Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kan du førstehjelp?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-07, 13:33   #1
Ivrig
På farten igjen
 
Ivrig sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 238
Ivrig er litt kul
Standard

Kan du førstehjelp?

For en stund tilbake opplevde jeg at et lite barn på 3 år satte en mandarin i halsen på cafe og moren ikke visste hva hun skulle gjøre. Mens barnet ble blåere og blåere i ansiktet og moren mer og mer panisk måtte jeg trå til. Det var ingen av de andre gjestene som gjorde antydning til å gripe inn.

Ettersom de fleste barn på en eller annen måte skader seg ila oppveksen, spiser ting de ikke burde og kan få ting i halsen, bør vel egentlig førstehjelp være noe alle foreldre kan? Når jeg spør venner og kjente, sier de fleste at de ikke kan førstehjelp (ikke annet enn det de lærte da de tok lappen), men at de har nummeret 113 festet på telefonen, så de kan ringe og få hjelp hvis ulykken først er ute.
Selv har jeg praktisk talt fått inn førstehjelp "via morsmelken", og må innrømme at jeg nok ikke hadde kunnet dette hadde det ikke vært for min mor.

Vet du hva du skal gjøre hvis noe først skjer barnet ditt, eller stoler du på at de får tak i noen som vet hvis ulykken først er ute?

__________________
En lykkelig hedonist og mamman til verdens beste gutt


Ivrig er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 13:38   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Vi tok et førstehjelpskurs når jeg gikk gravid, men jeg må ærlig innrømme at selv om jeg vet alt i teorien aner jeg ikke hvordan jeg ville oppført meg om situasjonen virkelig kom. Men jeg innbiller meg at jeg vil tenke noe klarere med et forholdsvis "friskt" kurs innabords, enn ingenting.

Jeg har planer om ta et oppfriskningskurs kanskje hvert femte år.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 13:39   #3
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.090
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Ja, jeg kan førstehjelp.
Jeg har vært på mange kurs, og underviser i førstehjelp 2 timer i uka.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 13:39   #4
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.607
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Jeg kan førstehjelp. Jeg må kunne det. Jeg tar jevnlig oppfriskningskurs. Jeg jobber i hjemmesykepleien og er hjelpepleier. Har brukt førsthjelpskunnskapene mer enn en gang.

__________________
Propella
Propella er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 13:47   #5
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Ja, det kan jeg. Jeg har et utall kurs, og har undervist i livredning lenge, så det meste går automatisk om noe skjer.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 13:49   #6
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Ja.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 13:50   #7
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.456
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Dette har jeg tenkt mye på. Jeg har akkurat vært på et slikt førstehjelpskurs i regi av livredningsforbundet. Dette var gratis på dagtid for mødre i permisjon, det var smekkfullt, minst 60 damer og like mange barn i et lite rom. Det skulle vel tyde på at førstehjelp er noe mange føler seg utrygg på.

Det er vanskelig syns jeg, det er jo så differenisert hvor mange ganger man skal trykke her og der og antall innblåsinger og forskjell i fremgangsmåte etter om barnet er ved bevisshet og ikke. :svett: Dessverre fikk vi ikke noe skriftlig med fra kurset, så det er jo litt begrenset hva man husker. Ammetåke hjelper jo heller ikke på.

Men tenke, tenke. I det tilfellet du skisserer lærte vi at vi skulle stå bak barnet, legge en arm rundt magen til barnet og "brette" det forover slik at hodet og ryggen peker skrått nedover mot bakken. Så slå med flat hånd mellom skulderbladene 5 ganger til gjenstanden kommer opp. Hvis dette ikke hjelper skulle man stå bak barnet, plassere knyttneven over navlen og trykke til. Dette kalt han noen tyskklingende, "Heimlich" grep eller noe slikt. Dette er slik jeg husker det, det er sikkert noen eksperter her inne som kan korrigere hvis jeg tar feil?

Hvordan gikk du frem?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 13:51   #8
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Eg kan litt, men altfor lite. Eg har alltid meint at førstehjelp bør vere obligatorisk gjennom heile skuleløpet frå første klasse og ut vidaregåande. Mange liv kunne ha vore redda om førstehjelpa "sit i ryggmargen".

