Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

[spinoff] Hvorfor tror du på Gud?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-11-14, 06:37   #101
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Nei, det er vi som lar det skje. Vi er gitt fri vilje, ellers ville vi ikke kunne elske (hvilket man må gjøre av fri vilje).

En ting er det menesker gjør, men hva med det som ingen kan noe for? Hvorfor lar han det skje? Det er der det skurrer for meg.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-14, 07:00   #102
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

En ting er det menesker gjør, men hva med det som ingen kan noe for? Hvorfor lar han det skje? Det er der det skurrer for meg.

Alternativet hadde vært at alt hadde vært predestinert eller at vi på en eller annen måte ikke hadde vært fri.
Noen tror jo det. Dette spørsmålet er og blir vanskelig, uansett livssyn. Det ondes problem er også et av de vanskeligste spørsmålene for humanister både av kristent og ateistisk fortegn siden troen på mennesket der er så sterk. Hva er menneskets natur osv og hvorfor lar vi det onde skje?

Jeg er nok mer i det som Moltmann skriver i sine bøker om håps og frigjøringsteologi.

Dette er spørsmål som for meg ikke egentlig relaterer seg så mye til min gudstro, men handler om filosofi som jeg tenker er mer allmennmenneskelig. Man får ikke slikt til å få opp uansett livssyn. Mennesket og verden henger ikke på greip. Vi har begrenset viten. I mitt liv er det et tillitsforhold til Gud der og et håp om at det gode kreftene er sterkest.

I det daglige er troen min mer naiv og barnslig (selv om jeg har jobbet mye med spørsmål som går på ontologi og andre filosofiske emner). I det daglige er det møtet med den hellige, med nåde som er det sentrale.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-14, 08:25   #103
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Kanskje ikkje. Men for meg blir det likevel ofte vanskelig, for eg trur på at Gud er god og vil det gode. Og då er det vondt å sjå når det vonde likevel er så sterkt til stades. Noko slikt. Hehe. Det er vanskeleg, dette her.

Det største problemet eg alltid har hatt med (all) religion er gudfryktigheit. Eg var ikkje gamle jenta då eg las Bibelen og begynte å stille spørsmålsteikn ved kor god denne guden eigentleg var (Det gamle testamentet er fæle greier).

Men "nåden" er eit omgrep eg har tatt med meg vidare frå barnetrua. Og eg trur nåden er sentral for svært mange av dei med tung bagasje - som opplever at det å bli kristen har endra livet deira. Å brått få blanke ark og fargestiftar tæll.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-14, 09:15   #104
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

"Ikke en av dem faller til jorden uten at deres Far er der" er det som står i Matteus 10. For meg er det et bilde på Guds nærvær i smerten og fortvilelsen, ikke en beskrivelse av fatalisme.

Det er nok der min tro befinner seg mest. Gudstroen tar ikke bort smerte, men jeg opplever at Gud er der midt i smerten. Ikke så lett å beskrive kort.

Er det en nyere oversettelse, Guava? Jeg husker teksten som annerledes? (Jeg er vokst opp med nynorsk bibel, men mener at det var mer annerledes enn bare det)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-14, 09:32   #105
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?

Jeg husker det også som "uten at Gud vil det"?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-14, 09:34   #106
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?

I sangen heter det i alle fall "Ikke en spurv til jorden uten at Gud det vet".

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-14, 09:40   #107
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg husker det også som "uten at Gud vil det"?

Det stod i 1930-oversettelsen. Rettet opp i 1978.
Det var en dårlig oversettelse og slik jeg leser det å lese inn noe som ikke står i den greske teksten. (Men oversettelse er et kapittel for seg).

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-14, 09:41   #108
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?

Jeg har en litt sånn av og på-tro.
Når jeg tror på en gud så er det fordi jeg håper mer enn jeg tror, egentlig. Noen må være større/bedre/ha mer overblikk/skjønne verden bedre enn meg. Noen må skjønne mekanismene i det jeg gjør når ingen andre gjør det. Noen må se at jeg er bra, selv om jeg tar dårlige valg. Noen må se og verdsette en del av de tingene jeg gjør der jeg mener jeg ofrer mer enn andre ser.

Og slike saker. Min tro er en slags støtte i tider der jeg trenger det.

Og noen ganger tror jeg fordi jeg ser godhet. Jeg har så lite tro på godhet i mennesket, at når jeg ser ren og oppriktig godhet tror jeg på at det finnes en større og bedre kraft.

Men den guden/kraften jeg tror på er egentlig i alle folk, så det er litt vanskelig å forklare HVA jeg tror på , egentlig.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-14, 09:49   #109
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Det stod i 1930-oversettelsen. Rettet opp i 1978.
Det var en dårlig oversettelse og slik jeg leser det å lese inn noe som ikke står i den greske teksten. (Men oversettelse er et kapittel for seg).

Oversettelse er kjempespennende! Det ligger et enormt stort tokningsrom i hvordanman velger å oversette en tekst som er skrevet i en så annerledes tid og kontekst.

Jeg er for øvrig vokst opp med 1930-oversettelsen, tydeligvis.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-14, 09:54   #110
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?

Gresken har kai hen ex autôn ou peseitai epi tên gên aneu tou Patros humôn, som ord for ord betyr "og en av dem ikke faller på jorden utenom faren vår". Så det interessante her er jo hvordan man skal lese aneu "utenom". Edit: Det kan bety "uten", "borte fra", "bortsett fra" og litt forskjellig annet snacks.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-14, 09:58   #111
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg er for øvrig vokst opp med 1930-oversettelsen, tydeligvis.

