Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kan du førstehjelp?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-07, 14:36   #21
tutta
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Ja.

  Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 14:36   #22
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Karin Naphaug har i Oslo.

Takk, skal sjekke det ut.
Nettadresse?

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 14:44   #23
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Ja, jeg kan førstehjelp. Har noen kurs bak meg.
Det mest effektive var øvelsene vi hadde.

Men innrømmer at jeg er noe usikker på antallet på HLR.
Det forandrere seg stadig.
Men regner med at det er viktigere at man prøver, en at man er opptatt av å finne de intervallene som er optimale for tiden.

Eldstegutten min gikk i 7 klasse i fjor og Luftabulansen har et fint prosjekt gående der.
Alle som går i 7. klasse får utdelt en mine dukke Anna hvor man kan øve på Hjert-lunnge redning.
Den er lettere å se at man gjør det riktig på en den andre.
Man kjenner når man tar hjertekompresjonene riktig og det er letter å se at lungene får luft.

Barna har da også som oppgave å lære familien sin og flest mulig andre å bruke dukka.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 14:50   #24
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Jeg kan "det grunnleggende". Stabilt sideleie, HLR, hvordan behandle kutt osv.

Når det gjelder å sette i halsen har jeg TOTALT angst. Jeg blir helt kald og melder meg omtrent helt ut. Søsteren min manglet brekningsrefleksen da hun var liten, og jeg har sett mamma gjenopplive henne på gulvet mer enn en gang, og dette har satt sine spor. Men da Malin satte godteri i halsen da hun var to, så klarte jeg faktisk å holde hodet relativt kaldt. Jeg snudde henne nesten opp-ned i over fanget, og slo henne på ryggen så godteriet kom ut. Etterpå var jeg totalvrak, og klarte ikke annet enn å gråte... Men det var godt å vite at jeg klarte å gjøre det som trengtes.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 14:55   #25
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Jeg kan en del og er samboer med en førstehjelpshelt. Men jeg burde helt klart kunnet mer, så jeg ikke trengte å tenke meg om. Jeg er flink til å ikke få panikk når noe skjer, og pleier som oftest å være den som ber folk trekke vekk eller på annet vis organisere folkemengden, mens de som er flinkere enn meg gjør det de kan.

Å ikke gripe inn og forsøke å gjøre noe er helt uforståelig for meg. Men det er dessverre ganske vanlig. Hørte nettopp om ei som så en fyr falle om ved Gunerius, og hun måtte nesten tvinge en fyr til å ringe ambulanse, fordi hun ikke greide å gjøre HLR OG ringe samtidig. Hva er det med folk?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 14:57   #26
Dansma
Superduperaktiv
 
Dansma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 769
Dansma er litt kulDansma er litt kul
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Ja.
Har vært med på mange førstehjelpskurs gjennom jobben, og skal på enda et kurs i februar.
Veldig godt å kunne.

Dansma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 14:58   #27
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Takk, skal sjekke det ut.
Nettadresse?

sovekarin.no, se under kurs.

Jeg er ikke på linje med henne når det kommer til barn og søvn, men vi var veldig fornøyd med førstehjelpskurset hennes. Hun har både kurs om førstehjelp barn, og kurs for barn.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 14:59   #28
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Jeg har ambulansepersonellkurs gjennom Røde Kors og kan utvidet førstehjelp.

Har hatt brukt for det mange ganger og har gjennopplivet to stykker samt hjulpet til der hvor jeg har kunnet ved ulykker av ymse slag.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 16:23   #29
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.509
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Tja, i teorien kan jeg det, men hvordan jeg vil reagere om jeg kommer opp i en situasjon der jeg trenger det vet jeg ikke, Vi har jevnlig førstehjelpskurs gjennom jobb.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 16:29   #30
Sansa
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.741
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Jeg kan nok altfor lite. Vi bor på et sted der vi er avhengig av båt eller helikopter for å komme oss til sykehus, så jeg burde nok kunne mye mer.

__________________
Mamma til to gutter og to jenter
Sansa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 16:33   #31
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Ja. Nok til å klare meg i det daglige ihvertfall. Men er ikke hyperdrillet akkurat.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 16:36   #32
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Har vært på flere kurs, men føler at jeg ikke kan det godt nok . Likevel godt nok til at jeg klarte å få en pølsebit ut av halsen på et barn en gang. Det gikk mer på instinkt tror jeg.

Kjenner at jeg underbevisst satser på at mannen er i nærheten dersom det skjer noe her hjemme .

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 16:37   #33
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.822
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Jeg har vært i Norsk Folkehjelp i mange år, så jeg har flere kurs bak meg, men det er lenge siden sist. Jeg må vel kanskje svare at jeg kan litt?

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 16:40   #34
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv
 
pippimamma sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.500
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Ja.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 17:34   #35
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Jeg har vært på norsk luftambulanses kurs for foreldre/rettet mot førstehjelp på barn ca. hvert år siden lillegutt ble født. I tillegg har jeg hatt flere opplæringsrunder på barneavd. på sykehuset.
Jeg har fått bruk for det flere ganger også, og vet at det sitter - heldigvis. Som Aminta også skrev; heller ikke min lillegutt hadde vært i live hvis jeg ikke hadde handlet riktig ved flere aneldninger.


Sist redigert av m^2 : 11-11-07 kl 19:03.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 18:17   #36
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Kan du førstehjelp?

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Hva skjedde og hva gjorde du da? Ikke snakk så generelt da alle sammen. Merker at jeg blir nervøs av denne tråden.

Se prikk.
Kan være en grunn til at man ikke vil brette det ut vet du

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 18:34   #37
Sundae
Bør lage seg en tittel selv
 
Sundae sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 1.417
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Ja, det kan jeg.

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 18:50   #38
Tøtto
Superduperaktiv
 
Tøtto sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 664
Tøtto er litt kulTøtto er litt kulTøtto er litt kul
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Jeg har nylig vært på førstehjelps kurs gjennom jobben. Der ble vi fortalt at de fleste har glemt det de lærte på kurs etter tre mnd. Skremmende.
Jeg har vært på en del kurs, men føler meg likevel ikke helt trygg på at jeg hadde klart å handle om situasjonen hadde oppstått. Håper jeg aldri trenger å finne det ut heller.

__________________
..
Tøtto er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 19:35   #39
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Ja. Nok til å klare meg i det daglige ihvertfall. Men er ikke hyperdrillet akkurat.

Jeg hadde nok blitt litt engstelig om du hadde svart nei her altså.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 20:11   #40
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Jeg jobber i helsevesenet og drilles jevnlig i førstehjelp. Jeg er også sertifisert til avansert hjerte /lungeredning med hjertestarter og medikamenter.
Har to ganger hatt brukt for akutt førstehjelp med egne unger og har priset meg lykkelig for at jeg er helt trygg og har rutinene i hendene. (panikken har kommet etterpå)

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no