Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvem er vi?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-10-13, 18:33   #41
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.548
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvem er vi?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men hvis jeg ikke er f. eks. underbetalt, synes jeg det blir feil å si "vi kvinner blir underbetalt". For jeg hører ikke til gruppen "underbetalte kvinner".

Ja, joda, jeg ser den da.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-10-13, 19:27   #42
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvem er vi?

Vi er et inkluderende ord, jeg mener det er underlig å bruke vi uten at man inkluderer seg selv.

Vi kan likevel noen ganger inkludere kun mannen, som noen nevnte over her også. "Vi" må få klippet hekken, kan fort bety "du".

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-13, 20:03   #43
Nima
Stadig innom
 
Nima sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nær Bergen
Innlegg: 807
Nima er populærNima er populærNima er populær
Standard

Sv: Hvem er vi?

Opprinnelig lagt inn av Sweetie, her.

Jeg synes det er vel så interessant å diskutere hvem man mener med "de". Da spesielt vestlendinger. De sier "Petter og de", og når jeg spør "Petter og hvem de", kan svaret like gjerne vise seg å være at "de" bare inkluderte en enkelt person ekstra.

Jepp. Jeg tar meg en tur ut til mamma og de...

Nima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-13, 20:22   #44
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.868
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem er vi?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg er ikke enig. Man viser ikke solidaritet ved å vi-e seg med en gruppe man ikke tilhører.

Men poenget mitt var jo nettopp at det ER en gruppe jeg tilhører. Det med "vi kvinner" var et dårlig eksempel, for det ville jeg nok ikke sagt, det høres litt rart ut. Men det ble brukt for å illustrere det jeg mente i tråden denne tråden er en spin off fra. Altså: Jeg kunne sagt at "vi på **** skole har fast arbeidstid til 16 hver dag" uten at det inkluderte individet meg, fordi jeg eksempelvis var sykmeldt eller jobbet redusert. Det var en slik bruk av "vi" jeg ble kritisert for i den andre tråden, og det var muligens lite reflektert av meg, men jeg synes likevel ikke at det er helt feil.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-13, 20:24   #45
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.868
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem er vi?

Ellers sier jeg "mor og de" når jeg bare mener mor og far. Det er jo snålt, men vi (inkl meg selv) sier det her i byen...

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-13, 20:28   #46
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvem er vi?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og jeg ville forresten neppe sagt "vi kvinner" noe som helst

Den tanken slo meg også. Det høres ut som 'politikerspråk'.
Dessuten har jeg aldri identifisert meg med kvinner 'in general', så å si noe sånt hadde bare vært veldig feil.

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ellers sier jeg "mor og de" når jeg bare mener mor og far. Det er jo snålt, men vi (inkl meg selv) sier det her i byen...

Jeg sier 'ho mamma og dem' om mine foreldre.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-13, 20:31   #47
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.868
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem er vi?

Jo mer jeg tenker på det, jo mer tror jeg at jeg bruker "vi" i den sammenhengen jeg nevnte. Jeg sier ofte at på min jobb gjør vi slik og slik. Jo mer reduser jeg har jobbet og jo mindre jeg har vært på jobb av ymse årsaker, jo mindre innbefatter naturligvis dette meg selv.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-13, 20:51   #48
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.127
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem er vi?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jo mer jeg tenker på det, jo mer tror jeg at jeg bruker "vi" i den sammenhengen jeg nevnte. Jeg sier ofte at på min jobb gjør vi slik og slik. Jo mer reduser jeg har jobbet og jo mindre jeg har vært på jobb av ymse årsaker, jo mindre innbefatter naturligvis dette meg selv.

Jeg er enig i at det kan være naturlig å si "vi har arbeidstid fra ni til fire" selv om man selv f.eks. jobber redusert eller er sykemeldt for tiden. Fastlagt arbeidstid er jo en regel som gjelder alle, selv om man eventuelt er i en unntakstilstand akkurat nå. Men jeg ville aldri sagt "vi jobber alltid en time ekstra på torsdager" dersom dette var noe jeg personlig ikke gjorde, bare en del av kollegene mine. Da snakker man jo om noe som går ut over den regelen som gjelder for alle, og da synes jeg det er misvisende å vi-e seg med gruppen dersom man ikke hører til den.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-13, 21:08   #49
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem er vi?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Enig. Jeg mener også at reservasjonsretten vil gå ut over oss kvinner, selv om abort aldri har vært aktuelt for meg.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg tror aldri jeg ville brukt ordet "vi" uten å inkludere meg selv.

