Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-13, 18:05   #201
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?

Jeg ser jeg misforstod spørsmålet litt her. Svarte ikke helt på det som ble spurt om. Så svaret mitt har kanskje sjokkert noen, for det var jo helt feil i forhold til hva det ble spurt om. 😂🙈

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-13, 09:03   #202
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.547
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?

Kutte frisøren kunne jeg kanskje gjort, men det hadde ikke hjulpet nevneverdig, jeg er der vel i snitt annethvert år, og farger og sånt bedriver jeg ikke.

Om det var midlertidig skulle det gått, det har vi gjort før (type: ulønnet perm siden ungen ikke fikk barnehageplass før ca 1 år (halvt år for nummer to) etter at permisjonen tok slutt. Dette visste vi jo om i forkant, så vi sparte opp penger som vi kunne tære av. Vi handlet mat på rema, lite klær til oss voksne, det nødvendigste til ungene (egentlig bruker vi ikke mye penger på klær til ungene, vi arver så mye)

Vi hadde en sofa som vi hadde arvet fra mine besteforeldre. NY sofa (annet enn sovesofa fra ikea, dem har vi faktisk to av når jeg tenker meg om) kjøpte vi først i år, og har ingen planer om å bytte med det første, nei.

Om det var langvarig/permanent hadde vi måttet ta andre grep, men for en begrenset periode har vi klart det fint ved å knipe på ferie (annen ferie enn å besøke foreldrene våre har vi vært på en gang, det var bryllupsreisen vår) og mat, og luksus. ja, og frisør, mannen har klippemaskin, og han klipper ungene, og jeg går til frisøren altså sånn jevnt over "før jeg skal bære en unge til dåpen". Sånn siden yngste nå er 2,5 år, og jeg ikke har noen planer om å døpe flere sånn med det første planlegger jeg en tur før jul uansett, da.

Summene folk bruker på ting jeg ikke prioriterer handler jo om prioriteringer, så jeg lar meg ikke sjokkere, bare konkluderer at vi er i ulike faser. Vi har god inntekt, det synes jeg absolutt. (og nå som mannen min likevel ikke er arbeidsledig på mandag, så fortsetter det sånn!) men vi kom inn på boligmarkedet på et dårlig tidspunkt, i 2007 sånn rundtomkring en måned før alt begynte å falle, virket det som.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-13, 10:18   #203
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

vi kom inn på boligmarkedet på et dårlig tidspunkt, i 2007 sånn rundtomkring en måned før alt begynte å falle, virket det som.

Hø? Hvilket boligmarked er det dere befinner dere i, egentlig? Her har boligprisene økt med bortimot 50 % siden 2007.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-13, 10:20   #204
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.643
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hø? Hvilket boligmarked er det dere befinner dere i, egentlig? Her har boligprisene økt med bortimot 50 % siden 2007.

Og her med godt over 50 % etter 2007.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-13, 10:23   #205
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.547
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hø? Hvilket boligmarked er det dere befinner dere i, egentlig? Her har boligprisene økt med bortimot 50 % siden 2007.

Joda, det har klatret oppover igjen etter den tid, men da vi kjøpte var det det dyreste huset solgt i det borettsalget ever. Og det tok noen år før den rekkoden ble slått, det gikk bare nedover. Men det var da opp igjen såpass at vi solgte for litt mer enn vi kjøpte for i fjor da. Men langt fra 50% altså! så egentlig "lider" vi mest av at vi kjøpe dyrere hus igjen da vi flyttet. Og det er jo en prioriteringssak.

Men 50 % opp fra 2007, nei, vi var langt derfra, særlig siden det altså gikk nedover de første årene, men det tok lenger tid før vi flyttet enn først tenkt, så det gikk seg til.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-13, 10:43   #206
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hø? Hvilket boligmarked er det dere befinner dere i, egentlig? Her har boligprisene økt med bortimot 50 % siden 2007.

Her har det steget med langt fra så mye, ca 30%. Jeg tror ikke det er vanlig med over 50%

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-13, 10:45   #207
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Her har det steget med langt fra så mye, ca 30%. Jeg tror ikke det er vanlig med over 50%

Jeg skal ikke påstå at det er akkurat 50 % altså. Så godt kjenner jeg ikke statistikken, men boliger i området vårt har omtrent doblet seg i verdi på ti-tolv år, så jeg tror ikke det er helt langt fra sannheten heller.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-13, 10:57   #208
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?

Vi kan prioritere bort mye om vi må leve på en inntekt, vi sløser bort mye penger. Det meste "sløses" bort på reiser, vi drar snart på vår tredje utenlandstur med unger dette året. I tillegg har jeg og mannen vært på utenlandstur uten barn. Vi skal også på tur i februar og da søker jeg meg fri uten lønn. (Har ikke ferie.)
Vi kan også kutte i klær og sko, vi kan selge den splitt nye bilen og det splitt nye huset. Begge to er lettsolgte, vi har gjort gode kjøp.
Ellers spontanhandler vi mye, så ukehandling med middagsplanlegging hadde spart oss for ganske mye på matfronten.
Frisør er ikke den store utgiftposten hos oss, men kunne selvsagt kuttes. Vi går sjelden på kino, spiser sjelden ute (men oftere enn før),, men kjøper oss altså det vi vil ha i hverdagen. Vi har mye å gå på bare ved å kutte i luksusvanene våre.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-13, 11:28   #209
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.016
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?

Her har boligprisene økt med 15% siden sommeren 2007. Langt fra 50%.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-13, 11:46   #210
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Haha, akkurat sånne planer driver jeg også og legger! Men jeg ikke delt dem med andre, da. Litt redd for å virke nevrotisk.

Jeg delte i mange år avis med en som fikk meg til å google småbruk fordi han var sikker på at verden skulle gå under snart. Da jeg påpekte at han jo fikk allergisk sjokk bare av å gå forbi et gårdsbruk ville han ha fiskebåt i stedet. Til slutt fikk jeg overtalt ham til å gå med på at om verden gikk under så var det nok jorder rundt huset vårt og at vi bodde så nærme havet at vi ikke trengte å bo i båten. Men han smuggooglet New Zeland likevel, sånn i tilfelle vi hadde behov for å bo et litt øde sted med mange husdyr.

Jeg kjenner at jeg ikke savner dommedagsprofetiene hans så veldig mye. Selv om tar det at han nå selger designervesker og -sko fra nettbutikk som et tegn på at økonomien går til helvete. Han lærte meg nettopp at etablering av sånne ting var det utlimate tegnet på at økonomien snart gikk under.

Jeg for min del har funnet ut at det er ingenting man sparer så mye penger på som å jobbe. :har ikke lengre tid til å verken handle, gå til frisør, hudpleie eller noe som som helst annet:

Fra spøk til alvor. Jeg hadde kuttet ned på matbudjettet og posten "annet". Har sett nok Luksusfellen til å vite at det er de to som ofte er de store pengeslukene. Reiser hadde vi nok også måttet kutte ned på. Null påsketur til Houston og venninnetur til NY.

Jeg er glad jeg har veldig lite huslån. Jeg har bodd lenge nok sammen med overfornevnte fyr til å tenke at han har rett i at ting ikke kan vokse inn i himmelen. Og at vi må begynne å forbruke mindre.

Jeg bruker ikke 10 000 i året på sko heller. Jeg har regnet over. Og så er jeg så heldig at jeg kjenner en skomaker veldig godt.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no