Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Snegleproblemer (ikke brun-)

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-08-20, 14:24   #1
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Snegleproblemer (ikke brun-)

I år har vi fått en solid invasjon av snegler, som spiser og gumler på særlig noen spesielle blomster. Ikke store, ekle brunsnegler, men små søte snegler med pene sneglehus på, som absolutt ikke er så uskyldige som de ser ut.

Så har jeg lest flere steder nå, om den uønskede flekkbådsneglen, som nylig har blitt observert flere steder, og som vi ikke vil ha i Norge. Den skal innrapporteres, og drepes. Men i følge artiklene er ikke denne observert i Trøndelag (enda), bortsett fra en gang i 1932. Så forhåpentligvis er det en annen type. Men hvordan vet jeg det sikkert? Hvordan ser man forskjell på denne og andre snegler? Det står at den lett kan forveksles med krattsnegl, som vi visstnok vil ha, og som for meg, når jeg googler, ser klin lik ut.

Bør jeg rapportere inn og spørre? Og uansett hvilken type det er - hvordan blir jeg kvitt den?



Edit: Når jeg googler og leser videre ser jeg at våre snegler nok er mindre enn disse skurkene fra sør (som kan ha opp til 4 cm store hus, mens jeg ikke har sett noen med større hus enn kanskje 2 cm), og sikkert nok er slike krattsnegler. De kan nemlig være like store som unge flekkbåndsnegler, men disse er visst lyse, mens de i min hage er mørke. Så da trenger jeg bare vite hvordan jeg skal bli kvitt dem. Hun i NIBIO har ikke lyst til at vi skal drepe dem, de er visst ønsket. Men jeg ønsker dem ikke på mine hageplanter. What to do?

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 03-08-20 kl 14:33.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-20, 15:23   #2
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Snegleproblemer (ikke brun-)

Jeg tar alt. Man skal visst la alt med hus på få være, men jeg nekter å tro at det er så mange pinnsvin i nærområdet at de greier å hamle opp med mengdene jeg finner i hagen. Plukket raskt 100 hagesnegler fra syrintreet på en dag. De er jo ikke regnet som skadedyr, men sneglene i min hage har ikke gått på den skolen. De spiser opp hele, svære busker, og er ti ganger så irriterende som brunsnegler.

De tar jo ikke sånn plass som brunsnegler, så når jeg finner mange ender de sitt liv i sterk saltoppløsning. Ellers får de smake undersiden av skoen min...

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no