Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvilke fordommer har du mot østkanten?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-13, 18:05   #41
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?

Takk for tråden, Tallulah. Jeg har flere ganger hørt at "det er så mange fordommer mot østkanten" her på FP, og så har jeg aldri oppfattet hvilke det er. Men det kan jo være jeg ikke ser bjelken i mitt eget øye.

Jeg har bodd østpå og vestpå. Øst har jeg bare bodd sentalt, vestpå har jeg bodd både sentralt og i periferien.

Da jeg flyttet til østsiden av elven var det lenge før det ble kult (nå kommer snart Tallulah og sier at "neeida, det var begynt å bli kult lenge før 1995, altså!!", men det var i hvert fall ingen rundt meg som hadde oppfattet det, i så fall), og en del kollegaer holdt på å dåne av at jeg bodde i gansterland. Og jeg glemmer aldri en kollega som nok aldri hadde vært øst for Nationaltheateret, og vi skulle på en restaurant som var veldig poppis og hipp helt nede på Grünerløkka. Han kom dit litt etter oss og var helt BLEK og sjokkskadet av bare å ha sett gata fra taxivinduet

Jeg har vel de samme populasjonsoppfatningene som Candy, men det er klart jeg har fordommer i tillegg, mer eller mindre velbegrunnede.

Jeg har for eksempel fordommer mot Grünerløkkas hipstere som er så uniformerte i sin "individuelle" hipsterhet at det blir rent komisk. Jeg tror ikke jeg kunne bodd på et sted der dømmende øyne vurderte klesdrakt og dømte Ed Hardy sko nord og ned, men nesten identiske Iron Fist som "inne".

I "ytre Oslo Øst" så er jeg ikke kjent, og har opplevd bydelene mer der på besøk eller gjennomkjøring. Jeg syns det ser ut til å være mange fine "bygder" der også, som på Lambertseter. Hyggelige og nære lokalsamfunn. Men noen av de nyere bydelene bærer fortsatt litt preg av "bomaskiner".

Men, siden vi er i gang med å flagge fordommer: for meg som er vant til ungjenter som kler seg som morra si, med flate sko, beige klær og vel-lagt sminke og pikerden av og til perler i ørene, så stirrer jeg av og til så øynene nesten faller ut av hodet mitt når jeg ferdes uti drabanten østpå og ser halvnakne jenter med åletrange klær, vaklende på skyhøye hæler og med sminke som veier nesten mer enn klærne.

Bilder: Sko som er heeelt ute på Grünerløkka:


Sko som er helt INNE på Grünerløkka:

Vedlagte bilder
Filtype: jpg ed-hardy2.jpg (16,9 KB, 354 visninger)
Filtype: jpg Zombie-Stomper-Stiletto-heels_n.jpg (11,4 KB, 349 visninger)
__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel

Sist redigert av Polyanna : 18-10-13 kl 18:13.
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 18:07   #42
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.976
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Ikke helt enig der altså.

Jeg kan lage kart til deg som viser at jeg har rett.

Det er akkurat dette jeg jobber med, nemlig.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 18:09   #43
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Østkanten og vestkanten er jo i Oslo. Bærum er Bærum, egen kommune utenfor Oslo. Jeg kan jo like godt si at østkanten da skal også ha med Lørenskog, Nittedal og Oppegård.

Vet ikke helt hvorfor, men jeg er ikke enig med deg. Bærum sammenstilles med Oslo vest i utallige sammenhenger, og statistisk er det store likheter, feks på navnestatistikker, utdanning, jobbtyper osv. Oslo ligger mye mer mot øst enn vest, så kommunene nord/øst for Oslo er mye lenger unna enn kommunene som ligger vest.

Jeg som er fra disse vestlige kommunene har ihvertfall møtt plenty av fordommer fra folk over hele landet fordi jeg er "fra vestkanten."

Enkelte (for utenforstående usynlige) forskjeller vil det alltid være, deler av både Asker og Bærum (og Oslo - Sørkedalen anyone) er skikkelig på landet og bøgda.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 18:13   #44
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.164
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

:har heller aldri vært på Ammerud:

Ammerud er jo bestest!

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 18:14   #45
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?

Og jeg er med Tjorven på demografien her.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 18:17   #46
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?

Unge jenter og gamle menn forekommer i Oslo også. Det meste man finner på bygda kan man også finne i Oslo tror jeg. Det bare synes ikke så godt fordi det er så mange mennesker at ikke alt blir like synlig.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 18:31   #47
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?

Bærum og Oslo Vest er jo som samme kommune å regne. Det er en veldig glidende overgang. På østsiden er det virkelig helt andre forhold.

