Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dialekt hos barna i Bakkebygrenda på NRK

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-01-12, 19:09   #1
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Dialekt hos barna i Bakkebygrenda på NRK

Er det en virkelig dialekt de snakker, eller er det oslounger som later som de er fra landet?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 19:20   #2
Tuneland
grand multipara
 
Tuneland sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.740
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dialekt hos barna i bakkebygrenda på NRK

Synes det ligner veldig på dialekta til Therese Johaug?

__________________
~Tuneland~
Mamma til fem flotte fyrer f 92, 02, 04, 05 og 08.
Tuneland er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 19:20   #3
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.457
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dialekt hos barna i bakkebygrenda på NRK

Det er ikke dialekt, nei. Jeg fikk vondt i magen av å se på, det er helt grusomt.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 19:22   #4
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dialekt hos barna i bakkebygrenda på NRK

Jeg bare hører, for jeg sitter med ryggen til TV, og satt akkurat og undret meg over hvor i all verden de snakker sånn.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 19:24   #5
Helle
Har glorien til vask.
 
Helle sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.696
Helle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dialekt hos barna i bakkebygrenda på NRK

Det skal liksom være "solung". Lyden er spilt inn på Flisa i Solør. Det er lokale barn derfra som har stemmene. Det er litt tilgjort, men ganske likt som den dialekten er.

__________________
Snuppelurene 01 og 05
Lillebror 16/7-08

Helle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 19:25   #6
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.198
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dialekt hos barna i bakkebygrenda på NRK

Joda, det er dialekt. Solørtraktene, mener jeg.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 19:25   #7
Helle
Har glorien til vask.
 
Helle sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.696
Helle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dialekt hos barna i bakkebygrenda på NRK

Jeg syns det hadde vært bedre med svensk, som er orginalspråket.

__________________
Snuppelurene 01 og 05
Lillebror 16/7-08

Helle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 19:26   #8
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.457
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dialekt hos barna i bakkebygrenda på NRK

Men det er masse ord som er helt feil. Jeg snakker solung ... eller, jeg gjør ikke det til daglig, men jeg har gjort. Og det stemmer virkelig ikke med dialekten, er det for at det skal bli lettere å forstå at de har endret den?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 19:27   #9
Helle
Har glorien til vask.
 
Helle sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.696
Helle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dialekt hos barna i bakkebygrenda på NRK

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Men det er masse ord som er helt feil. Jeg snakker solung ... eller, jeg gjør ikke det til daglig, men jeg har gjort. Og det stemmer virkelig ikke med dialekten, er det for at det skal bli lettere å forstå at de har endret den?

Nei, det er det jeg mener med at det er ganske tilgjort. Bedre med svensk.

__________________
Snuppelurene 01 og 05
Lillebror 16/7-08

Helle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 19:28   #10
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dialekt hos barna i bakkebygrenda på NRK

Hvilken versjon av Bakkebygrenda er det som sendes? Det er ikke de samme barna som jeg har sett da jeg var liten.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 19:28   #11
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.198
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dialekt hos barna i bakkebygrenda på NRK

Hvor lenge siden er det du snakket den dialekten, Input? Jeg spør bare fordi min opprinnelige dialekt (eller mangel på sådan) har forandret seg veldig mye fra da jeg bodde der/snakket dialekten. Om jeg snakker dialekt slik jeg husker den nå i dag, så mener mine sambygdinger at jeg snakker som en 80-åring, med svært gammeldags ordforråd og språk, siden dialekten har utviklet seg mye fra da jeg flyttet fra bygda.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 19:29   #12
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.731
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dialekt hos barna i bakkebygrenda på NRK

Opprinnelig lagt inn av Helle, her.

Jeg syns det hadde vært bedre med svensk, som er orginalspråket.

Helt enig! Generelt liker jeg at NRK har mange programledere o.l. med ulike dialekter, men å oversette svensk til norsk synes jeg er unødvendig. Det er like greit at ungene lærer seg svensk med en gang. Pluss at jeg har liksom et forhold til alt av Astrid Lindgren og det er jo så mye bedre på svensk.

