Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-13, 18:55   #41
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?

Det som ville monnet best hos oss er å kutte ferier. Vi bruker lite på luksus i hverdagen, lite på frisør (de som går til frisør går til en som tar 150kr for en klipp), lite på kosmetikk/hårprodukter, er omtrent aldri på restaurant, kjøper noe take away, men ikke mye. Går på kino innimellom og det ville nok blitt kuttet for en periode siden det fort kommer på 600-800kr hvis alle skal være med.

Brusen min måtte jeg nok kuttet. Jeg kunne nok sjekket en ekstra gang om ungene virkelig trenger de klærne jeg kjøper, men jeg tror ikke jeg har et høyt forbruk på det område heller. Jeg kunne sikkert spart litt i matbutikken, men den sitter litt langt inne. Det går en del penger på f.eks kjøttpålegg, men jeg syns det er viktig at ungene får i seg noe fra alle næringsgrupper. Det går mye til frukt og grønt også.

Hadde vår inntekt blitt halvert fra dagens nivå (har allerede gått en god del ned) så hadde vi fått problemer med å klare oss.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-13, 20:06   #42
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.789
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?

Det er ikke så mye å spare på hos oss - vi har et veldig lavt forbruk. Vi har ikke abonnementer av noe slag, vi har en bil, vi kjøper nesten ikke klær, jeg bruker ikke sminke, vi klipper oss hos søsteren til mannen og betaler med å lage middag til henne :-) Kino og teater er sjeldenheter - og vi ønsker oss billetter til slikt til jul og bursdag. Vi spiser nøkternt, men sunt - lager det aller meste fra bunn. Vi har en tv, ikke smarttelefoner, ikke I-pader eller andre nettbrett og kjøper mer eller mindre ikke noe interiørting. Vi kjøper ikke bøker (har ikke plass til flere), men låner haugevis på biblioteket. Ungene arver stort sett alt sportsutstyr etter hverandre, og eldstemann får stort sett nye ski, skistøvler, fotballer, slalåmstøvler, osv til jul - ofte kjøpt brukt. Vi har ikke vaskehjelp eller middag levert eller noen andre slike tjenester.

Det vi kunne spart litt på, er å kutte ferie - vi bruker ca 20000 på ferie i året. Vi kunne også kuttet SFO for andreklassingen, hun klarer å være alene hjemme. Dessuten kunne vi droppet fritidsaktiviteter for ungene - der går det ganske mye penger. Vi kunne også kuttet en del på gaver ut av familien - der går det en del.

Men i og med vårt lave forbruk ender vi med ganske mange penger i banken - så vi hadde klart minst 5 år på 1 inntekt uten å måtte kutte noe som helst.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-10-13, 14:48   #43
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.995
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?

Jeg vikle begynt med de usynlige tingene, som å se etter bedre tilbud på strøm, forsikring, lån og alarm. Sistnevnte kan evt droppes. Hadde ikke jobben dekket internett og telefon, ville jeg forsøkt å gå ned i hastighet og inkluderte mb. Så ville jeg forsøkt å selge unna fravokst tøy og utstyr, i stedet for å gi bort. Dernest måtte det blitt matpakke til lunsj og mindre kjøtt til middag.

Brorparten av vårt overskudd går til oppussing, så noe ville nok blitt utsatt der. Det er der det er mest å hente, men også veldig kjipt å stoppe opp i. Vi pusser ikke opp av kosmetiske grunner. Ferier er allerede billige, og det ville koste mye livskvalitet å droppe Netflix eller sunn mat, så det sitter langt inne. Samme med veldedigheten, det droppes bare hvis det virkelig kniper.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-13, 20:59   #44
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?

Jeg har hatt perioder med mye dårligere råd, og er til en viss grad i en sånn periode nå.

Det som kuttes er klær og sko til meg, abonnementer, kaféturer, kantinemat og mine kinoturer o.l.

Det sitter lenger inne å kutte sånt hos ungene, dvs. kino og klær.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-13, 21:05   #45
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.174
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?

Jeg hadde kuttet ned på utrolig mye, både klær, opplevelser, sminke, og i det hele tatt bare for å kunne ha råd til å kjøpe den maten jeg vil.
God kvalitetsmat trumfer det meste her i gården.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-13, 21:10   #46
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.782
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?