Min største fordom er at østkantfolk har fordommer mot Bærum/Oslo vest. Eller så er det i det minste tydeligvis mer legitimt å si det høyt. Jeg vil tippe at omtrent halvparten av alle nye folk jeg møter fra østkanten, kommer med en slengbemerkning om hvor jeg er fra. Det er vennskapelige, morsomme bemerkninger altså, så det gjør meg ikke noe. Men jeg synes det er interessant hvordan det at jeg er fra Bærum alltid blir lagt merke til, mens ingen reagerer på Kari fra Bøler.

Jeg kommer forøvrig som regel rett ut fra H&M katalogen, så det er ikke det det står på heller.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 18:31   #48
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?

Grunnen til at jeg reagerer på polariseringene er fordi det er store middelkasseområder både øst og vest. Høybråten, gamle furuset og Grorud, Ammerud inn mot marka, hellerud, godlia, deler av Oppsal, ulsrud, abilsø, strekningen bøler-skullerud, langerud, Ekeberg, Lambertseter og Nordstrand er jo alle østkantsteder med en velmøblert og ganske stor øver middelklasse. Hvis man polariserer slik at man setter Tøyen skole opp mot smedstad eller ris, så blir jo forskjellene gigantiske. Men de forskjellene er jo ikke sannheten om forskjellen på øst og vest i Oslo.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 18:35   #49
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?

Kanskje det er det at Bærum/Oslo Vest er så profilert og med tydelige stereotyper som gjør det? Jeg vil tro kanskje Bergensere har det litt på samme måte i Oslo? Hva sier dere Bergensere?

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 18:36   #50
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Unge jenter og gamle menn forekommer i Oslo også. Det meste man finner på bygda kan man også finne i Oslo tror jeg. Det bare synes ikke så godt fordi det er så mange mennesker at ikke alt blir like synlig.

Selvfølgelig finnes ALT man finner på bygda også i Oslo, men det som er interessant er vel om det finnes i samme størrelsesorden?

Det med unge jenter/voksne menn var utbredt der jeg kom fra også, og det hang litt sammen med en kultur der bilen var veldig viktig. De voksne gutta hadde bil, ganske enkelt, og det var VELDIG status og stas.

Hjemmebrent har jeg aldri hørt om i Oslo - det kan da umulig være en fordom å mene at det i større grad er et bygdefenomen enn et byfenomen?

Men det er jo blitt et mindre fenomen generelt, da.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 18:37   #51
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Grunnen til at jeg reagerer på polariseringene er fordi det er store middelkasseområder både øst og vest. Høybråten, gamle furuset og Grorud, Ammerud inn mot marka, hellerud, godlia, deler av Oppsal, ulsrud, abilsø, strekningen bøler-skullerud, langerud, Ekeberg, Lambertseter og Nordstrand er jo alle østkantsteder med en velmøblert og ganske stor øver middelklasse. Hvis man polariserer slik at man setter Tøyen skole opp mot smedstad eller ris, så blir jo forskjellene gigantiske. Men de forskjellene er jo ikke sannheten om forskjellen på øst og vest i Oslo.

I tillegg er jo Hovin, Sinsen, disen, grefsen og Kjelsås også teknisk sett øst, og det nyanserer jo bare ytterligere.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 18:38   #52
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Grunnen til at jeg reagerer på polariseringene er fordi det er store middelkasseområder både øst og vest. Høybråten, gamle furuset og Grorud, Ammerud inn mot marka, hellerud, godlia, deler av Oppsal, ulsrud, abilsø, strekningen bøler-skullerud, langerud, Ekeberg, Lambertseter og Nordstrand er jo alle østkantsteder med en velmøblert og ganske stor øver middelklasse. Hvis man polariserer slik at man setter Tøyen skole opp mot smedstad eller ris, så blir jo forskjellene gigantiske. Men de forskjellene er jo ikke sannheten om forskjellen på øst og vest i Oslo.

Nei, klart det ikke er det? (Det vet vel alle håper jeg). Samtidig vil jeg påstå at det er litt mer homogene forhold på flere vestkantskoler enn på østkanten? Eller tar jeg feil? Villaområdene på østkanten deler vel i større grad skoer med blokkbebyggelse og større variasjon i befolkningen enn i vest? Og så kommer det selvfølgelig an på hva man kaller øst og vest også. Jeg er klar over det.

Og så er det vel ingen tilfeldighet at skoler som tøyen ligger nettopp på østkanten.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 18:42   #53
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Selvfølgelig finnes ALT man finner på bygda også i Oslo, men det som er interessant er vel om det finnes i samme størrelsesorden?

