Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva syns dere det er ok å "tvinge" barna til?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-07, 22:12   #21
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva syns dere det er ok å "tvinge" barna til?

Tannpuss, medisinering og sikring i bil.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 22:13   #22
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hva syns dere det er ok å "tvinge" barna til?

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

(..) sikring i bil.

Ja, det har jeg forresten måttet tvinge avkommet til en gang, vi måtte inn på mottak på sykehuset, og avkommet skulle absolutt ikke sitte i setet sitt og ha på selen, men det var ikke frivillig.
Vanligvis ikke noe jeg tvinger avkommet til fordi det er helt ok til vanlig.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 22:15   #23
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva syns dere det er ok å "tvinge" barna til?

Tannpuss, negleklipping, innsmøring av solkrem og medisin. Vi har tvangsklippet ham en gang også, det har jeg dårlig samvittighet for enda, men det var nødvendig, luggen var nedi øynene hans.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 22:15   #24
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Hva syns dere det er ok å "tvinge" barna til?

Ja, sikring i bil. Særlig det at det skal være stramt.

Nå er jo "tvang" en gradssak, da. Mellomsøster protesterte litt på hårklippen i dag hun også, og vi er jo uenige rett som det er, og der jeg "tvinger" min sak igjennom. Men det er jo forskjell på litt sutring og protestering og vill panikk, liksom.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 22:16   #25
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva syns dere det er ok å "tvinge" barna til?

Hm, ingenting som jeg kommer på, det var litt merkelig.:må legge seg, tenker bedre i morgen:

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 22:30   #26
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.813
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva syns dere det er ok å "tvinge" barna til?

Minsten er en villbasse med temperament allerede. Daglig er det hyl og skrik over påkledning, bleieskift, bruk av lue -skrekk og gru - og å bli spent fast i bilsetet. Nå er han bare åtte måneder gammel, jeg lurer på hvordan han blir som toåring.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 22:42   #27
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva syns dere det er ok å "tvinge" barna til?

Jeg velger definitivt mine kamper med omhu.
Medisin har faktisk gått greit, men du og du som ungen hatet stikkpilleparacet da han hadde skarlagensfeber.
Klestvang hender også, og tannpuss-tvang har skjedd tidligere.
Hårklipp har aldri vært noe problem, men der skal min mor har mye av æren; frisør som hun er.

Det som har vært mest brutal krangling og tvang om; har definitivt vært fastspenning i bilsete, med sånn ekstradings for å holde selene på plass. Poden har til tider vært en god Houdini.

Ja, også brøler jeg hver gang vi er på en parkeringsplass. Det er like før jeg innfører båndtvang. Han eier ikke vett i hodet når det kommer til biler.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 22:45   #28
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva syns dere det er ok å "tvinge" barna til?

Hygiene, helse og sikkerhet er ting som aldri har vært valgfritt her. Vi tvinger også barna våre til mange andre ting.

Jeg får litt fnatt når jeg observerer andre presentere ting som egentlig er avgjort, som valg for barna. Altså av typen "vil du legge deg nå?" og "skal vi pusse tennene dine?" osv. Barnet tror det er et reellt valg og sier kanskje "Nei!", voksenpersonen lokker og lurer (manipulerer kanskje også?), blir gretten og tvinger til slutt.

Det er foreldrene som bestemmer mest og det kan lett bli lite fair å late som om noe annet overfor barnet. Jeg tror mange er så redde for å være autoritære foreldre at de overkompenserer alt for mye andre veien.

Her i huset har cluet vært å velge sine kamper bevisst og stå løpet ut når man først har bestemt seg. Jeg ville derfor antageligvis ikke ha tvunget en 1-åring til hårklipp. Rett og slett fordi jeg ikke ville ha syntes det var så viktig. Men dersom jeg først hadde avgjort at noe skulle skje, så mener jeg at det ofte er mye bedre å få det gjennomført enn å vingle altfor mye. Jeg tror nemlig at barnet på sikt kan bli mye mer utrygt av å føle at det er familiens "overhode" enn av å bli tvunget til hårklipp, påkledning osv.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 22:50   #29
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva syns dere det er ok å "tvinge" barna til?

Enig med kie!

D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 22:52   #30
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva syns dere det er ok å "tvinge" barna til?

Ser hva du mener, Kie, men jeg syns også man skal se an hvor viktig dette er for barnet. Det er forskjell på trassige protester på en upopulær avgjørelse og vill panikk. Men det er en vanskelig balansegang. På den ene siden vil jeg ta følelsene til ungene på alvor: Det er faktisk et poent for meg om dette er noe som er veldig viktig for dem. Samtidig vil jeg ikke være noen vinglepetter.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 22:52   #31
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva syns dere det er ok å "tvinge" barna til?