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 19:30   #13
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.457
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dialekt hos barna i bakkebygrenda på NRK

Det er 10 år siden jeg bodde der (og snakket sånn), men jeg har stadig kontakt med mange på samme alder som meg som fremdeles bor der og de snakker virkelig ikke likt som ungene i Bakkebygrenda. Ikke ungene til mine venner heller.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 19:31   #14
Helle
Har glorien til vask.
 
Helle sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.696
Helle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dialekt hos barna i bakkebygrenda på NRK

Jeg bor ikke der, men kjenner mange derfra og kjenner dermed dialekten veldig godt. Det er rart å høre på, men dialekten er veldig bred i utgangspunktet altså, selv om dette blir veldig tilgjort.

__________________
Snuppelurene 01 og 05
Lillebror 16/7-08

Helle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 19:32   #15
Helle
Har glorien til vask.
 
Helle sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.696
Helle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dialekt hos barna i bakkebygrenda på NRK

Opprinnelig lagt inn av Primrose, her.

Helt enig! Generelt liker jeg at NRK har mange programledere o.l. med ulike dialekter, men å oversette svensk til norsk synes jeg er unødvendig. Det er like greit at ungene lærer seg svensk med en gang. Pluss at jeg har liksom et forhold til alt av Astrid Lindgren og det er jo så mye bedre på svensk.

Enig med resten av det du sa nå også.

__________________
Snuppelurene 01 og 05
Lillebror 16/7-08

Helle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 19:34   #16
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.457
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dialekt hos barna i bakkebygrenda på NRK

Opprinnelig lagt inn av Helle, her.

Jeg bor ikke der, men kjenner mange derfra og kjenner dermed dialekten veldig godt. Det er rart å høre på, men dialekten er veldig bred i utgangspunktet altså, selv om dette blir veldig tilgjort.

Den er jo bredere enn dette egentlig, men jeg tror mange unge snakker "penere" enn de gjorde før. Så "bredheten" er ikke det som plager meg, men at mange ord er helt, helt feil. Nå kommer jeg ikke på noen eksempler, siden det er en uke siden jeg så det og sørget for å få ungen i seng før det begynte i dag, for å slippe en runde til.

Jeg synes forøvrig også det er trist at det er dubbet. Det var jo så koselig på svensk.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 19:40   #17
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.353
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dialekt hos barna i bakkebygrenda på NRK

Imponert over hvor lite handling det var, men greit nok, vi måtte forklare endel for ungene som de ikke skjønte.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 19:49   #18
Sonar
Bør lage seg en tittel selv
 
Sonar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dialekt hos barna i bakkebygrenda på NRK

Det kan forsåvidt være dumhet, men dette var jo så dårlig! Minsten her synes det var kjedelig og det må jeg si meg enig i. Jeg som tenkte at vi skulle kose oss med Bakkebygrenda.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 19:53   #19
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dialekt hos barna i bakkebygrenda på NRK

Opprinnelig lagt inn av Primrose, her.

Helt enig! Generelt liker jeg at NRK har mange programledere o.l. med ulike dialekter, men å oversette svensk til norsk synes jeg er unødvendig. Det er like greit at ungene lærer seg svensk med en gang. Pluss at jeg har liksom et forhold til alt av Astrid Lindgren og det er jo så mye bedre på svensk.

For noen år siden kom alle Astrid Lindgren filmene i "ny" utgave på dvd. De finnes ikke lenger med norsk tekst, bare svensk. Så enten må man høre på dubbet versjon eller så må man lese svensk tekst. Skjønner ikke hvorfor de tok vekk alternativet norsk tekst.

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Imponert over hvor lite handling det var, men greit nok, vi måtte forklare endel for ungene som de ikke skjønte.

Den andre filmversjonen er mye bedre!

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 20:22   #20
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.627
Blogginnlegg: 259
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dialekt hos barna i bakkebygrenda på NRK

Jeg synes det er flott med ulike dialekter, men skjønner ikke poenget med å dubbe/legge stemmer til danske og svenske barneserier.
Det må da vel utelukkende være en fordel å forstå nabospråkene våre - og det gjør jeg i høyeste grad, mye takket være serier jeg så på som barn.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no