Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva syns du er best tilbehør til indrefilet av svin?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-04-08, 17:14   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.427
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva syns du er best tilbehør til indrefilet av svin?

Det lurer jeg på.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 17:32   #2
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva syns du er best tilbehør til indrefilet av svin?

Åh.
Slafs.
Brokkoli, blomkål og minimais er godt.
Kanskje grillede tomater attpå.
Og gratinerte poteter!

Og en god saus, kanskje en rødvinssaus?
Har tenkt å servere svinefilet til etpar venninner på onsdag, så denne tråden kan kanskje gi meg noen nye tips?

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 17:43   #3
MsM
Har fått nytt nick
 
MsM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nittedal
Innlegg: 2.272
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva syns du er best tilbehør til indrefilet av svin?

signerer enhjørning.
Men soppstuing er også veldig godt til. Og veldig enkelt. Jeg bare steker sopp i litt olje, har i litt hvitløk, pepper og kruspersille og en liten skvett fløte. Det er kjempegodt.

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 18:44   #4
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva syns du er best tilbehør til indrefilet av svin?

Fløgegratinerte poteter, ovnstekt løk, paprika, gulrøtter og brokkoli, gjerne både peppersaus og bearne-saus.

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 19:02   #5
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.514
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva syns du er best tilbehør til indrefilet av svin?

Ovnstekte mandelpoteter, brokkoli,minimais og asparges. Soppstuing av champingion,løk,hvitløk og fløte.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs

Sist redigert av amo : 24-04-08 kl 19:12.
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 19:09   #6
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.211
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva syns du er best tilbehør til indrefilet av svin?

Mandelpotet- og sellerimos. Sukkererter.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 19:27   #7
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva syns du er best tilbehør til indrefilet av svin?

Jeg liker best å la den ligge lenge i hvitløksmarinade. Steke den hel eller i skiver og servere den med tzatziki og gresk salat.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 19:44   #8
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva syns du er best tilbehør til indrefilet av svin?

Jeg hadde tenkt å skrive broccoli og soppstuing, men siden det alt er nevnt, skal jeg tøffe meg med å foreslå jordskokkpuré.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 21:22   #9
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.927
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva syns du er best tilbehør til indrefilet av svin?

Nå som sommeren nærmer seg, tenker jeg saltkokte poteter, aïoli og tomatsalat. Evt. godt brød og en god og fyldig salat. Sjysaus ved siden av.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 21:23   #10
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva syns du er best tilbehør til indrefilet av svin?

Er ikke bare tilbehøret, men også hva man gjør av retten. Det er kokkelise på NRK Frokost TV som laget dette, og vi har laget vår egen variant. Desidert det aller aller beste jeg får av svinefilet. Og vi lager alt i en form. Fyllet rundt fileten blander seg med grønnsakene så det blir utrolig saftig og godt.

Helstekt svinefilet med Serranoskinke

Oppskrift fra Kokke-Lise på NRK som lager veldig mye god mat.



Vi har vår egen vri - serverer alt i en ildfast form (omtrent så stor som en langpanne)

Legger grønnsaker i bunnen (paprika, squash, gulrøtter, løk f.eks) Legger filetene oppå. Og på slutten gratinereres også potetmosen med på retten.


Til ca. 4 pers.


2 svinefileter à ca. 400 g

12 løvtynne skiver serrano- eller parmaskinke

110 g tørket tomat i olje eller tomatpesto

200 g revet Jarlsberg eller annen fast ost

2 håndfuller salvie eller basilikumblader, hakket

ca. 200 g cherrytomater

2 ss balsamicoeddik

smør og olivenolje til steking

salt og pepper

Potetstappe:

600 g mandelpotet

150-200 g usaltet smør

2 dl melk eller fløte

salt og pepper

Slik gjør du
Kok mandelpotetene helt møre i usaltet vann. Hell av vannet og damp dem tørre. Varm opp melken sammen med smøret. Mos potetene og rør inn den varme melk- og smørblandingen. Smak stappen til med salt og pepper, dekk kasserollen med plastfilm og sett den et lunt sted til servering.

Trim svinefiletene for eventuelle sener og hinner, og krydre med salt og pepper. Brun dem i en stekepanne med olivenolje og litt smør. Ta filetene ut av pannen og kok ut pannen med balsamico. Ha de tørkede tomatene og oljen i en hurtigmikser. Kjør til det blir en jevn masse. Bland det sammen med revet ost og hakkede urter.