Det med unge jenter/voksne menn var utbredt der jeg kom fra også, og det hang litt sammen med en kultur der bilen var veldig viktig. De voksne gutta hadde bil, ganske enkelt, og det var VELDIG status og stas.

Hjemmebrent har jeg aldri hørt om i Oslo - det kan da umulig være en fordom å mene at det i større grad er et bygdefenomen enn et byfenomen?

Men det er jo blitt et mindre fenomen generelt, da.

Enig i det. Spesielt det med hjemmebrent. Men etter å ha jobbet på helsestasjon for ungdom i Oslo satt jeg ikke akkurat igjen med et bilde av at det var færre av den typen forhold en der jeg kom fra.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 18:44   #54
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?

Absolutt mer homogent i vest.

Av og til føles det som om å fortsatt bo på 70-tallet (bare MED penger): Nesten alle er hvite, nesten alle bor i enebolig/rekkehus, en god del har deltidsarbeidende/hjemmeværende mødre, nesten alle er slanke (barn og voksne), nesten ingen er skilt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 18:46   #55
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Absolutt mer homogent i vest.

Av og til føles det som om å fortsatt bo på 70-tallet (bare MED penger): Nesten alle er hvite, nesten alle bor i enebolig/rekkehus, en god del har deltidsarbeidende/hjemmeværende mødre, nesten alle er slanke (barn og voksne), nesten ingen er skilt.

Det er dette som av og til gjør det litt fornøyelig å diskutere/snakke med folk fra de litt mer skjermede områdene i vest. Av og til er det akkurat som om de glemmer at det ikke er sånn overalt. Og det er jo lett å skjønne, man kalibrerer jo normalnivået sitt etter det man ser rundt seg.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 18:51   #56
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Ammerud er jo bestest!

Ja, det er ikke noe bevisst valg, altså. Det er mange deler av Oslo jeg aldri har vært i.

Jeg har jo ellers bodd i Oslo indre øst siden 1997, og det er ikke feil å gå rundt og tro at det er flere synlig slitne folk (narkomane, sniffere, alkoholikere, uteliggende romfolk), veldig mange flere ikke-vestlige innvandrere og veldig mange flere sosialhjelpmottagere å se her enn på vestkanten. Så spørs det jo, da, hvilke fordommer man har mot disse gruppene. Jeg føler ikke for å flagge mine, egentlig.

Men vi bor jo på en del av østkanten der det er forholdsvis få hipstere i forhold til disse andre gruppene. Jeg ser veldig mange flere med hijab enn med sånne sko som Polyanna snakker om, for å si det sånn.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 18:55   #57
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.976
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Av og til føles det som om å fortsatt bo på 70-tallet (bare MED penger): Nesten alle er hvite, nesten alle bor i enebolig/rekkehus, en god del har deltidsarbeidende/hjemmeværende mødre, nesten alle er slanke (barn og voksne), nesten ingen er skilt.

For sånn er det virkelig ikke her jeg bor.

Det som skremmer meg er de folka jeg møter i jobbsammenheng som tror at det er sånn overalt. For det finnes faktisk folk som tror det: "Hæ? Men alle tjener da over 6G?" Heldigvis er det ikke så mange av dem, og jeg tror de blir færre og færre.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 19:23   #58
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?

En ting jeg tror vi bygderømlinger glemmer er hvor mye mindre homogent det har blitt på bygda siden vi flyttet derfra. Både asylmottak, bosetning av flyktninger og generell arbeidsinnvandring har gjort i hvert fall min hjembygd mye mindre homogen enn der jeg bor nå. Og siden det er mindre forhold så blir de mye tettere integrert der enn det lett kan bli i Oslo.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 19:48   #59
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.862
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

I tillegg er jo Hovin, Sinsen, disen, grefsen og Kjelsås også teknisk sett øst, og det nyanserer jo bare ytterligere.

Hovin og Sinsen er nå øst både teknisk og i ånden, vil jeg si. Disen, Grefsen og Kjelsås er jeg enig i at er åndelig vest.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 19:49   #60
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?

Jeg bor i Bærum vest. Da eldstemann startet på skolen her i 2000, var han skolens mest eksotiske, med utenlandsk far og et unorsk etternavn. I dag så jeg gjennom årets elevkatalog. Og du verden så mange nasjonaliteter det er på skolen nå. Så det har gått radigt. Hvorfor vet jeg ikke. Men ting har skjedd. Jeg er ikke så aktiv i nærmiljøet, men jeg håper det har blitt røsket litt i den snevre tankegangen jeg møtte på her i området tidligere.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no