Godt vi er flere som husker de harde tredveåra.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-14, 09:58   #112
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Og noen ganger tror jeg fordi jeg ser godhet. Jeg har så lite tro på godhet i mennesket, at når jeg ser ren og oppriktig godhet tror jeg på at det finnes en større og bedre kraft.

Oi, så forskjellige vi er!

Jeg syns mennesker er bemerkelsisverdig gode, de fleste av dem, på sitt vis.

Jeg syns dette er så fint:




Jeg kommer aldri til å glemme bildene fra mållinjen i Boston maraton 2013, der folk, bare sekunder etter at bomben smalt, bråsnudde vekk fra mållinjen og rett mot de som var skadet. Folk som hadde løpt 42 km, var dehydrerte og slitne forbi kjelleren, men fant det selvsagt å hjelpe. Hvordan kan man IKKE tro på det gode i mennesket da? (Og så tilegne det en guddommelig godhet eller ikke, alt ettersom).

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-14, 09:59   #113
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?

Folk må ta seg sammen og lære gresk før de kan diskutere noe som helst.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-14, 10:00   #114
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Gresken har kai hen ex autôn ou peseitai epi tên gên aneu tou Patros humôn, som ord for ord betyr "og en av dem ikke faller på jorden utenom faren vår". Så det interessante her er jo hvordan man skal lese aneu "utenom". Edit: Det kan bety "uten", "borte fra", "bortsett fra" og litt forskjellig annet snacks.

Det blir jo umulig å oversette det riktig uten en veldig god forståelse for konteksten det var skrevet i, eller? Man må nesten skjønne hva forfatteren har tenkt for å få det riktig.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-14, 10:03   #115
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?

Jeg klarer derfor virkelig ikke fatte og forstå de som lever etter en bokstavelig tolkning av Bibelen. Er de helt tette? Greit nok at de mener at det er Guds ord, men tror de at samtlige bibeloversettere og -redaktører gjennom tidene har hatt direktelinje til Gud?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-14, 10:09   #116
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg klarer derfor virkelig ikke fatte og forstå de som lever etter en bokstavelig tolkning av Bibelen. Er de helt tette? Greit nok at de mener at det er Guds ord, men tror de at samtlige bibeloversettere og -redaktører gjennom tidene har hatt direktelinje til Gud?

Eg trur mange av dei dette gjeld ikkje er bevisstgjorte på korleis ulike kontekstar påverkar tolkingar. Det er vel kanskje difor mange ekstreme/totalitære miljø er hermetisk lukka.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-14, 10:10   #117
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg klarer derfor virkelig ikke fatte og forstå de som lever etter en bokstavelig tolkning av Bibelen. Er de helt tette? Greit nok at de mener at det er Guds ord, men tror de at samtlige bibeloversettere og -redaktører gjennom tidene har hatt direktelinje til Gud?

De som lever slik er nok hjernevaskede i større eller mindre grad. Da stiller man jo veldig få kritiske spørsmål i det hele tatt.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-14, 10:25   #118
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Oi, så forskjellige vi er!

Jeg syns mennesker er bemerkelsisverdig gode, de fleste av dem, på sitt vis.

Jeg syns dette er så fint:




Jeg kommer aldri til å glemme bildene fra mållinjen i Boston maraton 2013, der folk, bare sekunder etter at bomben smalt, bråsnudde vekk fra mållinjen og rett mot de som var skadet. Folk som hadde løpt 42 km, var dehydrerte og slitne forbi kjelleren, men fant det selvsagt å hjelpe. Hvordan kan man IKKE tro på det gode i mennesket da? (Og så tilegne det en guddommelig godhet eller ikke, alt ettersom).

Når jeg ser den type godhet så tror jeg på en større kraft enn oss mennesker ja. Men den kraften er i oss, på et vis.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-14, 10:32   #119
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Når jeg ser den type godhet så tror jeg på en større kraft enn oss mennesker ja. Men den kraften er i oss, på et vis.

Jeg syns det høres litt trist ut jeg, å ha så liten tro på medmenneskelighet at det må være noe "annet" som gjør det for oss.

Det blir litt som å tro at det er marsboere som har bygget pyramindene, fordi man har så liten tro på at egypterne var smarte nok.

Jeg tror ikke på noen gud som har "plassert" det gode i oss, jeg tror det er plassert der av oss selv, gjennom evolusjon. Godhet og medmenneskelighet er noe som kommer av relasjoner til hverandre, og hvordan man reagerer på ulike oppførsel. Det er også et behov for å overleve. Barn overlever ikke om ikke noen er glade i dem.

Jeg himler alltid litt av sånne amerikanske takketaler når folk vinner Idol og Oscars og what not, og takker gud. Takk deg selv, da vel! For å ha utviklet en god sangstemme, gode skuespillerteknikker, og takk dem rundt deg som har hjulpet til med det. Gud har jo ikke bidratt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-14, 10:35   #120
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg himler alltid litt av sånne amerikanske takketaler når folk vinner Idol og Oscars og what not, og takker gud. Takk deg selv, da vel! For å ha utviklet en god sangstemme, gode skuespillerteknikker, og takk dem rundt deg som har hjulpet til med det. Gud har jo ikke bidratt.

Dette synes jeg er litt arrogant, men du er jo i din fulle rett til å himle av hva du vil. Jeg tror at Gud har gitt meg evner, og dem synes jeg det er helt greit å takke ham for. Viljen til å bruke dem og utvikle dem er min, men det er noe helt annet.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no