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 13:52   #9
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.456
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Ja, jeg kan førstehjelp.
Jeg har vært på mange kurs, og underviser i førstehjelp 2 timer i uka.

Har du forslag til en bok/ hefte eller lignende man kan lese seg opp på? Hvilke tema går du gjennom på kurset du underviser på?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 13:52   #10
Go\jenta
Mellom barken og veden
 
Go\jenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.866
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Ja, får jevnlig oppfriskningskurs gjennom jobben min.

__________________
Snuppene mine født -99 -02 og -05
Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 13:54   #11
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.456
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg kan litt, men altfor lite. Eg har alltid meint at førstehjelp bør vere obligatorisk gjennom heile skuleløpet frå første klasse og ut vidaregåande. Mange liv kunne ha vore redda om førstehjelpa "sit i ryggmargen".

Enig. På helsestasjonen vår tilbyr de en time med fysioterapeut når barna er rundt fire måneder. Det er fint det, men med så knappe ressurser helsestasjonen har til rådighet hadde jeg foretrukket en time med førstehjelp.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 13:57   #12
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Kan du førstehjelp?

Ja, det kan jeg.
Har også fått bruk for det ved flere anledninger og hadde det ikke vært for at jeg visste hva jeg skulle gjøre og bare gjorde det så hadde ikke avkommet vært i live lenger rett og slett (ganger flere faktisk).
Det kan jo ta noen minutter, og faktisk ganske mange, før ambulansen evnt. kommer da, og det kan være det det står på når det gjelder liv og død, eller alvorlige skader.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 14:00   #13
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Ja, det er en del av utdanningen min. Kunne det forsåvidt før også, for har gått mange kurs.
Heldigvis har jeg ikke hatt bruk for det enda.

  Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 14:02   #14
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.456
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Re: Sv: Kan du førstehjelp?

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Ja, det kan jeg.
Har også fått bruk for det ved flere anledninger og hadde det ikke vært for at jeg visste hva jeg skulle gjøre og bare gjorde det så hadde ikke avkommet vært i live lenger rett og slett (ganger flere faktisk).
Det kan jo ta noen minutter, og faktisk ganske mange, før ambulansen evnt. kommer da, og det kan være det det står på når det gjelder liv og død, eller alvorlige skader.

Hva skjedde og hva gjorde du da? Ikke snakk så generelt da alle sammen. Merker at jeg blir nervøs av denne tråden.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 14:06   #15
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Jeg er på förstehjelspskurs stadig vekk. Föler meg trygg på at jeg kan bruke kunnskapene i hverdagen, og har flere ganger fått bruk for dem.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 14:07   #16
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.090
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Har du forslag til en bok/ hefte eller lignende man kan lese seg opp på? Hvilke tema går du gjennom på kurset du underviser på?

Jeg underviser på videregående (Helse og sosial) og elevene har egen lærebok i førstehjelp.

Jeg kan ellers anbefale førstehjelpskurs i regi av Norsk Luftambulanse. Jeg tror det er veldig viktig å få prøve seg i praktiske øvelser, ikke bare lese teori. Her er forøvrig link til luftambulansen sin side, der du kan lese litt:
http://www.norskluftambulanse.no/Artikkel.aspx?m=7

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 14:15   #17
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Vi var på førstehjelpskurs hos Karin Naphaug, anbefales! Hun har også kurs for barn, fra fem år og oppover.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 14:29   #18
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Vi har akkurat vært på kurs i regi Norsk Luftambulanse. Medlemmer får gratis kurs en gang pr år. Vi tok med enern også.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 14:31   #19
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Ja, og vurdere å ta med ungene på kurs.
Noen som vet hvor det finnes kurs rettet mot opplæring av barn?

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 14:35   #20
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Ja, og vurdere å ta med ungene på kurs.
Noen som vet hvor det finnes kurs rettet mot opplæring av barn?

Karin Naphaug har i Oslo.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no