Jeg er enig med gajamor når det gjelder ting som rett til fri abort, selv om jeg selv ikke ville tatt abort, så mener jeg VI skal vi den rettigheten fordi alle andre alternativer ville gått utover oss kvinner og vår frihet.

Vi kan jeg bruke om firmaet, organisasjonen eller nabolaget, strøket, bydelen eller byen/landsdelen/landet. Jeg kan si at vi hedmarkinger gjerne er sindige, trauste og lågmælte, selv om det overhodet ikke inkluderer meg og det blir ren ironi.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-13, 22:41   #50
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.127
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem er vi?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg er enig med gajamor når det gjelder ting som rett til fri abort, selv om jeg selv ikke ville tatt abort, så mener jeg VI skal vi den rettigheten fordi alle andre alternativer ville gått utover oss kvinner og vår frihet.

Mens jeg ville formulert det som at jeg mener at alle andre alternativer går ut over kvinners frihet. (På samme måte som jeg ville sagt det om jeg hadde vært mann.) Jeg tror knapt jeg ville sagt "vi/oss kvinner" i noen som helst sammenheng - men det er jo et retorisk valg, om jeg kan si det sånn; jeg mener ikke å si at det er "feil" å bruke uttrykket.

Men jeg synes derimot det blir feil (eller misvisende, i alle fall) å si "vi kvinner opplever X" dersom man selv ikke opplever X.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-13, 23:44   #51
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.856
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem er vi?

Opprinnelig lagt inn av Sweetie, her.

Jeg synes det er vel så interessant å diskutere hvem man mener med "de". Da spesielt vestlendinger. De sier "Petter og de", og når jeg spør "Petter og hvem de", kan svaret like gjerne vise seg å være at "de" bare inkluderte en enkelt person ekstra.

Tror ikke det bare gjelder vestlendinger, altså. Jeg er i alle fall (rett utenfor Oslo) oppvokst med tillegget 'og dem'. 'Farmor og dem' pleide jeg å si - og 'dem' var da ensbetydende med farfar.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-13, 23:53   #52
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvem er vi?

Opprinnelig lagt inn av Nima, her.

Jepp. Jeg tar meg en tur ut til mamma og de...

samme her.
Mannen himler med øynene og lurer på hvem "de" er.


....og jeg er fra Oslo.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-13, 00:10   #53
Serena
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 700
Serena er populærSerena er populærSerena er populær
Standard

Sv: Hvem er vi?

Opprinnelig lagt inn av Sweetie, her.

Jeg synes det er vel så interessant å diskutere hvem man mener med "de". Da spesielt vestlendinger. De sier "Petter og de", og når jeg spør "Petter og hvem de", kan svaret like gjerne vise seg å være at "de" bare inkluderte en enkelt person ekstra.



Jeg sier alltid "mamma og de" når jeg referer til mine foreldre, altså mamma og pappa :vestlending:

Serena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-13, 00:22   #54
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem er vi?

Det absolutt verste jeg vet er når folk uttaler seg på vegne av en gruppe som om det er gjort votering. Spesielt når de er litt tåpelige og vil, ved å innbefatte flere enn seg selv, liksom gjøre det til en sannhet.

Type "Vi kvinner liker å .../ liker ikke å../synes det er skummelt .../kan ikke"

Hva er greia? Hvorfor ikke nøye seg med å uttale seg kun på egne vegne?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-13, 11:29   #55
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem er vi?

Det er jeg helt enig i, Esme. "Vi kvinner skifter ikke dekk", liksom. Når jeg vi'er meg handler det om rettigheter, ikke handlinger eller meninger.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-13, 11:31   #56
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.127
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem er vi?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Det er jeg helt enig i, Esme. "Vi kvinner skifter ikke dekk", liksom. Når jeg vi'er meg handler det om rettigheter, ikke handlinger eller meninger.

Rettigheter man faktisk har kan man godt vi-e seg på om man vil, ja. Men ikke handlinger man ikke gjør (eller ikke blir utsatt for) eller meninger man ikke har.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no