Opprinnelig lagt inn av Mitzya, her.

Jeg har hatt ei som felte noen tårer under en hårklipp, men det var ingen hysterisk gråt da, så da gjennomførte vi hårklippen.

Så har jeg èn som hater tannpuss, så der blir det mye tvang føler jeg.

Og den minste hater å bytte bleier, så der må jeg bare gjøre det jeg skal, kjapt og overhøre hyl. Det nytter ikke å prøve å overbevise eller dilledalle, så best å gjøre det kjapt og få det overstått.

Mat er aldri tvang hos oss. Spiser de ikke, så greit, da får de sulte til neste måltid.

Medisinbruk prøver vi med overtalelsesevner, men ved et tilfelle på ei av jentene, så ble det noen dager med tvang for å få øyedråpene på plass.

Bading går stort sett greit. Iallefall å det å få dem inn i badehuset. Værre å få dem ut igjen.

Ja, og har ei som ikke vil kamme hår. Det er jo også noe jeg bare MÅ gjøre før vi leverer i bhgen. Prøvde å kjøpe egen hårbørste til henne, men neida, håret skal IKKE kammes, nei..

Her var det mye som stemmer for oss også.
Mat er ALDRI tvang.
Tannpuss er tvang, og bleieskift likeså. 2 åringen min kan gå med bæsj opp til ørene om så er, uten å si ifra. Han kan bli hudløs på stumpen uten å gi fra seg en lyd. Så vi tvangsskifter mer eller mindre.
Medisinering er også en "må"-ting.
Og klær trer vi på om tiden er knapp og viljen er sterk.
Storebror skal få gå i barnehagen i pysjen om så er - han er så stor at han kan velge. Så får han selv kjenne på hvor fint det er når alle lurer på hvorfor han ikke har kledd på seg
Og når vi skal reiste til barnehagen, så bæres de evt. ut i bilen og tvangsfestes. Skikkelig snill og god mor.
Har slingringsmonn på en del ting, men enkelte ting er det jeg som bestemmer basta bom. Sånn er det.
De blir aldri gitt valg på ting de må heller. De blir ikke spurt om de vil gå på badet. De får beskjed om at det skal de.

  Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 22:53   #32
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva syns dere det er ok å "tvinge" barna til?

Det er temmelig sjelden vi ender opp med å tvinge poden til ting, ettersom han er rolig og stort sett hører på forklaringer. Han hylgråt seg gjennom i alle fall det første frisørbesøket sitt, men påstod etterpå at det hadde vært "artig" (yeah, right ) og hadde ikke noe spesielt mot å skulle tilbake. Han gråter ofte når håret vaskes, men trenger ikke å holdes fast eller noe slikt, han bare står der og hyler, stakkar (sjeldnere nå, når både han og vi har funnet ut hvordan man unngår vann i øynene). Han har blitt sittet på og fått øynene tvangsdryppet, og fått medisin tvunget ned i halsen, da han var veldig liten (nå holder det med alvorlige forklaringer på forhånd), og han har blitt tvangsholdt i hånden ved gatekryssing og på svingete busser og slikt. Og så har jeg vel en gang eller to mistet tålmodigheten og kledd av ham eller pusset tenner ved tvang når han har slått seg vrang ved kveldsstellet. (Han er velsignet med flokefritt hår, så man trenger faktisk aldri gre eller børste det, ikke en gang når det er ganske mye av det.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 23:02   #33
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!
 
Lykketrollet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.481
Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva syns dere det er ok å "tvinge" barna til?

Eneste jeg kommer på er at vi har måttet tviholde Storesøster én gang, for å gi henne paracet ved høy feber.

Har enda ikke prøvd frisøren da. Kan tenke meg hun ikke ville ha likt det, så det venter vi litt med til hun forstår mer.

__________________
Fire skatter født 05, 07, 11 og 16.

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 23:02   #34
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva syns dere det er ok å "tvinge" barna til?

Medisin og tannpuss definitivt. Men jeg har også kledd på henne og tatt henne under armen når hun ikke har villet være med hjem.

Jeg er raus med belønninger og premier, og prøver å unngå rene bestikkelser.

Hårklipp kan jeg forstå i ekstreme tilfeller blir nødvendig, om det er massive floker på et barn som nekter å børste håret. Heldigvis har vi sluppet det.

