde ting som skjer som Guds vilje. Og som troende er det i hvert fall for meg vanskelig å forholde seg til at små barn dør, ungdom skytes og sprenges i luften, mennesker man er glad i bli alvorlig syke osv. Men samtidig finner jeg en trøst i det å tro når ting er vanskelig.

Men dette er jo noe det er vanskelig å forholde seg til for absolutt alle mennesker. Siden du sier at du ikke tror det Guds vilje, så skjønner jeg ikke helt hvorfor det er noe som er spesielt vanskelig, eller anderledes vanskelig for en som tror. Igjen, det er ikke for å kverulere, men fordi jeg forsøker å fortså.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-14, 20:46   #77
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Sånn kjenner jeg ingen som tenker tror jeg. Tvert imot i grunnen.

De aller fleste amerikanske kristne jeg kjenner henviser til at det var Guds vilje hele tiden, både om gode og vonde ting.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-14, 20:50   #78
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

De aller fleste amerikanske kristne jeg kjenner henviser til at det var Guds vilje hele tiden, både om gode og vonde ting.

Jeg har en mistanke om at det har like mye med det å gjøre at de er amerikanere som at de er kristne?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-14, 20:51   #79
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men dette er jo noe det er vanskelig å forholde seg til for absolutt alle mennesker. Siden du sier at du ikke tror det Guds vilje, så skjønner jeg ikke helt hvorfor det er noe som er spesielt vanskelig, eller anderledes vanskelig for en som tror. Igjen, det er ikke for å kverulere, men fordi jeg forsøker å fortså.

Nå er ikke jeg teolog eller "Bibellærd" og har en enkel, personlig tro, men for en kristen er det vel det som opp igjennom har blitt kalt "det ondes problem". Jeg tror det finnes en god kraft, så hvor kommer det onde og vonde fra? Igjen: Dette er ikke noe som kan oppsummeres eller forklares i noen få setninger. Og som jeg vel egentlig ikke kan forklare helt for meg selv.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-14, 20:52   #80
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Det blir som den allegorien med at din mor/far står nederst i mørk trapp og sier "Hopp, jeg tar i mot deg!", og så gjør du det - selv om du ikke kan se at det står noen der.

Dette er nok en slik tro jeg har. Jeg har ingen tro på en skikkelse, skapning, eller intelligens som sådan, men jeg har sterk overbevisning om at det går bra til slutt. At ting gjerne vil ordne seg til det beste (gitt utgangspunktet).
Og om ting ikke skulle ordne seg til det jeg kanskje hadde ansett å være det beste, så har jeg sterk tro på det å akseptere at det ikke ble slik jeg hadde tenkt, og gå videre i den nye retningen - igjen med tro om at det vil gjerne ordne seg til det beste.
Dette gjør at jeg er redd veldig lite, har en sterk trygghet innafor, og bekymrer meg for lite.
Jeg forbinder det med en slags gudetro, selv om den ikke er personifisert eller passer inn i noen "definisjon" av religion. Bønn er ingen del av dette for meg.

Jeg tror på det gode i mennesket, at folk vil hverandre vel (og det er nok en naivitet jeg har fått "lide" for av og til).
Og jeg har en tanke om at felles tro på noe gir en slags felles "energi", det har jeg merket både på reise hos svært religiøse mennesker, jeg har flere familiemedlemmer som er prest/misjonær/religiøse ledere/svært troende og har opplevd det med dem, og jeg har merket det i kirka på f.eks allehelgensmesse; en helt spesiell stemning og energi i rommet som er helt umulig å ikke merke.

Og som erkerealist er selvsagt evolusjonsteori grunnpilaren for meg. Jeg mener - de landet nettopp på en komet for å finne kimen til liv på jorda i form av organisk materiale, how great is that! ( )

Jeg var alene med mormor da hun døde, og med familien med pappa da han døde, og begge opplevelsene har gitt meg forsterket tro på at det er noe med livet (og døden, forsåvidt) som er mer enn vi kan se og tenke oss.

Men som sagt, ikke noen personifisert tro.

(også er det litt slik som jeg tenker ift alvorlig sykdom og slikt, jeg har hatt noen snublefeller de siste årene... "jeg er jo ikke død, så da går det bra. Og hadde jeg vært død hadde det gått bra det og, for meg. Det er de som er igjen det er trist og vondt for". Et temmelig forenklet syn på ting, men det gjør at jeg ikke grubler på døden hvertfall)


Sist redigert av m^2 : 20-11-14 kl 20:57.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no