Lag to A 4 ark av bakepapir eller plastfilm. Legg seks skinkeskiver på hvert ark slik at de overlapper hverandre.

Fordel tomatmassen over skinken og legg på kjøttet. Rull skinken rundt svinetfileten og bind den sammen med litt kjøkkenhyssing, slik at den holder formen.

Legg de ferdig pakkede svinefiletene over i en passende ildfast form. Tilsett cherrytomater og hell over stekefett/balsamico fra pannen, evt. litt ekstra olivenolje. Stek det i ovn ved 210 grader i ca. 15 minutter. La kjøttet hvile litt før du skjærer i det. Bruk stekesjyen som saus.

Tips
Dryss gjerne litt ekstra urter og ristede pinjekjerner over retten før servering. Bytt ut smør og melk i potetstappen med olivenolje. Mos potetene og rør inn olivenolje med en gaffel. Tilsett en håndfull uskrelte hvitløksfedd når du bruner kjøttet. La dem være med i ovnen også - bakt hvitløk er kjempegodt!

mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 22:33   #11
LinKa
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva syns du er best tilbehør til indrefilet av svin?

...


Sist redigert av LinKa : 24-11-10 kl 20:13.
  Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 22:47   #12
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva syns du er best tilbehør til indrefilet av svin?

Saltbakte partypoteter, ovnsbakt tomat fylt med sjampingionog løk toppet med revet ost, fløtepeppersaus (hjemmelaget butt åff kårs), maiskolber og fresh salat.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 22:56   #13
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.636
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva syns du er best tilbehør til indrefilet av svin?

Risotto med sopp og parmesan.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 23:02   #14
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva syns du er best tilbehør til indrefilet av svin?

Nå har jeg bestemt meg for å servere min indrefilet på onsdag på en seng av fløtestuet champignon, paprika og sukkererter, garnert med vannkastanjer, og sammen med hjemmelaget potetmos med fløte og ørlite grann sennep, garnert med revet gulrot.
Det blir godt det, tenker jeg.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 23:18   #15
Lykkex3
Superaktiv
 
Lykkex3 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 441
Lykkex3 er populærLykkex3 er populærLykkex3 er populær
Standard

Sv: Hva syns du er best tilbehør til indrefilet av svin?

Jeg pleier å lage ett hulrom igjenom hele kjøttet og stappe inn parmesan og tynne skiver av hvitløk. Deretter pakker jeg den inn i parmaskinke og griller. Servereres med bakt rødløk, aubergine, squash, sopp og små tomater som jeg drysser timian, havsalt og litt smør over.
Ved siden av dette har jeg enten risotto med parmesan eller mandelpotetmos til.
Jeg lager ikke saus til, men har balsamicosirup ved siden av.

Lykkex3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 23:28   #16
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva syns du er best tilbehør til indrefilet av svin?

Vi har brukt å lage en variant av gratinerte poteter (med hønsebuljong, purre, melk, spinat+ost) og servert soppsaus evt. andre grønnsaker i tillegg. Vi bruker å lage blackened svinefilet med masse pepper, oppskriften ligger på matprat tror jeg.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-08, 08:01   #17
MorStine
*elsker ENGA*
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 1.042
Blogginnlegg: 2
MorStine er populærMorStine er populærMorStine er populærMorStine er populær
Standard

Sv: Hva syns du er best tilbehør til indrefilet av svin?

Hjemmelagde fløtegrat. poteter, stekte/gratinerte bifftomater, fløtesurret champinjonger, grønnsalat og brokkoli/blomkål-grateng.
I selve kjøttet lager jeg lommer og putter inn halve hvitløksfedd og krydrer godt. Så steker jeg det i folie og lar det hvile leeeenge førjeg tar av folien

__________________
fra MorStine og femmerbanden; '99, '00, '04, '06. Pg '20 Fem flotte gutter!
MorStine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-08, 11:10   #18
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.427
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva syns du er best tilbehør til indrefilet av svin?

Wow! Takk for alle svar. Nå fikk jeg masse inspirasjon.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-08, 11:22   #19
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.850
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva syns du er best tilbehør til indrefilet av svin?

Soppstuing er veldig godt.

Soltørkede tomater og god skinke evnt. bacon er også deilig.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-08, 11:24   #20
M&M
Superduper
 
M&M sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.241
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva syns du er best tilbehør til indrefilet av svin?

Oi, nå ble jeg sulten!
Ser ut av vinduet og vurderer muligheten for å grille indrefilet i dag...
Jippi, det er sol!

M&M er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no