Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Noen mattelærere her?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-19, 14:53   #1
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Noen mattelærere her?

Sønnen min i 10. klasse kom hjem nå etter og ha fått igjen mattetentamen.

På del 2 hadde han glemt av å vise utregningene, altså bare gitt selve svaret. Det var sånn de skulle svare på del 1, og da fortsatte han bare slik, og glemte det rett og slett av da han begynte med del 2. Han hadde alt rett, men får 0 poeng av lærer. Han fikk beskjed om å ta det som en advarsel i forkant av eksamen til våren. Jeg kjenner jeg syns det er litt urettferdig, han søker et studie til neste høst hvor han trenger gode karakterer, og matte er et fag han kan få en god karakter i. Han fikk ikke høre hvilken karakter han fikk, men det kan umulig bli særlig god, på del 1 hadde han 23/28 poeng.

Er dette vanlig praksis? I så fall får han bare ta det som en lærepenge, men om ikke så burde jeg kanskje tatt en prat med læreren hans. Jeg har ikke for vane å klage på vegne av ungene mine til lærerne, men det svir litt når jeg ser for skuffet han var.

__________________
2002 2004 2008 2010
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-19, 15:40   #2
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen mattelærere her?

Dette har helt sikkert læreren sagt hundrevis av ganger, pluss at det helt sikkert stod skrevet på selve tentamen. Jeg kjenner meg godt igjen i å ha lyst til å gi 0 poeng, men har aldri gjort det på tentamen. Har gjort det på små prøver, med beskjed om det i forkant. Med 23 av 28 poeng på del 1 ligger han over middels, og bør definitivt ha kontroll på hvordan man skriver regnestykker.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-19, 16:43   #3
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen mattelærere her?

Det er visst vanlig hos oss, i hvertfall. Vgs, og bare i første halvår for å sette en støkk i elevene før det er for seint å rette opp i og før de gjør samme tabbe på eksamen.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-19, 17:12   #4
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.560
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen mattelærere her?

Forutsatt at det står tydelig i oppgavesettet at de skulle vise utregninger hadde jeg gjort det samme selv, for da har han jo ikke svart på oppgaven. Det å faktisk lese oppgaven tydelig og ordentlig er helt elementært, og det er greit at han får den "læreplengen" (jeg synes det er et litt ekkelt ord) nå fremfor senere. Alt for mange begynner på høyere utdanning uten å ha fått det inn under huden.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-19, 08:51   #5
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Noen mattelærere her?

Da gjør jeg ingenting med det, jeg sa han kunne snakke med mattelæreren sin og høre om han kunne få ta mattetentamen på nytt sammen med de elevene som har vært syke. De bruker å ha en oppsamlingsrunde rett etter jul der de samler alle sammen. Har kommet frem til at det er bedre han glemte det nå enn til våren, tror ikke han glemmer det igjen.

Når de søker videregående, ser de på karakterene i januar eller standpunktkarakterene i juni?

__________________
2002 2004 2008 2010
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-19, 08:59   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen mattelærere her?

Det jeg tenker er at han kunne spørre lærer om er hvilke konsekvenser dette får for standpunktkarakter. Forhåpentligvis er svaret er at hvis det er en positiv utvikling, så vil det vektlegges heller enn denne ene dårlige karakteren. Da får han litt mer ro, og kan heller fortsette å jobbe.

Jeg har en 9. klassing, og jeg hører rykter om at dette har vært et tema hos dem også. Og at beskjeden er at de skal gjøre som oppgaven sier for å få (full) uttelling.

De søker opptak til vgs på karakterene som gis i juni.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-19, 09:04   #7
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Noen mattelærere her?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det jeg tenker er at han kunne spørre lærer om er hvilke konsekvenser dette får for standpunktkarakter. Forhåpentligvis er svaret er at hvis det er en positiv utvikling, så vil det vektlegges heller enn denne ene dårlige karakteren. Da får han litt mer ro, og kan heller fortsette å jobbe.

Jeg har en 9. klassing, og jeg hører rykter om at dette har vært et tema hos dem også. Og at beskjeden er at de skal gjøre som oppgaven sier for å få (full) uttelling.

De søker opptak til vgs på karakterene som gis i juni.

Ja, det er nok et bedre spørsmål å spørre læreren om. Fint at de ser på karakterene i juni, da har han iallfall muligheten til å gå opp. Takk for svar.

__________________
2002 2004 2008 2010
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-19, 09:13   #8
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen mattelærere her?

Jeg er er kjempestreng på dette, og sier alltid i fra om at de må ha med fremgangsmåte på del 2. I tillegg så står det jo på tentamensettet. Jeg gir nok ikke 0 poeng, men 1/2 poeng tenker jeg.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-19, 09:14   #9
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen mattelærere her?

Med mindre han skal søke med julekarakterene på en privat vgs så er ikke julekarakteren noe stress sånn sett.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-19, 09:20   #10
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.560
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen mattelærere her?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det jeg tenker er at han kunne spørre lærer om er hvilke konsekvenser dette får for standpunktkarakter.

Enig i dette. Selv hadde jeg lagt veldig lite, om noe, vekt på det ved setting av standpunktkarakterer.

Og jeg skjønner godt at han er skuffet, det er en utrolig kjip følelse å ha gjort noe kjempebra, også er det ikke så bra likevel fordi man har oversett noe i oppgaven.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no