Selv om hun aldri har protestert hylskrikende har jeg holdt henne på fanget osv i situasjoner der hun helst ville springe.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 23:03   #35
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva syns dere det er ok å "tvinge" barna til?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Hvorfor MÅ man børste håret? Jeg skjønner at man må ta medisiner og pusse tennene, men hårbørsting er jo ikke akkurat livsnødvendig

Lille E hadde en lang periode hvor hun ikke ville gre seg, tilslutt måtte vi klippe henne. Etter det har greing vært greit.
Håret må gres for å fjerne knuter og for å sjekke for lus.

Tvang brukes kun ved medisinering. Nå er heldigvis begge to blitt så store at de kan forklares hvorfor, og med noen bestikkelser går det greit

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 23:04   #36
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva syns dere det er ok å "tvinge" barna til?

Tvang ved ting som handler om helse (medisiner, muligens også termometer når de er små, påkledning i ekstremvær), sikkerhet (bilsikring feks) og renslighet (tannpuss, dusj).

Jeg har tre barn som er helt ulike. De som måtte tvinges i medisiner som små, tar det helt fint nå, og den som tok medisin glatt som liten, må tvinges nå som hun er tre.

Khadija HATER, og da mener jeg HATER å dusje, og vi har prøvd alle virkemidler i verden. Lokking, bestikkelser, tvang, gradvis tilvenning... Det som funker litt nå, er at vi går i dusjen begge to, jeg blokkerer sånn at hun ikke kan smette ut, dusjer henne fort, vasker henne, og så åpner jeg veien igjen sånn at hun kan løpe ut på stuen fortere enn svint.

Hun er så redd/panisk/hysterisk for å dusje at hun ikke tør gå på do engang, hun sitter på potte i gangen utenfor badet, fordi hun er redd for at vi skal ta henne i dusjen...

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 23:06   #37
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva syns dere det er ok å "tvinge" barna til?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Hvorfor MÅ man børste håret? Jeg skjønner at man må ta medisiner og pusse tennene, men hårbørsting er jo ikke akkurat livsnødvendig

Nei, men jeg antar du ikke har barn med arabiske gener?

Dvs, Khadija min får også kjempefort floker, sånn som Malika gjør...

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 23:07   #38
ack
HATER Bergen by
 
ack sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 211
ack har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva syns dere det er ok å "tvinge" barna til?

Tannpuss, neglklipping og hårklipp blir tvang på min minste.

ack er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 23:11   #39
Superior
Tilpasser tittel
 
Superior sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.979
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva syns dere det er ok å "tvinge" barna til?

Tja.. Mye av de nevnte tingene er helt klart ting jeg tvinger de til å gjøre..

Ting som jeg anser som viktig og ikke farlig er også noe jeg ville tvunget de til feks, bruke tøfler om det er bikkje kaldt og de er kalde på føttene. Det er jo ikke farlig-farlig, men viktig.
Man kommer langt med en liten "gulrot", men synes absolutt ikke de skal belønnes for å gjøre helt vanlige ting. Feks, pusse tenner..
Jeg har et barn som både har lett for å gjøre som jeg sier, og jeg har et barn som absolutt ikke vil. Vi har måtte møte på helsestasjonen 2 ganger for å få målt hørselen. For der skulle hun ikke "tvinges" på noe vis..

__________________
Født 00, 02, 06-07 Minstemann, 12 og 15
Superior er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 23:26   #40
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva syns dere det er ok å "tvinge" barna til?

Jeg tror barn kan være veldig forskjellige i forhold til hvordan de protesterer også.

Datteren min hadde f.eks. det med å skrike seg bort da hun var liten. Det var på en måte en fordel for henne så lenge det varte, tror jeg. Da hun sluttet å besvime i raserianfall ble det nesten verre. Hun kunne nok også ha klart å gire seg opp til full panikk i visse tilfeller. Altså at selve protestanfallet og grenseløsheten (hennes) kunne bli skremmende og vondt for henne. For henne var en stødig voksen som tok ledelsen og kanskje også holdt henne fast det som var beroligende når hun mistet kontrollen. Føyelighet fra min side gjorde panikken større.

Mens andre har kanskje andre uttrykk for fortvilelse, raseri, protester osv. og dermed vil en episode med "vill panikk" virkelig være et signal om at "nå er vi på villspor".

For meg er begge deler en del av å ta følelsene til barna på alvor. Føyelighet er ikke alltid løsningen på panikk. Det kommer veldig an på barnet tror jeg.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou

Sist redigert av kie : 11-11-07 kl 23:34.
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no