Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kan du førstehjelp?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-07, 21:33   #41
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Jeg gikk på et kurs (førstehjelp for barn) da storebror var liten, og et nytt i regi av barnehagen i fjor. Spesielt det vi hadde i barnehagen var veldig bra!

I tillegg har jeg lagt meg til en kanskje litt underlig vane, men når et av barna har satt noe i halsen så sjekker jeg ikke om det sitter bom fast - jeg legger dem på fanget mitt, i nedoverbakke, og dunker det ut. Jeg tenker at hvis jeg har den "drillen" inne sånn til hverdags, så vil jeg også gjøre det i en krisesituasjon.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 21:34   #42
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Hvilke andre ting er det forresten en bør ha en liten mental repitisjon på i blant? Brannskader tror jeg jeg har godt inne hvordan man skal håndtere (mange år med labarbeid). Svelger de noe giftig så har jeg nummeret til Giftinformasjonssentralen.

Annet kritisk?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 21:35   #43
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.164
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Jeg var igjennom et kort førstehjelpskurs så sent som i fjor vinter. Egentlig burde det være obligatorisk en gang i året når man jobber med barn. Tror jeg er ganske god på teorien, men har vel egentlig ikke hatt mye bruk for det "live".

Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 21:37   #44
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.164
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.


Men innrømmer at jeg er noe usikker på antallet på HLR.
Det forandrere seg stadig.

Nå er det 30:2. 30 trykk, to pust. Ved kvelning og for barn gjelder 5 pust, 30 trykk, 2 pust, 30 trykk osv.

Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 21:42   #45
Mitzya
Siste nytt!
 
Mitzya sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 104
Mitzya har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Jeg kan lite førstehjelp. Har aldri gått kurs, men vi hadde vel noe om det i grunnskolen.

Bor ved amb.sentral så liter jo på rask hjelp... men selvsagt, det holder jo ikke alltid.

Jeg er litt sånn "hysterisk" om det dukker opp noe, så jeg blir paralysert og vet ikke hva jeg skal gjøre, så da gjør jeg heller inget.

__________________
Dilteren 07, Sinnataggen 06, Frøkna 04, Busta 04, Propell 03, Krøll 02 og Førstemann 00
Mitzya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 21:45   #46
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg kan litt, men altfor lite. Eg har alltid meint at førstehjelp bør vere obligatorisk gjennom heile skuleløpet frå første klasse og ut vidaregåande. Mange liv kunne ha vore redda om førstehjelpa "sit i ryggmargen".

Enig!

Jeg har gått førstehjelpskurs i ungdommen, pluss at jeg hadde det som fag på skolen for en mannsalder siden. Jeg burde tatt et oppfriskningskurs!

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 21:49   #47
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Opprinnelig lagt inn av Mitzya, her.

Jeg kan lite førstehjelp. Har aldri gått kurs, men vi hadde vel noe om det i grunnskolen.

Bor ved amb.sentral så liter jo på rask hjelp... men selvsagt, det holder jo ikke alltid.

Jeg er litt sånn "hysterisk" om det dukker opp noe, så jeg blir paralysert og vet ikke hva jeg skal gjøre, så da gjør jeg heller inget.

Tips: Spør barnehagen om de kan arrangere et kurs for foreldrene!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 21:57   #48
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Jeg kan førstehjelp ja. Det er jo ikke så vanskelig heller, det viktigste er ikke antall kompresjoner eller innpustninger, det viktigste er at det skjer noen kompresjoner og noen innpustninger. Og så er det viktig at man tar i hardt nok. Jeg har faktisk brekt ribben på gamle damer to ganger under hjertekompresjon, og det er litt ekkelt, men da vet man at man gjør det hardt nok ihvertfall.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 22:32   #49
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Jeg har vært på 2-3 kurs i mitt liv, men ikke praktisert det. Så noe teori er det baki der, men om jeg får det til sånn "ordentlig", det vet jeg ikke.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-07, 09:00   #50
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Ja.
Min søster underviser i førstehjelp og brannskader på en statlig skole, så jeg har lært mye av henne.

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-07, 10:50   #51
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Egentlig burde det være obligatorisk en gang i året når man jobber med barn. Tror jeg er ganske god på teorien, men har vel egentlig ikke hatt mye bruk for det "live".



Jeg kan også teorien, men synes det er vanskelig med hjertekompresjoner. "Tenk om jeg trykker feil, trykker for hardt, for løst, knekker er ribben, osv."

Storebror satte en eplebit i halsen på ettårsdagen sin, men jeg handlet "riktig" helt på instinkt. Heldigvis.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-07, 12:36   #52
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.313
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Jeg kan litt, men vil gjerne lære mer. Prøver å få med resten av FAU på å arrangere et kurs for foreldrene, men det var det lite stemning for, gitt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-07, 15:12   #53
Gulla
Superduperaktiv
 
Gulla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 579
Gulla er populærGulla er populærGulla er populær
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Ja, jeg kan førstehjelp. Er autorisert helsearbeider, jobber på et sykehus og har i tillegg vært aktiv i Røde Kors hjelpekors i ca 10 år.
Jeg vet hvordan jeg reagerer i en krisesituasjon, hos meg kommer panikken etterpå.

Gulla er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no