Vi har allerede prioritert bort alt, så her er det faktisk middag til oss voksne som måtte blitt prioritert bort tror jeg. Og Donald til eldstemann, men den sitter langt inne altså.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-13, 21:33   #47
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Jeg hadde kuttet tv abbonement og heller klart oss med nett-tv og netflix. Og nedjustert hastigheten på Internett kanskje.

Ellers hadde jeg nok kunnet klare meg uten noe nye klær og dyr selvpleie i et halvt år.

Jeg er alene på en ganske relativt lavlønnet, er vikar uten fast inntekt og får ikke noe stønaden ellers og når jeg ble alene så tenkte jegå kutte ned på canal digital men gikk jo ikke, var bare en standar pakke å internettet fra de har jeg på lavest, og kuttet jeg ut å ha tv signaler måtte jeg kutte Internett fra de og . Prøvde med ice for å se men det gikk ikke til at noen skulle bruke eks netflix på iPad og turbo bruke pcen sin

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-13, 08:58   #48
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?

Jeg kjøper faktisk en flaske mineralvann om dagen, iste, Olden eller Pepsimax, det burde vel strengt tatt kuttes ut først, tilsvarer faktisk 500 kr i måneden!
Uff, for en sløsing...

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-13, 09:08   #49
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Jeg er alene på en ganske relativt lavlønnet, er vikar uten fast inntekt og får ikke noe stønaden ellers og når jeg ble alene så tenkte jegå kutte ned på canal digital men gikk jo ikke, var bare en standar pakke å internettet fra de har jeg på lavest, og kuttet jeg ut å ha tv signaler måtte jeg kutte Internett fra de og . Prøvde med ice for å se men det gikk ikke til at noen skulle bruke eks netflix på iPad og turbo bruke pcen sin

Telenor da? Vi har ikke kabel-tv abbonement, og vi har internett fra Telenor. Fornøyd med både hastighet og service.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-13, 09:09   #50
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?

Ellers kunne jeg kuttet masse: Kantinemat, brus, iskaffe, klær, dingser, lista er lang.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-13, 09:13   #51
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?

Jeg måtte vel prioritere bort farrisen, en del økovarer, kunne kjøpt ulltøy til ungene på salg/ sparkjøp og lignende. Vi kunne droppet abonnementer og bassengbesøk (vi bruker mye der!) og vi har mye vi kan gå ned i kvalitet på. Jeg skulle skrive at vi kunne prioritert bort snekkeren (vi totalrenoverer), men så kom jeg på at det er dyrere å bli skilt enn å ha snekker. Storesøster kunne droppet ridetimene og ridd på hestene til foreldrene mine. Men vi er egentlig ganske flinke økonomisk allerede da. Greier oss med en bil (noe som innebærer mye gåing/ sykling for en av oss), trener ikke på treningssenter, planlegger handling for uka, baker mye selv og kjøper brukt der vi kan.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-13, 09:14   #52
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Telenor da? Vi har ikke kabel-tv abbonement, og vi har internett fra Telenor. Fornøyd med både hastighet og service.

Det har vi også. Vdsl eller noe.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-13, 09:52   #53
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?

Tja jeg har ikke noen store utgiftsposter på klær/sminke/hår (til meg), så der er det ingenting å hente. Kan sikkert spare litt på barnas kles budsjett kjøpt mer brukt eller på salg. Kino der har vi heller ingenting å spare inn, vi går så sjeldent på kino, men vi kjøper en del filmer og har dyr tv hjemme, kunne sikkert kuttet ned der.

Det største kuttet ville nok vært innenfor mat/husholdning, gadget og oppussing. Vi kunne om nøden var stor sikkert kvittet oss med en bil også, selv om dette ville forverret hverdagslogistikken ganske mye, men det hadde sikkert gått om vi måtte. Og vi hadde sikkert droppet innkjøp av blader og bøker, samt tilfeldige ekstra-gaver/leker til barna, her er det en del å hente.

I det store og hele tror jeg vi hadde kunnet stramme inn mye bare ved å lage et budsjett og se hva vi faktisk bruker penger på i dag. Ellers ville selvfølgelig sparingen bli kraftig redusert, men jeg tror vi skulle klart oss rimelig greit for en periode (1-2 år) med mindre i inntekt.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-13, 10:47   #54
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.471
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?

Ser at jeg lever antakelig som det dere definerer som "dårlig råd" allerede, ettersom jeg ikke bruker særlig mye penger på ferier, kosmetikk, shopping, bil, abonnementer og ting flere av dere vil kutte ned på.

Så jeg måtte kutte ned på mat antakelig, jeg handler ikke på Rema for å si det sånn. Og kutte de få restaurantbesøkene jeg har på et år. Eller avtale med banken om å betale ned mindre på lånet evt få avdragsfrihet en periode.

Har allerede hatt et år der jeg ikke kjøpte klær og det gikk helt fint. Nå har jeg opphevet det, men kjøper ikke mye likevel.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-13, 11:08   #55
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?

Eg hadde slutta å snuse. Og så hadde eg droppa den faste dobbeltimen min hos hudpleier, frisør hadde eg IKKJE kutta. Eg hadde slutta å kjøpe klær til meg og sjølv og eg hadde reist mindre. Berre med dette hadde eg vel spart adskillige tusen i måneden og forhåpentlig sluppe å spare på det eg bruke til ungane.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-13, 11:11   #56
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?

Vi har sagt opp tv-abonnementet og fiberen, vi er hos frisør 1 gang i året, kjøper sjelden klær hvis vi ikke trenger noe, og da er det som oftest både vanntett og vindtett. Vi bruker en del på fritidsaktiviteter til ungene, og det blir en del reising i forbindelse med disse fritidsaktivitetene, noe jeg ser på som viktig og greit å bruke penger på. Av og til må vi dele på druene til og med, er ikke akkurat vant til å ha god råd nei.

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-13, 12:40   #57
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?

Som en av de familiene som "sitter fast" i en situasjon med dårlig råd er det en intressant tråd å lese.
Vi kan ikke kutte noe av det som står her, for vi har ikke disse utgiftene.
De er allerede fjernet.
Mitt eneste luksusprodukt er hårolje, to flasker à 270 kr i året
Vi er slettes ikke fattige, men det hadde vært lite å hente på å kutte cafèbesøk eller kino.
Aviser er dyrt og i perioder har vi ikke noen abonementer. Men vi ønsker oss til jul og bursdag og får stadig sånne "gi bort tre uker gratis" fra familie og venner.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-13, 13:06   #58
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?

Jeg ville først og fremst sjekket med banken om det var mulighet for å få lavere rente. Sparte akkurat 2000 kr pr mnd med å true med å flytte hele sulamitten til Skandiabanken. Anbefales! Det samme ville jeg gjort med forsikringer, kan noen tilby billigere forsikring? Mye å hente der også i mange tilfeller. Bruke bena mer, og drøye busskortet lengst mulig. Lage en del gaver selv, samt gjennomgå julegavelista om det er noen man kan luke ut ("Hei, det er Flubby! Du, jeg tenkte at til jul, kanskje jeg og du skulle gi gave til hverandre, men at vi dropper til ungene, de får jo så mye uansett?"). Ariel vaskemiddel vasker vårt tøy like rent som det Omo gjør, til 1/3 av prisen. Kanskje flere merkevarer kunne byttes ut med noe billigere? Bytte til billigere mobilabbonnement, si opp blader, netflix og andre ting vi abbonnerer på. Bli flinkere til å selge ting man selv ikke har bruk for. Kutte ned på brus og godterier og velge billigere middager.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-13, 13:11   #59
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?

Jeg synes det er interessant å lese hva andre regner som "må ha" og hva som er luksus. Jeg tenker f.eks. at det er råflott og den absolutte luksus med ansiktsbehandlinger, spa og den slags og det er noe jeg har gjort en gang i mitt liv, da fordi jeg fikk det i julegave. Noen jeg kjenner mener at det er råflott av meg å dra til frisøren annenhver måned mens jeg mener det er utenkelig å ikke gjøre det, og slett ikke noe jeg ser på som en luksusting. Naboene våre bestiller take-away pizza en gang i uken, det ser vi på som litt luksus osv... Sånt varierer ganske mye blant oss som egentlig har penger nok. Trur eg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-13, 22:54   #60
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva prioriterer man bort ved dårlig råd?

Jeg er enig med rine. Jeg synes ikke det er så veldig luksus å farge håret eller fikse vipper og bryn med regelmessige mellomrom. Det er ikke velvære for meg, mer nødvendige onder. Derimot svimer jeg av litt når jeg hører om hva andre bruker på vesker, design og avskårne blomster, mens de på sin side igjen stiller seg uforstående til at jeg bruker penger på vaskehjelp, osv.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no